136943 ΕΞ 2019 Νομοθετική ρύθμιση για την προστασία των πυρόπληκτων δανειοληπτών

136943 ΕΞ 2019 Νομοθετική ρύθμιση για την προστασία των πυρόπληκτων δανειοληπτών

ΥΠΟΙΚ 03/12/2019
Α. Π.: 136943 ΕΞ 2019
Απάντηση στο έγγραφο: 119548 ΕΙ 2019

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Ταχ.Δ/νση: Λεωχάρους 2
Ταχ.Κώδικας: 105 62 ΑΘΗΝΑ
Πληροφορίες: Α. Χατζαλή
Τηλέφωνο: 210 3224878
FAX: 210 3235135
e-mail: axatz@1988.syzefxis.gov.gr

ΠΡΟΣ: Βουλή των Ελλήνων
Δ/νση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου
Τμήμα Ερωτήσεων


Σε απάντηση  ερώτησης, που κατατέθηκε από τον Βουλευτή κ. Κ. Τζαβάρα , σας γνωρίζουμε ότι :

Α. Τον Μάιο του 2016, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) ξεκίνησε επίσημη διαδικασία έρευνας για τα καθεστώτα κρατικών ενισχύσεων με την μορφή επιδότησης επιτοκίου και εγγυήσεων του Δημοσίου1, ως προς τα δάνεια επιχειρήσεων και επαγγελματιών του πρωτογενούς τομέα που ήταν εγκαταστημένοι και λειτουργούσαν στους πληγέντες από τις πυρκαγιές του 2007 νομούς2.

Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με την έκδοση της C(2019) 7094 απόφασης της Επιτροπής στις 7.10.2019, η οποία κρίνει πως τα ανωτέρω καθεστώτα συνιστούν κρατική ενίσχυση κατά την έννοια του άρθ. 107 παρ. 1 της Συνθήκης για την Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), παρανόμως τέθηκαν σε εφαρμογή από την Ελλάδα (κατά παράβαση του άρθ. 108 παρ. 3 της ΣΛΕΕ) και δεν συμβιβάζονται με την εσωτερική αγορά. Η απόφαση αφορά μόνο δραστηριότητες που σχετίζονται με την παραγωγή, μεταποίηση και εμπορία γεωργικών προϊόντων (δηλ. προϊόντων που απαριθμούνται στο παράρτημα Ι της ΣΛΕΕ), με εξαίρεση τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, καθώς και με την δασοκομία, όπως ορίζεται από την Eurostat.

Αξίζει να σημειωθεί πως η ΕΕ δεν δέχτηκε το επιχείρημα που είχε προβληθεί από την πλευρά των ελληνικών αρχών περί ενισχύσεων που θα μπορούσαν να θεωρηθούν συμβιβάσιμες με την εσωτερική αγορά βάσει του άρθ. 107 παρ. 3 στοιχείο β) της ΣΛΕΕ ως ενισχύσεις για την άρση σοβαρής διαταραχής της οικονομίας κράτους μέλους.

Επισημαίνεται ωστόσο πως, παρότι η ΕΕ έκρινε ότι τα εν λόγω καθεστώτα δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις του απαλλακτικού κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 702/14 (οι οποίες είναι αντίστοιχες με τις προϋποθέσεις του Καν. αριθ.651/2014 η οποία αναφέρεται στην εν θέματι ερώτηση), η απόφαση προβλέπει ότι μεμονωμένες ενισχύσεις οι οποίες χορηγήθηκαν στο πλαίσιο των προαναφερθέντων καθεστώτων και οι οποίες - κατά τον χρόνο της χορήγησής τους - πληρούσαν τις προϋποθέσεις του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 702/2014 είναι συμβιβάσιμες με την εσωτερική αγορά, έως την μέγιστη ένταση ενίσχυσης που ισχύει για το συγκεκριμένο είδος ενίσχυσης. Ομοίως, θα μπορούσε να εξετασθεί η δυνατότητα κάποιες από τις ενισχύσεις να υπαχθούν σε κανονισμό για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (ενισχύσεις de minimis). Επομένως, η δυνατότητα υπαγωγής των επιχειρήσεων στους ως άνω Κανονισμούς θα εξεταστεί από τις αρμόδιες αρχές κατά την υλοποίηση της απόφασης της ΕΕ.

Σε κάθε περίπτωση, κατά την υλοποίηση αποφάσεων της ΕΕ για ανάκτηση, οι ελληνικές αρχές προβαίνουν, σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, σε κάθε δυνατή ενέργεια και βρίσκονται σε συνεχή διαβούλευση με την ΕΕ, ώστε να εξασφαλίζεται - στο μέτρο του δυνατού - η βέλτιστη διευθέτηση για το κράτος και τις επιχειρήσεις.

Β. Με την αρ.πρ. 2/76040/0025/09.10.2019 (ΑΔΑ Ψ63ΔΗ-ΡΒΡ) υπουργική απόφαση (υα) καθορίζεται η διαδικασία ηλεκτρονικής βεβαίωσης και διαγραφής οφειλών εγγυημένων από το Ελληνικό Δημόσιο (ΕΔ). Με την εν λόγω υα εκσυγχρονίζεται και αντικαθίσταται η μέχρι πρότινος αντίστοιχη έγχαρτη διαδικασία, προβλεπόμενη από την αριθμ. 2/478/0025/04.01.2006 υα και την συμπληρωματική αυτής, αριθμ. 2/8174/0025/12.02.2008 υα. Από τις δύο τελευταίες υα δεν εξαιρούνταν τα εγγυημένα από το ΕΔ δάνεια που χορηγήθηκαν για την επανόρθωση ζημιών από θεομηνίες (συμπεριλαμβανομένων και των πυρόπληκτων δανείων), καθώς τούτο θα σήμαινε άνιση μεταχείριση των εγγυημένων δανείων. Ως εκ τούτου, δεν τίθεται ζήτημα θέσπισης ειδικής νομοθετικής ρύθμισης, η οποία θα εξαιρούσε τα ανωτέρω δάνεια από τη νεοκαθοριζόμενη διαδικασία της αρ.πρ. 2/76040/0025/09.10.2019 υα.

Με την αρ.πρ. 114818/16.10.2019 υα (ΑΔΑ ΩΟΙ6Η-ΨΞΔ) συγκροτείται Συντονιστική Επιτροπή Εγγυήσεων, έργο της οποίας είναι «η υποβολή προτάσεων βελτίωσης και επιτάχυνσης των ελέγχων των αιτημάτων κατάπτωσης των δανείων που έχουν παρασχεθεί από Ελληνικές Τράπεζες με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου» (κεφάλαιο Γ της εν λόγω υα). Από το έργο αυτό δεν δύνανται να εξαιρεθούν - μέσω ειδικής νομοθετικής ρύθμισης - τα προαναφερθέντα δάνεια για τα οποία έχουν υποβληθεί αιτήματα κατάπτωσης από τα Πιστωτικά Ιδρύματα (ΠΙ), καθώς αυτό θα συνιστούσε επιλεκτική μεταχείριση των εν λόγω δανείων εν συγκρίσει με τα υπόλοιπα εγγυημένα δάνεια, για τα οποία - επίσης - έχουν υποβληθεί αιτήματα κατάπτωσης από τα ΠΙ.

Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι θέσπιση ειδικής νομοθετικής ρύθμισης, με την οποία θα προβλέπονται ειδικοί όροι αποπληρωμής των δανείων που χορηγήθηκαν για την επανόρθωση ζημιών από θεομηνίες (συμπεριλαμβανομένων και των πυρόπληκτων δανείων), δεν είναι δυνατή, δεδομένου ότι αυτό θα συνιστούσε καταρχήν παρέμβαση του ΕΔ και κατ'επέκταση κρατική ενίσχυση. Όμως, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί λαμβάνοντας υπόψη ότι οι ρυθμίσεις των εγγυημένων δανείων πρέπει να πραγματοποιούνται μεταξύ των ΠΙ και των δανειοληπτών, χωρίς την παρέμβαση του ΕΔ (σχετικό το με αρ.πρ. 00251ΕΞ2019/05.09.2018 έγγραφο της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων - υπό στοιχείο 6 στην αριθμ. 2/94253/0025/21.12.2018 υα).

Το Υπουργείο Οικονομικών ενθαρρύνει τα ΠΙ, με τραπεζικά κριτήρια, να επιδιώκουν ρυθμίσεις που θα μειώνουν τις πιθανότητες κατάπτωσης. Επίσης, σκοπεύει να διερευνήσει την πιθανότητα - σε περίπτωση κατάπτωσης - να υπάρχει ειδική μακροχρόνια ρύθμιση των σχετικών οφειλών που θα προκύψουν προς το Ελληνικό Δημόσιο, ώστε να διευκολύνει την αποπληρωμή τους.


Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ


__________________________________
1 Η επιδότηση επιτοκίου θεσπίστηκε με την με αριθ. 36579/Β.1666/27.08.2007 (Β' 1740) απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, όπως τροποποιήθηκε με μεταγενέστερες αποφάσεις, ενώ οι εγγυήσεις του Δημοσίου παρασχέθηκαν με την με αριθ.2/54310/0025/13.09.2007 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία επίσης έχει τροποποιηθεί με μεταγενέστερες αποφάσεις.
2 Πρόκειται για τους νομούς Μεσσηνίας, Ηλείας, Αρκαδίας, Λακωνίας, Εύβοιας καθώς και την περιοχή Αιγιαλείας του Νομού Αχαΐας (δήμοι Αιγίου, Ακράτας Διακοπτού, Συμπολιτείας Ερινεού και Αιγείρας), καθώς και τους δήμους Ελειού- Πρόνων και Λειβαθούς του Νομού Κεφαλληνίας, τους δήμους Αργαλαστής και Αφετών και τους Οικισμούς Αγίας Παρασκευής, Ζορμιάδων, Πόρου και Τρούλου του Δήμου Σκιάθου του Νομού Μαγνησίας.

Πηγή: Taxheaven