Αθήνα, 30 Νοεμβρίου 2017
Αριθ. Πρωτ.: 1087
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ,
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΠΡΟΣ: Τη Βουλή των Ελλήνων
Ταχ. Δ/νση: Σταδίου 29
Δ/νση Κοιν/κού Ελέγχου Τμήμα Ερωτήσεων
Ταχ. Κώδικας: 101 10 - Αθήνα TELEFAX: 210 5203872 Πληροφορίες: Ζ. Αδαμοπούλου
Τηλέφωνο: 2131516472
e-mail: ypertns@ypakp.gr
Αθήνα
ΚΟΙΝ: 1. Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας
και Θρησκευμάτων
Αυτοτελές Τμήμα Κοινοβουλευτικού
Ελέγχου
2. Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης Τμήμα Κοινοβουλευτικού Ελέγχου
ΘΕΜΑ: Σχετικά με το Δημογραφικό.
Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού, που κατατέθηκε στη Βουλή σας πληροφορούμε τα εξής:
Το δημογραφικό είναι ένα θέμα πολυπαραγοντικό και έχει πολλές μεταβλητές, όμως, η χώρα μας μέχρι στιγμής δεν έχει κάνει τίποτα ή ελάχιστα. Κατ' αρχάς τίθενται τέσσερα βασικά ζητήματα:
Πρώτον, είναι αναγκαία η συνεχής έρευνα σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Είμαστε από τις λίγες χώρες στην Ευρώπη που δεν έχει ειδικό Ινστιτούτο για την παρακολούθηση του δημογραφικού προβλήματος. Η Κυβέρνηση δεσμεύεται να προχωρήσει σε τέτοιου είδους
ενέργεια και προς αυτήν την κατεύθυνση κινείται και η εντατικοποίηση της σχετικής επιτροπής της Βουλής.
Δεύτερον, μέχρι σήμερα το μόνο που υπάρχει είναι ένα πόρισμα της Βουλής των Ελλήνων του 1993 που κατέληγε σε συγκεκριμένες προτάσεις για το δημογραφικό, εκ των οποίων δεν υλοποιήθηκε σχεδόν καμία. Βέβαια χρειάζεται αναθεώρηση τόσο αναφορικά με τις προτάσεις για συγκεκριμένες δράσεις και τις αντίστοιχες υποδομές που απαιτούνται, όσο και αναφορικά με τον ηθικοπλαστικό χαρακτήρα του, που αναπαρήγε στερεότυπα τα οποία η ίδια η θεσμική και κοινωνική πραγματικότητα έχει ξεπεράσει, όπως με τη θεσμική κατοχύρωση της μονογονεϊκότητας, το δικαίωμα της μητρότητας εκτός γάμου, το σύμφωνο συμβίωσης κλπ.
Τρίτον, το δημογραφικό στην Ελλάδα αλλά και την Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει δύο όψεις, αυτή της υπογεννητικότητας και της αύξησης του προσδόκιμου επιβίωσης με αποτέλεσμα τη μείωση του εργατικού δυναμικού και βέβαια την καταστροφή του εργατικού δυναμικού που επήλθε με τις πολιτικές λιτότητας που έχουν επιβληθεί. Ακραίο παράδειγμα είναι η χώρα μας, που έφτασε στο 27% ανεργία το 2013, αν και σήμερα μπορούμε να μιλάμε για μια μικρή βελτίωση στο 21,2%. Όμως, αν δεν αναστρέψουμε αυτόν τον δείκτη, δεν μπορούμε να μιλάμε για αποτελεσματική αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος. Απαιτείται δηλαδή η εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας και προοπτικής.
Τέταρτον, για τη χώρα μας βασική προϋπόθεση για την αντιμετώπιση του δημογραφικού είναι η αντιμετώπιση της φτώχειας. Αν δεν αρθεί αυτή η απειλή, ο κίνδυνος της φτώχιας για τον ελληνικό λαό, η συζήτηση για την υπογεννητικότητα δεν έχει βάση. Το 2016 το Υπουργείο Εργασίας δαπάνησε 250 εκατομμύρια για την αντιμετώπιση της φτώχιας και από τις αρχές του 2017 με το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης στηρίζονται πάνω από 600.000 συμπολίτες μας.
Η Κυβέρνηση με βάση τα μέτρα που ψηφίστηκαν για το 2019, θα επιτύχει σχεδόν τον τετραπλασιασμό των κονδυλίων για την πρόνοια και επιπλέον επιθυμεί να μετατοπίσει τις δράσεις της και τον σχεδιασμό της στην ενίσχυση πρωτίστως του παιδιού, με μια σειρά μέτρων προστασίας και κινήτρων που θα έχουν θετική επίδραση και στην δημογραφική κατάσταση.
Πρώτον, όλες οι μελέτες δείχνουν ότι το πιο σημαντικό μέτρο είναι το παιδί να αναλαμβάνεται από το κράτος με δωρεάν δομές, όπως με τη δημιουργία επαρκών βρεφονηπιακών σταθμών. Εμείς, αυξήσαμε τα κονδύλια για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Ενώ το 2014-2015 υπήρχαν 174 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ και η τότε η κυβέρνηση είχε βάλει 12 εκατομμύρια από εθνικούς πόρους, σήμερα υπάρχουν από το ΕΣΠΑ μόλις 71.800.000 και άρα η Κυβέρνηση έβαλε 151.600.000 από τον προϋπολογισμό. Έτσι για το τρέχον έτος ο αριθμός των ωφελούμενων παιδιών έφτασε τις 108.000, από 79.000 που ήταν οι θέσεις που παραλάβαμε.
Ήδη προχωρήσαμε στον σχεδιασμό και τη νομοθέτηση της επιδότησης δημιουργίας 1800 νέων δημοτικών βρεφονηπιακών μονάδων, με έμφαση στις βρεφικές, όπου και εντοπίζονται
τα σοβαρότερα προβλήματα, για την απορρόφηση 45.000 παιδιών επιπλέον, από το 2019.
Επιπλέον αυτών των θέσεων η κυβέρνηση διερεύνησε τη δυνατότητα να δημιουργήσει ήδη από το 2018 νέους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Στον σχεδιασμό αυτό έχουν ενταχθεί 203 δήμοι, για τη δημιουργία 400 δομών που θα εξυπηρετήσουν πάνω από 10.000 παιδιά. Οι δήμοι αυτοί θα επιδοτηθούν με το συνολικό ποσό των 20.000.000 ευρώ για τη δημιουργία των εν λόγω σταθμών.
Δεύτερον, κατά κοινή ομολογία χρειάζεται εκσυγχρονισμός του πλαισίου αναδοχής και υιοθεσίας. Ήδη αναρτήθηκε προς διαβούλευση ο νέος νόμος για την αναδοχή και την
υιοθεσία, ο οποίος ελπίζουμε ότι θα ψηφιστεί μέσα στο 2017.
Τρίτον, θεσμοθετήσαμε τα σχολικά γεύματα. Εκατόν τριάντα χιλιάδες μαθητές με διεθνή διαγωνισμό θα πάρουν σε επτακόσια εξήντα τρία σχολεία της χώρας κάθε ημέρα ένα ζεστό γεύμα το 2017-2018, ενώ το 2019 θα δοθούν πεντακόσιες χιλιάδες ζεστά γεύματα την ημέρα σχεδόν σε όλα τα σχολεία της χώρας γιατί είδαμε ότι είναι από τις σημαντικές δράσεις που
ενισχύουν το αίσθημα ασφάλειας της οικογένειας.
Τέταρτον, περιλαμβάνεται στήριξη του επιδόματος παιδιού στα μέτρα του 2019. Προβλέφθηκαν 260.000.000 επιπλέον στον προϋπολογισμό για να ενισχύσουμε το πρώτο και το δεύτερο παιδί, διότι αυτές οι οικογένειες αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία. Αυτό ωστόσο δεν σημαίνει ότι δεν θα λάβουμε πρόνοια για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών των πολυμελών νοικοκυριών. Όπως φυσικά γνωρίζετε, για την ενίσχυση των πολυμελών οικογενειών χορηγείται τόσο το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων όσο και το ειδικό επίδομα σε τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.4093/2012 (ΦΕΚ 222/Α') και ν.4141/ 2013 (ΦΕΚ 81/Α').
Τέλος, να προσθέσουμε και το μέτρο της επιδότησης στέγης για οικογένειες με 600 εκατομμύρια ευρώ από το 2019, ένα ακόμα αντίμετρο που ψηφίστηκε και θα φέρει μεγάλη ανακούφιση στις οικογένειες που ενοικιάζουν ή έχουν δάνειο.
Αυτά είναι τα χειροπιαστά μέτρα που υιοθετεί το Υπουργείο Εργασίας. Είναι ίσως μικρά πράγματα. Δεν προσδοκούμε με αυτά να αντιστρέψουμε τα πάντα, αλλά γνωρίζουμε πολύ καλά ότι, επιδοτώντας μόνο μία κατηγορία όσων έχουν παιδιά, θα λύσουμε το δημογραφικό. Κατά τα λοιπά, αρμόδια να απαντήσουν είναι το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, καθώς και το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Η ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ
30 Nov, 2017