Άρθρα Οι αλλαγές στην ωφέλεια της φορολογικής απαλλαγής του ν. 3908/2011

Άρθρα Οι αλλαγές στην ωφέλεια της φορολογικής απαλλαγής του ν. 3908/2011


ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΩΦΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΠΑΛΛΑΓΗΣ ΤΟΥ Ν. 3908/2011

του Γεώργιου Λαζαρίδη
Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή Μέλους της ΣΟΛ Α.Ε.


Με τον αναπτυξιακό νόμο 3908/2011 μεταξύ των άλλων θεσπίσθηκαν και κίνητρα σε σχέση με τη φορολογική απαλλαγή επιχειρήσεων που πραγματοποιούν επενδυτικά σχέδια στα πλαίσια των διατάξεων του νόμου αυτού.

Η καινοτομία που έφερε ο νόμος αυτός σε σχέση με προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους ήταν ότι η φορολογική απαλλαγή αφορούσε σε σχηματισμό αποθεματικού εξαιτίας μη καταβολής κάποιου ποσού φόρου εισοδήματος, έναντι ως ίσχυε προηγούμενα σχηματισμού αφορολογήτων αποθεματικών από μη υπαγωγή σε φόρο μέρους αδιανέμητων κερδών των επιχειρήσεων.

Αρχικά ο Ν. 3908/2011 και στο άρθρο 12 προέβλεπε τα εξής:

Το δικαίωμα της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής άρχιζε από τη διαχειριστική περίοδο κατά την οποία δημοσιευόταν στο ΦΕΚ η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης. Κατά τη διαχειριστική αυτή περίοδο, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορούσε να ανέλθει μέχρι το ένα τρίτο (1/3) του εγκεκριμένου ποσού ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής.

Κατά την αμέσως επόμενη διαχειριστική περίοδο η μέγιστη φορολογική απαλλαγή συνυπολογιζόμενης και της ενίσχυσης της πρώτης διαχειριστικής περιόδου, μπορούσε να ανέλθει μέχρι τα δύο τρίτα (2/3) του εγκεκριμένου ποσού ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής.

Το υπόλοιπο ποσό της εγκεκριμένης ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής μπορούσε να καλυφθεί από τις νέες επιχειρήσεις εντός δέκα (10) διαχειριστικών περιόδων και από τις υφιστάμενες επιχειρήσεις εντός οκτώ (8) διαχειριστικών περιόδων, μετά την διαχειριστική περίοδο εντός της οποίας δημοσιεύθηκε η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.

Στη συνέχεια με την παρ. 1 του άρθρου 19 του Ν. 4146/2013 τροποποιήθηκε η περ. α της παρ.2 του άρθρου 12 του ν. 3908/2011. Από την τροποποίηση αυτή δεν μεταβλήθηκε ο χρόνος έναρξης της ωφέλειας του κινήτρου ο οποίος εξακολούθησε να αφορά στη διαχειριστική περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης. Όμως επήλθε αλλαγή ως προς το μέγιστο ύψος της ετήσιας φορολογικής απαλλαγής από το ένα τρίτο (1/3) του εγκεκριμένου ποσού ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής στο 1/2. Ειδικότερα η τροποποιημένη διάταξη προέβλεπε ότι κατά τη διαχειριστική περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορούσε να ανέλθει μέχρι το ένα δεύτερο (1/2) του εγκεκριμένου ποσού ενίσχυσης φορολογικής απαλλαγής. Κατά την αμέσως επόμενη διαχειριστική περίοδο η μέγιστη φορολογική απαλλαγή, συνυπολογιζόμενης και της ενίσχυσης της πρώτης διαχειριστικής περιόδου, μπορούσε να ανέλθει μέχρι και το σύνολο του εγκεκριμένου ποσού ενίσχυσης φορολογικής απαλλαγής.

Τροποποίηση επήλθε και ως προς το χρόνο κάλυψης της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής. Συγκεκριμένα το ποσό της εγκεκριμένης ενίσχυσης φορολογικής απαλλαγής μπορούσε να καλυφθεί εντός δεκαπέντε (15) διαχειριστικών περιόδων, μετά τη διαχειριστική περίοδο, εντός της οποίας δημοσιεύτηκε η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, έναντι δέκα (10) ή οκτώ (8) περιόδων (ανάλογα αν ο φορέας αφορούσε σε νέα ή υφιστάμενη επιχείρηση) που ίσχυε αρχικά.

Και ενώ με βάση την παραπάνω περ. α’ όπως είχε τεθεί με την παρ. 1 του άρθρου 19 του ν. 4146/2013 η οποία δεν είχε (και δεν έχει ακόμη) τροποποιηθεί ή καταργηθεί, εξαγόταν το συμπέρασμα ότι κατά τη διαχειριστική περίοδο εντός της οποίας δημοσιεύεται η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορούσε να ανέλθει μέχρι το ένα δεύτερο (1/2) του εγκεκριμένου ποσού ενίσχυσης φορολογικής απαλλαγής, ήρθαν οι μετέπειτα διατάξεις του Ν. 4399/2016 οι οποίες και περιέπλεξαν τα πράγματα.

Συγκεκριμένα από τη διάταξη του άρθρου 78 παρ. 3 του ν. 4399/2016 προβλέπεται ότι:

«3. α. Το σύνολο ή το τμήμα της επιχορήγησης των υπαχθέντων στο ν. 3299/2004 και ν. 3908/2011 επενδυτικών σχεδίων που δεν έχει καταβληθεί μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος μπορεί να χορηγηθεί με τη μορφή της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής, όπως αυτή ορίζεται με τις διατάξεις της περίπτωσης α΄ της παρ. 1 του άρθρου 4 και της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 3908/2011, κατόπιν αίτησης του φορέα του επενδυτικού σχεδίου. Στην περίπτωση αυτή, με την απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης προσδιορίζεται το συνολικό ποσό της ενίσχυσης. Αν η ανωτέρω απόφαση έχει ήδη εκδοθεί, τροποποιείται αναλόγως. Το ύψος της φορολογικής απαλλαγής που χορηγείται κατ΄ έτος δεν δύναται να υπερβαίνει το είκοσι τοις εκατό (20%) του ποσού της επιχορήγησης. Σε περίπτωση μη κάλυψης του ως άνω ποσοστού, το υπόλοιπο ποσό συνυπολογίζεται με το αναλογούν ποσοστό του επόμενου φορολογικού έτους. Μετά την παρέλευση των πέντε πρώτων ετών από τη δημοσίευση του παρόντος η φορολογική απαλλαγή χορηγείται έως και τη συμπλήρωση των επόμενων δέκα (10) ετών …………….»

Επίσης από την παρ. 4 περ. β του άρθρου 78 του ν. 4399/2016 προβλεπόταν ειδικότερα ότι:
«β. Για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στο ν. 3908/2011 ανεξάρτητα από το χρόνο υπαγωγής τους και εφόσον κάνουν χρήση του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής αυτοτελώς ή συνδυαστικά με άλλο κίνητρο, έχουν εφαρμογή αναλογικά οι ρυθμίσεις της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 3.»

Βάσει των παραπάνω νεότερων διατάξεων λοιπόν το αφορολόγητο αποθεματικό του Ν. 3908/2011 που σχηματιζόταν κατ΄ έτος δεν μπορούσε να υπερβεί ποσοστό 20% της εγκεκριμένης συνολικής ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής πλέον τυχόν ακάλυπτου υπολοίπου προηγούμενου φορολογικού έτους.

Είναι εύλογο λοιπόν να έχει δημιουργηθεί σύγχυση καθώς από τη μια οι διατάξεις της περ. α της παρ.2 του άρθρου 12 του ν. 3908/2011 που προβλέπουν μέγιστο ύψος της ετήσιας φορολογικής απαλλαγής έως το ½ της συνολικής ενίσχυσης δεν καταργήθηκαν και από την άλλη θεσπίσθηκαν νέες διατάξεις σε άλλο όμως νομοθετικό πλαίσιο (αυτό του ν. 4399/2016) που προέβλεπαν διαφορετικό χειρισμό ήτοι μέγιστο ποσοστό της φορολογικής απαλλαγής κατ΄ έτος 20%. Η φορολογική διοίκηση εξακολουθώντας εδώ και πολλά έτη να μην παρέχει επαρκείς διευκρινήσεις σε θέματα κινήτρων φορολογικής απαλλαγής αναπτυξιακών νόμων, δεν έχει δώσει αναλυτικές οδηγίες εφαρμογής της περίπτωσης αυτής.

Επί του ζητήματος αυτού ορθώς (άλλωστε αυτό αποδεικνύεται ήδη και από την αιτιολογική έκθεση του ν. 4605/2019, σχετικό απόσπασμα της οποία παρατίθεται παρακάτω) η φορολογική επιτροπή της ΣΟΛ Α.Ε. πήρε σαφή θέση ότι η νέα διάταξη της περίπτωσης β της παρ. 4 του άρθρου 78 του Ν. 4399/2016 ως μεταγενέστερη και ειδική, υπερισχύει των γενικών ρυθμίσεων της παρ. 2α του άρθρου 12 του ν. 3908/2011. (Βλέπε σχετικά στις σελ. 9-10 του Ενημερωτικού Δελτίου της ΣΟΛ Α.Ε. τεύχος ΙουλίουΑυγούστου 2017).

ΝΕΕΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ Ν. 4605/2019

Ήδη όμως έχουν επέλθει σε σχέση με το ζήτημα αυτό νέες τροποποιήσεις βάσει της παρ.1 του άρθρου 32 του ν. 4605/2019 (ΦΕΚ Α' 52/ 01.04.2019.
Ειδικότερα η περίπτωση β της παραγράφου 4 του άρθρου 78  του ν. 4399/2016 αντικαθίσταται ως εξής:

β. Για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στον ν. 3908/2011 ανεξάρτητα από το χρόνο υπαγωγής τους και εφόσον κάνουν χρήση του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής αυτοτελώς ή συνδυαστικά με άλλο κίνητρο, έχουν εφαρμογή αναλόγως οι υποπεριπτώσεις αα’ και ββ’ της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 20 (Ν. 4399/2016)

Επισημαίνεται ότι η ως άνω αναφερόμενη παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4605/2019 ήρθε να αλλάξει την ως άνω περ. β ως εξής:
 

Παλαιά διάταξη της περ. β της παρ. 4 του άρθρου 78 του Ν. 4399/2016 για φορολογική απαλλαγή Ν. 3908/2011 Νέα διάταξη της περ. β της παρ. 4 του άρθρου 78 του ν. 4399/2016 για φορολογική απαλλαγή Ν.3908/2011, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 32 του ν.4605/2019
Για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στο Ν. 3908/2011 ανεξάρτητα από το χρόνο υπαγωγής τους και εφόσον κάνουν χρήση του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής αυτοτελώς ή συνδυαστικά με άλλο κίνητρο, έχουν εφαρμογή αναλογικά οι ρυθμίσεις της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 3 (σ.σ. του άρθρου 78 του Ν. 4399/2016) Για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στον ν. 3908/2011 ανεξάρτητα από το χρόνο υπαγωγής τους και εφόσον κάνουν χρήση του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής αυτοτελώς ή συνδυαστικά με άλλο κίνητρο, έχουν εφαρμογή αναλόγως οι υποπεριπτώσεις αα΄ και ββ΄ της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 20 (σ.σ. του ν. 4399/2016).


Για την παλαιά διάταξη της περιπτ. β’ της παρ. 4 του άρθρου 78 Ν. 4399/2016, που ρύθμιζε θέματα φορολογικής απαλλαγής του ν. 3908/2011, είχαν εφαρμογή αναλογικά οι ρυθμίσεις της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 3 του ίδιου άρθρου και νόμου η οποία έχει ως εξής:

Άρθρο 78 Ν. 4399/2016 παράγραφος 3

3. α. Το σύνολο ή το τμήμα της επιχορήγησης των υπαχθέντων στο Ν. 3299/2004 και Ν. 3908/2011 επενδυτικών σχεδίων που δεν έχει καταβληθεί μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος μπορεί να χορηγηθεί με τη μορφή της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής, όπως αυτή ορίζεται με τις διατάξεις της περίπτωσης α΄ της παρ. 1 του άρθρου 4 και της παρ. 2 του άρθρου 12 του Ν. 3908/2011, κατόπιν αίτησης του φορέα του επενδυτικού σχεδίου. Στην περίπτωση αυτή, με την απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης προσδιορίζεται το συνολικό ποσό της ενίσχυσης. Αν η ανωτέρω απόφαση έχει ήδη εκδοθεί, τροποποιείται αναλόγως. Το ύψος της φορολογικής απαλλαγής που χορηγείται κατ΄ έτος δεν δύναται να υπερβαίνει το είκοσι τοις εκατό (20%) του ποσού της επιχορήγησης. Σε περίπτωση μη κάλυψης του ως άνω ποσοστού, το υπόλοιπο ποσό συνυπολογίζεται με το αναλογούν ποσοστό του επόμενου φορολογικού έτους. Μετά την παρέλευση των πέντε πρώτων ετών από τη δημοσίευση του παρόντος η φορολογική απαλλαγή χορηγείται έως και τη συμπλήρωση των επόμενων δέκα (10) ετών.

Ήδη βάσει της νέας διάταξης της περίπτωσης β της παρ. 4 του άρθρου 78 του ν.4399/2016, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4605/2019, ισχύουν οι υποπεριπτώσεις αα και ββ της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 20 του ν. 4399/2016 οι οποίες έχουν ως εξής:

1. Φορολογική απαλλαγή

α. Το δικαίωμα έναρξης χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου. Ο φορέας μπορεί να αξιοποιήσει το σύνολο της δικαιούμενης ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής εντός δεκαπέντε (15) φορολογικών ετών από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης της ωφέλειας με τους ακόλουθους περιορισμούς που ισχύουν σωρευτικά:

αα. η ενίσχυση που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει, κατ΄ έτος, το 1/3 του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, με εξαίρεση την περίπτωση της μη πλήρους αξιοποίησής του κατά τα προηγούμενα φορολογικά έτη λόγω έλλειψης επαρκών κερδών. Στην περίπτωση αυτή, εναπομείναν ποσό ενίσχυσης από προηγούμενα φορολογικά έτη προστίθεται στο ανωτέρω υπολογιζόμενο μέγιστο ετήσιο ποσό δικαιούμενης ενίσχυσης,

ββ. η ενίσχυση που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει το 1/3 του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, μέχρι το φορολογικό έτος της έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης

Κατά το σχετικό απόσπασμα της αιτιολογικής έκθεσης του ν. 4605/2019:

Άρθρο 32
Τροποποίηση διατάξεων των άρθρων 78 και 82 του ν. 4399/2016

Με την προτεινόμενη ρύθμιση της παραγράφου 1 παρέχεται η δυνατότητα στους φορείς των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του ν. 3908/2011 και κάνουν χρήση του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής να τύχουν της νέας ευνοϊκότερης νομοθετικής ρύθμισης, που δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις των επενδυτικών σχεδίων που εντάσσονται στα καθεστώτα του νόμου 4399/2016 να αξιοποιήσουν σε μικρότερο χρόνο, με προϋποθέσεις, την εγκρινόμενη ενίσχυση που παρέχεται με τη μορφή της φορολογικής απαλλαγής (έως 1/3 η κάθε δόση). Με τον τρόπο αυτό, μειώνεται ο ελάχιστος χρόνος για την χρήση του κινήτρου αυτού στα τρία (3) έτη αντί της μέχρι σήμερα ισχύουσας πενταετίας. Οι ευνοϊκές αυτές ρυθμίσεις για την χρήση του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής που προτείνονται για τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στα καθεστώτα ενίσχυσης του νόμου 4399/2016 θα επεκταθούν, για λόγους ίσης μεταχείρισης, και στους φορείς των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του ν. 3908/2011.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Από τα παραπάνω προκύπτουν σαφώς τα εξής:

1. Η έναρξη του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής του ν. 3908/2011 φαίνεται ότι θεμελιώνεται με την πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου. Το συμπέρασμα αυτό δεν προκύπτει άμεσα καθώς με τη νέα διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 32 του Ν.4605/2019, δεν ισχύει η περίπτωση α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 20 του Ν. 4399/2016 στο σύνολό της (ως εκ τούτου και η εισαγωγή αυτής που αναφέρει με σαφήνεια ότι «Το δικαίωμα έναρξης χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου».) αλλά μόνο οι υποπεριπτώσεις αα και ββ αυτής. Όμως από την υποπερίπτωση ββ η οποία αναφέρει ότι «η ενίσχυση που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει το 1/3 του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, μέχρι το φορολογικό έτος της έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης», προκύπτει εμμέσως η δυνατότητα έναρξης του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής προ της έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης μέχρι το 1/3 του εγκεκριμένου συνόλου αυτής.

2. Η ενίσχυση που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος δεν πρέπει να υπερβαίνει, κατ΄ έτος, το 1/3 του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής με εξαίρεση την περίπτωση της μη πλήρους αξιοποίησής του κατά τα προηγούμενα φορολογικά έτη λόγω έλλειψης επαρκών κερδών.

3. Όμως ως προς την έναρξη ισχύος των νέων διατάξεων δεν καθορίζεται με σαφήνεια κάτι ειδικότερο ή μεταβατικό ως προς τους φορείς – δικαιούχους του κινήτρου οι οποίοι είχαν αρχίσει να εφαρμόζουν τη φορολογική απαλλαγή βάσει του ανώτατου ποσοστού 20% κατ΄ έτος. (Σύμφωνα με το άρθρο 108 Ν. 4605/2019 η ισχύς του άρθρου 32 αρχίζει από την δημοσίευση του νόμου στο ΦΕΚ, ήτοι από 1/4/2019. Ως εκ τούτου ελλείψει ειδικής μεταβατικής διάταξης, έχει δημιουργηθεί εκ νέου σύγχυση αν οι παλαιοί φορείς που είχαν αρχίσει να εφαρμόζουν το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής τα προηγούμενα έτη με ποσοστό έως 20%, μπορούν να συνεχίσουν εφαρμόζοντας το νέο αυξημένο ποσοστό (κλάσμα 1/3).

Θα μπορούσε να ειπωθεί ότι από τη στιγμή που η νέα διάταξη της περ. β της παρ. 4 του άρθρου 78 του ν. 4399//2016 που ρυθμίζουν θέματα φορολογικής απαλλαγής του ν. 3908/2011 δεν εξαρτά το χρόνο εφαρμογής του νέου ποσοστού από το χρόνο αρχικής υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου στις διατάξεις του Νόμου, δίνεται η δυνατότητα συνέχειας βάσει του νέου αυξημένου ποσοστού 1/3. Όμως είναι γνωστό ότι από την αρχική υπαγωγή ενός σχεδίου μέχρι το φορολογικό έτος της έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης μπορεί να μεσολαβήσει ένα ικανό χρονικό διάστημα και ως εκ τούτου ο νομοθέτης θέλησε να προλάβει τυχόν παρερμηνεία για υπαγωγή στο αυξημένο ποσοστό νέων (μετά την ισχύ του ν. 4605/2019) επιχειρηματικών σχεδίων.

Καθώς όμως ο Ν. 3908/2011 έχει παύσει να ισχύει ως προς νέες υπαγωγές και λόγω της αναφοράς στη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4605/2019 «ανεξάρτητα από το χρόνο υπαγωγής τους» έχω την άποψη ότι τα νέα «ενισχυμένα» ποσοστά μπορούν να εφαρμοσθούν και από τους φορείς που είχαν ήδη εφαρμόσει το κίνητρο βάσει του ποσοστού 20%.

Από την άλλη βέβαια η συνέχιση εφαρμογής του παλαιού ποσοστού δεν φαίνεται να έχει συνέπειες καθώς το όλο πλαίσιο του ν. 3908/2011 δεν περιέχει κυρώσεις στην περίπτωση μη εξάντλησης του ποσοστού σε κάποιο έτος παρά την επάρκεια κερδών.

Συμπερασματικά λοιπόν κατά την άποψή μου δεν αποκλείεται στις επιχειρήσεις που είχαν ενταχθεί στο κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής και εφάρμοζαν το ποσοστό 20% να μεταταχθούν στο κλάσμα 1/3, όμως ούτε και υπάρχουν συνέπειες για αυτές εφόσον συνεχίζουν να εφαρμόζουν το ποσοστό 20% αν και μπορούν να μεταταχθούν στο 1/3.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ

Πλέον βάσει του άρθρου 58 παρ. 1 του Ν. 4609/2019 τέθηκε νέα παρ. 10 στο άρθρο 16 του ν. 4399/2016 στην οποία μεταξύ των άλλων προβλέπεται ότι οι ορκωτοί λογιστές μπορούν να χορηγούν σχετικές βεβαιώσεις υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου και να ενεργοποιηθεί η διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης,

Αναλυτικά η νέα διάταξη προβλέπει τα εξής:

«10. Μετά από αίτηση του φορέα του επενδυτικού σχεδίου, συνοδευόμενη από τα δικαιολογητικά που ορίζονται στην περίπτωση α΄ του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 3, δύναται να πιστοποιηθεί η υλοποίηση του πενήντα τοις εκατό (50%) του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου και να ενεργοποιηθεί η διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 20, χωρίς διενέργεια ελέγχου, κατ΄ επιλογή του φορέα. Στην περίπτωση αυτή, μαζί με τα ανωτέρω δικαιολογητικά υποβάλλονται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων σχετικές βεβαιώσεις υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) υπογεγραμμένες από ορκωτό λογιστή και, όπου απαιτείται από το είδος και τους όρους υπαγωγής της επένδυσης, πολιτικό μηχανικό, μηχανολόγο μηχανικό ή άλλης επαγγελματικής ειδικότητας φυσικό πρόσωπο. Η αρμόδια Υπηρεσία ελέγχει την πληρότητα του αιτήματος ελέγχου και των ως άνω βεβαιώσεων και αναλόγως εισηγείται την έκδοση ή μη της σχετικής απόφασης. Στην περίπτωση αυτή, δεν απαιτείται καταβολή του παράβολου της παραγράφου 7. Η πιστοποίηση της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) με την ως άνω διαδικασία υπόκειται σε δειγματοληπτικό έλεγχο, σύμφωνα με την παράγραφο 4. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης ορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι απαιτούμενες ειδικότητες των επαγγελματιών που υπευθύνως βεβαιώνουν για την υλοποίηση της επένδυσης σύμφωνα με τον Ν. 4399/2016, οι συνέπειες που επέρχονται σε περίπτωση μη πλήρωσης των προϋποθέσεων πιστοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%), καθώς και κάθε αναγκαία ρύθμιση για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου. Με όμοια απόφαση ορίζονται τα καθεστώτα του παρόντος και τα είδη ενισχύσεων που αυτή αφορά».

Σχετική και η από 6-5-2019 ανακοίνωση της ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΝΟΜΩΝ με θέμα:

«Πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% της επένδυσης και παροχή της δικαιούμενης ενίσχυσης μετά την υποβολή σχετικής βεβαίωσης από ορκωτό λογιστή και κατάλληλης ειδικότητας μηχανικών, χωρίς έλεγχο από ΚΟΕ/ΠΟΕ».

Επίσης σχετική η με αριθμό 51362/2019 απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης με θέμα:

«Καθορισμός της διαδικασίας, των όρων και των προϋποθέσεων καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας ρύθμισης, για την πιστοποίηση της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του ν. 4399/2016 και 3908/2011, χωρίς διενέργεια ελέγχου, κατ' επιλογήν του φορέα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 16 του ν. 4399/2016, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει».

Πηγή: Taxheaven