Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./8258/Α325/2019 Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής

Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./8258/Α325/2019 Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής

Αριθμ. Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./8258/Α325/4-9-2019

(ΦΕΚ Β' 3474/13-09-2019)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ-ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ-ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις της από 28.07.1978 πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κλπ. και ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων» που κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τους ν. 867/1979 (Α’24), 1048/1980 (Α’101), 1133/1981 (Α’54) και 1190/1981 (Α’203).

2. Τις διατάξεις του άρθρου 2 της από 26.3.1981 πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1981» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 1190/1981 (Α’203) καθώς και τις διατάξεις του άρθρου πέμπτου του ν. 1190/1981 (Α’203) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το άρθρο 1, παρ. 42 και 43 του ν. 2412/1996 «Μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργικό Συμβούλιο σε άλλα Κυβερνητικά όργανα και άλλες διατάξεις» (Α’123).

3. Τις διατάξεις του άρθρου 1, παρ. 3, του ν. 1283/1982 (Α’114) «Για τις προθεσμίες υποβολής αιτήσεων δανειοδότησης των σεισμοπλήκτων και τη ρύθμιση άλλων θεμάτων».

4. Τις διατάξεις του ν.128/1975 (Α’178) «περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως διατάξεων τινών αναφερομένων εις την λειτουργία του χρηματοδοτικού συστήματος», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

5. Τις διατάξεις του άρθρου 3, παρ. 3, τελευταίο εδάφιο του ν. 1266/1982 (Α’81) «Περί οργάνων ασκήσεως της νομισματικής, πιστωτικής και συναλλαγματικής πολιτικής και άλλες διατάξεις» όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 25, παρ. 6 του ν. 1418/1984 (Α’23) «Περί Δημοσίων Έργων και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων».
 
6. Τα άρθρα 20, 23, 77, 79 και 80 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’143), όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4337/2015 (Α’129), και ισχύει.

7. Τον ν. 3861/2010 (Α’112) «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.

8. Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» (Α’145), όπως ισχύει.

9. Το π.δ. 142/2017 (Α’181) «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 του π.δ. 84/2019 (Α’123).

10. Το π.δ. 123/2017 (Α’151) «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 14 του π.δ. 84/2019 (Α’123).

11. Τις διατάξεις του π.δ. 83/2019 (Α’121) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» και τις διατάξεις της υπ’αριθ. Υ2/09.07.2019 (Β’2901) απόφαση του Πρωθυπουργού «Σύσταση θέσεων Αναπληρωτή Υπουργού και Υφυπουργών».

12. Το π.δ.147/2017 (Α’192) «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 του π.δ. 84/2019 (Α’123).

13. Το π.δ. 81/2019 (Α’119) που αφορά στη μετονομασία του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, σε Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθώς και στη μεταφορά Υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ των Υπουργείων.

14. Την υπ’αριθ. 338/18.07.2019 (Β’3051) απόφαση του Πρωθυπουργού και Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Γεώργιο Ζαββό».

15. Την υπ’ αριθ. οικ. 78967/03.11.2017 απόφαση του υπουργού Υ.ΜΕ. με θέμα «Τοποθέτηση Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».

16. Την υπ’ αριθ. οικ. 86844/5.12.2017 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών με θέμα «Τοποθέτηση Προϊσταμένων Διευθύνσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».

17. Την υπ’ αριθ. Δ16α/04/773/29.11.1990 (Β’746) κοινή απόφαση του Υπουργού Προεδρίας και του Αναπληρωτή Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. «περί εξαιρέσεως διοικητικών πράξεων ή εγγράφων από τον κανόνα των τριών υπογραφών». 18. Την υπ’ αριθ. οικ. 6772/Β9β/19.12.2011 (Β’3201) απόφαση Υφυπουργού Υ.ΜΕ.Δ. «Τιμολόγιο υπολογισμού της δαπάνης των εργασιών επισκευής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση) και της αντίστοιχης Στεγαστικής Συνδρομής», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με την υπ’ αρ. 11756/Δ5/16.10.2018 απόφαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Β’4776) (διόρθωση σφάλματος Β’5988/31.12.2018).

19. Την υπ’αριθ. οικ. 4212/Β11/2.10.2013 (Β’2661) απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων με θέμα «Καθορισμός ελάχιστων υποχρεωτικών απαιτήσεων για την κατάθεση φακέλων επισκευής κτιρίων από Φέρουσα Τοιχοποιία που έχουν υποστεί βλάβες από σεισμό».

20. Την υπ’αριθ. 1455/ΣΤ8/20.2.2014 (Β’455) απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με θέμα «Καθορισμός ελάχιστων υποχρεωτικών απαιτήσεων για τη σύνταξη μελετών αποκατάστασης κτιρίων από οπλισμένο σκυρόδεμα, που έχουν υποστεί βλάβες από σεισμό και την έκδοση των σχετικών αδειών επισκευής».

21. Την υπ’ αριθ. οικ. 7791/Α314/24.9.2014 (Β’2658) απόφαση Υπουργού Υ.ΜΕ.Δ. «Καθορισμός Διαδικασίας Ελέγχου Κτιρίων, Ελέγχου Φακέλων Επισκευής και Ανακατασκευής Κτιρίων καθώς και εκδίκασης Ενστάσεων, μετά από φυσικές καταστροφές».

22. Την υπ’ αριθ. 617/ΓΔζι/24-07-2018 (Β’3019) απόφαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών με θέμα «Σύσταση Τομέων Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών».

23. Την υπ’ αριθ. οικ. 59194/31.7.2018 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών με θέμα «Τοποθέτηση Προϊσταμένων στους Τομείς Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΤΑΕΦΚ)».

24. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 (OJL 187, 26-6-2014, ρ. 1-78) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά και κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης (και ιδίως το άρθρο 50).

25. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 702/2014 της Επιτροπής της 25ης Ιουνίου 2014 (OJL 193, 1-7-2014, ρ. 1-75) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης» (και ιδίως το άρθρο 30).

26. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1388/2014 της Επιτροπής της 16ης Δεκεμβρίου 2014 (L 369, 24-12-2014, ρ. 37-63) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και ιδίως το άρθρο 44).
 
27. Τον ορισμό της «επιχείρησης» σύμφωνα με το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 651/2014, το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 702/2014 και το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 1388/2014.

28. Τις αυτοψίες που διενήργησαν οι μηχανικοί της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ.), με τη συνδρομή μηχανικών των πληγέντων Δήμων, στα κτίρια της Περιφέρειας Αττικής που επλήγησαν από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019.

29. Το υπ’ αριθ. ΔΝΣα/οικ.60346/29.07.2019 έγγραφο της Δ/νσης Νομοθετικού Συντονισμού της Γενικής Δ/νσης Διοικητικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (αριθ. Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. 8203/29.07.2019).

30. Την υπ’ αριθ. 926/29.07.2019 Εισηγητική Έκθεση Δημοσιονομικών Επιπτώσεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών  Υπηρεσιών  του  Υπουργείου  Υποδομών και Μεταφορών (αριθ. Δ.Α.Ε.Φ.Κ-Κ.Ε. 8258/30.07.2019). 31. Το υπ’ αριθ. 60179/4313/29.07.2019 έγγραφο του Τμήματος Δημοσιονομικών Αναφορών και Κρατικών Ενισχύσεων της Δ/νσης Προυπ/σμού και Δημοσιονομικών Αναφορών της Γεν. Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (αριθ. Δ.Α.Ε.Φ.Κ.- Κ.Ε.  8192/29.07.2019).

32. Τις έκτακτες στεγαστικές και λοιπές ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί στους κατοίκους περιοχών της Περιφέρειας Αττικής από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019.

33. Το γεγονός ότι ο σεισμός της 19ης Ιουλίου 2019 που έπληξε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής, ορίζεται ως φυσική καταστροφή.

34. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ/τος 63/2005 (Α’98) και το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλούνται οι ακόλουθες δαπάνες:
Α) Σε βάρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της ΣΑΕ 069, δαπάνη ύψους € 21.230.000 περίπου για την παροχή Δωρεάν Κρατικής Αρωγής και των εξόδων κίνησης των μηχανικών που θα διενεργήσουν αυτοψίες. Β) Σε βάρος του λογαριασμού του ν. 128/1975 (Α’178), δαπάνη ύψους € 2.647.500 περίπου για την κάλυψη των τόκων των χορηγούμενων δανείων και επειδή, από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019 προκλήθηκαν εκτεταμένες ζημιές σε πολλά κτίρια σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής,

αποφασίζουμε:

1. ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ

1.1. Εφαρμόζουμε αναλόγως τις διατάξεις της από 28.7.1978 πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου «Περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ σεισμών 1978 εις περιοχή Bop. Ελλάδος κλπ.», η οποία κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τους νόμους 867/1979 (Α’24), 1048/1980 (Α’101), 1133/1981 (Α’54) και 1190/1981 (Α’203) καθώς και τις σχετικές κανονιστικές πράξεις που ισχύουν σήμερα, για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν στα κτίρια από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, ο οποίος έχει χαρακτήρα φυσικής καταστροφής, και ανήκουν στα διοικητικά όρια της Περιφέρειας Αττικής.
 
1.2. Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, που έπληξε περιοχές του Δήμου Αχαρνών της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, καθώς και των Περιφερειακών Ενοτήτων Βορείου, Κεντρικού, Δυτικού και Νότιου Τομέα Αθηνών, της Περιφέρειας Αττικής, αναλαμβάνει η Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Κεντρικής Ελλάδος (Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε.), η οποία εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται «αρμόδια Υπηρεσία».

1.3. Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, που έπληξε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων της Περιφέρειας Αττικής, αναλαμβάνει ο Τομέας Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Δυτικής Αττικής (Τ.Α.Ε.Φ.Κ.-Δ.Α.), ο οποίος εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται «αρμόδια Υπηρεσία».

1.4. Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, που έπληξε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής (εξαιρουμένου του Δήμου Αχαρνών που ως αρμόδια υπηρεσία ορίζεται η Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε., σύμφωνα με την παρ.1.2 της παρούσας) της Περιφέρειας Αττικής, αναλαμβάνει ο Τομέας Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Ανατολικής Αττικής (Τ.Α.Ε.Φ.Κ.-Α.Α.), ο οποίος εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται «αρμόδια Υπηρεσία».

1.5. Δύναται μελλοντικά, μέρος του έργου της αποκατάστασης των ζημιών των κτιρίων από το συμβάν του θέματος, που έχει ανατεθεί σε αρμόδιες υπηρεσίας με τις παρ. 1.2. 1.3. και 1.4. της παρούσας, να ανατεθεί σε άλλη οργανική μονάδα της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε., με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.

2. ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ

2.1. Ο /Η ιδιοκτήτης/-τρια (ψιλός κύριος, επικαρπωτής ή ο/η έχων/-ουσα την πλήρη κυριότητα) ή ο/η διαχειριστής/-τρια (σε περίπτωση διηρημένης ιδιοκτησίας) κτιρίου, που έχει πληγεί από το σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, εφόσον επιθυμεί τον έλεγχο του και την έκδοση έκθεσης αυτοψίας, πρέπει να υποβάλει στην αρμόδια υπηρεσία αίτηση για διενέργεια αυτοψίας στο πληγέν κτίριο, εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της παρούσας απόφασης.
Η αίτηση αυτή θα συνοδεύεται από τίτλους ιδιοκτησίας, οδοιπορικό σκαρίφημα και φωτογραφίες του πληγέντος κτιρίου. Οι φωτογραφίες θα φέρουν το όνομα και την υπογραφή του/της ιδιοκτήτη/-τριας.

2.2. Ο/η ιδιοκτήτης/-τρια (ψιλός κύριος, επικαρπωτής ή ο/η έχων/-ουσα την πλήρη κυριότητα) ή όλοι οι συνιδιοκτήτες/-τριες (σε περίπτωση συνιδιοκτησίας) ή ο/η ειδικός/-ή διαχειριστής/-τρια (σε περίπτωση διηρημένης ιδιοκτησίας, όπου απαιτείται από τις ισχύουσες διατάξεις) κτιρίου που έχει πληγεί από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, προκειμένου να καθοριστεί δικαιούχος Στεγαστικής Συνδρομής (Σ.Σ.) για επισκευή ή ανακατασκευή ανάλογα με τον χαρακτηρισμό του κτιρίου, πρέπει να υποβάλει στην αρμόδια υπηρεσία αίτηση με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (όπως αυτά ορίζονται σε σχετικές υπουργικές αποφάσεις), εντός προθεσμίας:
• ενός (1) έτους από την ημερομηνία παραλαβής της έκθεσης αυτοψίας του κτιρίου (η οποία εκδόθηκε βάσει της προαναφερόμενης παραγράφου 2.1) ή του Πρωτοκόλλου Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου (Π.Α.Ε.Ε.Κ.) ή
• δέκα οκτώ (18) μηνών από τη δημοσίευση σε Φ.Ε.Κ. της παρούσας απόφασης για απ’ευθείας έκδοση Άδειας Επισκευής.
Επισημαίνεται ότι οι προαναφερόμενες προθεσμίες αφορούν και σε αίτηση για έκδοση άδειας επισκευής χωρίς χορήγηση Στεγαστικής Συνδρομής.

2.3 Οι παραπάνω προθεσμίες δύνανται να παραταθούν με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και για χρονικό διάστημα έως δύο (2) έτη.

3. ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ -ΓΕΝΙΚΟΙ ΟΡΟΙ

3.1. Στις περιοχές που οριοθετούνται με την παρούσα απόφαση χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία Στεγαστική Συνδρομή (Σ.Σ.) ίση με το κόστος επισκευής ή ανακατασκευής των κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες από τον προαναφερόμενο σεισμό.
Επισημαίνεται ότι η Σ.Σ. ανακατασκευής, δύναται χρησιμοποιηθεί για αυτοστέγαση (αγορά έτοιμου ή υπό ανέγερση κτιρίου) ή για αποπεράτωση ιδιόκτητου κτιρίου.

3.2. Δικαιούχοι Σ.Σ. είναι οι ιδιοκτήτες/-τριες οι οποίοι/-ες την ημέρα του συμβάντος έχουν την πλήρη ή τη ψιλή κυριότητα κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες από το συμβάν και χρήζουν επισκευής ή ανακατασκευής.

3.3. Η Σ.Σ. συνίσταται από 80% Δωρεάν Κρατική Αρωγή (Δ.Κ.Α.) που χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία και από 20% Άτοκο Δάνειο (Α.Δ.) που χορηγείται από τα πιστωτικά ιδρύματα στους/στις δικαιούχους δανειολήπτες/-τριες.

3.4. Σε περίπτωση που στον/στην ίδιο/-α ιδιοκτήτη/τρια ανήκαν την ημέρα του σεισμού, περισσότερες της μίας ανεξάρτητες ιδιοκτησίες, Δ.Κ.Α. δικαιούται μόνο για μία, από αυτές, την οποία επιλέγει ο/η ίδιος/-α με υπεύθυνη δήλωση του/-της. Για τις υπόλοιπες ιδιοκτησίες χορηγείται το σύνολο της Σ.Σ. εξ ολοκλήρου υπό μορφή Α.Δ., εκτός των περιπτώσεων της παρ. 3.5.

3.5. Δ.Κ.Α. χορηγείται για όλες τις ανεξάρτητες ιδιοκτησίες στις παρακάτω περιπτώσεις:
α) για την ανακατασκευή:
• ιερών ναών (όχι ιδιωτικών ιερών ναών),
• κτιρίων κοινωφελούς χρήσης, που ανήκουν στο Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα,
• κτιρίων τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως μνημεία ή ως διατηρητέα στο σύνολό τους σύμφωνα με το Φ.Ε.Κ. δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού, δεν αίρεται ο χαρακτηρισμός τους μετά την κατεδάφιση και οι ιδιοκτήτες προβούν σε ανακατασκευή αυτών
• όψεων κτιρίων οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέες σύμφωνα με το Φ.Ε.Κ. δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού
β) για την επισκευή:
• φερόντων στοιχείων κτιρίων
• μη φερόντων στοιχείων για τις παρακάτω κατηγορίες κτιρίων:
i) ιερών ναών (όχι ιδιωτικών ιερών ναών),
ii) κτιρίων κοινωφελούς χρήσης, που ανήκουν στο Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα,
iii) κτιρίων τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως μνημεία
ή ως διατηρητέα στο σύνολό τους σύμφωνα με το Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού
• όψεων κτιρίων οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέες σύμφωνα με το Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού Δε χορηγείται Στεγαστική Συνδρομή στις ακόλουθες
περιπτώσεις:
α) σε κτίρια που κατά την ημέρα του σεισμού ήταν εγκαταλειμμένα κατά την κρίση της αρμόδιας Υπηρεσίας.
Εγκαταλειμμένο κτίριο, είναι το κτίριο το οποίο παρουσιάζει εμφανή στοιχεία εγκατάλειψης όπως π.χ. έλλειψη στέγης, έλλειψη εξωτερικών κουφωμάτων, βλάβες στα δομικά στοιχεία (στέγη, πατώματα κ.λπ.), που εμφανώς προϋπήρχαν του σεισμού και οφείλονται σε απόλυτη εγκατάλειψη. Προκειμένου να γίνει άρση του χαρακτηρισμού του εγκαταλελειμμένου πρέπει το κτίριο να ήταν στοιχειωδώς κατοικήσιμο πριν το συμβάν και ο/η ιδιοκτήτης/-τρία να προσκομίσει στοιχεία που ενισχύουν την άρση του εγκαταλειμμένου, όπως δηλώσεις (Ε1), (Ε2), (Ε9), Βεβαιώσεις Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (Ο.Κ.Ω.) των τελευταίων τριών (3) προηγούμενων ετών από τον σεισμό. β) σε κτίρια πρόχειρης κατασκευής (π.χ. κτίρια από φύλλα λαμαρίνας, φύλλα μοριοσανίδας, κ.λπ.).
γ) σε κτίρια που βρίσκονται σε δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, σε αιγιαλό και ρέματα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις.

3.6. Στις περιπτώσεις που δεν χορηγείται στον/στη δικαιούχο δάνειο από πιστωτικό ίδρυμα ή ο/η ίδιος/-α δεν επιθυμεί τη λήψη του, δύναται να λάβει μόνο τη Δ.Κ.Α. από την αρμόδια Υπηρεσία.

3.7. Στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις (κτιρίων που ιδιοκτησιακά ανήκουν ή σε φυσικά πρόσωπα τα οποία ασκούν οικονομική δραστηριότητα σε αυτά ή σε εταιρείες), οι ενισχύσεις χορηγούνται βάσει των Κανονισμών 651/2014, 702/2014 και 1388/2014 εφόσον πληρούνται όλες οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις. Ως επιχείρηση, νοείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα αυταπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα. Επισημαίνονται ιδίως τα ακόλουθα:
α) Η Σ.Σ. και τυχόν άλλες πληρωμές που λαμβάνει ο δικαιούχος για την αποκατάσταση των ζημιών των κτιρίων, συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών στο πλαίσιο ασφαλιστηρίων συμβολαίων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 100% του κόστους αποκατάστασης της ζημίας (επιλέξιμες δαπάνες), ήτοι του κόστους επισκευής ή ανακατασκευής του κτιρίου, όπως αυτό εκτιμάται από την αρμόδια υπηρεσία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις ενότητες 4 και 6, όπως αυτό αποδεικνύεται από τα κατάλληλα, κατά περίπτωση, παραστατικά και στοιχεία. Σε αντίθετη περίπτωση περικόπτεται αναλόγως η Σ.Σ. και επιστρέφεται εντόκως από τον/την δικαιούχο το υπερβάλλον ποσό που τυχόν έχει ήδη καταβληθεί.
β) Βάσει της παρούσας, χορηγείται Σ.Σ. στους/στις ιδιοκτήτες/-τριες ακινήτων για την αποκατάσταση των ζημιών, εφόσον δεν έχει εγκριθεί η λήψη αποζημίωσης από άλλον δημόσιο φορέα για τις ίδιες ζημιές.
γ) Η Έγκριση Σ.Σ. Ανακατασκευής ή Αποπεράτωσης ή Αυτοστέγασης καθώς και η Άδεια Επισκευής του πληγέντος κτιρίου, πρέπει να χορηγείται εντός τεσσάρων (4) ετών από την εκδήλωση του γεγονότος, σύμφωνα με το άρθρο 50, παράγραφος 3 του Κανονισμού 651/2014. Εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος, πρέπει να συνάπτεται η δανειακή σύμβαση με τα πιστωτικά ιδρύματα
για τη χορήγηση δανείου.
Ειδικά στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή γεωργική παραγωγή καθώς και στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, το σύνολο της Σ.Σ. καταβάλλεται εντός τεσσάρων (4) ετών από την εκδήλωση του γεγονότος, σύμφωνα με το άρθρο 30, παράγραφος 4, του Κανονισμού 702/2014 και το άρθρο 44, παράγραφος 4, του Κανονισμού  1388/2014.
δ) Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά έγγραφα που αφορούν τη χορήγηση της Σ.Σ. διατηρούνται για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δέκα (10) ετών από την καταβολή της τελευταίας δόσης της Δ.Κ.Α. ή του Α.Δ.. Η υποχρέωση αυτή αφορά και στα πιστωτικά ιδρύματα που χορηγούν τα σχετικά δάνεια.
ε) Σε περίπτωση που η δικαιούχος ενιαία επιχείρηση λάβει συνολική επιχορήγηση άνω των ορίων που τίθενται στο άρθρο 9 των Κανονισμών 651/2014, 702/2014 και 1388/2014, η αρμόδια για το σκοπό αυτό Υπηρεσία δημοσιεύει τις πληροφορίες που αναφέρονται στο Παράρτημα III των εν λόγω Κανονισμών, σε εμπεριστατωμένο δικτυακό τόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις (https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/public/search/home/), για λόγους διαφάνειας, το αργότερο εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία έγκρισης χορήγησης της Σ.Σ., όπως προβλέπεται στην υποπαράγραφο Β11 του ν. 4152/2013.
στ) Σε κάθε περίπτωση, ο δικαιούχος της Σ.Σ. υποχρεούται να προβεί στην αποκατάσταση της ζημίας για την οποία επιδοτήθηκε και να καταθέσει τα σχετικά, κατά περίπτωση, αποδεικτικά έγγραφα. Σε περίπτωση που από τα εν λόγω έγγραφα προκύπτει ότι το πραγματικό κόστος αποκατάστασης της ζημίας υπολείπεται της Σ.Σ., περικόπτεται αναλόγως η Σ.Σ. και επιστρέφεται από τον δικαιούχο το υπερβάλλον ποσό που τυχόν έχει καταβληθεί. 
ζ) Στο ανωτέρω πραγματικό κόστος αποκατάστασης δεν συμπεριλαμβάνεται ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), εκτός εάν δεν είναι ανακτήσιμος βάσει της εθνικής νομοθεσίας για το Φ.Π.Α..

3.8. Οι κοινές υπουργικές αποφάσεις αναρτώνται στο διαδίκτυο βάσει του ν. 3861/2010 (Α’112) «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο «Πρόγραμμα Διαύγεια» και άλλες διατάξεις» και επίσης δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως βάσει του ν. 3469/2006 (Α’131) «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε με το ν. 4590/2019 (Α’17).

3.9. Δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες αποκατάστασης ζημιών οι οποίες δεν προκλήθηκαν ως άμεσο επακόλουθο του σεισμού της 19ης Ιουλίου 2019 στην Περιφέρεια Αττικής.

4. ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΤΙΡΙΩΝ

4.1 Δικαιούχοι Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίων είναι οι ιδιοκτήτες/-τριες των κτιρίων:
α) που έχουν χαρακτηριστεί από την αρμόδια Υπηρεσία ως Επικινδύνως Ετοιμόρροπα (Ε.Ε.) ή Ολοσχερώς Κατεστραμμένα
β) που είναι Επικινδύνως Ετοιμόρροπα ή Ολοσχερώς Κατεστραμμένα και δεν ήταν δυνατόν κατά την αυτοψία να προσδιοριστούν στοιχεία για τον χαρακτηρισμό του κτιρίου (όπως ύπαρξη, εμβαδό, στάθμες, χρήση κ.λπ.). Στην περίπτωση αυτή δύναται να ληφθούν υπόψη τα παρακάτω:
i. Παραστατικά στοιχεία διαπίστωσης της ύπαρξης του κτιρίου (π.χ. φωτογραφίες, ορθοφωτογραφίες, αεροφωτογραφίες).
ii. Παραστατικά διαπίστωσης του εμβαδού και της χρήσης του (π.χ. οικοδομική άδεια, τίτλοι ιδιοκτησίας, στοιχεία κτηματολογίου, αποδείξεις Ο.Κ.Ω., δήλωση περιουσιολογίου (Ε9) ΔΟΥ κ.λπ.).
iii. Στοιχεία ότι το κτίριο δεν ήταν εγκαταλελειμμένο (π.χ. αποδείξεις Ο.Κ.Ω., Δημοτικών τελών, Κοινοτικών τελών, έντυπα Ε1 και Ε2 ΔΟΥ, κ.λπ.).
γ) που κατεδαφίστηκαν αμέσως μετά από τον σεισμό με εντολή Δημόσιας ή Δημοτικής Αρχής, για λόγους δημόσιας ασφάλειας, χωρίς να έχει προηγηθεί της κατεδάφισης αυτοψία από την αρμόδια Υπηρεσία.
Ο/Η ιδιοκτήτης/-τρια πρέπει να υποβάλει εντός προθεσμίας ενός (1) έτους από τη δημοσίευση σε Φ.Ε.Κ. της παρούσας απόφασης, αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία για έκδοση Βεβαίωσης Καθορισμού Δικαιούχου Στεγαστικής Συνδρομής για Ανακατασκευή, συνοδευόμενη επιπλέον τα προαναφερόμενα δικαιολογητικά (i), (ii) και (iii) του εδαφίου (β) της παρ. 4.1. του κεφ. 4 της παρούσας απόφασης. Η αρμόδια Υπηρεσία εκδίδει απόφαση Προϊσταμένου στην οποία περιγράφεται το πληγέν κτίριο, η χρήση και το εμβαδόν αυτού. Επισημαίνεται ότι απαιτείται και η προσκόμιση Βεβαίωσης της Δημόσιας ή Δημοτικής Αρχής ότι δόθηκε εντολή για την κατεδάφιση του κτιρίου για λόγους δημόσιας ασφάλειας,
δ) που είναι δομημένα από Ευτελή Υλικά (Ε.Υ.) (ωμοπλίνθους ή μη διαμορφωμένους λίθους μικρής διατομής με συνδετικό υλικό αργιλώδες) τα οποία δεν έχουν χαρακτηρισθεί Ε.Ε. αλλά οι ζημιές που προκλήθηκαν από τον σεισμό δεν επιδέχονται, σύμφωνα με την κρίση της αρμόδιας Υπηρεσίας, ουσιαστικής αποκατάστασης, δηλαδή επισκευής που να εξασφαλίζει την αναγκαία αντισεισμική αντοχή τους.
ε) που είναι Υπέρμετρης δαπάνης επισκευής (ασύμφορα).

4.2 Η ανακατασκευή των κτιρίων γίνεται στο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ή σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του/της δικαιούχου εντός του Ελλαδικού χώρου.
 
4.3 Η Σ.Σ. ανακατασκευής κτιρίων ορίζεται ως ακολούθως:
α) για κατοικίες, € 1.000 ανά τ.μ. και με ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων του κτιρίου τα 150 τ.μ. ανά ανεξάρτητη ιδιοκτησία,
Στο προαναφερόμενο ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων προσμετρώνται:
i) βοηθητικοί χώροι κατοικίας (οικιακές αποθήκες) που βρίσκονται εντός του κτιρίου.
ii) βοηθητικοί χώροι κατοικίας (χώροι υγιεινής και μαγειρεία) που βρίσκονται εντός του κτιρίου ή και εκτός αλλά εντός του οικοπέδου.
iii) κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του οικοπέδου.
β) για ιερούς ναούς, € 850 ανά τ.μ. για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου,
γ) για κωδωνοστάσια, € 400 ανά τ.μ. για το εμβαδά που προκύπτει από το γινόμενο του εμβαδού κάτοψης του κωδωνοστασίου με το αποτέλεσμα της διαίρεσης του ύψους του κωδωνοστασίου (Η) με το ύψος h=3,00μ.. Το ύψος (Η) ορίζεται ως η απόσταση από την έδραση του κωδωνοστασίου (συμπεριλαμβανομένου τυχόν υπογείου) έως το ανώτατο σημείο της πλάκας επικάλυψης/ τρούλου αυτού,
δ) για κτίρια κοινωφελούς χρήσης που ανήκουν στο Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα ή σε Σωματεία, € 500 ανά τ.μ. για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου,
ε) για αποθήκες, στάβλους και αγροικίες εποχιακής χρήσης, € 300 ανά τ.μ., και με ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων του κτιρίου τα 150 τ.μ. ανά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.
στ) για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, € 500 ανά τ.μ.,
ζ) για κτηνοτροφικές μονάδες και επαγγελματικές αποθήκες, € 400 ανά τ.μ.,
η) για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κτηνοτροφικές μονάδες και επαγγελματικές αποθήκες εάν το εμβαδόν των κλειστών χώρων είναι πάνω από 150 τ.μ. (προσμετρούνται οι κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του οικοπέδου) θα διαιρείται σε τμήματα των 150 τ.μ.. Το προκύπτον τελικώς, μετά την ως άνω διαίρεση, υπόλοιπο τμήματος, αν έχει εμβαδόν μέχρι και 50 τ.μ. θα αμελείται, ενώ αν έχει εμβαδόν πάνω από 50 τ.μ. τότε θα χορηγείται Σ.Σ. ανάλογα με το εμβαδόν του.
Κάθε τμήμα με εμβαδόν μέχρι 150 τ.μ. αντιμετωπίζεται ως ανεξάρτητη ιδιοκτησία. Ως εκ τούτου για το πρώτο τμήμα η Σ.Σ. θα αποτελείται κατά 80% από Δ.Κ.Α. και κατά 20% από Α.Δ., ενώ για τα υπόλοιπα τμήματα μόνο από Α.Δ..
θ) για Pilotis (η οποία συμπεριλαμβάνεται στους κοινοχρήστους χώρους), 30% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου,
ι) για κατασκευές βοηθητικής χρήσης στο δώμα οικοδομών (οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στους κοινοχρήστους χώρους π.χ. απολήξεις κλιμακοστασίων, ανελκυστήρων κ.λπ.), 50% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου,
κ) για υπόγειους χώρους, όπως αυτοί ορίζονται από τον Ν.Ο.Κ., 70% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή ανάλογα με τη χρήση τους και με ανώτατα όρια εμβαδού κλειστών χώρων αυτά που αναφέρονται στα σχετικά εδάφια της παραγράφου 4.3,
κα) για κτίρια που η κατασκευή τους δεν είχε ολοκληρωθεί μέχρι την ημέρα του σεισμού, ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που είχαν εκτελεστεί βάσει πίνακα της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.,
κβ) για κτίρια τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα σύμφωνα με το Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού, και εφόσον μετά την κατεδάφιση δεν αίρεται ο χαρακτηρισμός του κτιρίου ως διατηρητέου και οι ιδιοκτήτες προβούν σε ανακατασκευή αυτών, σύμφωνα με τα παρακάτω:
i) σε κτίρια που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα μόνο η όψη, το ποσό της ανακατασκευής της όψης υπολογίζεται με χρήση του τιμολογίου επισκευής της υπηρεσίας για διατηρητέα κτίρια και το ποσό της ανακατασκευής του υπολοίπου κτιρίου με τις ισχύουσες τιμές μονάδας ανακατασκευής ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου και με ανώτατα όρια εμβαδού κλειστών χώρων του κτιρίου σύμφωνα με τα αναφερόμενα στα σχετικά εδάφια της παραγράφου 4.3.
ii) σε κτίρια που είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα στο σύνολο τους, το ποσό της ανακατασκευής του κτιρίου υπολογίζεται με τις ισχύουσες τιμές μονάδας ανακατασκευής ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου, προσαυξημένες κατά 20%.
κγ) για κτίρια τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως μνημεία, σύμφωνα με το Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού, με τις ισχύουσες τιμές μονάδας ανακατασκευής ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου, προσαυξημένες κατά 20%.

4.4 Ο/Η δικαιούχος, προκειμένου να του/της χορηγηθεί το σύνολο της Σ.Σ., υποχρεούται να ανακατασκευάσει κτίριο εμβαδού τουλάχιστον ίσο με το 75% του εμβαδού (ή του όγκου στις περιπτώσεις επαγγελματικών χώρων) με βάση το οποίο υπολογίστηκε η Σ.Σ..
Στην περίπτωση που το ανακατασκευαζόμενο κτίριο έχει εμβαδόν μικρότερο του προαναφερόμενου εμβαδού, η Σ.Σ. θα υπολογίζεται αναλογικά ως προς το εμβαδόν για το οποίο η Σ.Σ. θα χορηγείτο ολόκληρη.

5. ΑΥΤΟΣΤΕΓΑΣΗ-ΑΠΟΠΕΡΑΤΩΣΗ

5.1. Εγκρίνεται όπως η Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίου που έχει υποστεί βλάβες από το σεισμό του θέματος, να χρησιμοποιηθεί από τον δικαιούχο για αυτοστέγαση (αγορά έτοιμου ή υπό ανέγερση κτιρίου).
Το αγοραζόμενο κτίριο θα πρέπει:
α) να είναι εντός του Ελλαδικού χώρου
β) να είναι νομίμως υφιστάμενο προ του 1955 ή να έχει κατασκευαστεί με οικοδομική άδεια η οποία έχει υλοποιηθεί,
γ) να μην έχει κριθεί ακατάλληλο προς χρήση, από την αρμόδια Υπηρεσία.
Επισημαίνεται ότι:
• Στις περιπτώσεις αγοραπωλησίας μεταξύ συζύγων, γονέων και παιδιών ή παππούδων-γιαγιάδων και εγγονών δε χορηγείται Σ.Σ..
• Στις περιπτώσεις που το κτίριο στο οποίο πραγματοποιείται η αυτοστέγαση είναι προ του 1955, η στατική επάρκεια του κτιρίου θα πρέπει να βεβαιώνεται από δύο ιδιώτες Πολιτικούς Μηχανικούς.
• Για να χορηγηθεί ολόκληρο το ποσό της υπολογιζόμενης Σ.Σ., το νέο κτίριο θα πρέπει να έχει εμβαδό ίσο τουλάχιστον με το 75% του εμβαδού που υπολογίστηκε η Σ.Σ.. Στις περιπτώσεις που το εμβαδόν του νέου κτιρίου είναι μικρότερο του προαναφερόμενου εμβαδού, η Σ.Σ. θα υπολογίζεται αναλογικά ως προς το εμβαδόν για το οποίο η Σ.Σ. θα χορηγείτο ολόκληρη.
• Η Σ.Σ. που χορηγείται δεν μπορεί να υπερβαίνει το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο αγοραπωλησίας τίμημα καθώς και την αντικειμενική αξία του ακινήτου.

5.2. Εγκρίνεται όπως η Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίου που έχει υποστεί βλάβες από το σεισμό του θέματος να χρησιμοποιηθεί από τον δικαιούχο για αποπεράτωση ιδιόκτητου κτιρίου που βρίσκεται είτε στο ίδιο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ή σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του/της δικαιούχου εντός του Ελλαδικού χώρου. Επισημαίνεται ότι η Σ.Σ. χορηγείται ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που υπολείπονται για την αποπεράτωση του κτιρίου, βάσει πίνακα της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε..

6. ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ

6.1. Η Σ.Σ. για την επισκευή των κτιρίων, υπολογίζεται ανάλογα με τις ζημιές που παρουσιάζει το κτίριο και σύμφωνα με το Τιμολόγιο Επισκευών της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.Κ.Ε., το οποίο έχει εγκριθεί με τη με αριθ. οικ.6772/ Β9β/19.12.2011 (Β’3201) απόφαση Υφυπουργού Υ.ΜΕ. ΔΙ., όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με την υπ’αρ.11756/ Δ5/16.10.2018 Απόφαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Β’4776) (διόρθωση σφάλματος Β’5988/ 31.12.2018).
Η μελέτη επισκευής συντάσσεται από ιδιώτη μηχανικό και εκδίδεται άδεια επισκευής για το σύνολο του κτιρίου. Σε περίπτωση που το πληγέν κτίριο παρουσιάζει βλάβες μόνο σε μη φέροντα στοιχεία, δύναται να εκδοθεί ενιαία άδεια επισκευής για το σύνολο του κτιρίου ή μεμονωμένα για μια ή και για περισσότερες λειτουργικά ανεξάρτητες ιδιοκτησίες (είτε αυτές αποτελούν διηρημένες ιδιοκτησίες, είτε όχι).

6.2. Η Σ.Σ. για την επισκευή φερόντων στοιχείων κτιρίου ορίζεται σε € 300 ανά τ.μ. για το συνολικό εμβαδόν του κτιρίου.

6.3. Η Σ.Σ. για την επισκευή μη φερόντων στοιχείων κτιρίου ορίζεται σε € 180 ανά τ.μ. για το συνολικό εμβαδόν του κτιρίου.
Επισημαίνεται ότι για κτίρια με χρήση κατοικίας (εξαιρούνται κατοικίες που είναι χαρακτηρισμένες ως διατηρητέες στο σύνολο τους ή ως μνημεία), αποθήκης, στάβλου και αγροικίας εποχιακής χρήσης, η Σ.Σ. για την επισκευή μη φερόντων στοιχείων ορίζεται σε € 180 ανά τ.μ. ανεξάρτητης ιδιοκτησίας και μέχρι 150 τ.μ. (στην ανεξάρτητη ιδιοκτησία συμπεριλαμβάνονται οι κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του οικοπέδου).

6.4. Για κτίρια που είναι χαρακτηρισμένα ως μνημεία ή ως διατηρητέα στο σύνολο τους σύμφωνα με το Φ.Ε.Κ. δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού, χορηγείται προσαύξηση 20% στις οριζόμενες τιμές των παραγράφων 6.2 και 6.3 του κεφ. 6 της παρούσας απόφασης.

6.5. Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κτηνοτροφικές μονάδες και επαγγελματικές αποθήκες εάν το εμβαδόν των κλειστών χώρων είναι πάνω από 150 τ.μ. (προσμετρούνται οι κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του οικοπέδου) θα διαιρείται σε τμήματα των 150 τ.μ.. Το προκύπτον τελικώς, μετά την ως άνω διαίρεση, υπόλοιπο τμήματος, αν έχει εμβαδόν μέχρι και 50 τ.μ. θα αμελείται, ενώ αν έχει εμβαδόν πάνω από 50 τ.μ. τότε θα χορηγείται Σ.Σ. ανάλογα με το εμβαδόν του.
Κάθε τμήμα με εμβαδόν μέχρι 150 τ.μ. αντιμετωπίζεται ως ανεξάρτητη ιδιοκτησία. Ως εκ τούτου για το πρώτο τμήμα η Σ.Σ. θα αποτελείται κατά 80% από Δ.Κ.Α. και κατά 20% από Α.Δ., ενώ για τα υπόλοιπα τμήματα μόνο από Α.Δ..

6.6. Η Σ.Σ. επισκευής δεν μπορεί να υπερβαίνει τη Σ.Σ. ανακατασκευής του κτιρίου σε περίπτωση που αυτό ανακατασκευαζόταν.

6.7. Οι ιδιοκτήτες/-τριες των κτιρίων που κρίνονται επισκευάσιμα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη Σ.Σ., που αναλογεί στην επισκευή του πληγέντος κτίσματος, για ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση με τους περιορισμούς που τίθενται στα προηγούμενα, εφόσον κατεδαφίσουν το κτίριο με δικές τους δαπάνες.

6.8. Ειδικότερα για την αποκατάσταση ζημιών σε κτιριακές εγκαταστάσεις επιχειρήσεων και επαγγελματικών χώρων η Σ.Σ. επιτρέπεται να χορηγηθεί, με τους ίδιους όρους και στους μισθωτές ή σε όσους έχουν από οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, αποδεδειγμένα τη νομή ή τη χρήση των εν λόγω χώρων, εφόσον δεν έχει υποβληθεί σχετική αίτηση, εκ μέρους των ιδιοκτητών/-τρών μέσα σε 45 ημέρες από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της κοινής υπουργικής απόφασης οριοθέτησης της πληγείσας περιοχής από το σεισμό. Μετά την πάροδο των 45 ημερών το δικαίωμα υποβολής αίτησης για χορήγηση Σ.Σ. μπορεί να ασκηθεί και από τον/την ενοικιαστή/-τρια για λογαριασμό του/της αμελούντος/ούσας ιδιοκτήτη/-τριας. Σε κάθε περίπτωση, η υποχρέωση για την καταβολή των δόσεων του δανείου βαρύνει τον/την  ιδιοκτήτη/-τρια.

7. ΤΡΟΠΟΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΣ Σ.Σ.

7.1. Ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση κτιρίου

7.1.1. Το ποσό της Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίου ή αυτοστέγαση (εφόσον αγοράζεται κτίριο υπό ανέγερση) χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία σε τρεις ισόποσες δόσεις, η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την Έγκριση χορήγησης Στεγαστικής Συνδρομής και οι επόμενες δύο ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών στην οικοδομή.
Το ποσό της Σ.Σ. για αποπεράτωση κτιρίου, χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία σε δύο ισόποσες δόσεις, η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την Έγκριση χορήγησης Στεγαστικής Συνδρομής και η δεύτερη με την ολοκλήρωση των εργασιών στην οικοδομή.

7.1.2. Το ποσό της Σ.Σ. για αυτοστέγαση, εφόσον αγοράζεται έτοιμο κτίριο, χορηγείται εφάπαξ, με την προσκόμιση οριστικού συμβολαίου αγοράς και πιστοποιητικού μεταγραφής. Στις παραπάνω περιπτώσεις απαιτείται, η κατεδάφιση του πληγέντος κτιρίου με μέριμνα του/ της ιδιοκτήτη/-τριας, η οποία θα βεβαιώνεται από την αρμόδια Υπηρεσία.

7.2. Επισκευή κτιρίου
Το ποσό της Σ.Σ. για επισκευή κτιρίου χορηγείται σε τρεις δόσεις ως εξής:
• Η πρώτη δόση Σ.Σ. χορηγείται με την έκδοση της Άδειας Επισκευής και αντιστοιχεί στο 40% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ.
• Η δεύτερη δόση Σ.Σ. χορηγείται αφού εκτελεστούν εγκεκριμένες εργασίες επισκευής, των οποίων ο προϋπολογισμός αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 40% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ.. Η δεύτερη δόση Σ.Σ. αντιστοιχεί στο 30% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ..
Επισημαίνεται ότι προκειμένου να χορηγηθεί η δεύτερη δόση Σ.Σ. θα πρέπει να έχουν εκτελεστεί όλες οι εγκεκριμένες εργασίες επισκευής που αφορούν στον φέροντα οργανισμό του κτιρίου.
• Η τρίτη δόση Σ.Σ. χορηγείται με την περαίωση των εργασιών επισκευής και αντιστοιχεί στο 30% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ..
Στις περιπτώσεις που το εγκεκριμένο ποσό της Σ.Σ. είναι μέχρι € 5.000, θα χορηγείται εφάπαξ.
Σε κάθε περίπτωση, οι δικαιούχοι Σ.Σ. υποχρεούνται μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης των κτιρίων τους, να υποβάλλουν αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία για χορήγηση Βεβαίωσης Περαίωσης Εργασιών, εντός του χρόνου ισχύος της αδείας.

8. ΝΕΟΙ ΚΤΗΤΟΡΕΣ

Δύνανται να καθοριστούν δικαιούχοι Στεγαστικής Συνδρομής (Σ.Σ.) οι νέοι/-ες κτήτορες που απέκτησαν την πλήρη ή ψιλή κυριότητα των κτιρίων μετά το σεισμό του θέματος, ασχέτως του τρόπου αποκτήσεως αυτών. Στις περιπτώσεις που ο/η προκάτοχος έχει κριθεί δικαιούχος Στεγαστικής Συνδρομής (Σ.Σ.), θα πρέπει στη συμβολαιογραφική πράξη να μεταβιβάζει το δικαίωμα της Στεγαστικής Συνδρομής (Σ.Σ.) (εξαιρείται η περίπτωση της κληρονομικής διαδοχής).
Δωρεάν Κρατική Αρωγή (Δ.Κ.Α.) δικαιούται ο/η νέος/-α κτήτορας εφόσον:
α) ο/η προκάτοχος του κτιρίου δικαιούταν να λάβει Δ.Κ.Α. για αυτό και
β) ο/η νέος/-α κτήτορας δικαιούται να λάβει Δ.Κ.Α. για το κτίριο σαν να ήταν στην ιδιοκτησία του/της την ημέρα του σεισμού (ελέγχονται και οι τυχόν άλλες πληγείσες ιδιοκτησίες του/της, με τους περιορισμούς που τίθενται στις παρ. 3.4 και 3.5, του κεφ. 3, της παρούσας απόφασης).

9. ΑΜΟΙΒΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ-ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ

Στις περιπτώσεις επισκευής, η αμοιβή μηχανικού για μελέτη-επίβλεψη μειώνεται στο 50% της αμοιβής που καθορίζεται με τις ισχύουσες διατάξεις περί αμοιβών Μηχανικών.

10. ΚΤΙΡΙΑ ΠΛΗΓΕΝΤΑ ΑΠΟ ΠΡΟΓΕΝΕΣΤΕΡΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΥΣ

10.1 Οι ιδιοκτήτες/-τριες κτιρίων, που είχαν κριθεί επικινδύνως ετοιμόρροπα ή ως κτίρια δομημένα από ευτελή υλικά ή ως ασύμφορα επισκευής λόγω προγενέστερων σεισμών, τα οποία δεν έχουν κατεδαφιστεί και έχουν υποστεί ζημιές και από το σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, δε δικαιούνται Σ.Σ. για την αποκατάσταση τους λόγω του σεισμού της 19ης Ιουλίου 2019.

10.2 Η διαδικασία και τα δικαιολογητικά χορήγησης Σ.Σ. στους ιδιοκτήτες/-τριες κτιρίων για τα οποία είχε εκδοθεί άδεια επισκευής, λόγω προγενέστερων σεισμών, θα καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.

11. ΔΥΣΠΡΟΣΙΤΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

Με απόφαση του Υπουργού Υ.ΜΕ. καθορίζονται οι δυσπρόσιτες περιοχές (περιοχές στις οποίες δυσχεραίνεται σε μεγάλο βαθμό η προσκόμιση των υλικών και των μηχανημάτων για την εκτέλεση των οικοδομικών εργασιών) και σε αυτές δίνεται προσαύξηση 20% στις προαναφερόμενες τιμές Σ.Σ..

12. ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΠΙΣΤΩΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΔΑΝΕΙΩΝ

Τα εν λόγω δάνεια θα χορηγηθούν από τα Πιστωτικά Ιδρύματα.
Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής κτιρίου ορίζεται σε δεκαπέντε (15) χρόνια, η δε εξόφληση τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί είκοσι τέσσερις (24) μήνες μετά την υπογραφή της δανειακής σύμβασης.
Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής διατηρητέων κτιρίων ορίζεται σε είκοσι πέντε
(25) χρόνια, η δε εξόφληση τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί είκοσι τέσσερις
(24) μήνες μετά την υπογραφή της δανειακής σύμβασης. Τα δάνεια βαρύνονται με επιτόκιο ίσο προς αυτό των εντόκων γραμματίων δημοσίου εξάμηνης διάρκειας της εκάστοτε τελευταίας εκδόσεως που χρονικά προηγείται της έναρξης κάθε περιόδου εκτοκισμού των δανείων, προσαυξημένο κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες, χωρίς άλλη προσαύξηση για προμήθεια κ.τ.λ., επιδοτούμενο κατά
100% από τον λογαριασμό του ν. 128/1975 (Α’ 178).
Για τους λοιπούς όρους και τη διαδικασία σύναψης και χορήγησης των δανείων έχουν εφαρμογή οι αντίστοιχες διατάξεις που ισχύουν για τη χρηματοδότηση της οικονομίας.

13. ΥΠΟΘΗΚΕΣ ΔΑΝΕΙΩΝ

Για την ασφάλεια κάθε δανείου, θα εγγράφεται υπέρ του πιστωτικού ιδρύματος υποθήκη επί του ακινήτου που θα επισκευάζεται ή ανακατασκευάζεται ή αγοράζεται από το προϊόν του ατόκου δανείου ή αντ’ αυτού επί άλλου ακινήτου που τυχόν προσφέρεται από τον/την δανειολήπτη/-τρια, εφόσον η αξία του ακινήτου καλύπτει το ασφαλιζόμενο δάνειο.
Η υποθήκη μπορεί επίσης να μεταφέρεται εκ των υστέρων σε άλλο ακίνητο αντίστοιχης αξίας.
Για ποσά μέχρι € 10.000 δεν απαιτείται εγγραφή υποθήκης.
Τα πιστωτικά ιδρύματα δύναται να χορηγούν δάνεια για την επισκευή ή ανακατασκευή ιερών ναών πληγέντων από τον σεισμό και στις περιπτώσεις που υπάρχει αδυναμία προσφοράς ακινήτου για εγγραφή υποθήκης, προς διασφάλιση του δανείου. Είναι δυνατή η υποθήκευση αστικού ακινήτου της αρμόδιας μητρόπολης που ανήκει ο ιερός ναός.
Η ανωτέρω ρύθμιση δεν ισχύει για τους ιδιωτικούς Ναούς, ως προς τους οποίους έχουν εφαρμογή οι γενικώς ισχύουσες διατάξεις.

14. ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ ΟΡΩΝ

14.1. Με ειδικό όρο των οικείων δανειακών συμβάσεων, θα καθορίζεται ρητά ότι, σε περίπτωση υποβολής από τους/τις δικαιούχους δανείων ή τους/τις νέους/-ες κτήτορες, ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων, που θα αναλάβουν με όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση (π.χ. έκδοση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών) και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των σεισμόπληκτων κτιρίων, θα υπόκεινται πέρα από τις νόμιμες κυρώσεις και στις ακόλουθες αθροιστικά:
α) Κήρυξη ολοκλήρου του ποσού του δανείου ληξιπρόθεσμου και αμέσως απαιτητού από τη χορήγησή του.
β) Κατάπτωση ποινικής ρήτρας υπέρ του Δημοσίου, που θα συνομολογείται με τη δανειστική σύμβαση και θα αντιστοιχεί σε ποσοστό 10% επί ολοκλήρου του ποσού του δανείου.
γ) Επιστροφή του ποσού των επιδοτούμενων τόκων των δανείων που είχαν καταβληθεί εντόκως, με το ισχύον επιτόκιο υπερημερίας.

14.2. Το ποσό της Δ.Κ.Α., σε περίπτωση υποβολής από τους/τις δικαιούχους ή νέους/-ες κτήτορες ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων που θα αναλάβουν με βάση όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση (π.χ. έκδοση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών) και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των σεισμόπληκτων κτιρίων, θα επιστρέφεται εντόκως με επιτόκιο υπερημερίας το κοινώς ισχύον για κάθε περίπτωση υπερημερίας.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 4 Σεπτεμβρίου 2019

Οι Υπουργοί

Υφυπουργός Οικονομικών
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΑΒΒΟΣ

Ανάπτυξης και Επενδύσεων
ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Υποδομών και Μεταφορών
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ  ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ

Πηγή: Taxheaven