Αριθ. πρωτ.: 2/1167/0026/ 2017 Παροχή οδηγιών στις ΔΥΕΕ στους νομούς

Αριθ. πρωτ.: 2/1167/0026/ 2017 Παροχή οδηγιών στις ΔΥΕΕ στους νομούς

Αθήνα, 05 Ιανουαρίου 2017
Αριθ. πρωτ.: 2/1167/0026
 
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ   
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ   
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜ/ΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΘΗΣΑΥΡΟΦΥΛΑΚΙΟΥ και ΔΗΜ. ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΥ
Δ/ΝΣΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ και ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΔΗΜ/ΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ

Ταχ. Δ/νση: Λ. Κηφισίας 124 και Ιατρίδου 2
Ταχ. Κώδικας: 115 26, Αθήνα
Πληροφορίες:
Τηλέφωνο: 2106987704
Φαξ: 2106987730
email: d26@glk.gr

ΘΕΜΑ: «Παροχή οδηγιών»

Με την έναρξη του οικονομικού έτους 2017 και ενόψει της άσκησης των νέων αρμοδιοτήτων από τις Υπηρεσίες σας ({start}άρθρο 69Δ{end}, ν.4270/2014), σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

1. Τακτοποιητικές ενέργειες οικονομικού έτους 2016

Σύμφωνα με τις διατάξεις του {start}άρθρου 93{end} του ν.4446/2016 (Α. 240), όσον αφορά το κλείσιμο του οικονομικού έτους 2016, οι Δημοσιονομικές Υπηρεσίες Εποπτείας και Ελέγχου (ΔΥΕΕ) διενεργούν όλες τις απαραίτητες πράξεις και παραλαμβάνουν τα σχετικά δικαιολογητικά για την έκδοση των συμψηφιστικών ενταλμάτων του Π.Δ.Ε., τακτικών και προπληρωμής, και την απόδοση των δεύτερων ({start}άρθρα 79, παρ. 3{end}, περιπτώσεις ε' και ι', {start}104, παρ. 1{end}, {start}2{end} και {start}4{end} του ν. 4270/2014), για την απόδοση ΧΕΠ ({start}άρθρο 103, παρ. 1{end}), και την έκδοση συμψηφιστικών ενταλμάτων του Τακτικού Προϋπολογισμού ({start}άρθρα 114{end}, {start}115{end} και {start}161, παρ. 1{end}), καθώς και την έκδοση των ανακλητικών πράξεων του άρθρου 31, παρ. 1 του ν. 4325/2015 (Α. 47).

Ειδικά, οι ανωτέρω πράξεις ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης που εκδίδονται με ημερομηνία την 31η Δεκεμβρίου 2016 και ισχύουν από την ημερομηνία αυτή, αναρτώνται στο Πρόγραμμα «Διαύγεια» το αργότερο έως την 31η Ιανουαρίου 2017, διενεργούνται κατά τις διατάξεις του {start}άρθρου 66 παρ. 4{end} του ν. 4270/2014.

Επιπρόσθετα, η προθεσμία του {start}άρθρου 161 , παρ. 1{end} του ν. 4270/2014, σχετικά με τη διενέργεια τακτοποιητικών λογιστικών εγγραφών για την εμφάνιση εσόδων και εξόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού, που πραγματοποιήθηκαν κατά το οικονομικό έτος 2016, παρατείνεται κατά ένα μήνα.

Για την άσκηση των ανωτέρω αρμοδιοτήτων οι Δ.Υ.Ε.Ε. έχουν την ίδια καθ' ύλην και κατά τόπον αρμοδιότητα που είχαν οι ΥΔΕ μέχρι 31.12.2016. 

2. Δικαιολογητικά δαπανών

Μετά την 1.1.2017 λόγω κατάργησης του προληπτικού ελέγχου των δαπανών από τον Υπουργό Οικονομικών, δικαιολογητικά δαπανών που αφορούν επιλύσεις διαφωνίας ή περιπτώσεις για τις οποίες έχουν ζητηθεί οι απόψεις της Διεύθυνσης μας και εκκρεμούν στην Υπηρεσία σας, επιστρέφονται στις αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες των φορέων. Ειδικά, για δαπάνες φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος [άρθρο 10, ν.3220/2004 (Α.15)] τα σχετικά δικαιολογητικά επιστρέφονται στα Τμήματα Φοιτητικής Μέριμνας των οικείων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και για δαπάνες εισοδηματικής ενίσχυσης κατοίκων ορεινών και μειονεκτικών περιοχών και εισοδηματική ς ενίσχυσης οικογενειών με τέκνα που φοιτούν σε δημόσια σχολεία [άρθρο 27, παρ. 2 και 3, ν. 3016/02 (Α. 110)] στις αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.

Οι ΔΥΕΕ εντός του πρώτου δεκαημέρου μηνός Ιανουαρίου 2017 αποστέλλουν στις οικονομικές υπηρεσίες των φορέων, καταστάσεις με τα ανεκτέλεστα υπόλοιπα εκχωρήσεων και κατασχέσεων εις χείρας του Δημοσίου ως τρίτου, καθώς και αντίγραφα των αναγγελιών εκχωρήσεων και κατασχετηρίων.

3. Ανάθεση αρμοδιοτήτων περιφερειακών υπηρεσιών Υπουργείων και ΑΑ

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του ν.4270/2014, όπως ισχύει, μέχρι την ολοκλήρωση εφαρμογής της διαδικασίας ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων του άρθρου 69ΣΤ, για δαπάνες που διενεργούνται από: i) περιφερειακές υπηρεσίες Υπουργείων, Ανεξάρτητων Αρχών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και ii) την Προεδρία της Δημοκρατίας, δύναται, είτε με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του οικείου Υπουργού ή της Ανεξάρτητης Αρχής είτε με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου οργάνου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, είτε με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Γενικού Γραμματέα της Προεδρίας της Δημοκρατίας αντίστοιχα, αρμοδιότητες των παραγράφων 4 και 5, καθώς και των άρθρων 26, 66 και 69Γ, να ασκούνται από τις κατά τόπον αρμόδιες Δ.Υ.Ε.Ε.

Για τις αποφάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της ανωτέρω παραγράφου, θα ενημερωθείτε σχετικά από την αρμόδια Διεύθυνση Ανθρωπίνου Δυναμικού και Οργάνωσης της Γ.Γ.Π.Σ και Διοικητικής Υποστήριξης του Υπ. Οικονομικών.

4. Άσκηση αρμοδιοτήτων Κύριου Διατάκτη

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 95 του ν.4446/2016, οι Προϊστάμενοι των ΔΥΕΕ που εδρεύουν σε έδρα περιφέρειας καθίστανται κύριοι διατάκτες για όλες τις πιστώσεις που διατίθενται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Οικονομικών στις ΔΥΕΕ που λειτουργούν στα γεωγραφικά όρια της οικείας περιφέρειας.

Παράδειγμα:

→ Ο Προϊστάμενος της Δ.Υ.Ε.Ε. στο νομό Λάρισας (έδρα της Περιφέρειας Θεσσαλίας) ορίζεται κύριος διατάκτης και αναλαμβάνει υποχρεώσεις σε βάρος των πιστώσεων που διατίθενται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Οικονομικών τόσο στην Δ.Υ.Ε.Ε. της οποίας προΐσταται όσο και στις Δ.Υ.Ε.Ε. στους νομούς Καρδίτσας, Μαγνησίας και Τρικάλων.

Ειδικά για τις πιστώσεις που αφορούν στις Δ.Υ.Ε.Ε. στις νομαρχίες Ανατολικής και Δυτικής Αττικής κύριοι διατάκτες καθίστανται οι Προϊστάμενοι των ΔΥΕΕ στις νομαρχίες Αθηνών και Πειραιά, αντίστοιχα.

Επισημαίνουμε ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 65, παρ. 2 του ν. 4270/2014, όπως ισχύει, τα καθήκοντα του διατάκτη είναι ασυμβίβαστα με τα καθήκοντα του προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών. Στις περιπτώσεις όπου ο προϊστάμενος των οικονομικών υπηρεσιών ταυτίζεται με τον διατάκτη ή αυτός είναι αρμόδιος για οποιαδήποτε ενέργεια που τείνει στην ανάληψη υποχρέωσης σε βάρος πίστωσης της Γενικής Διεύθυνσης στην οποία προΐσταται, είναι υποχρεωμένος να εκχωρήσει την αρμοδιότητα δημοσιονομικής έγκρισης για δεσμεύσεις στο νόμιμο κατά τον Υπαλληλικό Κώδικα αντικαταστάτη του. Κατά συνέπεια, οι Προϊστάμενοι των Δ.Υ.Ε.Ε. όταν προβαίνουν σε ενέργειες διατάκτη (πχ υπογραφή απόφασης ανάληψης) δεν επιτρέπεται να υπογράφουν και την πράξη βεβαίωσης (παρά πόδας της σχετικής απόφασης ανάληψης) ή να εκκαθαρίζουν και να ενταλματοποιούν την αντίστοιχη δαπάνη. Θα επικαλούνται κώλυμα και θα υπογράφει ο προϊστάμενος της εκκαθάρισης.

5. Άσκηση αρμοδιοτήτων Δευτερεύοντος Διατάκτη

Επειδή σύμφωνα με: α) την παράγραφο 2 του άρθρο 65 του ν. 4270/2014, τα καθήκοντα του διατάκτη είναι ασυμβίβαστα με τα καθήκοντα του προϊσταμένου των οικονομικών υπηρεσιών και β) τις διατάξεις του άρθρου 24 του ίδιου νόμου, μέχρι την ολοκλήρωση εφαρμογής της διαδικασίας ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων του άρθρου 69ΣΤ, για δαπάνες που διενεργούνται από: i) περιφερειακές υπηρεσίες Υπουργείων, Ανεξάρτητων Αρχών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και ii) την Προεδρία της Δημοκρατίας, δύναται οι αρμοδιότητες των παραγράφων 4 και 5, καθώς και των άρθρων 26, 66 και 69Γ, να ασκούνται από τις κατά τόπον αρμόδιες ΔΥΕΕ, συνάγεται ότι για τις ανωτέρω δαπάνες οι Προϊστάμενοι των ΔΥΕΕ στους νομούς δεν δύναται να ορισθούν, με σχετικές αποφάσεις, δευτερεύοντες διατάκτες, διότι σε αυτούς έχουν ανατεθεί καθήκοντα και αρμοδιότητες Προϊσταμένων Οικονομικών Υπηρεσιών.

Επιπλέον, δεδομένου ότι, σύμφωνα με το άρθρο 65 παρ. 1 του ίδιου νόμου, ο διατάκτης είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση του προϋπολογισμού του φορέα του και αναλαμβάνει υποχρεώσεις σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του, διευκρινίζεται ότι για δαπάνες υπηρεσιών και φορέων των Υπουργείων που εδρεύουν σε νομούς και δεν είναι περιφερειακές υπηρεσίες αυτών, είναι μη σύννομος ο ορισμός των Προϊστάμενων των ΔΥΕΕ ως δευτερευόντων διατακτών, διότι σύμφωνα με τις ως άνω διατάξεις ως δευτερεύων διατάκτης δε δύναται να ορισθεί, με απόφαση του κυρίου διατάκτη, οποιοδήποτε όργανο υπηρετεί σε άλλο φορέα της Γενικής Κυβέρνησης πλην του οικείου Υπουργείου.



Με εντολή Αν. Υπουργού
Η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης
Μαρία Νιφόρου

Πηγή: Taxheaven