Θεσσαλονίκη, 15/05/2019
Αριθμός απόφασης: 1117
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α8 - ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
Ταχ. Δ/νση: Εγνατία 45
Ταχ. Κώδικας: 54630 - Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο: 2313-333267
ΦΑΞ: 2313-333258
E-Mail: ded.thess@aade.gr
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπ' όψη:
1. Τις διατάξεις :
α. Του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (ΦΕΚ Α' 170).
β. Του άρθρου 11 της Δ. ΟΡΓ. Α 1036960 ΕΞ 2017/10.03.2017 Απόφασης του
Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ 968 Β'/2017) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης
Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΛΛΕ.)»
γ. Της ΠΟΛ 1064/12.04.2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β'
1440/27.04.2017).
2. Την ΠΟΛ 1069/04.03.2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων
του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την υπ' αριθμ. Δ.Ε.Δ. 1126366/ΕΞ2016/30.08.2016 (ΦΕΚ Β' 2759/01.09.2016)
Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών.
4. Την από 15/01/2019 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανή προσφυγή της με
ΑΦΜ: , κατά της υπ' αριθ. πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος
του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΒΕΡΟΙΑΣ για το οικ. έτος 2013 (διαχειριστική
περίοδο 01/01/2012 - 31/12/2012) και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά
έγγραφα.
5. Την υπ' αριθ πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος για το
οικ. έτος 2013 (διαχειριστική περίοδο 01/01/2012 - 31/12/2012) του
Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΒΕΡΟΙΑΣ, της οποίας ζητείται η ακύρωση.
6. Το υπ' αριθ. ΔΕΔ ΥΠΕΠΝΥ ΕΙ2019 ΕΜΠ 13.05.2019 συμπληρωματικό υπόμνημα της
προσφεύγουσας.
7. Τις απόψεις του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΒΕΡΟΙΑΣ.
8. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α8 - Επανεξέτασης,
όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από 15/01/2019 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής της
με ΑΦΜ: , η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και μετά την μελέτη και την
αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των
προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, καθώς και των πρόσθετων
λόγων που προβάλλει η προσφεύγουσα με το υπ' αριθ. πρωτ. ΔΕΔ ΥΠΕΠΝΥ ΕΙ2019
ΕΜΠ 13.05.2019 συμπληρωματικό υπόμνημα που κατέθεσε στην Υπηρεσία μας,
επαγόμαστε τα ακόλουθα:
Με την υπ' αριθ πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος του
Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΒΕΡΟΙΑΣ, επιβλήθηκε στην προσφεύγουσα, για το οικ.
έτος 2013 (περίοδο 01/01/2012 - 31/12/2012), κύριος φόρος ποσού 62.878,65€
πλέον προστίμου και τόκων (άρθρων 58 και 53 ν.4174/2013) 58.980,17€ και
εισφοράς αλληλεγγύης ποσού 5.790,37€ πλέον προστίμου και τόκων (άρθρων 58
και 53 ν.4174/2013) 5.431,37€, ήτοι συνολικό ποσό φόρου 133.080,56€, λόγω
διαπίστωσης προσαύξησης περιουσίας από τη συμμετοχή της στην αύξηση
μετοχικού κεφαλαίου της επιχείρησης « Α.Ε.», συνολικού ποσού 165.000,00€,
που προέρχεται από άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή ή αιτία σύμφωνα με
το άρθρο 48 παρ. 3 του ν.2238/1994.
Η ανωτέρω πράξη εδράζεται επί της από 21/12/2018 έκθεσης ελέγχου φορολογίας
εισοδήματος της Δ.Ο.Υ. ΒΕΡΟΙΑΣ, σε εκτέλεση της υπ' αριθ εντολής μερικού
ελέγχου του Προϊσταμένου της.
Η προσφεύγουσα, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά να γίνει αυτή
δεκτή και να ακυρωθεί ή άλλως να μεταρρυθμιστεί η προαναφερθείσα πράξη,
προβάλλοντας τον ισχυρισμό ότι ο έλεγχος είναι πλημμελής διότι εδράζεται επί
εσφαλμένων συμπερασμάτων περί προσαύξησης περιουσίας από άγνωστη πηγή. Τα
χρηματικά ποσά των καταθέσεων για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προέρχονται
από προγενέστερες αναλήψεις από κοινούς λογαριασμούς με τους γονείς της τα
εισοδήματα των οποίων τα τελευταία οκτώ χρόνια υπερκαλύπτουν το επίμαχο
ποσό.
Επιπροσθέτως, κατά το υπό κρίση οικ. έτος, δεν υφίσταται τεκμήριο απόκτησης
περιουσιακού στοιχείου για συμμετοχή σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης
εταιρείας.
Επικουρικά, τα υπό κρίση ποσά μπορούν να υπαχθούν σε φόρο γονικής παροχής
καθότι προέρχονται από φορολογηθέντα εισοδήματα των γονέων της.
Επειδή, με το άρθρο 4 του ν.2238/1994 ορίζεται ότι: «1. Εισόδημα στο οποίο
επιβάλλεται ο φόρος είναι το εισόδημα που προέρχεται από κάθε πηγή ύστερα
από την αφαίρεση των δαπανών για την απόκτησή του, όπως αυτό προσδιορίζεται
ειδικότερα στα άρθρα 20 έως 51... 2. Το εισόδημα ανάλογα με την πηγή της
προέλευσής του διακρίνεται κατά τις επόμενες κατηγορίες ως εξής: ... Z.
Εισόδημα από υπηρεσίες ελευθέριων επαγγελμάτων και από κάθε άλλη πηγή.».
Επειδή, με το άρθρο 48 παρ. 3 του ν.2238/1994, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει
με την παράγραφο 3 του άρθρου 15 του ν.3888/2010 (ΦΕΚ A' 175), ορίζεται ότι:
«Ως εισόδημα από υπηρεσίες ελευθέριων επαγγελμάτων λογίζεται και κάθε
εισόδημα που δεν μπορεί να υπαχθεί σε κάποια από τις κατηγορίες A' έως Z'
της παραγράφου 2 του άρθρου 4. Σε προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από
άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή ή αιτία, ο φορολογούμενος μπορεί να
κληθεί να αποδείξει είτε την πραγματική πηγή ή αιτία προέλευσής της είτε ότι
φορολογείται από άλλες διατάξεις είτε ότι απαλλάσσεται από το φόρο με ειδική
διάταξη, προκειμένου αυτό να μην φορολογηθεί ως εισόδημα από υπηρεσίες
ελευθερίων επαγγελμάτων της χρήσης κατά την οποία επήλθε η προσαύξηση».
Επειδή, με την ΠΟΛ. 1095/2011 παρασχέθηκαν οδηγίες για την ομοιόμορφη
εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 15 του ν.3888/2010 και
διευκρινίστηκε ότι με τις νέες αυτές διατάξεις καθορίζεται ποιος έχει το
βάρος απόδειξης επί εισοδήματος του οποίου δεν προκύπτει σαφώς η πηγή ή
αιτία προέλευσης και το οποίο σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις (άρθρα 4
και 48 του ν.2238/1994) λογίζεται ως εισόδημα προερχόμενο από ελευθέρια
επαγγέλματα. Αν και από την ισχύουσα διάταξη θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι
προέκυπτε χωρίς αμφιβολία το γεγονός ότι ο φορολογούμενος υποχρεούται να
αποδείξει την πραγματική πηγή ή αιτία του εισοδήματός του, δεδομένου ότι η
ισχύουσα διάταξη χρησιμοποιεί το ρήμα «λογίζεται», εντούτοις για την άρση
κάθε αμφιβολίας με την προσθήκη του εδαφίου αυτού στην παράγραφο 3 ορίζεται
αυτό πλέον και ρητά. Οι διατάξεις αυτές αναφέρονται σε οποιαδήποτε
προσαύξηση περιουσίας, που προέρχεται από άγνωστη πηγή και αιτία προέλευσης,
ή πρόκειται για προσαύξηση περιουσίας που δεν προκύπτει από διαρκή και
σταθερή πηγή και καθορίζεται ότι ο φορολογούμενος, εφόσον κληθεί, φέρει το
βάρος της απόδειξης για την πηγή ή την αιτία προέλευσης ή ότι η εν λόγω
προσαύξηση φορολογείται με συγκεκριμένες διατάξεις, ή ότι απαλλάσσεται με
ειδική διάταξη. Σε περίπτωση που οι αποδείξεις δεν είναι ικανοποιητικές, η
οποιαδήποτε προσαύξηση της περιουσίας χαρακτηρίζεται και φορολογείται ως
εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα. Η προσαύξηση της περιουσίας μπορεί να
αναφέρεται σε κινητή ή ακίνητη περιουσία οποιασδήποτε μορφής, οικόπεδα,
σπίτια, αυτοκίνητα, σκάφη, αεροσκάφη, πάσης φύσεως χρεόγραφα, (μετοχές,
τοκομερίδια), καταθέσεις, κλπ.
Επειδή, με την ΠΟΛ. 1175/2017 παρασχέθηκαν οδηγίες για την αντιμετώπιση
θεμάτων ελέγχου προσαύξησης περιουσίας και διευκρινίστηκε ότι ο
φορολογούμενος οφείλει κατ' αρχήν, να ανταποκριθεί στην κλήση της ελεγκτικής
αρχής να της χορηγήσει τα αναγκαία και εύλογα, ενόψει των συνθηκών, στοιχεία
διευκρίνισης και επαρκούς δικαιολόγησης της περιουσιακής του κατάστασης, η
οποία προδήλως δεν ανταποκρίνεται σε εκείνη που προκύπτει από τα στοιχεία
των φορολογικών του δηλώσεων. Η άρνηση ή η παράλειψη του φορολογούμενου να
παράσχει τις παραπάνω πληροφορίες ή η αδυναμία του να τεκμηριώσει επαρκώς
τους ισχυρισμούς προς δικαιολόγηση των επίμαχων ποσών λαμβάνεται υπόψη κατά
την εκτίμηση από τη φορολογική αρχή των αποδείξεων σε βάρος του.
Επειδή, η τέλεση φορολογικής παράβασης, όπως η παράλειψη δήλωσης
φορολογητέου εισοδήματος, και, περαιτέρω, η ύπαρξη αντίστοιχης φορολογητέας
ύλης μπορεί να προκύπτει, κατά την αιτιολογημένη κρίση της αρμόδιας
φορολογικής αρχής, όχι μόνο με βάση άμεσες αποδείξεις, αλλά και από έμμεσες
αποδείξεις (άλλως, "τεκμήρια"), ήτοι από αντικειμενικές και συγκλίνουσες
ενδείξεις οι οποίες, συνολικά θεωρούμενες και ελλείψει άλλης εύλογης και
αρκούντως τεκμηριωμένης, ενόψει των συνθηκών, εξήγησης, που ευλόγως
αναμένεται από τον φορολογούμενο, είναι ικανές να προσδώσουν στέρεη
πραγματική βάση στο συμπέρασμα περί διάπραξης της αποδιδόμενης παράβασης
(ΣτΕ 884/2016 επταμ.).
Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, από την με ημερομηνία 21/12/2018 έκθεση
φορολογίας εισοδήματος της Δ.Ο.Υ. ΒΕΡΟΙΑΣ προκύπτει ότι η προσφεύγουσα
κατέθεσε στον λογαριασμό GR , της επιχείρησης « Α.Ε.», για αύξηση μετοχικού
κεφαλαίου:
• στις 20/01/2012 ποσό 55.000,00€ με αιτιολογία « »,
• στις 26/01/2012 ποσό 55.000,00€ με αιτιολογία « » και
• στις 27/01/2012 ποσό 55.000,00€ με αιτιολογία « »,
ήτοι συνολικό ποσό 165.000,00€. Κατόπιν, η προσφεύγουσα κλήθηκε από την
ελεγκτική αρχή να αιτιολογήσει την πηγή και την αιτία προέλευσης της
προσαύξησης της περιουσίας της από τη συμμετοχή της στην αύξηση μετοχικού
κεφαλαίου της επιχείρησης « Α.Ε.». Η προσφεύγουσα ανταποκρινόμενη στην
προαναφερθείσα κλήση ισχυρίστηκε, αναπόδεικτα, ότι τα χρηματικά ποσά
προέρχονται από φορολογηθέντα εισοδήματα των γονέων της.
Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 65 του ν.4174/2013 ορίζεται ότι: «Σε
περίπτωση αμφισβήτησης πράξης προσδιορισμού φόρου στα πλαίσια ενδικοφανούς
προσφυγής, ο φορολογούμενος ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που προβαίνει στην εν
λόγω αμφισβήτηση φέρει το βάρος της απόδειξης της πλημμέλειας της πράξης
προσδιορισμού του φόρου».
Επειδή, η προσφεύγουσα ουδέν στοιχείο προσκόμισε προς απόδειξη του
ισχυρισμού της και αποδόμηση του πορίσματος ελέγχου περί προσαύξησης της
περιουσίας της από άγνωστη πηγή ή αιτία. Ειδικότερα, τόσο κατά τη διενέργεια
του ελέγχου όσο και κατά την εξέταση της παρούσας δεν προσκομίστηκαν στοιχεία από τα οποία να προκύπτει η δυνατότητα
καταβολής 165.000,00€ στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου από φορολογηθέντα ή
νομίμως απαλλαχθέντα εισοδήματα προηγούμενων ετών ή άλλες πηγές.
Επιπροσθέτως, από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης, δεν προκύπτει η
δυνατότητα από τον δωρητή - γονέα να καταβάλλει το ποσό των 165.000,00€, η
υποβολή δηλώσεων άτυπης δωρεάς χρημάτων και η καταβολή των αναλογούντων
φόρων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 85 του ν.2961/2001.
Κατά συνέπεια, οι ισχυρισμοί της προσφεύγουσας περί πλημμελούς ελέγχου και
προέλευσης των χρηματικών ποσών από άτυπες δωρεές χρημάτων, απορρίπτονται ως
αναπόδεικτοι.
Αποφασίζουμε
την απόρριψη της υπ' αριθ. πρωτ /15.01.2019 ενδικοφανούς προσφυγής της με
ΑΦΜ:
Υπ' αριθ πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος οικ. έτους
2013 (διασειριστικής περιόδου 01/01/2012 - 31/12/2012)
Κύριος Φόρος | 62.878,65 € |
Εισφορά Αλληλεγγύης άρθρου 29 ν.3986/2011 | 5.790,37 € |
Πρόστιμο άρθρου 58 και Τόκοι άρθρου 53 ν.4174/2013 | 64.411,54 € |
Σύνολο για καταβολή | 133.080,56 € |
Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την
παρούσα απόφαση στην υπόχρεη.
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΚΑΤΣΙΟΥΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Ακριβές αντίγραφο
Η υπάλληλος του Αυτοτελούς Γραφείου Διοικητικής Υποστήριξης
Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής
ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από
την κοινοποίησή της.