Α.1164/23-4-2019
(ΦΕΚ Β' 1618/10-05-2019)
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Του πρώτου εδαφίου της {start}παρ. 3α{end} και της {start}παρ. 6α του άρθρου 10{end} καθώς και της {start}παρ. 6 του άρθρου 11{end} του ν. 4174/2013 (Α΄170) «Φορολογικές διαδικασίες και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.
β) Της {start}παρ. 2 του άρθρου 4{end} του ν. 4144/2013 (Α΄ 88) με τις οποίες προστέθηκε άρθρο 8Α «Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων» στο ν. 344/1976 (Α΄143).
γ) Του ν. 4172/2013 (Α΄167) «Φορολογία Εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.
δ) Του ν. 4509/2017 (Α΄201) «Μέτρα θεραπείας ατόμων που απαλλάσσονται από την ποινή λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα της παρ. 1 του άρθρου 22 αυτού.
ε) Του ν. 4251/2014 (Α΄80) «Κώδικας Μετανάστευσης και κοινωνικής ένταξης και λοιπές διατάξεις», όπως ισχύει, και ειδικότερα της {start}παραγράφου 21 του άρθρου 26{end} αυτού.
στ) Του ν. 4387/2016 (Α΄85) «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού συνταξιοδοτικού συστήματος Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων και άλλες διατάξεις» και της παρ. 3 του άρθρου 8 του Π.Δ. 258/2005 (Α΄316) «Καταστατικό του Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών (Ο.Α.Ε.Ε.)».
ζ) Του Κεφ. Α΄ «Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» του ν. 4389/2016 (Α΄94) και ειδικότερα του {start}άρθρου 1{end}, της {start}παρ. 1 του άρθρου 14{end} και του {start}άρθρου 41{end} αυτού.
η) Της Δ.ΟΡΓ. Α 1036960 ΕΞ 2017/10-03-2017 (Β΄968) απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)», όπως τροποποιήθηκε, συμπληρώθηκε και ισχύει.
2. Την Δ6Α 1015213 ΕΞ2013/28-01-2013 (Β΄ 130 και Β΄ 372) απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού Οικονομικών «Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στον Γενικό Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών», όπως συμπληρώθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει, σε συνδυασμό με τις διατάξεις της υποπαρ. Α΄ της {start}παρ. 3 του άρθρου 41{end} του ν. 4389/2016.
3. Την αριθμ. 1 της 20-01-2016 (Υ.Ο.Δ.Δ. 18) πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών», σε συνδυασμό με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της {start}παρ. 10 του άρθρου 41{end} του ν. 4389/2016 και την αριθμ. 39/3/ 30-11-2017 (Υ.Ο.Δ.Δ. 689) απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.».
4. Την Δ. ΟΡΓ. Α 1115805 ΕΞ 2017 (Β΄ 2743) απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και εξουσιοδότηση υπογραφής "Με εντολή Διοικητή" σε όργανα της Φορολογικής Διοίκησης», όπως εκάστοτε ισχύει.
5. Την ΠΟΛ.1006/2013 (Β' 19/2014) απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων «Διαδικασία και Δικαιολογητικά Απόδοσης Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.)/Μεταβολής Στοιχείων και Έναρξης/Μεταβολής και Διακοπής Επιχειρηματικής Δραστηριότητας», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με την ΠΟΛ.1178/2015 (Β' 1940) όμοια απόφαση.
6. Την ΠΟΛ 1085/2017 εγκύκλιο «Έναρξη εργασιών φυσικών προσώπων χωρίς την προσκόμιση βεβαίωσης ελέγχου επωνυμίας και διακριτικού τίτλου από το οικείο Επιμελητήριο».
7. Την ΠΟΛ.1162/2018 απόφαση του Διοικητή Α.Α.Δ.Ε. «Υποβολή Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου».
8. Την ανάγκη τροποποίησης διατάξεων της ΠΟΛ.1006/2013 (Β΄19/2014) απόφασης του Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, όπως ισχύει, μέχρι την έκδοση της απόφασης της παρ. 1γ του άρθρου 10 του ν. 4174/2013 (Α΄170), όπως ισχύει.
9. Το γεγονός ότι, από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης, δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.),
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Τροποποιούμε την ΠΟΛ.1006/2013 (Β΄19/2014) απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, «Διαδικασία και δικαιολογητικά Απόδοσης Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.)/ Μεταβολής Στοιχείων και Έναρξης/Μεταβολής και Διακοπής Επιχειρηματικής Δραστηριότητας», όπως ισχύει, ως ακολούθως:
α) Η παρ. 6 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως εξής:
«Ο Α.Φ.Μ. φορολογουμένου φυσικού προσώπου που απεβίωσε, νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας που λύθηκε ή ολοκλήρωσε τις εργασίες της εκκαθάρισης ή διαγράφηκε από το Γ.Ε.ΜΗ., κατά περίπτωση, χρησιμοποιείται από τα υπόχρεα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, πρόσωπα για την εκπλήρωση αποκλειστικά των φορολογικών υποχρεώσεων του φυσικού ή νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας και από τη Φορολογική Διοίκηση για την επιβολή και βεβαίωση οποιουδήποτε φόρου, τέλους, εισφοράς ή κυρώσεων και για την είσπραξη αυτών».
β) To έβδομο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 3 αντικαθίσταται ως εξής:
«Ως στοιχείο ταυτότητας, οι αλλοδαποί υπήκοοι χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναγράφουν το διαβατήριο τους ή την ταυτότητα της χώρας τους, οι ομογενείς αναγράφουν το Ειδικό Δελτίο Ταυτότητας Ομογενούς και οι αλλοδαποί υπήκοοι τρίτων χωρών αναγράφουν το διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο, αναγνωρισμένο από την Ελλάδα».
γ) Το ενδέκατο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 3 αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι υπήκοοι τρίτων χωρών κάτοικοι Ελλάδας υποβάλλουν και το στοιχείο που αποδεικνύει τη νόμιμη διαμονή στη χώρα (ενδεικτικά, θεώρηση εισόδου ή άδεια διαμονής), εν ισχύ».
δ) Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 3 αντικαθίσταται ως εξής:
«Ειδικά, σε περίπτωση θανάτου φυσικού προσώπου, ακόμα και στην περίπτωση που αυτό ασκούσε δραστηριότητα επιχειρηματικού περιεχομένου, η δήλωση υποβάλλεται από συγγενή ή τρίτο πρόσωπο και προσκομίζεται η ληξιαρχική πράξη θανάτου του αποβιώσαντος. Με την ενημέρωση του Φορολογικού Μητρώου με τα στοιχεία της ληξιαρχικής πράξης θανάτου του αποβιώσαντος, η Φορολογική Διοίκηση με βάση την ημερομηνία θανάτου προβαίνει ταυτόχρονα:
- Στη διακοπή της σχέσης του γάμου ή του συμφώνου συμβίωσης του αποβιώσαντος φορολογούμενου.
- Στη μεταβολή της οικογενειακής κατάστασης και στη διακοπή της σχέσης του σχετιζόμενου με τον αποβιώσαντα προσώπου.
- Στη διακοπή των λοιπών σχέσεων του αποβιώσαντος με άλλους φορολογουμένους, φυσικά πρόσωπα και την ενημέρωση τους με μήνυμα μέσω TAXISnet για την υποβολή στον αρμόδιο υπάλληλο της Δ.Ο.Υ. της σχετικής, κατά περίπτωση, δήλωσης μεταβολής, όπου απαιτείται.
- Στην απενεργοποίηση των κωδικών πρόσβασης του αποβιώσαντος στο TAXISnet.
Στην περίπτωση συμμετοχής ή σχέσης του αποβιώσαντος με οποιαδήποτε ιδιότητα (ενδεικτικά, μέλος/ εταίρος, διαχειριστής, νόμιμος εκπρόσωπος) σε νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, η Φορολογική Διοίκηση ενημερώνει με μήνυμα μέσω TAXISnet το νομικό πρόσωπο ή τη νομική οντότητα προκειμένου να προβεί σε τροποποίηση του συστατικού του εγγράφου ως προς τα πρόσωπα αυτά ή σε τροποποίηση της εκπροσώπησης του, εφόσον απαιτείται, κατά περίπτωση. Τα εν λόγω νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, πριν την τροποποίηση του συστατικού εγγράφου ή εγγράφου εκπροσώπησης, δύνανται να υποβάλλουν δήλωση μεταβολής στον αρμόδιο υπάλληλο της Δ.Ο.Υ., μόνο για μεταβολές που έχουν επέλθει στα στοιχεία τους με ημερομηνία προγενέστερη της ημερομηνίας θανάτου του αποβιώσαντος που συμμετείχε σε αυτά με οποιαδήποτε ιδιότητα».
ε) Στο τέλος της παρ. 3 του άρθρου 3 προστίθενται εδάφια ως εξής:
«Το έντυπο Μ7 υποβάλλεται από τον ή τους εγγύτερους συγγενείς ή κληρονόμους , πριν από την υποβολή στη Φορολογική Διοίκηση φορολογικής δήλωσης, και προσκομίζεται, κατά περίπτωση, αντίγραφο διαθήκης με το αποδεικτικό δημοσίευσης της ή, στην περίπτωση της εξ αδιαθέτου διαδοχής, πιστοποιητικού του Ειρηνοδικείου περί μη δημοσίευσης διαθήκης και πιστοποιητικό εγγύτερων συγγενών, ή έκθεση αποποίησης νομίμως επικυρωμένης.
Σε περίπτωση υποβολής φορολογικής δήλωσης πριν την ενημέρωση του Φορολογικού Μητρώου με την ημερομηνία θανάτου του αποβιώσαντος, σύμφωνα με τα ανωτέρω οριζόμενα, αυτή γίνεται ταυτόχρονα με την ενημέρωση του Φορολογικού Μητρώου με τα στοιχεία των κληρονόμων».
στ) Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 6 αντικαθίσταται ως εξής:
«Στοιχείο προσδιορισμού της έδρας και των λοιπών εγκαταστάσεων της επιχείρησης, ενδεικτικά τίτλος ιδιοκτησίας, αποδεικτικό δικαιώματος χρήσης του χώρου ή αποδεικτικό υποβολής των πληροφοριακών στοιχείων της μίσθωσης ή δωρεάν παραχώρησης χώρου».
ζ) Η παρ. 2 του άρθρου 6 αντικαθίσταται ως εξής:
«Βεβαίωση του Ε.Φ.Κ.Α. ότι ο δηλών υπέβαλε σε αυτόν απογραφική δήλωση, εφόσον υπάγεται στην ασφάλιση του πρώην Ο.Α.Ε.Ε.».
η) Η παρ. 3 του άρθρου 6 διαγράφεται.
θ) Στο Α΄ εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 7 οι λέξεις «εντός δέκα (10) ημερών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εντός τριάντα (30) ημερών».
ι) Η παρ. 1 του άρθρου 10 αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι δηλώσεις της παρούσας, συμπληρώνονται και υποβάλλονται εις απλούν, από το φορολογούμενο ή το νόμιμο εκπρόσωπο του με την επίδειξη του, κατά περίπτωση, στοιχείου ταυτότητας στον υπάλληλο του τμήματος ή του Γραφείου Διοικητικής και Μηχανογραφικής Υποστήριξης της Δ.Ο.Υ.
Στην περίπτωση που υποβάλλονται από τρίτο πρόσωπο, προσκομίζεται εξουσιοδότηση, με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής του δηλούντος από οποιαδήποτε διοικητική αρχή ή Κ.Ε.Π. και επιδεικνύεται το στοιχείο ταυτότητας του εξουσιοδοτημένου προσώπου.
Σε κάθε περίπτωση συναλλαγής με το φορολογούμενο (απόδοση Α.Φ.Μ., μεταβολή ατομικών στοιχείων, έναρξη, μεταβολή ή διακοπή εργασιών) επαληθεύεται η εγκυρότητα του προσκομιζόμενου δελτίου αστυνομικής ταυτότητας από τη βάση δεδομένων της Ελληνικής Αστυνομίας».
ια) Η παρ.3 του άρθρου 10 αντικαθίσταται ως εξής:
«Με την ολοκλήρωση των διαδικασιών της απόδοσης Α.Φ.Μ., μεταβολής ατομικών στοιχείων, έναρξης, μεταβολής, διακοπής εργασιών και απενεργοποίησης Α.Φ.Μ., χορηγείται η σχετική, κατά περίπτωση, βεβαίωση, στην οποία αναγράφονται τα στοιχεία των υποβαλλόμενων εντύπων, όπως αυτά καταχωρήθηκαν στο ηλεκτρονικό αρχείο της υπηρεσίας.
Η χορηγούμενη βεβαίωση φυλάσσεται από το φορολογούμενο ή τον νόμιμο εκπρόσωπο του και επιδεικνύεται σε οποιοδήποτε φορολογικό έλεγχο ή σε περιπτώσεις που αυτό απαιτείται.
Για τη χορήγηση επανεκτύπωσης των ως άνω βεβαιώσεων υποβάλλεται από τον φορολογούμενο το έντυπο M0 "Αίτηση"».
ιβ) Μετά την παρ. 5 του άρθρου 10 προστίθεται νέες παρ. 5Α, 5Β και 5Γ ως εξής:
«5Α. Το Φορολογικό Μητρώο ενημερώνεται οίκοθεν, χωρίς την υποβολή δήλωσης του φορολογούμενου, μέσω διασύνδεσης με το Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών για μεταβολές στα στοιχεία φορολογουμένων που αφορούν τα ληξιαρχικά γεγονότα του γάμου, της λύσης αυτού, της σύναψης και της λύσης συμφώνου συμβίωσης και του θανάτου.
Με την άντληση των στοιχείων των ληξιαρχικών γεγονότων γάμου, λύσης γάμου, σύναψης ή λύσης συμφώνου συμβίωσης και θανάτου από το Μητρώο Πολιτών ενημερώνονται τα στοιχεία του Φορολογικού Μητρώου που αφορούν στην οικογενειακή κατάσταση του φορολογουμένου, στα στοιχεία σχέσης του (είδος σχέσης, ημερομηνία γάμου, λύσης γάμου, σύναψης ή λύσης συμφώνου συμβίωσης, κατά περίπτωση), στην ημερομηνία θανάτου και στα στοιχεία του σχετικού δικαιολογητικού (αποδεικτικό έγγραφο, αριθμός εγγράφου, ημερομηνία εγγράφου, εκδούσα Αρχή), κατά περίπτωση και όπου απαιτείται και στα στοιχεία των σχετιζομένων με αυτόν προσώπων.
Σε περιπτώσεις που έχουν καταχωρηθεί στο Φορολογικό Μητρώο μεταβολές ως προς τα στοιχεία του αποβιώσαντος σε χρόνο μεταγενέστερο του θανάτου του, η Φορολογική Διοίκηση ενημερώνει την αρμόδια Δ.Ο.Υ. για τη διακρίβωση των πραγματικών περιστατικών και για τις τυχόν επιμέρους ενέργειες ενημέρωσης.
Με την ενημέρωση του Φορολογικού Μητρώου, οίκοθεν, με τα στοιχεία της ληξιαρχικής πράξης θανάτου η Φορολογική Διοίκηση προβαίνει στις ενέργειες που ορίζονται στην παρ. 2 του άρθρου 3 της παρούσας.
5Β. Το Φορολογικό Μητρώο ενημερώνεται οίκοθεν, χωρίς την υποβολή δήλωσης του φορολογούμενου, μέσω διασύνδεσης με το Μητρώο ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας για μεταβολές που αφορούν στα στοιχεία ταυτότητας των φυσικών προσώπων και αναγράφονται στα δελτία αστυνομικής ταυτότητας των Ελλήνων πολιτών και του αστυνομικού προσωπικού.
Επιπλέον, η Φορολογική Διοίκηση ενημερώνεται από το Μητρώο ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας και με τα δελτία των ακυρωμένων και απολεσθέντων ταυτοτήτων.
Περαιτέρω, μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, η Φορολογική Διοίκηση δύναται να υποβάλει στην Ελληνική Αστυνομία ερώτημα σχετικά με την ύπαρξη ενεργού δελτίου ταυτότητας ή/και για το ιστορικό των μεταβολών αυτών, για σκοπούς πρόληψης παραβατικότητας κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της.
5Γ. Η οίκοθεν ενημέρωση του Φορολογικού Μητρώου με στοιχεία του Μητρώου Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών και με τα στοιχεία του Μητρώου ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, συντελείται μόνο για φορολογούμενους που ο Α.Φ.Μ. τους έχει ταυτοποιηθεί από τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης.
Ο φορολογούμενος ενημερώνεται με μήνυμα μέσω TAXISnet για τις μεταβολές που καταχωρήθηκαν οίκοθεν στα στοιχεία του.
Σε περίπτωση μη ενημέρωσης του Φορολογικού Μητρώου ως προς τα στοιχεία των δύο προηγούμενων παραγράφων οίκοθεν, ο φορολογούμενος υποβάλλει τη σχετική δήλωση και τα κατά περίπτωση δικαιολογητικά στη Δ.Ο.Υ., εφόσον δεν έχει ενημερωθεί με μήνυμα μέσω TAXISnet, για οίκοθεν μεταβολή των στοιχείων του στο Φορολογικό Μητρώο, μετά το πέρας δεκαημέρου από τη δήλωση του γεγονότος στην κατά περίπτωση αρμόδια αρχή».
Άρθρο 2
Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της και υλοποιείται σταδιακά με την ολοκλήρωση των διαδικασιών διασύνδεσης και όχι αργότερα από τις 30-9-2019.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 23 Απριλίου 2019
Ο Διοικητής
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ
23 Apr, 2019