Αριθμ. 271/15981
(ΦΕΚ Β' 272/01-02-2018)
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Του άρθρου 1 παρ. 2β του ν.δ. 243/1969 «Περί βελτιώσεως και προστασίας της αμπελουργικής παραγωγής» (Α΄144), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
β) Της παρ. 2 του άρθρου 62, της παρ. 46, και του προτελευταίου εδαφίου του άρθρου 64 του ν. 4235/2014 «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α΄32).
γ) Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα, όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα» (Α΄98).
δ) Το π.δ. 125/2016 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 210).
2. Τους Κανονισμούς:
α) (ΕΚ) αριθ. 555/2008 της Επιτροπής (L 170/30-6-2008) “για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1234/2007 του Συμβουλίου για την κοινή οργάνωση της αμπελοοινικής αγοράς όσον αφορά τα προγράμματα στήριξης, τις συναλλαγές με τρίτες χώρες, το δυναμικό παραγωγής και τους ελέγχους στον αμπελοοινικό τομέα” όπως κάθε φορά ισχύει.
β) (ΕΚ) αριθ. 202/2013 της Επιτροπής (L 67/10/09-03-2013) σχετικά με την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 555/2008 της Επιτροπής όσον αφορά την υποβολή προγραμμάτων στήριξης στον αμπελοοινικό τομέα και το εμπόριο με τρίτες χώρες.
γ) (ΕΚ) αριθ. 436/2009 της Επιτροπής “για τις λεπτομέρειες εφαρμογής του κανονισμού (ΕΚ) 479/2008 του Συμβουλίου, όσον αφορά το αμπελουργικό μητρώο, τις υποχρεωτικές δηλώσεις και τη συγκέντρωση στοιχείων για την παρακολούθηση της αγοράς, τα συνοδευτικά έγγραφα μεταφοράς των προϊόντων και τα βιβλία που πρέπει να τηρούνται στον αμπελοοινικό τομέα” όπως κάθε φορά ισχύει.
δ) (Ε.Ε.) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, (ΕΕ L 347/705 20.12.2013) της 17ης Δεκεμβρίου 2013 «για τη θέσπιση κοινής οργάνωσης των αγορών γεωργικών προϊόντων και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 922/72, (ΕΟΚ) αριθ. 234/79, (ΕΚ) αριθ. 1037/2001 και (ΕΚ) αριθ. 1234/2007 του Συμβουλίου».
ε) (Ε.Ε.) αριθ. 1303/2013 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (ΕΕ L 347/320 20.12.2013) της 17ης Δεκεμβρίου 2013 περί καθορισμού κοινών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής, το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και περί καθορισμού γενικών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1083/2006.
στ) (ΕΚ) αριθ. 1974/2006 της Επιτροπής για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του Κανονισμού αριθ. 1698/2005 του Συμβουλίου για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ).
ζ) αριθ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της (ΕΕ L 347/549 20.12.2013) της 17ης Δεκεμβρίου 2013 «σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση των ΚΑΝ (ΕΟΚ) αριθ. 352/78, (ΕΚ) αριθ. 165/94, (ΕΚ) αριθ. 2799/98, (ΕΚ) αριθ. 814/2000, (ΕΚ) αριθ. 1290/2005 και (ΕΚ) αριθ. 485/2008 του Συμβουλίου.
η) Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 1150/2016 της Επιτροπής της 15ης Απριλίου 2016, (EL L 190/23 15.07.2016) για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τα εθνικά προγράμματα στήριξης του αμπελοοινικού τομέα.
θ) Τον Κατ’εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 1149/2016 της Επιτροπής της 15ης Απριλίου 2016 (EL L 190/1 15.07.2016) για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τα εθνικά προγράμματα στήριξης στον αμπελοοινικό τομέα και για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 555/2008 της Επιτροπής.
ι) Την Κατευθυντήρια Οδηγία εφαρμογής του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 1150/2016 της Επιτροπής καθώς και του Κατ’εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 1149/2016 της Επιτροπής.
κ) Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 256/2017 της Επιτροπής της 14ης Φεβρουαρίου 2017 (EL L 38/37/ 15.02.2017) σχετικά με την τροποποίηση του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 1150/2016 για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τα εθνικά προγράμματα στήριξης του αμπελοοινικού τομέα.
3. Το από 01-03-2013 κατατεθειμένο στη Ευρωπαϊκή Επιτροπή Εθνικό «Πρόγραμμα Στήριξης του αμπελοοινικού τομέα 2014-2018» σύμφωνα με τον Καν (ΕΚ) 1234/2007 του Συμβουλίου, όπως κάθε φορά ισχύει.
4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού καθότι προβλέπεται μόνο ενωσιακή συμμετοχή και ιδιωτική συμμετοχή,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1 Σκοπός
Με την παρούσα καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι διαδικασίες για την υλοποίηση του προγράμματος στήριξης που αφορά στις επενδύσεις σε επιχειρήσεις οινοπαραγωγής για την αμπελοοινική περίοδο 2017-2018, σύμφωνα με το άρθρο 50 του Καν. (Ε.Ε.) 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (εφεξής «πρόγραμμα»), όπως κάθε φορά ισχύει. Ειδικότερα καθορίζονται οι αρμόδιες αρχές, η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων, η διαδικασία βαθμολόγησης και κατάταξης, οι διοικητικοί έλεγχοι, η διαδικασία έγκρισης καθώς και η διαδικασία καταβολής της οικονομικής ενίσχυσης.
Άρθρο 2 Αρμόδιες αρχές
Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης ως αρμόδιες αρχές ορίζονται:
1. Η Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων, της Γενικής Διεύθυνσης Τροφίμων, του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ) είναι αρμόδια για την εισήγηση έκδοσης υπουργικών αποφάσεων λεπτομερειών εφαρμογής του προγράμματος και σχετικών εγκυκλίων, την παραλαβή και την αξιολόγηση των αιτήσεων στήριξης καθώς και την εισήγηση έκδοσης υπουργικών αποφάσεων έγκρισης επιλέξιμων αιτήσεων για ένταξη στο πρόγραμμα.
2. Η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ, για την αξιολόγηση και τη σχετική εισήγησή της ως προς την χρηματοπιστωτική αξιοπιστία, την επάρκεια των οικονομικών πόρων της επιχείρησης που αιτείται στήριξης και την αξιολόγηση σχετικά με την τρίτη παράγραφο του στοιχείου β) της παραγράφου 2 του άρθρου 50 του Καν. 1308/2013 για τις προβληματικές επιχειρήσεις και κατά την έννοια των κοινοτικών κατευθυντήριων γραμμών (ΕΕ C 244, 01-10-2004, σελ 2).
3. Αρμόδια αρχή πληρωμών ορίζεται ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.) σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 2637/1998. Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε είναι επίσης αρμόδιος για τους δευτεροβάθμιους ελέγχους και την καταβολή της ενίσχυσης.
4. Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε εκχωρεί μέρος των αρμοδιοτήτων του: στις Γενικές Διευθύνσεις Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειών και ειδικότερα στις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας Περιφέρειας (Δ.Α.Ο.Π.) και στις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (Δ.Α.Ο.Κ.) για τη διενέργεια των πρωτοβάθμιων επιτόπιων ελέγχων, τον έλεγχο των φακέλων πληρωμής, την αναγνώριση και εκκαθάριση των δαπανών καθώς και την ανάκτηση τυχόν αχρεωστήτως
καταβληθέντων ποσών.
Άρθρο 3
Στόχοι του Προγράμματος
1. Το μέτρο των επενδύσεων των επιχειρήσεων αφορά επενδύσεις σε τεχνολογίες αιχμής, στη βελτίωση της ποιότητας του παραγόμενου οίνου και στο marketing των οινικών προϊόντων.
Το Πρόγραμμα εφαρμόζεται στο σύνολο της χώρας, με στρατηγικούς στόχους:
α) την αύξηση της ανταγωνιστικότητας μέσω της ποιοτικής αναβάθμισης των παραγομένων προϊόντων σε συνδυασμό με την βελτίωση της εμπορίας,
β) τη στήριξη μικρών και μεσαίων εκμεταλλεύσεων, ώστε αυτές να διατηρηθούν ή να καταστούν οικονομικά βιώσιμες.
2. Οι ποσοτικοποιημένοι στόχοι του προγράμματος είναι:
α) Η αύξηση του μεριδίου στην αγορά των πιστοποιημένων οίνων (Π.Ο.Π, Π.Γ.Ε, ΠΟΙΚΙΛΙΑΚΩΝ, ονομασία κατά παράδοση) κατά 5%.
β) Ο αριθμός των επενδυτικών σχεδίων τα οποία θα χρηματοδοτηθούν να ανέρχονται στα 50 σχέδια ετησίως εκ των οποίων τουλάχιστον τα 20 σχέδια να αφορούν μικρές και μεσαίες εκμεταλλεύσεις.
Άρθρο 4 Δικαιούχοι
1. Σύμφωνα με το άρθρο 32 του Καν.(Ε.Ε.) 1149/2016, δικαιούχοι αυτής της στήριξης είναι οι οινοποιητικές επιχειρήσεις ή οι οργανώσεις παραγωγών οίνου που παράγουν και διαθέτουν στο εμπόριο προϊόντα οίνου. Επίσης μπορούν να καταστούν δικαιούχοι και οι ενώσεις δύο ή περισσοτέρων παραγωγών οίνου ή διεπαγγελματικές οργανώσεις.
Άρθρο 5
Επιλέξιμες δράσεις και δαπάνες
1. Μόνο οι δαπάνες που είναι επαληθεύσιμες και ελέγξιμες και συνδέονται με τις ακόλουθες δράσεις είναι επιλέξιμες για στήριξη:
Ι. Παραγωγής αμπελοοινικών προϊόντων – βελτίωσης προϊόντος
ΙΙ. Ποιοτικού ελέγχου
ΙΙΙ. Εμπορίας αμπελοοινικών προϊόντων
ΙV. Επενδύσεων που συνδέονται με την εκμετάλλευση εν γένει
Στο Παράρτημα Ι παρατίθεται ενδεικτική αναφορά επιλέξιμων δαπανών.
2. Ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα να προβεί στην προμήθεια του εγκεκριμένου μηχανολογικού εξοπλισμού από άλλον προμηθευτή από εκείνον του οποίου την προσφορά επέλεξε βάσει της εγκεκριμένης μελέτης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν αλλάζουν τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά και η δυναμικότητα, το οποίο τεκμηριώνεται από τεχνική έκθεση που συνοδεύει το νέο εξοπλισμό. Το τυχόν επιπλέον κόστος επιβαρύνει αποκλειστικά τον δικαιούχο. Σε κάθε περίπτωση, αλλαγή προμηθευτή ή παρόχου υπηρεσίας είναι δυνατή αρκεί να πληρούνται οι προδιαγραφές και οι απαιτήσεις των εγκεκριμένων επενδυτικών δαπανών.
Άρθρο 6
Μη επιλέξιμες δαπάνες
1. Δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες που αφορούν στην απλή αντικατάσταση εξοπλισμού, όπως προβλέπεται και στο άρθρο 33 παράγραφος 4 του Καν (Ε.Ε.) 1149/2016. Μόνο στην περίπτωση που γίνεται αντικατάσταση για λόγους βελτίωσης της υπάρχουσας τεχνολογίας.
Επιπλέον, μη επιλέξιμες δαπάνες αποτελούν και οι κάτωθι:
α) Μίσθωση κτιριακών εγκαταστάσεων παλαιών ή καινούργιων, ανεξάρτητα από την πιθανή προηγούμενη χρήση τους.
β) Έργα συντήρησης κτιριακών εγκαταστάσεων, υπό την έννοια των μεμονωμένων επιδιορθώσεων που ανακύπτουν από τη λειτουργία της επιχείρησης και έργα συντήρησης μηχανολογικού εξοπλισμού.
γ) Προσωρινά έργα μη αμέσως συνδεόμενα με την εκτέλεση της πράξης (όπως προσωρινό υπόστεγο για την φύλαξη υλικών).
δ) Έργα οδοποιίας εκτός των ορίων του οικοπέδου εγκατάστασης της μονάδας.
ε) Πάσης φύσεως έξοδα, εισφορές, φόροι, τέλη, δημοσιονομικές επιβαρύνσεις, αποζημιώσεις, ασφάλιστρα υπέρ τρίτων.
στ) Αγορά υλικών αποσβέσιμων σε διάρκεια μικρότερη του έτους.
ζ) Τα μεταχειρισμένα οχήματα και ο μεταχειρισμένος εξοπλισμός.
η) Οι δαπάνες για απλή αντικατάσταση μηχανολογικού εξοπλισμού, παρόμοιας κατηγορίας, μεγέθους ή δυναμικότητας, ακόμη και όταν γίνεται με εγκατάσταση καινούργιου, εφόσον ο εξοπλισμός που αντικαθίσταται δεν έχει αποσβεστεί.
θ) Επενδυτικές δαπάνες των υποβαλλόμενων αιτήσεων στήριξης που χρηματοδοτούνται από άλλο επενδυτικό πρόγραμμα.
ι) Δαπάνες με σκοπό τη συμμόρφωση με τα ενωσιακά πρότυπα.
ια) Αιτούμενες δαπάνες, η υλοποίηση των οποίων δεν εγκρίθηκε κατά τον διοικητικό έλεγχο της αίτησης στήριξης.
ιβ) Υπερβάσεις κόστους από την Υπουργική Απόφαση έγκρισης του Προγράμματος.
ιγ) Αμοιβές προσωπικού, συμπεριλαμβανομένων των επιβαρύνσεων της κοινωνικής ασφάλισης, πληρωτέες από τον δικαιούχο στο προσωπικό του. Η εκπαίδευση του προσωπικού δεν υπολογίζεται για ενίσχυση.
ιδ) Δαπάνες που αφορούν την αύξηση της δυναμικότητας σε τομείς όπου υπάρχει περιορισμός στην παραγωγή από την ΚΟΑ γεωργικών προϊόντων.
ιε) Δαπάνες αποξήλωσης και καθαίρεσης γενικότερα. Δαπάνες για τον καθαρισμό της αρχικής θέσης σε περιπτώσεις μετεγκατάστασης και κόστος αποξήλωσης και μεταφοράς του παλαιού εξοπλισμού ή μέρος αυτού στη νέα θέση.
2. Ο φόρος προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) δεν είναι επιλέξιμος για στήριξη, βάσει του άρθρου 48 του κατ’εξουσιοδότηση Καν (ΕΕ) 2016/1149.
Άρθρο 7
Χρηματοδότηση του προγράμματος
1. Το συνολικό ύψος των διαθέσιμων κονδυλίων του προγράμματος επενδύσεων για την αμπελοοινική περίοδο 2017-2018 στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος στήριξης του αμπελοοινικού τομέα 2014-2018, όπως κάθε φορά ισχύει, ανέρχεται σε 4.563.000 €.
2. Η συνεισφορά της Ένωσης στις πραγματικές δαπάνες του προγράμματος χορηγείται μέσω του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Προσανατολισμού και Εγγυήσεων, ως κάτωθι:
i. 50% των δαπανών για τις περιφέρειες που έχουν οριστεί ως λιγότερο ανεπτυγμένες, σύμφωνα με το άρθρο 90 του Καν. (Ε.Ε.) αριθ. 1303/2013 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όπως κάθε φορά ισχύει. Δηλαδή Οι Περιφερειακές Ενότητες (Π.Ε.) που ανήκουν στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας, Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας.
ii. 40% των δαπανών για τις άλλες περιφέρειες πλην των λιγότερο ανεπτυγμένων. Δηλαδή για τις Περιφερειακές Ενότητες (Π.Ε.) που ανήκουν στις Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας, Ιονίων Νήσων, Στερεάς Ελλάδας, Πελοποννήσου, Αττικής, Κρήτης.
iii. 65% των δαπανών για τα μικρά νησιά του Αιγαίου Πελάγους, όπως αυτά ορίζονται στον άρθρο 1 παράγραφος 2 του Καν. (Ε.Ε) 229/2013.
3. Το υπόλοιπο ποσοστό των πραγματικών δαπανών καλύπτεται με ιδία συμμετοχή των δικαιούχων ανάλογά την περιοχή που πραγματοποιούνται οι δαπάνες, όπως αυτές προαναφερθήκαν στην παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου.
4. Η Εθνική συμμετοχή στη χρηματοδότηση του προγράμματος είναι μηδενική.
5. Ως ανώτερο ποσό επένδυσης ανά δικαιούχο ορίζεται το ποσό των 200.000 ευρώ και ως κατώτερο ποσό επένδυσης ανά δικαιούχο ορίζεται το ποσό των 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση ένωσης προσώπων ή συλλογικού φορέα το ανώτερο πόσο της επένδυσης αυξάνεται στις
500.1 ευρώ.
Άρθρο 8
Κριτήρια επιλεξιμότητας αίτησης – Μη επιλέξιμες αιτήσεις
1. Η επιλεξιμότητα των αιτήσεων εξετάζεται με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:
α) οι δράσεις και οι υποκείμενες ενέργειες είναι σαφώς καθορισμένες στις αιτήσεις και περιλαμβάνουν τις αιτούμενες δαπάνες αναλυτικά,
β) οι αιτούμενες δαπάνες των επιμέρους ενεργειών της προτεινόμενης δράσης δεν υπερβαίνουν τις συνήθεις τιμές της αγοράς και για το λόγο αυτό ο φάκελος, εκτός από την περιγραφή τους θα περιλαμβάνει και δύο προσφορές για κάθε μια ενέργεια. Για την κατάρτιση του αιτούμενου προϋπολογισμού, στην περίπτωση που για την τεκμηρίωση του εύλογου του ύψους των δαπανών απαιτείται η προσκόμιση οικονομικών προσφορών, ο δικαιούχος θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του την οικονομικότερη εξ αυτών. Σε αντίθετη περίπτωση επωμίζεται το επιπλέον κόστος, όπως ορίζεται στο άρθρο 5 παράγραφος 2,
γ) τις εγγυήσεις για τη διασφάλιση επαρκών χρηματοδοτικών πόρων ώστε να υλοποιηθεί αποτελεσματικά η επένδυση, αναλυτικότερα:
i) στοιχεία τεκμηρίωσης της δυνατότητας κάλυψης της ιδίας συμμετοχής από χρηματοπιστωτικό οργανισμό π.χ. λογαριασμοί καταθέσεων, βεβαίωση τράπεζας για καταθέσεις στο όνομα της αιτούμενης επιχείρησης ή/και των κύριων μετόχων.
Σε περίπτωση που τα ίδια κεφάλαια προέρχονται από τους μετόχους θα πρέπει να υποβάλλεται ξεχωριστή Υπεύθυνη Δήλωση/Δέσμευση στην οποία να αναφέρεται η πρόθεση τους για παραχώρηση ιδίων κεφαλαίων στην επιχείρηση για χρηματοδότηση της επένδυσής της. Σε περίπτωση δανεισμού, υποβάλλεται επιστολή ή/και βεβαίωση χρηματοπιστωτικού ιδρύματος για έγκριση χρηματοδότησης του έργου στην οποία αναφέρονται μεταξύ άλλων το εγκριμένο ποσό, το ύψος του επιτοκίου και η μηνιαία δόση.
ii) τεκμηρίωση ότι η αιτούσα επιχείρηση δεν συνιστά προβληματική επιχείρηση όπως αναφέρεται στο άρθρο 50 παράγραφος 2 τρίτο εδάφιο του κανονισμού (Ε.Ε.) αριθ. 1308/2013.
δ) τη συνεκτικότητα μεταξύ των προτεινόμενων στρατηγικών και των τεθέντων στόχων και τον πιθανό αντίκτυπο και τη συμβολή στη βελτίωση των συνολικών επιδόσεων της επεξεργασίας ή της εμπορίας και την προσαρμογή τους στις απαιτήσεις της αγοράς, καθώς και στην αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους. Για την πιστοποίηση των ανωτέρω οι αιτούντες οφείλουν μαζί με την αίτηση να καταθέσουν μελέτη σκοπιμότητας των επενδύσεων που θα πραγματοποιήσουν καθώς και να παρουσιάσουν ποσοτικούς και ποιοτικούς δείκτες μέτρησης της αποτελεσματικότητας των δράσεών τους.
2. Πρόσθετα κριτήρια επιλεξιμότητας:
α) Επιλέξιμες είναι οι αιτήσεις των οινοποιητικών επιχειρήσεων για τις οποίες έχουν κατατεθεί οι Δηλώσεις Παραγωγής για τα δύο (2) τελευταία έτη πριν το έτος κατάθεσης των αιτήσεων.
Από τις ανωτέρω Δηλώσεις Παραγωγής εξάγεται και ο μέσος όρος οινοπαραγωγής που χρησιμοποιείται στα κριτήρια προτεραιότητας.
β) Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν έχει συμπληρώσει διετία από την έναρξη της οινοποιητικής δραστηριότητας, τότε οφείλει να έχει υποβάλει Δήλωση Παραγωγής για όσα έτη είναι σε λειτουργία η εν λόγω επιχείρηση και ο μέσος όρος υπολογίζεται από τα αντίστοιχα έτη.
γ) Επιλέξιμες είναι και οι αιτήσεις των οινοποιητικών επιχειρήσεων που η έναρξη λειτουργίας τους έχει γίνει μέσα στα έτη 2017 ή 2018 και συνεπώς έχουν υποβάλει μηδενική Δήλωση Παραγωγής ή δεν έχουν υποβάλει Δήλωση Παραγωγής αντίστοιχα.
3. Δεν είναι επιλέξιμες οι αιτήσεις που αφορούν σε: α) επιχειρήσεις οι οποίες δεν έχουν τηρήσει τις υπο-
χρεώσεις που απορρέουν από τις ενωσιακές και εθνικές διατάξεις για τον αμπελοοινικό τομέα και ειδικά στις επιχειρήσεις που έχουν στην κατοχή τους παράνομες φυτεύσεις και αμπελουργικές εκτάσεις που έχουν φυτευτεί χωρίς τις προβλεπόμενες στον Καν. (Ε.Ε.) 1308/2013 άδειες,
β) προβληματικές επιχειρήσεις κατά την έννοια των κοινοτικών κατευθυντήριων γραμμών για τη διάσωση και την αναδιάρθρωση προβληματικών επιχειρήσεων (ΕΕ C 244, 01-10-2004, σελ 2),
γ) αιτήσεις στήριξης νομικών προσώπων τα οποία δεν έχουν συσταθεί έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης στήριξης και αιτήσεις στήριξης φυσικών προσώπων τα οποία δεν έχουν πραγματοποιήσει έναρξη επιτηδεύματος έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης στήριξης,
δ) επενδύσεις που έχουν περατωθεί φυσικά ή έχουν υλοποιηθεί πλήρως πριν την υποβολή από τον δικαιούχο της αίτησης στήριξης, ανεξάρτητα αν όλες οι σχετικές πληρωμές έχουν γίνει από τον δικαιούχο.
Άρθρο 9
Κριτήρια προτεραιότητας
Για την κατανομή των κονδυλίων στις επιλέξιμες αιτήσεις ορίζονται τα ακόλουθα αντικειμενικά κριτήρια, με σκοπό να υπηρετήσουν τους στρατηγικούς στόχους του προγράμματος, όπως αυτοί περιγράφονται στο άρθρο 3 και μέχρι εξαντλήσεως του διαθέσιμων κονδυλίων του προγράμματος και σε κάθε περίπτωση εφόσον έχουν συγκεντρώσει βαθμολογία ανώτερη του ορίου των 25 μονάδων.
Τα κριτήρια προτεραιότητας ένταξης στο πρόγραμμα αναλύονται στον κατωτέρω πίνακα:
ΚΡΙΤΗΡΙΑ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ | ΜΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ/ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ | |
Αγορά μηχανημάτων που συμβάλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας | 0,15 | 0/100 | |
Μείωση κατανάλωσης ενέργειας - Χρήση πηγών ενέργειας φιλικών προς το περιβάλλον | |||
Α. Εξοικονόμηση ενέργειας - Περιβάλλον | 0,15 | 0/100 | |
Παραγωγή προϊόντων Βιολογικών | 0,10 | 0/100 | |
Β. Είδος παραγόμενου προϊόντος | Παραγωγή προϊόντων ποιότητας ΠΟΠ/ΠΓΕ/Ποικιλιακών και οίνων ονομασίας κατά παράδοση | ||
0,10 | 0/100 | ||
Σύνολο οινοπαραγωγής | 0,15 | 0/100 | |
200-500 εκατόλιτρα Μ.Ο. διετίας | |||
Σύνολο οινοπαραγωγής | 0,10 | 0/100 | |
Γ. Μέγεθος οινοπαραγωγής | 500,1-5.000 εκατόλιτρα Μ.Ο. διετίας | ||
Σύνολο οινοπαραγωγής 5.000,1 και άνω Μ.Ο. διετίας | 0,05 | 0/100 | |
Συλλογικές δομές (π.χ. Συνεταιρισμοί/ Οργανώσεις παραγωγών/ Ενώσεις οινοπαραγωγών) | |||
Δ. Είδος Επιχείρησης | 0,20 | 0/100 | |
ΣΥΝΟΛΟ | 1 |
Η κατάταξη των επιλέξιμων αιτήσεων γίνεται σε επίπεδο χώρας, με εφαρμογή του γενικού τύπου: Pt=W1*Pt1
+ W2 *Pt2 +……+ Wn*Ptn, όπου:
W1, W2…, Wn = συντελεστής βαρύτητας κριτηρίων Pt1, Pt2…., Ptn = συντελεστής συμμόρφωσης με τα κριτήρια.
Σε περίπτωση ισοβαθμίας αιτήσεων η κατάταξη των δικαιούχων διενεργείται με βάση το μέγεθος οινοπαραγωγής ώστε να προηγείται ο δικαιούχος με τη μικρότερη οινοπαραγωγή.
Άρθρο 10 Υποβολή αιτήσεων
1. Οι ενδιαφερόμενοι για ένταξη στο πρόγραμμα καταθέτουν εγγράφως και ψηφιακά (CD) στη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ φάκελο στον οποίο περιλαμβάνεται η αίτηση (Υπόδειγμα 1) μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά του Παραρτήματος ΙΙ της παρούσας από την 1η Φεβρουαρίου 2018 έως και την 20η Φεβρουαρίου 2018 και συγχρόνως αποστέλλουν αντίγραφο φακέλου (σε έγγραφη και σε ψηφιακή μορφή) και στη Δ.Α.Ο.Κ. στην περιοχή αρμοδιότητας της οποίας θα πραγματοποιηθούν οι δράσεις. Ο φάκελος αίτησης πρωτοκολλείται από τη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ και μπορεί να υποβληθεί άμεσα στη Γραμματεία αυτής επί της Μενάνδρου 22, 2ος όροφος, γραφείο 213 ή να αποσταλεί ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή. Σε περίπτωση αποστολής της αίτησης με συστημένη επιστολή θα πρέπει ο φάκελος να έχει σφραγίδα ταχυδρομείου μέχρι την 20η Φεβρουαρίου 2018.
2. Οι δικαιούχοι υποβάλλουν ανά ΑΦΜ μόνο μία αίτηση στήριξης και η αίτηση στήριξης αυτή αφορά μία συγκεκριμένη περιοχή υλοποίησης. Ως περιοχή υλοποίησης νοείται το τμήμα της Περιφερειακής Ενότητας που υλοποιείται η επένδυση, για το οποίο το ποσοστό ενίσχυσης δεν μεταβάλλεται. Η αίτηση στήριξης μπορεί να αφορά περισσότερες από μία δράση.
3. Με την υποβολή της αίτησης στήριξης, ο δυνητικός δικαιούχος αποδέχεται ότι τα στοιχεία του θα δημοσιοποιηθούν σύμφωνα με το άρθρο 111 του Κανονισμού (EE) αριθ. 1306/2013 και ενδέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας από τις αρχές ελέγχου και διερεύνησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή της Χώρας. Σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι κείμενες διατάξεις περί προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Άρθρο 11
Διοικητικός έλεγχος αιτήσεων στήριξης και κατάταξη των αιτήσεων
1. Ο διοικητικός έλεγχος των αιτήσεων στήριξης είναι λεπτομερής και πραγματοποιείται στο 100% των υποβληθεισών αιτήσεων στήριξης από το Τμήμα Αμπέλου, Οίνου και Αλκοολούχων Ποτών της Διεύθυνσης Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων. Περιλαμβάνει επίσης τον διασταυρωτικό έλεγχο σε σχέση με την ένταξη στα μέτρα και τις δράσεις που είναι κοινές με το Μέτρο 4.2.1 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.), όπως αυτός περιγράφεται στο άρθρο 12 της παρούσας.
2. Όσον αφορά στην εξέταση ως προς την χρηματοπιστωτική αξιοπιστία και την επάρκεια των οικονομικών πόρων και την τυχόν προβληματικότητα της επιχείρησης η Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων διαβιβάζει στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ, τα απαραίτητα δικαιολογητικά του Παραρτήματος ΙΙ για την αξιολόγηση και τη σχετική εισήγησή της.
3. Η εξέταση των λοιπών κριτηρίων επιλεξιμότητας και προτεραιότητας και η απόδοση βαθμολογίας των εν λόγω αιτήσεων (Υπόδειγμα 2) βάση των κριτηρίων των άρθρων 8 και 9 της παρούσας διενεργείται από το Τμήμα Αμπέλου, Οίνου και Αλκοολούχων Ποτών της Διεύθυνσης Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ.
4. Σε περίπτωση μη επαρκών κονδυλίων για την κάλυψη όλων των δράσεων των οποίων έχουν αιτηθεί οι δικαιούχοι, προκρίνονται μόνο οι αιτήσεις που αφορούν στις επενδύσεις της σειράς κατάταξης των αιτήσεων του άρθρου 9 της παρούσας μέχρι την κάλυψη των διαθεσίμων κονδυλίων. Σε περίπτωση ισοβαθμίας αιτήσεων ιδίου μεγέθους οινοπαραγωγής και μη επαρκών κονδυλίων για την κάλυψη όλων των αιτήσεων, εφαρμόζεται γραμμική μείωση των κονδυλίων σε όλους τους δικαιούχους.
5. Οι εν δυνάμει επιλέξιμες αιτήσεις κατατάσσονται σε επίπεδο χώρας βάση βαθμολογίας και η κατάσταση των επιλέξιμων αιτήσεων αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ έως τις 12 Μαρτίου 2018, ενώ οι απορριπτόμενοι ενημερώνονται σχετικά από τη Διεύθυνσης Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ.
6. Οι ενδιαφερόμενοι δύνανται να υποβάλουν αίτηση θεραπείας σχετικά με τα αποτελέσματα της βαθμολόγησης και της κατάταξης, σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 2690/1999, προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά στη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ και το Υπόδειγμα 3 της παρούσης, το αργότερο έως τις 22 Μαρτίου 2018.
7. Οι απορριπτόμενοι ενημερώνονται σχετικά από τη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ.
Άρθρο 12
Διασταυρωτικοί έλεγχοι διπλής χρηματοδότησης
1. Δεν δύναται να κατατεθούν αιτήσεις στήριξης από φορείς του άρθρου 4 της παρούσας οι οποίοι έχουν ενταχθεί στο Μέτρο 4.2.1. ή άλλα μέτρα του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.) για δράσεις αμπελοοινικού τομέα για τις ίδιες επενδύσεις. Εξαιρούνται μόνο οι επενδύσεις που δεν είναι επιλέξιμες για στήριξη στα μέτρα του Π.Α.Α.
2. Προκειμένου να αποφευχθεί η διπλή χρηματοδότηση διενεργούνται διασταυρωτικοί έλεγχοι από την αρμόδια υπηρεσία διαχείρισης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.) του ΥΠΑΑΤ μεταξύ των στοιχείων που είναι καταχωρισμένα στην ηλεκτρονική βάση του Π.Α.Α. και αφορούν τους ενταγμένους παραγωγούς στο Μέτρο 4.2.1 ή άλλα μέτρα του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.) καθώς και του αρχείου των αιτούντων του προγράμματος των επενδύσεων, βάσει του ΑΦΜ, που αποστέλλονται από την Δ/νση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων.
Άρθρο 13
Τελική Έγκριση των δικαιούχων
1. Μετά και την ολοκλήρωση της εξέτασης τυχόν ενστάσεων και του ελέγχου της διπλής χρηματοδότησης η Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων εισηγείται στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, την έκδοση Αποφάσεων με τις οποίες γίνεται η οριστική ένταξη στο πρόγραμμα των τελικών δικαιούχων του μέτρου «Επενδύσεις» έως την 27η Απριλίου 2018.
2. Η ημερομηνία έκδοσης των υπουργικών αποφάσεων ενέχει θέση απόφασης ένταξης και αποτελεί το χρονικό σημείο από το οποίο ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα να ξεκινήσει την υλοποίηση των δράσεων της επένδυσής του. Ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα να ξεκινήσει την υλοποίηση επένδυσης πριν την έκδοση της απόφασης ένταξής του στο πρόγραμμα, με δική του ευθύνη.
Άρθρο 14
Διαδικασία πληρωμής
1. Οι τελικοί δικαιούχοι του προγράμματος καταθέτουν αίτηση πληρωμής (Υπόδειγμα 3) και συμπληρωμένη την αναλυτική κατάσταση των πραγματοποιηθέντων δαπανών (Υπόδειγμα 4) – εγγράφως και ψηφιακάστην αρμόδια ΔΑΟΚ, συνοδευόμενη από τα τιμολόγια αγοράς που δικαιολογούν τις πραγματοποιηθείσες δαπάνες, το αργότερο έως την 15η Ιουνίου 2018. Αντίγραφα του αντίστοιχου φακέλου αποστέλλεται και στην Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠ.Α.Α.Τ.
2. Η αρμόδια επιτροπή του άρθρου 15, πραγματοποιεί τους επιτόπιους ελέγχους του άρθρου 16 και στη συνέχεια συμπληρώνει το πρακτικό Ελέγχου ανά δικαιούχο (Υπόδειγμα 5) για όλους τους δικαιούχους που ανήκουν στην αρμοδιότητα της Π.Ε., το αργότερο έως την 10η Ιουλίου 2018.
3. Ακολούθως οι ΔΑΟΚ προβαίνουν στην αναγνώριση και εκκαθάριση δαπάνης συντάσσοντας και αποστέλλοντας τους σχετικούς φακέλους πληρωμής στο Τμήμα Προγραμμάτων Φορέων της Διεύθυνσης Άμεσων Ενισχύσεων και Αγοράς του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.) το αργότερο μέχρι την 29η Ιουλίου 2018 (ημερομηνία πρωτοκόλλου Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.) με ταυτόχρονη κοινοποίηση του πρακτικού Ελέγχου (Υπόδειγμα 5) στη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ.
4. Η οικονομική ενίσχυση καταβάλλεται από τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε απευθείας στον τραπεζικό λογαριασμό των δικαιούχων, το αργότερο έως τις 15 Οκτωβρίου 2018.
Άρθρο 15
Ορισμός πρωτοβάθμιας επιτροπής επιτόπιου ελέγχου
1. Για την διεξαγωγή των πρωτοβάθμιων επιτόπιων ελέγχων ορίζεται με απόφαση του Περιφερειάρχη της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, τουλάχιστον τριμελής επιτροπή με δυνατότητα διεύρυνσης σε τετραμελείς ή πενταμελείς κατά περίπτωση και αποτελείται από υπαλλήλους των Περιφερειών και Περιφερειακών Ενοτήτων από τις παρακάτω ειδικότητες:
α) έναν Γεωπόνο ΠΕ ή ΤΕ, ο οποίος ορίζεται και ως πρόεδρος της επιτροπής και είναι ο αρμόδιος για τον αμπελοοινικό τομέα υπάλληλος της Δ/νσης Αγροτικής και Κτηνιατρικής Οικονομίας/Αγροτικής Oικονομίας,
β) έναν Πολιτικό Μηχανικό ή Αρχιτέκτονα ή Τοπογράφο Μηχανικό ή έναν Μηχανολόγο Μηχανικό ή Ηλεκτρολόγο Μηχανικό ως μέλος, ανάλογα με τη φύση των προς έλεγχο ενεργειών και τις ανάγκες του ελέγχου,
γ) και έναν εξειδικευμένο υπάλληλο που διαθέτει γνώση και εμπειρία στη διενέργεια ελέγχων, ως μέλος.
Άρθρο 16
Πρωτοβάθμιος επιτόπιος έλεγχος
1. Ο πρωτοβάθμιος επιτόπιος έλεγχος διενεργείται από την αρμόδια επιτροπή, όπως αυτή περιγράφεται στο άρθρο 15 της παρούσας, για όλους τους δικαιούχους που έχουν καταθέσει εμπρόθεσμα αίτηση πληρωμής και κατόπιν πρότερης ειδοποίησης των δικαιούχων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 35 του Καν (Ε.Ε.) 1150/2016. Κατά τη διεξαγωγή του επιτόπιου ελέγχου η επιτροπή ελέγχει και επαληθεύει την αγορά/απόκτηση/ κατασκευή των αντίστοιχα αιτηθέντων δράσεων βάση των τιμολογίων και του εγκριθέντος προϋπολογισμού συμπληρώνοντας τα σχετικά πρακτικά ελέγχου (Υπόδειγμα 5 και Υπόδειγμα 6).
2. Σε περίπτωση άρνησης ελέγχου η αίτηση πληρωμής απορρίπτεται δίχως δικαίωμα επανυποβολής.
Άρθρο 17 Δευτεροβάθμιος έλεγχος
Δύναται η διεξαγωγή δευτεροβάθμιων έλεγχων τουλάχιστον σε ποσοστό 5% των αιτήσεων πληρωμής από τον αρμόδιο φορέα πληρωμών (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.). Οι εν λόγω έλεγχοι δύναται να πραγματοποιηθούν έως και 5 έτη από την ημερομηνία πληρωμής του δικαιούχου.
Άρθρο 18
Υποχρεώσεις των δικαιούχων
Οι προϋποθέσεις χορήγησης της ενίσχυσης καθώς και οι υποχρεώσεις των δικαιούχων τόσο κατά την υλοποίηση της επένδυσης όσο και για το χρονικό διάστημα τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων αυτών, είναι: α) Να υλοποιήσουν την επένδυση σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην απόφαση ένταξης, όπως ισχύει κάθε φορά.
β) Να μη μεταβάλλουν το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ενισχυόμενης επιχείρησης, καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης και τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων των δικαιούχων παρά μόνο για λόγους ανωτέρας βίας.
γ) Να μη διακόπτουν την παραγωγική δραστηριότητα ή/και να μην παύουν τη λειτουργία της επιχείρησης, εκτός αν συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στον Καν. (Ε.Ε.) 1306/2013 όπως ισχύει
κάθε φορά.
δ) Να διατηρούν τα όλα τα επιδοτούμενα από το πρόγραμμα στοιχεία για το χρονικό διάστημα των πέντε (5) ετών όταν πρόκειται για μηχανολογικό και λοιπό εξοπλισμό.
ε) Να μη χρησιμοποιούν τα πάγια στοιχεία που έχουν ενισχυθεί για δραστηριότητες που έρχονται σε αντίθεση με τα κριτήρια επιλεξιμότητας της αίτησης στήριξης.
στ) Να μη μεταβιβάζουν πάγια περιουσιακά στοιχεία που έχουν ενισχυθεί, εκτός εάν αυτά αντικατασταθούν εντός εξαμήνου από άλλα, κυριότητας του δικαιούχου και ανάλογης αξίας, που ανταποκρίνονται στην εξυπηρέτηση της παραγωγικής λειτουργίας της επιχείρησης. Ο δικαιούχος οφείλει να γνωστοποιήσει την αντικατάσταση στις αρμόδιες υπηρεσίες του άρθρου 3. Τα πάγια στοιχεία που αντικαταστάθηκαν μέσω της αίτησης στήριξης δεν επιτρέπεται να πωληθούν ως παραγωγικός εξοπλισμός αξίας. Τα πάγια περιουσιακά στοιχεία που έχουν ενισχυθεί στο πλαίσιο του παρόντος δεν είναι δυνατόν να αποτελέσουν αντικείμενο επίσπευσης πλειστηριασμού.
ζ) Να παρέχουν κάθε σχετική πληροφόρηση, που αφορά στην υλοποίηση της επένδυσης και να διευκολύνουν τον έλεγχο προσκομίζοντας οποιαδήποτε παραστατικά ζητηθούν, παρέχοντας πρόσβαση στα λογιστικά τους βιβλία σε όλες τις Ελεγκτικές υπηρεσίες του Κράτους και της Ε.Ε.
Άρθρο 19
Αποκλεισμοί και ανακτήσεις
1. Η αίτηση στήριξης απορρίπτεται ή, στην περίπτωση που έχει ήδη χορηγηθεί κοινοτική ενίσχυση, ανακτάται εξ ολοκλήρου όταν δεν πληρούνται:
α) τα κριτήρια επιλεξιμότητας του άρθρου 8 της παρούσας απόφασης,
β) άλλες υποχρεώσεις, που προβλέπονται από διατάξεις της ενωσιακής ή εθνικής νομοθεσίας.
2. Οι ίδιες συνέπειες επέρχονται και εάν διαπιστωθεί ότι ο δικαιούχος δηλώνει ψευδή στοιχεία με σκοπό να λάβει ενίσχυση.
3. Δεν επιβάλλονται ανακτήσεις όταν η μη συμμόρφωση οφείλεται σε ανωτέρα βία ή σε σφάλμα της αρμόδιας ή άλλης αρχής και το σφάλμα αυτό δεν μπορούσε, κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων, να εντοπιστεί από το υπόχρεο προς συμμόρφωση πρόσωπο.
4. Η αίτηση πληρωμής απορρίπτεται σε περίπτωση που ο δικαιούχος ή ο νόμιμος εκπρόσωπός του εμποδίζει τη διενέργεια οποιουδήποτε σχετικού ελέγχου, με εξαίρεση τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας.
5. Σε περίπτωση που οι έλεγχοι καταδεικνύουν ότι μία συνολική δράση που καλύπτεται από την αίτηση στήριξης, δεν υλοποιήθηκε πλήρως για λόγους άλλους εκτός ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων, κατά την έννοια του άρθρου 2, παράγραφος 2 του Καν (Ε.Ε.) αριθ. 1306/2013, τότε ακόμη και οι μεμονωμένες ενέργειες της συνολικής δράσης -οι οποίες υλοποιήθηκανδεν γίνονται αποδεκτές στην αίτηση πληρωμής.
6. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή για λόγους ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων, η κοινοτική ενίσχυση καταβάλλεται κανονικά για όλες τις μεμονωμένες ενέργειες οι οποίες υλοποιήθηκαν.
7. Τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων εξετάζει ο ΟΠΕΚΕΠΕ.
Άρθρο 20
Ανάκτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων
Σε περίπτωση που κατά τον δευτεροβάθμιο επιτόπιο έλεγχο διαπιστωθεί ότι η επιχείρηση δεν έχει τηρήσει τις υποχρεώσεις, όπως αυτές περιγράφονται στο άρθρο 18 της παρούσας, τότε ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. κατ’ εφαρμογή του άρθρου 3 της παρούσας, προχωρά σε διαδικασία ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθέντων σύμφωνα με το άρθρο 28 του νόμου 2520/1997 (Φ.Ε.Κ. 173/τ.Α΄/1997), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, για το ποσό που αφορά όλες τις ενέργειες της δράσης για την οποία επιδοτήθηκε.
Άρθρο 21
Παραρτήματα Υποδείγματα
Στην παρούσα προσαρτώνται τα Παραρτήματα Ι και ΙΙ καθώς και τα Υποδείγματα 1 έως 6 τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας και τα οποία έχουν ως εξής:
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι: Επιλέξιμες δαπάνες ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ: Δικαιολογητικά συμμετοχής
Υπόδειγμα 1: Αίτηση Υπεύθυνη Δήλωση –Αναλυτικός Πίνακας Αιτούμενων Δράσεων
Υπόδειγμα 2: Αίτηση Θεραπείας Υπόδειγμα 3: Αίτηση Πληρωμής
Υπόδειγμα 4: Αναλυτική Κατάσταση Δαπανών Δικαιούχου
Υπόδειγμα 5: Πρακτικό Επιτόπιου Ελέγχου Υλοποίησης Επένδυσης
Υπόδειγμα 6: Πρακτικό Επιτόπιου Ελέγχου Πραγματοποιηθέντων Δαπανών Επένδυσης
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι
Ενδεικτικές επιλέξιμες δαπάνες
Ενδεικτικά αναφέρονται οι δαπάνες που είναι επιλέξιμες σύμφωνα με τις δράσεις του προγράμματος:
Ι. Παραγωγή αμπελοοινικών προϊόντων
(από την επεξεργασία σταφυλιών μέχρι την εμφιάλωση και την επισήμανση του κρασιού στο κελάρι)
α) αγορά ή μίσθωση νέων μηχανημάτων και εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένου του λογισμικού ηλεκτρονικών υπολογιστών
• Μηχανήματα/εξοπλισμός για τη μεταποίηση των σταφυλιών (π.χ. θραύση, συμπίεση κ.λπ.):
κινητό τεχνικό εξοπλισμό μεταφοράς, παραλαβής, μεταποίησης σταφυλιών
υλικό μέτρησης και ανάλυσης των σταφυλιών
εκραγιστήρας
μηχανήματα και εξοπλισμός διαλογής
αντλία στεμφύλων σταφυλιών
ταινιο-μεταφορέας
• Εξοπλισμός ζύμωσης/οινοποίησης:
δεξαμενές για τη ζύμωση πολτού κρασιού
υλικό για την επεξεργασία των σταφυλιών
δεξαμενές ζύμωσης/βοηθητικές δεξαμενές για την οινοποίηση
εξοπλισμός μικρο-οξειδώσεως
• Εξοπλισμός για τον έλεγχο της ζύμωσης:
σωληνώσεις (π.χ. τοποθέτηση ψυκτικών μανδύων)
τον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται για τον διαχωρισμό του οίνου από τις οινολάσπες (π.χ. περιστροφικά φίλτρα κενού και φίλτρα υπολειμμάτων)
• Εξοπλισμός επεξεργασίας οίνου: επεξεργασία κρασιών και γλευκών (διήθηση, καθίζηση, κ.λπ.):
φίλτρα (με διάρκεια απόσβεσης μεγαλύτερης του ενός έτους)
γη φιλτραρίσματος
εξοπλισμός για την καθίζηση και διαύγαση του γλεύκους και του οίνου
εξοπλισμός για τη σταθεροποίηση της τρυγίας
εξόρυξη των στεμφύλων σταφυλιών
εξοπλισμός για τη μεταφορά στεμφύλων σταφυλιών και οινολάσπης
εξοπλισμός εμφιάλωσης
εξοπλισμός επισήμανσης
• Εξοπλισμός αποθήκευσης, ανάμειξης, μετεπεξεργασίας και παλαίωσης του οίνου:
βαρέλια/δεξαμενές για την οινοποίηση και την αποθήκευση/παλαίωση του κρασιού
κινητό τεχνικό εξοπλισμό παραγωγής οίνου
• Έλεγχος θερμοκρασίας:
ψυγεία
εξοπλισμός για τον έλεγχο της θερμοκρασίας στη ζύμωση/παραγωγή και αποθήκευση οίνου, (π.χ. μονάδες ψύξης, εναλλάκτες, λέβητες)
• εξοπλισμός για τη μετακίνηση (και επεξεργασία) του κρασιού στο κελάρι:
μηχανές/εξοπλισμός διακίνησης συμπεριλαμβανομένων λογισμικού ηλεκτρονικών υπολογιστών που χρησιμοποιείται στο πλαίσιο των μεταφορών/υλικοτεχνικής υποστήριξης των πρώτων υλών και προϊόντων (στη φάση της οινοποίησης ή στο κελάρι της αποθήκης: π.χ. αντλίες, αντλίες μεταφοράς, ανυψωτικά μηχανήματα
• εξοπλισμός αποθήκευσης, ανάμειξης και παλαίωσης του οίνου:
βαρέλια/δεξαμενές για την οινοποίηση και την αποθήκευση/παλαίωση του κρασιού,
• λογισμικό διαχείρισης κελαριών
• έλεγχος θερμοκρασίας κελαριών:
σύστημα ψύξης
• υποδομή κελάρια:
αγωγοί vintage (κανάλια à vendanges)
σωληνώσεις, διάφορα δίκτυα (οξυγόνο, άζωτο, νερό, SO2 κ.λπ.)
εξοπλισμός συναρμολόγησης και βοηθητικό εξοπλισμό
αυτόματα συστήματα
ηλεκτρική ενέργεια και άλλες εγκαταστάσεις
ΙΙ. Ποιοτικός έλεγχος
Εξοπλισμός εργαστηρίου αναλύσεων οίνων
ΙΙΙ. Εμπορία αμπελοοινικών προϊόντων
α) ανακαίνιση/εκσυγχρονισμός της υποδομής των εγκαταστάσεων πώλησης και παρουσίασης, για παράδειγμα:
• vinotheques
• αίθουσες εκθέσεων
• αίθουσες πώλησης
• αίθουσες γευσιγνωσίας
• αμοιβές μηχανικών/αρχιτεκτόνων
β) αγορά νέων μηχανημάτων και εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένου του λογισμικού ηλεκτρονικών υπολογιστών
i) εξοπλισμός για εγκαταστάσεις παρουσίασης και πώλησης (π.χ. τεχνολογικές εγκαταστάσεις, λογισμικό, επεξεργασία δεδομένων, έπιπλα γραφείου)
ii) δημιουργία/ανάπτυξη/προσαρμογή πλατφορμών εφοδιαστικής αλυσίδας (βελτιστοποίηση και βελτίωση της οργάνωσης της αλυσίδας μεταφορών στην εγχώρια και διεθνή αγορά)
• ανάπτυξη δικτύων
• βελτίωση/εξορθολογισμός των εγκαταστάσεων και των καναλιών μάρκετινγκ
• Μηχανές/τεχνολογικές εγκαταστάσεις/εξοπλισμός, συμπεριλαμβανομένου του λογισμικού που θα χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της διανομής εφοδιαστικής και της εμπορίας των προϊόντων
• αμοιβές μελετητών/συμβούλων
ΙV. Επενδύσεις που συνδέονται με την εκμετάλλευση εν γένει:
α) αγορά ή μίσθωση νέων μηχανημάτων και εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένου του λογισμικού ηλεκτρονικών υπολογιστών Υποδομή, εξοπλισμός:
• Εξοπλισμός των γραφείων της εκμετάλλευσης: υλικά για τη βελτίωση της επιχειρησιακής δομής τους
• Εργασίες πρασίνου (δενδροφυτεύσεις, γκαζόν, κ.λπ.) καθώς και έργα διακόσμησης και σήμανσης
β) εξοπλισμός για το σύστημα διαχείρισης (έλεγχος της επιχείρησης):
• Μηχανές, εξοπλισμός, συμπεριλαμβανομένων υπολογιστών και λογισμικού που χρησμοποιούνται στο πλαίσιο του συστήματος διαχείρισης, της οργάνωσης και του ελέγχου της επιχείρησης
• εξοπλισμός πληροφορικής και συναφή προγράμματα που αποσκοπούν στην ανάπτυξη δικτύων πληροφόρησης και επικοινωνίας (ενδο-επιχειρησιακής και δια-επιχειρησιακής).
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
Οι δικαιούχοι υποβάλλουν προς τη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠ.Α.Α.Τ. μαζί με την αίτηση (Υπόδειγμα 1) τα ακόλουθα δικαιολογητικά κατά περίπτωση:
Τεχνική περιγραφή του επενδυτικού σχεδίου:
1. Μελέτη σκοπιμότητας των επενδύσεων που θα πραγματοποιήσουν καθώς και να παρουσιάσουν ποσοτικούς και ποιοτικούς δείκτες μέτρησης της αποτελεσματικότητας των δράσεών τους, καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης καθώς και ανάλυση/τεκμηρίωση της αναγκαιότητας υλοποίησης της κάθε μία αιτούμενης ενέργειας (π.χ. αγορά εξοπλισμού, λογισμικού κ.τ.λ.).
2. Οι αιτήσεις στήριξης θα συνοδεύονται υποχρεωτικά από τεχνικά σχέδια σε περίπτωση ανακαίνισης εκσυγχρονισμού (σημείο ΙΙΙ (α) του Παραρτήματος Ι των επιλέξιμων δαπανών) από το είδος του προτεινόμενου επενδυτικού σχεδίου. Τα τεχνικά σχέδια θα περιλαμβάνουν:
τοπογραφικό διάγραμμα,
διάγραμμα κάλυψης,
κατόψεις,
σχέδια διάταξης μηχανολογικού εξοπλισμού με σχετικό υπόμνημα, τόσο της υφιστάμενης όσο και της προτεινόμενης κατάστασης.
3. Η επιλογή του προτεινόμενου μηχανολογικού εξοπλισμού πρέπει να υποστηρίζεται από δύο (2) απολύτως συγκρίσιμες γραπτές προσφορές συνοδευόμενες από τα αντίστοιχα ενημερωτικά φυλλάδια με αναφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του, ή από τους επίσημους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών.
4. Συμπληρωμένο τον πίνακα του άρθρου 9 με βάση τεκμήρια για το κάθε κριτήριο.
Είναι δυνατή η αναζήτηση πρόσθετων τεχνικών σχεδίων από τον αιτούντα, εφόσον κριθεί αναγκαίο.
Εφαρμογή της παραγράφου 1γ του άρθρου 8 της παρούσας.
5. Υπεύθυνη Δήλωση του νόμιμου εκπρόσωπου του φορέα περί:
τρόπου κάλυψης ιδίας συμμετοχής της επένδυσης.
μη υποβολής των ίδιων επενδυτικών δαπανών για ενίσχυση σε άλλο επενδυτικό πρόγραμμα.
περί μη εκκρεμότητας εντολής ανάκτησης εις βάρος του αιτούντος.
της ιδιότητας που τον καθιστά εν δυνάμει δικαιούχο (π.χ. ΜΜΕ, ατομική επιχείρηση, επαγγελματίας αγρότης κ.λπ.)
6. Στοιχεία τεκμηρίωσης της δυνατότητας κάλυψης της ιδίας συμμετοχής από χρηματοπιστωτικό οργανισμό π.χ. λογαριασμοί καταθέσεων, βεβαίωση τράπεζας για καταθέσεις στο όνομα της αιτούμενης επιχείρησης ή/ και των κύριων μετόχων.
Οικονομικά Στοιχεία Επιχείρησης κατά περίπτωση:
7. Αντίγραφο τελευταίου κωδικοποιημένου καταστατικού επιχείρησης ή αντίγραφο καταστατικού και των τροποποιήσεων αυτού για τους δικαιούχους σε μορφή εταιρείας. Στις περιπτώσεις δικαιούχων των οποίων η νομική μορφή είναι Ε.Π.Ε. ή Α.Ε. προσκομίζεται υποχρεωτικά το ΦΕΚ δημοσίευσης του αρχικού καταστατικού και της τελευταίας τροποποίησής του. Για επιτηδευματίες απαιτείται η έναρξη στην αρμόδια Δ.Ο.Υ..
8. Πιστοποιητικό Γ.Ε.ΜΗ. με αναφορά στη μετοχική σύνθεση του κεφαλαίου για τους δικαιούχους με μορφή εταιρείας. Για τις εταιρείες που δεν έχουν εγγραφεί στο Γ.Ε.ΜΗ. ζητείται πρακτικό Γενικής Συνέλευσης Μετόχων με την ισχύουσα κατάσταση όλων των μετόχων. Τα ίδια ισχύουν και στις περιπτώσεις εισηγμένων εταιρειών.
9. Για τις Συνεταιριστικές Οργανώσεις ζητείται αντίγραφο του Βιβλίου Μητρώου Μελών, με Υπεύθυνη Δήλωση πιστότητας αντιγράφου και εγγραφή στο Εθνικό Μητρώο Αγροτικών Συνεταιριστικών και άλλων Συλλογικών Φορέων.
10. Ισολογισμοί και αποτελέσματα χρήσεως για τα δύο (2) προηγούμενα έτη αυτού της αίτησης, υπογεγραμμένοι αρμοδίως και δημοσίευση αυτών στο Γ.Ε.ΜΗ., στο Φ.Ε.Κ. ή ανακοίνωση προς το Εθνικό Τυπογραφείο.
11. Καταστάσεις Οικονομικών στοιχείων (Έντυπο Ε3) ή/ και Έντυπα δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων κερδοσκοπικού χαρακτήρα (Έντυπο Φ-01 10), των δύο (2) προηγουμένων ετών της αίτησης.
12. Προσάρτημα ή Έκθεση Διαπιστώσεως Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή, των δύο (2) προηγουμένων ετών της αίτησης. (για τις εταιρείες που είναι υπόχρεοι).
Φύλλο Μερισμού με υπογραφές νομίμου εκπροσώπου και φοροτεχνικού, των δύο (2) προηγουμένων ετών της αίτησης. (για τις εταιρείες που είναι υπόχρεοι).
13. Ακριβές απόσπασμα πρακτικού με ορισμό διαχειριστικής αμοιβής εταίρων ή μετόχων.
Εάν δεν προβλέπεται τέτοιου είδους διοικητικό κόστος απαιτείται η προσκόμιση σχετικής υπεύθυνης δήλωσης νομίμου εκπροσώπου του φορέα για τη μη χορήγηση διαχειριστικής αμοιβής.
14. Φορολογική Ενημερότητα.
15. Ασφαλιστική Ενημερότητα.
16. Καταστάσεις Οικονομικών στοιχείων (Έντυπο Ε3) ή/ και Έντυπα δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων κερδοσκοπικού χαρακτήρα (Έντυπο Φ-01 10), των δύο (2) προηγουμένων ετών της αίτησης.
17. Προσάρτημα ή Έκθεση Διαπιστώσεως Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή, των δύο (2) προηγουμένων ετών της αίτησης. (για τις εταιρείες που είναι υπόχρεοι)
Αδειοδοτήσεις:
18. Άδεια λειτουργίας οινοποιείου.
19. Άδεια εγκατάστασης μηχανολογικού εξοπλισμού προβλεπόμενης κατάστασης σύμφωνα με τα όσα ορίζονται σχετικά στην εθνική νομοθεσία. Στην περίπτωση που δεν έχει ήδη εκδοθεί η σχετική άδεια θα πρέπει, κατά την υποβολή της αίτησης στήριξης, να προσκομίζεται αντίγραφο του αιτήματος του φορέα για την έκδοσή της από τις αρμόδιες υπηρεσίες συνοδευόμενο από το σχετικό ερωτηματολόγιο προς την αδειοδοτούσα αρχή, σύμφωνα με το Παράρτημα Ι της υπουργικής απόφασης 483/2012 (ΦΕΚ 158/Β΄), όπως ισχύει κάθε φορά.
c) Σε περίπτωση επέκτασης ή εκσυγχρονισμού μηχανολογικού εξοπλισμού είναι υποχρεωτική η προσκόμιση της ήδη υπάρχουσας πολεοδομικής άδειας θεωρημένης σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία ακόμα και στις περιπτώσεις που στην αίτηση στήριξης δεν ζητείται ενίσχυση για κτηριακές εγκαταστάσεις.
20. Δήλωση Μηχανικού του ν. 4495/2017.
Άρθρο 22
Έναρξη ισχύος
Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης εφαρμόζονται για τις αιτήσεις της αμπελοοινικής περιόδου 2017-2018.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 30 Ιανουαρίου 2018
Ο Υπουργός
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
Πηγή: Taxheaven