Αριθμ. Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./8706/Α325
Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των
ζημιών σε κτίρια από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 σε περιοχές
της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
(ΦΕΚ Β 3255/8.8.2018
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ
ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις της από 28.07.1978 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου
της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λπ. και
ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων» που κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε
με τον ν. 867/1979 (Α' 24), καθώς και το άρθρο 10 του ν. 2576/1998 (Α' 25), όπως
τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν. 4313/2014 (Α' 261), βάσει του οποίου
εκδίδεται η παρούσα απόφαση.
2. Τις διατάξεις του άρθρου 2 της από 26.03.1981 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί
αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1981» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του
ν. 1190/1981 (Α' 203) καθώς και τις διατάξεις του άρθρου πέμπτου του ν.
1190/1981 (Α' 203) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το άρθρο 1, παρ. 42
και 43 του ν. 2412/1996 «Μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργικό Συμβούλιο σε άλλα
Κυβερνητικά όργανα και άλλες διατάξεις» (Α' 123).
3. Τις διατάξεις του ν. 128/1975 (Α' 178) «περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως
διατάξεων τινών αναφερομένων εις την λειτουργία του χρηματοδοτικού συστήματος»,
όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
4. Τις διατάξεις του άρθρου 1, παρ. 3, του ν.1283/1982 (Α' 114) «Για τις
προθεσμίες υποβολής αιτήσεων δανειοδότησης των σεισμοπλήκτων και τη ρύθμιση
άλλων θεμάτων».
5. Τις διατάξεις του άρθρου 3, παρ. 3, τελευταίο εδάφιο
του ν. 1266/1982 (Α' 81) «Περί οργάνων ασκήσεως της νομισματικής, πιστωτικής
και συναλλαγματικής πολιτικής και άλλες διατάξεις» όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο
25, παρ. 6 του ν. 1418/1984 (Α' 23) «Περί Δημοσίων Έργων και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων».
6. Τις διατάξεις των άρθρων 20, 23, 77, 79 και 80 του ν. 4270/2014 «Αρχές
δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) -
δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α' 143), όπως τροποποιήθηκε με τον ν.
4337/2015 και ισχύει.
7. Τις διατάξεις του ν. 3861/2010 (Α' 112) «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών,
διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο "Πρόγραμμα Διαύγεια" και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.
8. Τις διατάξεις του άρθρου 129 του ν. 4199/2013 (Α' 216) «Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών - Ρυθμιστική Αρχή
Επιβατικών Μεταφορών και άλλες διατάξεις».
9. Τις διατάξεις του άρθρου 19 της από 26 Ιουλίου 2018 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 138) «Έκτακτα μέτρα για τη στήριξη των
πληγέντων και την αποκατάσταση ζημιών από τις πυρκαγιές που έπληξαν περιοχές της
Περιφέρειας Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018».
10. Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» (Α' 145), όπως
ισχύει.
11. Το π.δ. 142/2017 (Α' 178) «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών».
12. Τις διατάξεις του π.δ. 141/2017 (Α' 180) «Οργανισμός του Υπουργείου
Εσωτερικών».
13. Το π.δ. 123/2017 (Α' 151) «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».
14. Το π.δ. 147/2017 (Α' 192) «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και
Ανάπτυξης».
15. Το π.δ. 70/2015 (Α' 114) «περί ανασύστασης του Υπουργείου Υποδομών,
Μεταφορών και Δικτύων».
16. Τις διατάξεις του π.δ. 73/2015 (Α' 116) «Διορισμός Αντιπροέδρου της
Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
17. Τις διατάξεις του π.δ. 123/2016 (Α' 208) που αφορά στη μετονομασία των
Υπουργείων «Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων», «Εσωτερικών και Διοικητικής
Ανασυ-γκρότησης», «Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού».
18. Τις διατάξεις του π.δ. 125/2016 (Α' 210) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών
Υπουργών και Υφυπουργών» και τις διατάξεις της αριθμ. Υ173/04.11.2016 (Β' 3610)
απόφασης του Πρωθυπουργού «Σύσταση θέσεων Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
19. Την από 26.07.2018 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Α'138) με θέμα «Έκτακτα
μέτρα για τη στήριξη των πληγέντων και την αποκατάσταση ζημιών από τις πυρκαγιές
που έπληξαν περιοχές της Περιφέρειας Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018».
20. Την αριθμ. Υ197/17.11.2016 (Β' 3722) απόφαση του Πρωθυπουργού, όπως
τροποποιήθηκε με την αριθμ. Υ226/28.12.2016 (Β' 4233) απόφαση του Πρωθυπουργού «περί
ανάθεσης αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξανδρο
Χαρίτση», καθώς και την αριθμ. Υ12/14.03.2018 (Β'978) απόφαση του Πρωθυπουργού «Τροποποίηση
απόφασης ανάθεσης αρ-μοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης
Αλέξανδρο Χαρίτση».
21. Την αριθμ. οικ. 20699/30.03.2015 (Υ.Ο.Δ.Δ. 204) απόφαση διορισμού του
Γενικού Γραμματέα Υποδομών του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και
Τουρισμού.
22. Την αριθμ. οικ. 78967/03.11.2017 απόφαση του υπουργού Υ.ΜΕ. με θέμα «Τοποθέτηση
Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».
23. Την αριθμ. Δ16α/04/773/29.11.1990 (Β' 746) κοινή απόφαση του Υπουργού
Προεδρίας και του Αναπληρωτή Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. «περί εξαιρέσεως διοικητικών
πρά-ξεων ή εγγράφων από τον κανόνα των τριών υπογραφών».
24. Την αριθμ. 50148/542/24.06.1992 (Β' 420) κοινή απόφαση των Υπουργών Εθν.
Οικονομίας, Οικονομικών και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Εμπορίου
«Περιστολή δαπανών Δημοσίου Τομέα».
25. Την αριθμ. οικ. 6772/Β9β/19.12.2011 (Β' 3201) απόφαση Υφυπουργού Υ.ΜΕ.Δ. «Τιμολόγιο
υπολογισμού της δαπάνης των εργασιών επισκευής για την αποκατάσταση των ζημιών
σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές κατα-στροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα,
κατολίσθηση) και της αντίστοιχης Στεγαστικής Συνδρομής».
26. Την αριθμ. οικ. 7791/Α314/24.9.2014 (Β'2658) απόφαση Υπουργού Υ.ΜΕ.Δ. «Καθορισμός
Διαδικασίας Ελέγχου Κτιρίων, Ελέγχου Φακέλων Επισκευής και Ανακατασκευής Κτιρίων
καθώς και εκδίκασης Ενστάσεων, μετά από φυσικές καταστροφές».
27. Την αριθμ. Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ.οικ.288/ΓΔβ1/14.05.2018 (ΑΔΑ: ΩΧΜΧ465ΧΘΞ-Β17) απόφαση
του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών με θέμα «Επιτροπές ελέγχου κτιρίων μετά από
φυσικές καταστροφές στον Ελλαδικό χώρο».
28. Την αριθμ. οικ. 5364/Δ/Β11/04.12.2015 (Β' 2774) απόφαση του Υπουργού Υ.ΜΕ.Δ.
«Καθορισμός ελαχίστων υποχρεωτικών απαιτήσεων για τη σύνταξη μελετών
αποκατάστασης κτιρίων από οπλισμένο σκυρόδεμα και φέρουσα τοιχοποιία, που έχουν
υποστεί βλάβες από πυρκαγιά και την έκδοση σχετικών αδειών επισκευής».
29. Την αριθμ. οικ. 537/Α321/03.3.2016 (Β' 400) απόφαση Υπουργού Υ.ΜΕ.Δ. «Προθεσμίες
και διαδικασία χορήγησης στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή, αυτοστέγαση,
αποπεράτωση και επισκευή κτιρίων που έχουν πληγεί από πυρκαγιά».
30. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 (OJL
187, 26.6.2014, p. 1-78) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως
συμβατών με την εσωτερική αγορά και κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της
Συνθήκης (και ιδίως το άρθρο 50).
31. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 702/2014 της Επιτροπής της 25ης Ιουνίου 2014 (OJL
193, 1.7.2014, p. 1-75) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους
τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την
εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη
λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και ιδίως το άρθρο 30).
32. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 1388/2014 της Επιτροπής της 16ης Δεκεμβρίου 2014
(L 369, 24.12.2014, p. 37-63) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε
επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία
προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ'
εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής
Ένωσης (και ιδίως το άρθρο 44).
33. Τον ορισμό της «επιχείρησης» σύμφωνα με το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του
Κανονισμού 651/2014, το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 702/2014 και
το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 1388/2014.
34. Τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ)-(ΕΕ) 2016/679 του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την
προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού
χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση
της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων).
35. Το αριθμ. οικ.146758/24.07.2018 έγγραφο της Αυτ/ λούς Δ/νσης Πολιτικής
Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής με το οποίο γνωστοποίησαν στην υπηρεσία την
εκδήλωση πυρκαγιάς στις 23 Ιουλίου 2018 σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων
Ανατολικής και Δυτικής Αττικής (αρ. πρωτ. Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε.8678/26.07.2018).
36. Το αριθμ. οικ. 199609/1065/26.07.2018 έγγραφο της Αυτ/λούς Δ/νσης Πολιτικής
Προστασίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου με το οποίο γνωστοποίησαν στην υπηρεσία
την εκδήλωση πυρκαγιάς στις 23 και 24 Ιουλίου 2018 σε περιοχές του Δήμου
Λουτρακίου-Αγ. Θεοδώρων της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας (αρ. πρωτ.
Δ.Α.Ε.Φ.Κ.- Κ.Ε. 8706/26.07.2018).
37. Τις αυτοψίες που διενήργησαν μηχανικοί του Υπουργείου Υποδομών και
Μεταφορών στα κτίρια της Περιφερειακών Ενοτήτων της Ανατολικής και Δυτικής
Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας
Αττικής, καθώς και στα πληγέντα κτίρια της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας της
Περιφέρειας Πελοποννήσου, που επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης
Ιουλίου 2018.
38. Την αριθμ. οικ.617/ΓΔζ1/24.07.2018 (Β' 3019) απόφαση του Υπουργού Υποδομών
και Μεταφορών για τη σύσταση Τομέων Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών.
39. Το αριθμ. ΔΝΣα/οικ.60260/ΦΝ 456ε/2.8.2018 έγγραφο της Δ/νσης Νομοθετικού
Συντονισμού της Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
40. Την αριθμ. οικ.955/02.08.2018 εισηγητική έκθεση Δημοσιονομικών Επιπτώσεων
της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας του
Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
41. Το αριθμ. 60288/3171/03.08.2018 έγγραφο του Τμήματος Δημοσιονομικών Αναφορών
και Κρατικών
Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών της
Γενικής Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας ΥΠ.ΜΕ. του
Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
42. Το γεγονός ότι οι πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 σε περιοχές της
Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής και Δυτικής Αττικής και της
Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής, καθώς και
σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου,
ορίζονται ως φυσική καταστροφή.
43. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα
κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α' 98) και
το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλούνται οι ακόλουθες
δαπάνες:
Α) Σε βάρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της ΣΑΕ 069 δαπάνη ύψους ευρώ
126.351.680 περίπου για την παροχή της Δωρεάν Κρατικής Αρωγής και των εξόδων
κίνησης των μηχανικών.
Β) Σε βάρος του λογαριασμού του ν. 128/1975 (Α' 178) δαπάνη ύψους ευρώ 6.250.000
περίπου για την κάλυψη των τόκων των χορηγούμενων δανείων.
44. Την αριθμ. οικ. 268/29.05.2017 (Β1911) απόφαση του Υπουργού Υποδομών και
Μεταφορών «Μεταβίβαση δικαιώματος υπογραφής με εντολή Υπουργού ή Υφυπουργού».
Και επειδή,
• από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 σε περιοχές των Περιφερειακών
Ενοτήτων Ανατολικής και Δυτικής Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου
Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής, καθώς και σε περιοχές της Περιφερειακής
Ενότητας Κορινθίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, προκλήθηκαν εκτεταμένες ζημιές
σε πολλά κτίρια,
αποφασίζουμε:
1. ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΠΥΡΟΠΛΗΚΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
1.1 Εφαρμόζουμε αναλόγως τις διατάξεις της από 28.07.1978 Πράξεως Νομοθετικού
Περιεχομένου «Περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ σεισμών 1978 εις περιοχή Βορ.
Ελλάδος κ.λπ.», η οποία κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τους νόμους
867/1979 (Α' 24), 1048/1980 (Α' 101), 1133/1981 (Α' 54) και 1190/1981 (Α' 203)
όπως ορίζεται στο άρθρο 10 του ν. 2576/1998 (Α' 25) το οποίο τροποποιήθηκε με το
άρθρο 84 του ν. 4313/2014 (Α' 261), καθώς και τις σχετικές κανονιστικές πράξεις
που ισχύουν σήμερα, για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν στα κτίρια
από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018, οι οποίες έχουν χαρακτήρα
φυσικής καταστροφής, στα διοικητικά όρια των παρακάτω περιοχών:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
• Δημοτική Ενότητα Νέας Μάκρης του Δήμου Μαραθώνος
• Δημοτική Ενότητα Ραφήνας του Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου
• Δημοτική Ενότητα Καλάμου του Δήμου Ωρωπού
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
• Δημοτική Ενότητα Πεντέλης του Δήμου Πεντέλης
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
• Δημοτική Ενότητα Μεγαρέων του Δήμου Μεγαρέων
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
• Δημοτική Ενότητα Αγίων Θεοδώρων του Δήμου Λουτρακίου - Αγ. Θεοδώρων.
1.2 Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια από τις πυρκαγιές της 23ης
και 24ης Ιουλίου 2018 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής
και του Βόρειου Τομέα Αθηνών, αναλαμβάνει ο Τομέας Αποκατάστασης Επιπτώσεων
Φυσικών Καταστροφών Ανα-τολικής Αττικής με έδρα το Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου, ο
οποίος εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται «αρμόδια Υπηρεσία».
1.3 Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια από τις πυρκαγιές της 23ης
και 24ης Ιουλίου 2018 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητα Δυτικής Αττικής και
της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας, αναλαμβάνει ο Τομέας Αποκατάστασης
Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Δυτικής Αττικής με έδρα το Δήμο Μεγαρέων, ο
οποίος εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται «αρμόδια Υπηρεσία».
2. ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ
2.1 Ο/Η ιδιοκτήτης/τρια (ψιλός κύριος, επικαρπωτής ή ο/η έχων/ουσα την πλήρη
κυριότητα) ή ο/η διαχειριστής/ τρια (σε περίπτωση διηρημένης ιδιοκτησίας)
κτιρίου που έχει πληγεί από τις πυρκαγιές του θέματος, εφόσον επιθυμεί τον
έλεγχό του και την έκδοση έκθεσης αυτοψίας, πρέπει να υποβάλει στην αρμόδια
Υπηρεσία αίτηση για διενέργεια αυτοψίας στο πληγέν κτίριο, εντός προθεσμίας
τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση σε ΦΕΚ της παρούσας απόφασης. Η αίτηση αυτή θα
συνοδεύεται από τίτλους ιδιοκτησίας, οδοιπορικό σκαρίφημα και φωτογραφίες του
πληγέντος κτιρίου. Οι φωτογραφίες θα φέρουν το όνομα και την υπογραφή του/της
ιδιοκτήτη/τριας.
2.2 Ο/Η ιδιοκτήτης/τρια (ψιλός κύριος, επικαρπωτής ή ο/η έχων/ουσα την πλήρη
κυριότητα) ή όλοι οι συνιδιοκτήτες/τριες (σε περίπτωση συνιδιοκτησίας) ή ο/η
ειδικός/ή διαχειριστής/τρια (σε περίπτωση διηρημένης ιδιοκτησίας), όπου
απαιτείται από τις ισχύουσες διατάξεις) κτιρίου που έχει πληγεί από τις
πυρκαγιές του θέματος, προκειμένου να καθοριστεί δικαιούχος Στεγαστικής
Συνδρομής (Σ.Σ.) για την αποκατάσταση των ζημιών, πρέπει να υποβάλει στην
αρμόδια Υπηρεσία αίτηση με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, όπως αυτά
ορίζονται στις Δ.Α.Ε.Φ.Κ. οικ. 537/ Α321/03.02.2016 (Β' 400) και οικ.
5364/Δ/Β11/04.12.2015 (Β' 2774) υπουργικές αποφάσεις, για έκδοση άδειας
επισκευής και χορήγησης Στεγαστικής Συνδρομής (Σ.Σ.) ή για έκδοση Βεβαίωσης
Καθορισμού Δικαιούχου Στεγαστικής Συνδρομής για Ανακατασκευή, εντός προθεσμίας
ενός (1) έτους από τη δημοσίευση σε ΦΕΚ της παρούσας απόφασης. Επισημαίνεται ότι
η αίτηση δύναται να αφορά και στην έκδοση άδειας επισκευής χωρίς χορήγηση
Στεγαστικής Συνδρομής.
Η προαναφερόμενη προθεσμία μπορεί να παραταθεί με απόφαση του Υπουργού Υποδομών
και Μεταφορών και για χρονικό διάστημα έως δύο (2) έτη.
3. ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ - ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ
3.1 Στις περιοχές που οριοθετούνται με την παρούσα απόφαση χορηγείται από την
αρμόδια Υπηρεσία Στεγαστική Συνδρομή (Σ.Σ.) ίση με το κόστος επισκευής ή
ανακατασκευής των κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες από τις πυρκαγιές του θέματος
όπως αυτό υπολογίζεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα παρακάτω στις ενότητες 4 και 6.
Επισημαίνεται ότι η ως άνω υπολογιζόμενη Σ.Σ. ανακατασκευής, δύναται να
χρησιμοποιηθεί για αυτοστέγαση (αγορά έτοιμου ή υπό ανέγερση κτιρίου) ή για
αποπεράτωση ιδιόκτητου κτιρίου.
3.2 Δικαιούχοι Σ.Σ. είναι οι ιδιοκτήτες/τριες οι οποίοι/ ες την ημέρα του
συμβάντος έχουν την πλήρη ή τη ψιλή κυριότητα κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες
και χρήζουν επισκευής ή ανακατασκευής.
3.3 Η Σ.Σ. χορηγείται στους/στις δικαιούχους με τη μορφή Δωρεάν Κρατικής Αρωγής
(Δ.Κ.Α.) από την αρμόδια Υπηρεσία. Σε περίπτωση που στον/στην ίδιο/α ιδιοκτήτη/
τρια ανήκαν την ημέρα της πυρκαγιάς περισσότερες της μίας ιδιοκτησίες,
λειτουργικά ανεξάρτητες ως προς τη χρήση, είτε αυτές αποτελούν διηρημένες
ιδιοκτησίες είτε όχι, δικαιούται Σ.Σ. με τη μορφή Δ.Κ.Α. μόνο για μία από αυτές,
την οποία επιλέγει ο/η ίδιος/α με υπεύθυνη δήλωσή του/της. Για τις υπόλοιπες
ιδιοκτησίες χορηγείται Σ.Σ. με τη μορφή Ατόκου Δανείου (Α.Δ.).
3.4 Χορηγείται Σ.Σ. με τη μορφή Δ.Κ.Α. για όλες τις λειτουργικά ανεξάρτητες
ιδιοκτησίες ως προς τη χρήση στις παρακάτω περιπτώσεις:
α) για την ανακατασκευή:
• Ιερών Ναών (όχι ιδιωτικών Ιερών Ναών),
• κτιρίων κοινωφελούς χρήσης, που ανήκουν στο Δημό-σιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή σε
Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα,
• κτιρίων τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα στο σύνολό τους σύμφωνα με
το ΦΕΚ δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού (ή είχε αρχίσει η διαδικασία
χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα του σεισμού), δεν αίρεται ο χαρακτηρισμός τους
μετά την κατεδάφιση και οι ιδιοκτήτες προβούν σε ανακατασκευή αυτών,
β) για την επισκευή:
• φερόντων στοιχείων κτιρίων
• μη φερόντων στοιχείων για τις παρακάτω κατηγορίες κτιρίων:
i) Ιερών Ναών (όχι ιδιωτικών Ιερών Ναών),
ii) κτιρίων κοινωφελούς χρήσης, που ανήκουν στο Δη
μόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα,
iii) κτιρίων τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα στο σύνολό τους σύμφωνα
με το ΦΕΚ δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού (ή είχε αρχίσει η διαδικασία
χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα του σεισμού).
3.5 Δε χορηγείται Στεγαστική Συνδρομή για ανακατασκευή ή επισκευή κτιρίων και
δεν εκδίδεται άδεια επισκευής από την αρμόδια Υπηρεσία, στις ακόλουθες
περιπτώσεις:
α) Σε κτίρια που κατά την ημέρα της πυρκαγιάς του θέματος ήταν εγκαταλειμμένα
σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό της αρμόδιας Υπηρεσίας.
Εγκαταλειμμένο κτίριο, είναι το κτίριο το οποίο παρου-σιάζει εμφανή στοιχεία
εγκατάλειψης όπως π.χ. έλλειψη στέγης, έλλειψη εξωτερικών κουφωμάτων, βλάβες στα
δομικά στοιχεία (στέγη, πατώματα κ.λπ.), που εμφανώς προϋπήρχαν της πυρκαγιάς
του θέματος και οφείλονται σε απόλυτη εγκατάλειψη. Προκειμένου να γίνει άρση του
χα-ρακτηρισμού του εγκαταλελειμμένου πρέπει το κτίριο να ήταν στοιχειωδώς
κατοικήσιμο πριν το συμβάν και ο/η ιδιοκτήτης/τρια να προσκομίσει στοιχεία που
ενισχύουν την άρση του εγκαταλελειμμένου, όπως δηλώσεις (Ε1), (Ε2), (Ε9),
Βεβαιώσεις Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (Ο.Κ.Ω.) των τελευταίων τριών (3)
προηγούμενων ετών από την πυρκαγιά του θέματος.
β) Σε κτίρια πρόχειρης κατασκευής (π.χ. κτίρια από φύλλα λαμαρίνας, φύλλα
μοριοσανίδας, κ.λπ.).
γ) Σε κτίρια που βρίσκονται σε δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, σε αιγιαλό και
ρέματα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις.
3.6 Τυχόν λήψεις δοκιμίων, μετρήσεων και εργαστηριακών δοκιμών που απαιτούνται
για την αποκατάσταση του κτιρίου, δύναται να διενεργηθούν αδαπάνως για τους
πληγέντες, όπως προβλέπεται στο άρθρο 19 της από 26.07.2018 Πράξης Νομοθετικού
Περιεχομένου (Α' 138).
3.7 Στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις (κτιρίων που
ιδιοκτησιακά ανήκουν σε εταιρίες ή σε φυσικά πρόσωπα τα οποία ασκούν οικονομική
δραστηριότητα σε αυτά) οι ενισχύσεις χορηγούνται βάσει των Κανονισμών 651/2014,
702/2014 και 1388/2014, εφόσον πληρούνται όλες οι προβλεπόμενες σε αυτούς
προϋποθέσεις.
Ως επιχείρηση, νοείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που
ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα
αυτοαπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή
άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν
τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα. Επισημαίνονται ιδίως τα ακόλουθα:
α) Η χορηγούμενη Σ.Σ. και οι τυχόν άλλες πληρωμές που λαμβάνει ο/η δικαιούχος
για την αποκατάσταση των ζημιών του κτιρίου, συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών
στο πλαίσιο ασφαλιστηρίων συμβολαίων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 100% του
κόστους αποκατάστασης της ζημίας, ήτοι της προβλεπόμενης Σ.Σ. επισκευής ή
ανακατασκευής του κτιρίου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα σχετικά κεφάλαια της
παρούσας απόφασης για την επισκευή ή ανακατασκευή πληγέντων κτιρίων, όπως αυτή
καθορίζεται από την αρμόδια Υπηρεσία. Σε αντίθετη περίπτωση περικόπτεται
αναλόγως η Σ.Σ. και επιστρέφεται εντόκως από τον/την δικαιούχο το υπερβάλλον
ποσό που τυχόν έχει ήδη καταβληθεί.
β) Βάσει της παρούσας, χορηγείται Σ.Σ. στους/στις ιδιοκτήτες/τριες ακινήτων για
την αποκατάσταση των ζημιών, εφόσον δεν έχει εγκριθεί η λήψη αποζημίωσης από
άλλον δημόσιο φορέα για τις ίδιες ζημιές.
γ) Η Έγκριση Σ.Σ. Ανακατασκευής ή Αποπεράτωσης ή Αυτοστέγασης καθώς και η Άδεια
Επισκευής του πληγέντος κτιρίου, πρέπει να χορηγείται εντός τεσσάρων (4) ετών
από την εκδήλωση του γεγονότος, σύμφωνα με το άρθρο 50, παράγραφος 3 του
Κανονισμού 651/2014. Εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος, πρέπει να συνάπτεται
η δανειακή σύμβαση με τα πιστωτικά ιδρύματα για τη χορήγηση δανείου.
Ειδικά στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις που
δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή γεωργική παραγωγή καθώς και στην παραγωγή, τη
μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, το σύνολο
της Σ.Σ. καταβάλλεται εντός τεσσάρων (4) ετών από την εκδήλωση του γεγονότος,
σύμφωνα με το άρθρο 30, παράγραφος 4, του Κανονισμού 702/2014 και το άρθρο 44,
παράγραφος 4, του Κανονισμού 1388/2014.
δ) Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά έγγραφα που αφορούν τη χορήγηση της Σ.Σ.
διατηρούνται για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δέκα (10) ετών από την καταβολή
της τελευταίας δόσης της Δ.Κ.Α. ή του Α.Δ. Η υποχρέωση αυτή αφορά και στα
πιστωτικά ιδρύματα που χορηγούν τα σχετικά δάνεια.
ε) Σε περίπτωση που η δικαιούχος ενιαία επιχείρηση λάβει συνολική επιχορήγηση
άνω των ορίων που τίθενται στο άρθρο 9 των Κανονισμών 651/2014, 702/2014 και
1388/2014, η αρμόδια για το σκοπό αυτό Υπηρεσία δημοσιεύει τις πληροφορίες που
αναφέρονται στο Πα-ράρτημα III των εν λόγω Κανονισμών, σε εμπεριστατωμένο
δικτυακό τόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις (https://webgate.ec.europa.eu/competition/
transparency/public/search/home/), για λόγους διαφάνειας, το αργότερο εντός έξι
(6) μηνών από την ημερομηνία έγκρισης χορήγησης της Σ.Σ., όπως προβλέπεται στην
υποπαράγραφο Β11 του ν. 4152/2013.
στ) Σε κάθε περίπτωση, ο δικαιούχος της Σ.Σ. υποχρεούται να προβεί στην
αποκατάσταση της ζημίας για την οποία επιδοτήθηκε και να καταθέσει τα σχετικά,
κατά πε-ρίπτωση, αποδεικτικά έγγραφα. Σε περίπτωση που από τα εν λόγω έγγραφα
προκύπτει ότι το πραγματικό συνολικό κόστος αποκατάστασης υπολείπεται της Σ.Σ.,
περικόπτεται αναλόγως η Σ.Σ. και επιστρέφεται από τον δικαιούχο το υπερβάλλον
ποσό που τυχόν έχει καταβληθεί.
ζ) Στο ανωτέρω συνολικό πραγματικό κόστος αποκα-τάστασης δεν συμπεριλαμβάνεται ο
Φ.Π.Α., εκτός εάν δεν είναι ανακτήσιμος βάσει της εθνικής νομοθεσίας για το
Φ.Π.Α.
3.8 Οι κοινές υπουργικές αποφάσεις αναρτώνται στο διαδίκτυο βάσει του ν.
3861/2010 (Α'112) «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και
πρά-ξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο
"Πρόγραμμα Διαύγεια" και άλλες διατάξεις» και επίσης δημοσιεύονται στην
Εφημερίδα της Κυβερνήσεως βάσει του ν. 3469/2006 (Α'131) «Εθνικό Τυπογραφείο,
Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές δι-ατάξεις».
3.9 Δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες αποκατάστασης ζημιών οι οποίες δεν
προκλήθηκαν ως άμεσο επακόλουθο των πυρκαγιών του θέματος, στις οριοθετημένες με
την παρούσα απόφαση, πληγείσες περιοχές.
4. ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΤΙΡΙΩΝ
4.1 Δικαιούχοι Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίων είναι οι ιδιοκτήτες/τριες των
κτιρίων που χαρακτηρίζονται από την Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. ως:
α) Επικινδύνως ετοιμόρροπα (Ε.Ε.).
β) Ολοσχερώς κατεστραμμένα - Κατεδαφιστέα.
γ) Δομημένα από Ευτελή Υλικά (Ε.Υ.) (ωμοπλίνθους ή μη διαμορφωμένους λίθους
μικρής διατομής με συνδετικό υλικό αργιλώδες) τα οποία δεν έχουν χαρακτηρισθεί
Ε.Ε. αλλά οι ζημιές που προκλήθηκαν από την πυρκαγιά δεν επιδέχονται, σύμφωνα με
την κρίση της αρμόδιας Υπηρεσίας, ουσιαστικής αποκατάστασης, δηλαδή επισκευής
που να εξασφαλίζει την αναγκαία αντισεισμική αντοχή τους.
δ) Κτίρια που υπέστησαν ολοσχερή κατάρρευση από την πυρκαγιά του θέματος ή
κατεδαφίστηκαν αμέσως μετά από αυτήν, με εντολή Δημόσιας ή Δημοτικής Αρχής για
λόγους δημόσιας ασφάλειας, χωρίς να έχουν εκδοθεί, από την αρμόδια Υπηρεσία,
Εκθέσεις Αυτοψίας Ολοσχερούς Καταστροφής Πυρόπληκτων Κτισμάτων, εφόσον:
i. Ο/Η ενδιαφερόμενος/η έχει υποβάλει εμπρόθεσμα (κατά την παρ. 2 της παρούσας
απόφασης) αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία για το συγκεκριμένο κτίριο.
ii. Υπάρχουν παραστατικά στοιχεία διαπίστωσης της ύπαρξης του κτιρίου (π.χ.
φωτογραφίες, αεροφωτογραφίες), διαπίστωσης του εμβαδού και της χρήσης του (π.χ.
οικοδομική άδεια, συμβόλαια, αποδείξεις Ο.Κ.Ω., Ε9).
iii. Υπάρχουν στοιχεία ότι το κτίριο δεν ήταν εγκαταλελειμμένο (π.χ. αποδείξεις
Ο.Κ.Ω. ή Δημοτικών ή Κοινοτικών Τελών, E1, Ε2, κ.λπ.).
iv. Η αρμόδια Δημόσια ή Δημοτική Αρχή βεβαιώνει ότι δόθηκε εντολή για την
κατεδάφιση του κτιρίου προς αποτροπή άμεσου κινδύνου μετά την πυρκαγιά του
θέματος ή ότι το κτίριο κατέρρευσε από αυτήν.
ε) Ολοσχερώς κατεστραμμένα λόγω απώλειας αντοχής βάσει μετρήσεων και
εργαστηριακών ελέγχων.
4.2 Η ανακατασκευή των κτιρίων γίνεται στο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο
ή σε οποιοδήποτε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του/της δικαιούχου εντός του
Ελλαδικού χώρου.
4.3 Χορηγείται Σ.Σ. ανακατασκευής, σύμφωνα με τα παρακάτω:
α) Για κατοικία το ποσό των € 1.000 ανά τ.μ. με ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών
χώρων του κτιρίου τα 150 τ.μ.
Στο προαναφερόμενο ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων προσμετρώνται:
i) Βοηθητικοί χώροι κατοικίας (οικιακές αποθήκες) που βρίσκονται εντός του
κτιρίου,
ii) βοηθητικοί χώροι κατοικίας (χώροι υγιεινής και μαγειρεία) που βρίσκονται
εντός του κτιρίου ή και εκτός, αλλά εντός του οικοπέδου,
iii) κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του
οικοπέδου.
β) Για Ιερούς Ναούς το ποσό των € 850 ανά τ.μ. για το εμβαδόν των κλειστών χώρων
του κτιρίου.
γ) Για κωδωνοστάσια το ποσό των € 400 ανά τ.μ. για το εμβαδά που προκύπτει από
το γινόμενο του εμβαδού κάτοψης του κωδωνοστασίου με το αποτέλεσμα της
διαίρεσης του ύψους του κωδωνοστασίου (Η) με ύψος η=3,00 μ.
Το ύψος ορίζεται ως η απόσταση από την έδραση του κωδωνοστασίου (συμπεριλαμβανομένου
τυχόν υπογείου) έως το ανώτατο σημείο της πλάκας επικάλυψης/τρούλου αυτού.
δ) Για κτίρια κοινωφελούς χρήσης, που ανήκουν στο Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή
σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα, το ποσό των € 500 ανά τ.μ.
για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου.
ε) i. Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, το ποσό των € 500 ανά τ.μ. για το
εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου, ii. για κτηνοτροφικές μονάδες καθώς και
για επαγγελματικές αποθήκες, το ποσό των € 400 ανά τ.μ. για το εμβαδόν των
κλειστών χώρων του κτιρίου.
Στις περιπτώσεις i) και ii) εάν το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου είναι
πάνω από 150 τ.μ. (προσμετρούνται οι κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του
πο-σοστού της ιδιοκτησίας επί του οικοπέδου) θα διαιρείται σε τμήματα των 150
τ.μ. Το προκύπτον τελικώς, μετά την ως άνω διαίρεση, υπόλοιπο τμήματος, αν έχει
εμβαδόν μέχρι και 50 τ.μ. θα αμελείται, ενώ αν είναι πάνω από 50 τ.μ., τότε θα
χορηγείται Σ.Σ. ανάλογα με το εμβαδόν του.
Κάθε τμήμα με εμβαδόν 150 τ.μ. αντιμετωπίζεται ως ανεξάρτητη ιδιοκτησία. Ως εκ
τούτου για το πρώτο τμήμα η Σ.Σ. θα αποτελείται από Δ.Κ.Α., ενώ για τα υπόλοιπα
τμήματα μόνο από Α.Δ.
ζ) Για Pilotis (η οποία συμπεριλαμβάνεται στους κοινοχρήστους χώρους), 30% της
εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση του
κτιρίου. η) Για αποθήκες (εκτός των οικιακών αποθηκών που αναφέρονται στην παρ.
4.3 (α) i του κεφ. 4 της παρούσας απόφασης καθώς και των επαγγελματικών αποθηκών),
στάβλους, αγροικίες εποχιακής χρήσης και κλειστούς χώρους στάθμευσης (parking)
το ποσό των € 300 ανά τ.μ. και με ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων του
κτιρίου τα 150 τ.μ. ανά ανεξάρτητη ιδιοκτησία. θ) Για υπόγειους χώρους, όπως αυτοί
ορίζονται από τον Ν.Ο.Κ., 70% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη
χρήση τους και με ανώτατα όρια εμβαδού κλειστών χώρων αυτά που αναφέρονται στα
σχετικά εδάφια της παραγράφου 4.3.
ι) Για κατασκευές βοηθητικής χρήσης στο δώμα οικοδομών (οι οποίες
συμπεριλαμβάνονται στους κοινόχρηστους χώρους π.χ. απολήξεις κλιμακοστασίων,
ανελκυστήρων κ.λπ.) 50% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή,
ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου.
κ) Για κτίρια που η κατασκευή τους δεν είχε ολοκληρωθεί μέχρι την ημέρα της
πυρκαγιάς του θέματος, ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που είχαν εκτελεστεί,
βάσει πίνακα της Δ.Α.Ε.Φ.Κ. - Κ.Ε.
κα) Για κτίρια τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα ή μνημεία σύμφωνα με
το ΦΕΚ δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού (ή είχε αρχίσει η διαδικασία
χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα του σεισμού), σύμφωνα με τα παρακάτω:
i) σε κτίρια που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα μόνο η όψη, το ποσό της
ανακατασκευής της όψης υπολογίζεται με χρήση του τιμολογίου επισκευής της
υπηρεσίας για διατηρητέα κτίρια και το ποσό της ανακατασκευής του υπολοίπου
κτιρίου με τις ισχύουσες τιμές μονάδας ανακατασκευής ανάλογα με τη χρήση του
κτιρίου και με ανώτατα όρια εμβαδού κλειστών χώρων του κτιρίου σύμφωνα με τα
αναφερόμενα στα σχετικά εδάφια της παραγράφου 4.3, ii) σε κτίρια που είναι
χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα στο σύνολό τους ή μνημεία, το ποσό της
ανακατασκευής του κτιρίου υπολογίζεται με τις ισχύουσες τιμές μονάδας
ανακατασκευής ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου.
4.4 Ο/Η δικαιούχος, προκειμένου να του/της χορηγηθεί το σύνολο της Σ.Σ.,
υποχρεούται να ανακατασκευάσει κτίριο εμβαδού τουλάχιστον ίσο με το 75% του
εμβαδού (ή του όγκου στις περιπτώσεις επαγγελματικών χώρων) του κατεδαφιστέου
κτιρίου με βάση το οποίο υπολογίστηκε η Σ.Σ.
Στην περίπτωση που το ανακατασκευαζόμενο κτίριο έχει εμβαδόν μικρότερο του
προαναφερόμενου εμβαδού, η Σ.Σ. θα υπολογίζεται αναλογικά ως προς το εμβαδόν για
το οποίο η Σ.Σ. θα χορηγείτο ολόκληρη.
4.5 Η μελέτη ανέγερσης κτιρίου συντάσσεται είτε από ιδιώτη μηχανικό της επιλογής
του/της ιδιοκτήτη/τριας είτε σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 19 της από
26.07.2018 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 138).
5. ΑΥΤΟΣΤΕΓΑΣΗ
5.1 Εγκρίνεται όπως η Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίου που έχει υποστεί βλάβες από
τις πυρκαγιές του θέματος, να χρησιμοποιηθεί από τον/την δικαιούχο για
αυτοστέγαση (αγορά έτοιμου ή υπό ανέγερση κτιρίου). Το αγοραζόμενο κτίριο θα
πρέπει:
α) να είναι εντός του Ελλαδικού χώρου,
β) να είναι νομίμως υφιστάμενο προ του 1955 ή να έχει κατασκευαστεί με
οικοδομική άδεια η οποία έχει υλοποιηθεί, γ) να μην έχει κριθεί ακατάλληλο προς
χρήση, από την Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε.
Επισημαίνεται ότι:
• Στις περιπτώσεις αγοραπωλησίας μεταξύ συζύγων, γονέων και παιδιών ή
παππούδων-γιαγιάδων και εγγονών δε χορηγείται Σ.Σ.
• Στις περιπτώσεις που το κτίριο στο οποίο πραγματοποιείται η αυτοστέγαση είναι
προ του 1955, η στατική επάρκεια του κτιρίου θα πρέπει να βεβαιώνεται από δύο
ιδιώτες πολιτικούς μηχανικούς.
• Για να χορηγηθεί ολόκληρο το ποσό της υπολογιζόμενης Σ.Σ., το νέο κτίριο θα
πρέπει να έχει εμβαδό ίσο τουλάχιστον με το 75% του εμβαδού που υπολογίστηκε η
Σ.Σ. Στις περιπτώσεις που το εμβαδόν του νέου κτιρίου είναι μικρότερο του
προαναφερόμενου εμβαδού, η Σ.Σ. θα υπολογίζεται αναλογικά ως προς το εμβαδόν για
το οποίο η Σ.Σ. θα χορηγείτο ολόκληρη.
• Η Σ.Σ. που χορηγείται δεν μπορεί να υπερβαίνει το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο
αγοραπωλησίας τίμημα καθώς και την αντικειμενική αξία του ακινήτου.
5.2. Εγκρίνεται όπως η Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίου που έχει υποστεί βλάβες από
τις πυρκαγιές του θέματος, να χρησιμοποιηθεί από τον δικαιούχο για αποπεράτωση
ιδιόκτητου κτιρίου οπουδήποτε εντός του Ελλαδικού χώρου. Επισημαίνεται ότι η
Σ.Σ. χορηγείται ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που υπολείπονται για την
αποπεράτωση του κτιρίου, βάσει πίνακα της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε.
6. ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ
6.1 Για την επισκευή όλων των κτιρίων, η Σ.Σ. υπολογίζεται ανάλογα με τις
ζημιές που παρουσιάζει το κτίριο και σύμφωνα με το Τιμολόγιο Επισκευών της
Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε., το οποίο έχει εγκριθεί με την αριθμ. οικ. 6772/Β9β/19.12.2011
(Β' 3201) απόφαση Υφυπουργού Υ.ΜΕ.ΔΙ., και σύμφωνα με τους όρους και
περιορισμούς που καθορίζονται στην παρ. 3 της παρούσας απόφασης.
6.2 Το ανώτατο όριο της χορηγούμενης Σ.Σ. για:
i) την επισκευή φερόντων στοιχείων κτιρίου ορίζεται σε € 300 ανά τ.μ. για το συνολικό εμβαδόν του κτιρίου. ii) την επισκευή μη φερόντων
στοιχείων κτιρίου ορίζεται σε € 250 ανά τ.μ. για εμβαδόν Ε (τ.μ.) ανά
λειτουργικά ανε-ξάρτητη ιδιοκτησία ως προς τη χρήση, και ίσο με:
• το γινόμενο Ε επί 250 €/τ.μ., για Ε μικρότερο των 150 τ.μ.
• το ποσό των 37.500 €, για Ε μεγαλύτερο ή ίσο των 150 τ.μ.
6.3 Σε περίπτωση που το πληγέν κτίριο παρουσιάζει βλάβες σε φέροντα και μη
φέροντα στοιχεία, εκδίδεται άδεια επισκευής για το σύνολο του κτιρίου και η
μελέτη επισκευής συντάσσεται είτε από ιδιώτη μηχανικό της επιλογής του ιδιοκτήτη/τριας
είτε σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 19 της από 26.07.2018 Πράξης
Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 138).
6.4 Σε περίπτωση που το πληγέν κτίριο παρουσιάζει βλάβες μόνο σε μη φέροντα
στοιχεία, δύναται να εκδοθεί άδεια επισκευής είτε για το σύνολο του κτιρίου,
είτε μεμονωμένα για μια ή και για περισσότερες λειτουργικά ανεξάρτητες
ιδιοκτησίες ως προς τη χρήση (είτε αυτές αποτελούν διηρημένες ιδιοκτησίες, είτε
όχι) και σύμφωνα με τα παρακάτω:
α) Άδεια Επισκευής Κτιρίου με ελαφριές βλάβες στα μη φέροντα στοιχεία.
Εκδίδεται άδεια επισκευής και χορηγείται Σ.Σ. επισκευής σε κτίρια που φέρουν
ελαφριές βλάβες μόνο στα μη φέροντα στοιχεία (π.χ. βλάβες στα κουφώματα, ρωγμές
σε τοιχο-πληρώσεις χωρίς ουσιώδης πτώση τεμαχίων επιχρίσματος, βλάβες στην
επικεράμωση της στέγης του κτιρίου κ.λπ.). Σε αυτή την περίπτωση η μελέτη
επισκευής συντάσσεται είτε από ιδιώτη μηχανικό της επιλογής του/της ιδιοκτήτη/
τριας είτε σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 19 της από 26.07.2018 Πράξης
Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 138) είτε από μηχανικούς της αρμόδιας Υπηρεσίας.
Στις περιπτώσεις που για την αποκατάσταση των βλαβών του κτιρίου απαιτείται η
χρήση ικριωμάτων ή που σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις κατά περίπτωση,
απαιτείται έγκριση των εργασιών επισκευής από άλλη Υπηρεσία, δε δύναται να
συνταχθεί η μελέτη επισκευής από τους μηχανικούς της αρμόδιας Υπηρεσίας.
β) Άδεια Επισκευής Κτιρίου με σοβαρές βλάβες στα μη φέροντα στοιχεία.
Εκδίδεται άδεια επισκευής και χορηγείται Σ.Σ. επισκευής σε κτίρια που φέρουν
σοβαρές βλάβες μόνο στα μη φέροντα στοιχεία. Σε αυτή την περίπτωση η μελέτη
επισκευής συντάσσεται είτε από ιδιώτη μηχανικό της επιλογής του ιδιοκτήτη/τριας
είτε σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 19 της από 26.07.2018 Πράξης
Νομοθετικού Πε-ριεχομένου (Α' 138).
6.5 Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κτηνοτροφικές μονάδες και επαγγελματικές
αποθήκες εάν το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου είναι πάνω από 150 τ.μ. (προσμετρούνται
οι κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του
οικοπέδου) θα διαιρείται σε τμήματα των 150 τ.μ. Το προκύπτον τελικώς, μετά την
ως άνω διαίρεση, υπόλοιπο τμήματος, αν έχει εμβαδόν μέχρι και 50 τ.μ. θα
αμελείται, ενώ αν έχει εμβαδόν πάνω από 50 τ.μ. τότε θα χορηγείται Σ.Σ. ανάλογα
με το εμβαδόν του.
Κάθε τμήμα με εμβαδόν μέχρι 150 τ.μ. αντιμετωπίζεται ως ανεξάρτητη ιδιοκτησία.
Ως εκ τούτου για το πρώτο τμήμα η Σ.Σ. θα αποτελείται από Δ.Κ.Α., ενώ για τα
υπόλοιπα τμήματα μόνο από Α.Δ.
6.6 Η Σ.Σ. επισκευής δεν μπορεί να υπερβαίνει τη Σ.Σ. ανακατασκευής του κτιρίου
σε περίπτωση που αυτό ανα-κατασκευαζόταν.
6.7 Για κτίρια που είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα στο σύνολό τους, σύμφωνα με
το ΦΕΚ δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού ή είχε αρχίσει η διαδικασία
χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα της πυρκαγιάς του θέματος, τα ανώτατα όρια της
χορηγούμενης Σ.Σ. που προαναφέρονται, προσαυξάνονται κατά 20%.
6.8 Οι ιδιοκτήτες/τριες των κτιρίων που κρίνονται επισκευάσιμα μπορούν να
χρησιμοποιήσουν τη Σ.Σ., που αναλογεί στην επισκευή του πληγέντος κτίσματος, για
ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση με τους περιορισμούς που τίθενται στα
προηγούμενα, εφόσον κατεδαφίσουν το κτίριο με δικές τους δαπάνες.
6.9 Σε περίπτωση που το οικόπεδο του/της δικαιούχου ρυμοτομείται ή δεν μπορεί το
πληγέν κτίριο να επισκευαστεί για οποιαδήποτε νόμιμη αιτία ή για λόγους δημοσίου
συμφέροντος, οι ιδιοκτήτες/τριες δικαιούνται Σ.Σ. ανακατασκευής σε άλλη θέση,
σύμφωνα με τις παραγράφους 4 και 5 της παρούσας απόφασης.
6.10 Ειδικότερα για την αποκατάσταση ζημιών σε κτιριακές εγκαταστάσεις
επιχειρήσεων και επαγγελματικών χώ-ρων η Σ.Σ. επιτρέπεται να χορηγηθεί, με τους
ίδιους όρους και στους μισθωτές ή σε όσους έχουν από οποιαδήποτε νόμιμη αιτία,
αποδεδειγμένα τη νομή ή τη χρήση των εν λόγω χώρων, εφόσον δεν έχει υποβληθεί
σχετική αίτηση, εκ μέρους των ιδιοκτητών/τριών μέσα σε 45 ημέρες από τη
δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της κοινής υπουργικής απόφασης
Οριοθέτησης της πληγείσας περιοχής από την πυρκαγιά. Μετά την πάροδο των 45
ημερών το δικαίωμα υποβολής αίτησης για χορήγηση Σ.Σ. μπορεί να ασκηθεί και από
τον/την ενοικιαστή/τρια για λογαριασμό του/της αμελούς ιδιοκτήτη/τριας. Σε κάθε
περίπτωση, η υποχρέωση για την καταβολή των δόσεων του δανείου βαρύνει τον/την
ιδιοκτήτη/τρια.
7. ΤΡΟΠΟΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΣ Σ.Σ.
Α) Ανακατασκευή η αυτοστέγαση η αποπεράτωση κτιρίου
Α1) Το ποσό της Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίου ή αυτοστέγαση (εφόσον αγοράζεται
κτίριο υπό ανέγερση) χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία σε τρεις ισόποσες
δόσεις, η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την έγκριση χορήγησης Στεγαστικής
Συνδρομής και οι επόμενες δύο ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών στην οικοδομή.
Το ποσό της Σ.Σ. για αποπεράτωση κτιρίου, χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία σε
δύο ισόποσες δόσεις, η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την έγκριση
χο-ρήγησης Στεγαστικής Συνδρομής και η δεύτερη με την ολοκλήρωση των εργασιών
στην οικοδομή.
Α2) Το ποσό της Σ.Σ. για αυτοστέγαση, εφόσον αγοράζεται έτοιμο κτίριο,
χορηγείται εφάπαξ, με την προσκόμιση οριστικού συμβολαίου αγοράς και
πιστοποιητικού μεταγραφής.
Στις παραπάνω περιπτώσεις απαιτείται, η βεβαιωμένη κατεδάφιση του πληγέντος
κτιρίου με μέριμνα του/της ιδιοκτήτη/τριας.
Β) Επισκευή κτιρίου
Το ποσό της Σ.Σ. για επισκευή κτιρίου, χορηγείται σε δύο ισόποσες δόσεις, η
πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την έκδοση της άδειας επισκευής και η
δεύτερη με την περαίωση των εργασιών, εκτός από τις περιπτώσεις που το
εγκεκριμένο ποσό είναι μέχρι € 5.000, οπότε θα χορηγείται εφάπαξ.
Σε κάθε περίπτωση, οι δικαιούχοι Σ.Σ. υποχρεούνται μετά την ολοκλήρωση των
εργασιών αποκατάστασης των κτιρίων τους, να υποβάλλουν αίτηση στην αρμόδια
Υπηρεσία για χορήγηση Βεβαίωσης Περαίωσης Εργασιών, εντός του χρόνου ισχύος της
αδείας.
8. ΝΕΟΙ ΚΤΗΤΟΡΕΣ
Δύνανται να καθοριστούν δικαιούχοι Στεγαστικής Συνδρομής (Σ.Σ.) οι νέοι/ες
κτήτορες που απέκτησαν την πλήρη ή ψιλή κυριότητα των κτιρίων μετά το συμβάν του
θέματος, ασχέτως του τρόπου αποκτήσεως αυτών.
Στις περιπτώσεις που ο/η προκάτοχος έχει κριθεί δικαιούχος Στεγαστικής
Συνδρομής θα πρέπει στη συμβολαιογραφική πράξη να μεταβιβάζεται το δικαίωμα της
Στεγαστικής Συνδρομής (εξαιρείται η περίπτωση της κληρονομικής διαδοχής).
Επισημαίνεται ότι στις περιπτώσεις αγοραπωλησίας απαιτείται η συμβολαιογραφική
πράξη να γίνει εντός προθεσμίας δώδεκα (12) μηνών από τη δημοσίευση σε ΦΕΚ της
παρούσας απόφασης.
Δωρεάν Κρατική Αρωγή (Δ.Κ.Α.) δικαιούται ο/η νέος/α κτήτορας εφόσον:
α) ο/η προκάτοχος του κτιρίου δικαιούταν να λάβει Δ.Κ.Α. για αυτό και
β) ο/η νέος/α κτήτορας δικαιούται να λάβει Δ.Κ.Α. για το κτίριο σαν να ήταν στην
ιδιοκτησία του/της την ημέρα της πυρκαγιάς.
9. ΔΥΣΠΡΟΣΙΤΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι δυσπρόσιτες
περιοχές (περιοχές στις οποίες δυσχεραίνεται σε μεγάλο βαθμό η προσκόμιση των
υλικών και των μηχανημάτων για την εκτέλεση των οικοδομικών εργασιών) και σε
αυτές δίνεται προσαύξηση 20% στις προαναφερόμενες τιμές Σ.Σ.
10. ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΠΙΣΤΩΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΔΑΝΕΙΩΝ
Τα εν λόγω δάνεια θα χορηγηθούν από τα πιστωτικά ιδρύματα.
Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής κτιρίου ορίζεται σε
δεκαπέντε (15) χρόνια, η δε εξόφλησή τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες
εξα-μηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί
είκοσι τέσσερις (24) μήνες μετά την υπογραφή της δανειστικής σύμβασης.
Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής διατηρητέων κτιρίων
ορίζεται σε είκοσι πέντε (25) χρόνια, η δε εξόφλησή τους θα πραγματοποιηθεί σε
ισό-ποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα
καταβληθεί είκοσι τέσσερις (24) μήνες μετά την υπογραφή της δανειστικής σύμβασης.
Τα δάνεια βαρύνονται με επιτόκιο ίσο προς αυτό των εντόκων γραμματίων δημοσίου
εξάμηνης διάρκειας της εκάστοτε τελευταίας εκδόσεως που χρονικά προηγείται της
έναρξης κάθε περιόδου εκτοκισμού των δανείων, προσαυξημένο κατά δύο (2)
ποσοστιαίες μονάδες, χωρίς άλλη προσαύξηση για προμήθεια κτλ, επιδοτούμενο κατά
100%
από τον λογαριασμό του ν. 128/1975 (Α' 178).
Για τους λοιπούς όρους και τη διαδικασία σύναψης και χορήγησης των δανείων έχουν
εφαρμογή οι αντίστοιχες διατάξεις που ισχύουν για τη χρηματοδότηση της
οικο-νομίας.
11. ΥΠΟΘΗΚΕΣ ΔΑΝΕΙΩΝ
Για την ασφάλεια κάθε δανείου, θα εγγράφεται υπέρ του πιστωτικού ιδρύματος
υποθήκη επί του ακινήτου που θα επισκευάζεται ή ανακατασκευάζεται ή αγοράζεται
από το προϊόν του ατόκου δανείου ή αντ' αυτού επί άλλου ακινήτου που τυχόν
προσφέρεται από τον/την δανειολήπτη/τρια, εφόσον η αξία του ακινήτου καλύπτει το
ασφαλιζόμενο δάνειο. Η υποθήκη μπορεί επίσης να μεταφέρεται εκ των υστέρων σε
άλλο ακίνητο αντίστοιχης αξίας.
Για ποσά μέχρι € 10.000 δεν απαιτείται εγγραφή υποθήκης.
Τα Πιστωτικά Ιδρύματα δύναται να χορηγούν δάνεια για την επισκευή ή ανακατασκευή
Ιερών Ναών πληγέντων από την πυρκαγιά του θέματος και στις περιπτώσεις που
υπάρχει αδυναμία προσφοράς ακινήτου για εγγραφή υποθήκης, προς διασφάλιση του
δανείου. Είναι δυνατή η υποθήκευση αστικού ακινήτου της αρμόδιας Μητρόπολης που
ανήκει ο Ιερός Ναός.
Η ανωτέρω ρύθμιση δεν ισχύει για τους ιδιωτικούς Ναούς, ως προς τους οποίους
έχουν εφαρμογή οι γενικώς ισχύουσες διατάξεις.
12. ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ ΟΡΩΝ
12.1 Με ειδικό όρο των οικείων δανειστικών συμβάσεων, θα καθορίζεται ρητά ότι,
σε περίπτωση υποβολής από τους/τις δικαιούχους δανείων ή τους/τις νέους/ ες
κτήτορες, ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων, που
θα αναλάβουν με όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση (π.χ. έκδοση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών) και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην
αποκατάσταση των πυρόπληκτων κτιρίων, θα υπόκεινται πέρα από τις νόμιμες
κυρώσεις και στις ακόλουθες αθροιστικά:
α) Κήρυξη ολοκλήρου του ποσού του δανείου ληξιπρόθεσμου και αμέσως απαιτητού από
τη χορήγησή του.
β) Κατάπτωση ποινικής ρήτρας υπέρ του Δημοσίου, που θα συνομολογείται με τη
δανειστική σύμβαση και θα αντιστοιχεί σε ποσοστό 10% επί ολοκλήρου του ποσού του
δανείου.
γ) Επιστροφή του ποσού των επιδοτούμενων τόκων των δανείων που έχει καταβληθεί
εντόκως, με το ισχύον επιτόκιο υπερημερίας.
12.2 Το ποσό της Δ.Κ.Α., σε περίπτωση υποβολής από τους/τις δικαιούχους ή νέους/ες κτήτορες ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων που θα αναλάβουν με βάση όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση (π.χ. έκδοση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών κ.λπ.) και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των πυρόπληκτων κτιρίων, θα επιστρέφεται εντόκως με επιτόκιο υπερημερίας το κοινώς ισχύον για κάθε περίπτωση υπερημερίας.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 3 Αυγούστου 2018
Οι Υπουργοί
Αναπληρωτής Υπουργός
Εσωτερικών Οικονομίας και Ανάπτυξης
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΑΡΙΤΣΗΣ
Οικονομικών Υποδομών και Μεταφορών
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ