37513/2019 Εντατικοποίηση ελέγχων στην αγορά κατά την πασχαλινή περίοδο τρέχοντος έτους

37513/2019 Εντατικοποίηση ελέγχων στην αγορά κατά την πασχαλινή περίοδο τρέχοντος έτους

Αθήνα, 02/04/2019
Αριθ. Πρωτ. : 37513 - 02/04/2019

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡ ΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΓΟΡΑΣ
Δ/ΝΣΗ ΕΛΕΓΧΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΩΝ

Ταχ. Δ/νση: Πλ. Κάνιγγος
Ταχ. Κώδικας: 101 81
Πληροφορίες: Σ.Λιαράκου
Τηλέφωνο: 210-3893290
Fax: 210 3840972
Email: s.liarakou@gge.gr
Ιστοσελίδα: www.mindev.gov.gr

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

ΘΕΜΑ: «Εντατικοποίηση ελέγχων στην αγορά κατά την πασχαλινή περίοδο τρέχοντος έτους».

Προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και η προστασία του καταναλωτικού κοινού κατά την πασχαλινή περίοδο, οι αρμόδιες υπηρεσίες οφείλουν να προβαίνουν σε ελέγχους αναφορικά με την τήρηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία της αγοράς και συγκεκριμένα:

α) Του Ν.4177/06-08-2013, (Α'173) «Κανόνες ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών και άλλες διατάξεις», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

β) Της Υ.Α αριθ. 91354/30-08-2017, (Β'2983) «Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ)».

γ)Του Ν. 4497/2017,(Α'171) «Άσκηση υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων και άλλες διατάξεις».

δ) Του Ν. 4446/2016, (Α'240) άρθρα 62-66 (Α' 240), Υ.Α. Αριθμ. 17730/2017 (Β'453), ΚΥΑ Αριθμ. 45231/2017 (Β' 1445), ΚΥΑ Αριθμ. 86437/2017 (Β'2881), ΚΥΑ Αριθμ.133473/2017 (Β' 4309). 

ε) Της Υ.Α. Αριθμ. 56885/19-11-2014, (Β'3107) «Κώδικας δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες»., όπως ισχύει.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες κατά την πασχαλινή περίοδο πρέπει να έχουν αυξημένη ελεγκτική δραστηριότητα σε σημεία διακίνησης και εμπορίας κάθε είδους αγαθών, ιδίως τροφίμων (καταστήματα, λαϊκές αγορές-υπαίθριο εμπόριο, κεντρικές και τοπικές αγορές κ.λ.π.), καθώς και σε επίκαιρα σημεία του εθνικού, επαρχιακού και αστικού δικτύου, λιμάνια κ.λ.π. είτε αυτοτελώς, είτε με συναρμόδιες Υπηρεσίες (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ΣΔΟΕ, Υπουργείο Υγείας, κ.α.) και στα πλαίσια συντονισμένων δράσεων με πρωτοβουλία του ΣΥ.Κ.Ε.Α.Α.Π.

Ειδικότερα, οι έλεγχοι θα πρέπει να εστιασθούν:

• Στην ανάρτηση πινακίδων με τις προβλεπόμενες ενδείξεις

• Στην ορθή επισήμανση των τροφίμων (προσυσκευασμένων και μη )

• Στην ορθή επισήμανση Βιομηχανικών προϊόντων

• Στην αποφυγή παραπλανητικών πρακτικών

• Στην έκδοση και κατοχή των νομίμων παραστατικών στοιχείων σε όλα τα στάδια εμπορίας και διακίνησης

• Στην κατοχή και χρήση τερματικών συσκευών POS

• Στην κατοχή των απαιτούμενων αδειών

• Στην ύπαρξη τιμοκαταλόγων και της αναγραφής επ' αυτών των προβλεπομένων ενδείξεων

• Στην τήρηση των ανώτατων τιμών σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης

Ιδιαίτερη επομένως βαρύτητα, πρέπει να δοθεί σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε όλη την αλυσίδα διανομής κρεάτων και οπωρολαχανικών και άλλων κατηγοριών τροφίμων για την κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών. Εάν διαπιστωθούν προϊόντα με καθόλου ή ελλιπή επισήμανση αυτά δεσμεύονται κατά τη προβλεπόμενη διαδικασία, επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις και εάν απαιτείται, ενημερώνονται άμεσα άλλες αρμόδιες αρχές.

Ενδεχόμενες περιπτώσεις παραβάσεων των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού, διαβιβάζονται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.3959/2011 (ΦΕΚ 93/Α/20-04- 2011) «Περί προστασίας του ελευθέρου ανταγωνισμού», όπως ισχύει,

Ειδικότερα, εφαρμογή έχουν:

Ι. ΤΡΟΦΙΜΑ


Ι. Όσον αφορά τα κρέατα,

Τα άρθρα 15 - 21 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ όπου μεταξύ άλλων απαιτείται:

α) η κατοχή και τήρηση από τις επιχειρήσεις που ασχολούνται με την εμπορία βοοειδών κρεάτων συστήματος καταγραφής αφίξεων/αγορών και αναχωρήσεων/πωλήσεων, (άρθρο 16)

β) η κατοχή και έκδοση των προβλεπομένων παραστατικών (άρθρο 18),

γ) η ύπαρξη ανηρτημένων πινακίδων με τις προβλεπόμενες ενδείξεις, (άρθρο 19)

δ) η μη πώληση έτοιμου μη προσυσκευασμένου κιμά, κομμένου εκ των προτέρων (άρθρο 20).

2. Όσον αφορά τα προϊόντα αρτοποιίας,

Το άρθρο 26 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ, όπου μεταξύ άλλων απαιτείται: α) η ύπαρξη των προβλεπομένων πινακίδων στο ράφι του καταστήματος, β) η αναγραφή επί των συσκευασιών των προβλεπομένων ενδείξεων με έμφαση στην ένδειξη της «κατάστασης», στην διακριτή τοποθέτηση στους χώρους διάθεσης.

3. Όσον αφορά τα Πτηνοτροφικά προϊόντα (αυγά),

Το άρθρο 27 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ, σύμφωνα με το οποίο απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην εμπορία και διακίνηση αυγών ήτοι πλήρης επισήμανση από εγκεκριμένο ωοσκοπικό κέντρο επί του κελύφους αυτών, καθώς και αναγραφή των προβλεπομένων από τον Καν. 589/2008 ενδείξεων επί των συσκευασιών διακίνησης καθώς και επί των παραστατικών.

4. Όσον αφορά τα οπωρολαχανικά,

Τα άρθρα 28-30 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ όπου μεταξύ άλλων απαιτείται: α) η αναγραφή επί των συσκευασιών και παραστατικών των προβλεπομένων ενδείξεων, ιδιαίτερα του κωδικού παρτίδας καθώς και επί των προϊόντων «πατάτες» και «ντομάτες» της ποικιλίας, τήρηση του βιβλίου ιχνηλασιμότητας (άρθρο 28),

β) η ύπαρξη -ανάρτηση στους χώρους λιανικής πώλησης πινακίδων πώλησης με τις προβλεπόμενες ενδείξεις,

γ) η κατοχή και έκδοση των προβλεπομένων παραστατικών (άρθρο 30).

ΙΙ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΕΙΔΗ-ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ-ΕΣΤΙΑΣΗ/ΑΝΑΨΥΧΗ

1. Όσον αφορά την διακίνηση-εμπορία, εποχικών ειδών και παιχνιδιών,

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί α) σε ότι αφορά τις ενδείξεις που θα πρέπει να αναγράφονται επί της συσκευασίας ή επί πινακίδας σταθερά προσαρτημένης σε αυτά, σύμφωνα με το άρθρο 50 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ με έμφαση στην καταχωρημένη εμπορική επωνυμία, το καταχωρημένο εμπορικό σήμα, την πλήρη διεύθυνση του κατασκευαστή ή του εισαγωγέα, πληροφορίες προφύλαξης χρήσης και συντήρησης στην ελληνική γλώσσα καθώς και της σήμανσης CE με τρόπο εμφανή, ευανάγνωστο, ανεξίτηλο, που να πληροί τις γενικές αρχές του άρθρου 30 Κανονισμού ΕΚ 765/2008. Γενικότερα θα πρέπει να ελεγχθεί αν αυτά τα προϊόντα εναρμονίζονται με την ενωσιακή νομοθεσία, λαμβανομένου υπόψη ότι εντάσσονται στην κατηγορία προϊόντων που απαιτείται να φέρουν σήμανση συμμόρφωσης προς αυτήν. β) στην κατοχή και έκδοση των προβλεπομένων παραστατικών (άρθρο 80) των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ

2. Όσον αφορά επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και μαζικής εστίασης

α) Τήρηση τιμοκαταλόγων από καταστήματα παροχής υπηρεσιών και μαζικής εστίασης (άρθρα 67,70),

β) Στις ενδείξεις επί των τηρούμενων τιμοκαταλόγων (έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, κατεψυγμένο, προϊόν ΠΟΠ, κλπ.) άρθρο 71.

γ) Στην τήρηση των ανώτατων τιμών σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης (άρθρο 115)

Αρμόδιες Υπηρεσίες για τον έλεγχο εφαρμογής των διατάξεων του Ν.4177/2013 και των κατ' εξουσιοδότηση τους εκδιδομένων υπουργικών αποφάσεων είναι αυτές που ρητά καθορίζονται στο άρθρο 17 του εν λόγω νόμου και για τον έλεγχο εφαρμογής των διατάξεων του Ν.4497/2017 οι υπηρεσίες που αναφέρονται στο άρθρο 51 αυτού.

Η Διεύθυνση Ελέγχων και Παρατηρητηρίων πέραν του ελεγκτικού της έργου είτε αυτοτελώς είτε σε συνεργασία με άλλες υπηρεσίες διενεργεί τιμοληψίες τα αποτελέσματα των οποίων θα δημοσιευθούν εγκαίρως.

Οι υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος, στις οποίες κοινοποιείται το παρόν, οφείλουν να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους στους χώρους αρμοδιότητάς των (λιμάνια, πλοία κ.λ.π).

Οι υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας πέραν των αρμοδιοτήτων τους όσον αφορά την άσκηση υπαίθριων δραστηριοτήτων, οφείλουν να συνδράμουν εάν ζητείται και στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους, το έργο άλλων ελεγκτικών υπηρεσιών.


ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ
Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Οργάνωσης, Διοικητικής και Τεχνικής Υποστήριξης
Κ.Α.Α. ΜΑΛΟΥΝΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

O Γ.Γ.ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
Δ. ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ
 

Πηγή: Taxheaven