Αθήνα, 27 Ιουλίου 2018
Αριθ. Πρωτ.: 2/58076/ΔΠΓΚ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ B΄- Προϋπολογισμού Εσόδων
Ταχ. Δ/νση: Πανεπιστημίου 37 101 65 Αθήνα
Πληροφορίες: Αγγ. Καραπατής
Μ. Νικολάρου Γ. Ροκαδάκη
Τηλέφωνα: 210 3338383
210 3338370
210 3338369
Fax: 210 3338206
Ηλεκ. Δ/νση (e-mail): revenues-dbgg@glk.gr
ΘΕΜΑ: «Κατάρτιση προϋπολογισμού εσόδων Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2019».
ΣΧΕΤ.: Η εγκύκλιος κατάρτισης προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης οικονομικού έτους 2019 με αρ. πρωτ.: 2/55663/ΔΠΓΚ/16.07.2018 (ΑΔΑ: Ψ9ΥΞΗ-ΔΡΥ).
Εν όψει της κατάρτισης του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2019 και σε συνέχεια του ανωτέρω σχετικού, σας αποστέλλουμε την παρούσα εγκύκλιο για την κατάρτιση του προϋπολογισμού εσόδων του ιδίου έτους και σας παρακαλούμε για την υποβολή των σχετικών προτάσεών σας έως την Παρασκευ ή 7.9.2018, σύμφωνα με τις παρακάτω οδηγίες:
Α. ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Στο εγκεκριμένο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) για τη χρονική περίοδο 2019-2022 {Παράρτημα του ν. 4549/2018 (ΦΕΚ Α΄ 105)}, έχουν τεθεί ετήσιοι δημοσιονομικοί στόχοι για τη Γενική Κυβέρνηση, που αφορούν σε πρωτογενές αποτέλεσμα 3,5%, ως ποσοστό του Α.Ε.Π., για την περίοδο 2019-2022, με βάση τη μεθοδολογία της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης. Στο ανωτέρω ΜΠΔΣ περιλαμβάνονται και οι αναγκαίες διαρθρωτικές και δημοσιονομικές παρεμβάσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, η κατάρτιση ενός αξιόπιστου προϋπολογισμού εσόδων αποτελεί βασική προϋπόθεση για την επιτυχή εφαρμογή του ΜΠΔΣ και για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η τεκμηριωμένη πρόβλεψη των προσδοκώμενων δημοσίων εσόδων.
Ως εκ τούτου, θα πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για τον ακριβή προσδιορισμό τόσο του ύψους, όσο και των πηγών των δημοσίων εσόδων σε αναλυτικό επίπεδο, ιδιαίτερα για τα έτη 2018 και 2019, ώστε να διασφαλισθεί η επίτευξη των γενικότερων στόχων του προϋπολογισμού.
Η κατάρτιση του προϋπολογισμού εσόδων για το έτος 2019 καθώς και η διενέργεια προβλέψεων για τα επόμενα έτη 2020-2022, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τα κατωτέρω:
α. Το π.δ. 54/2018 (ΦΕΚ Α΄103) με το οποίο καθορίστηκε το νέο σχέδιο λογαριασμών που αποτελεί τη βάση για τη νέα οικονομική ταξινόμηση του προϋπολογισμού. Το νέο σχέδιο λογαριασμών, όπως αποτυπώνεται στο Παράρτημα 1 του εν λόγω π.δ., αναπτύσσεται μέχρι τον τέταρτο βαθμό, αλλά για ανάγκες αναλυτικότερης αποτύπωσης του προϋπολογισμού θα αναπτυχθεί περαιτέρω σε πέμπτο και έκτο βαθμό με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών που θα σας κοινοποιηθεί. Ως εκ τούτου, οι σχετικές προβλέψεις δεν θα πραγματοποιηθούν σε επίπεδο Κωδικού Αριθμού Εσόδου (Κ.Α.Ε.) όπως γινόταν μέχρι σήμερα, αλλά στον ελαχιστοβάθμιο λογαριασμό (6ος βαθμός) της νέας οικονομικής ταξινόμησης.
β. Τις πλέον επικαιροποιημένες μακροοικονομικές προβλέψεις για την περίοδο 2018-2022 (ρυθμός μεγέθυνσης ΑΕΠ, ιδιωτική κατανάλωση, απασχόληση κ.λπ.), όσον αφορά στα στοιχεία των εσόδων που εξαρτώνται από την εξέλιξη των μακροοικονομικών προβλέψεων για την ελληνική οικονομία. Σημειώνεται ότι στο ΜΠΔΣ 2019-2022 στον Πίνακα 1.1. αποτυπώνονται τα βασικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας για την περίοδο 2015-2022.
γ. Τις επικαιροποιημένες εκτιμήσεις για τις αποδόσεις των παρεμβάσεων στο σκέλος των εσόδων που ήδη έχουν νομοθετηθεί ή εφαρμοστεί και θα επηρεάσουν τα αντίστοιχα μεγέθη. Οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις είναι αυτές που έχουν θεσπισθεί ή εφαρμοστεί μέχρι σήμερα και περιλαμβάνονται σε όλους τους νόμους που έχουν ψηφισθεί από τη Βουλή, καθώς και όποιες άλλες τυχόν πρωτοβουλίες αναληφθούν μέχρι την ημερομηνία υποβολής των προτάσεων των υπηρεσιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού εσόδων οικονομικού έτους 2019. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται απόκλιση της απόδοσης συγκεκριμένης παρέμβασης από την αρχικώς εκτιμηθείσα, παρακαλούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες να παρέχουν πληροφορίες για τα αίτια της απόκλισης (π.χ. καθυστέρηση στην έκδοση κανονιστικών πράξεων απαραίτητων για την εφαρμογή του μέτρου, μεταβολή της βάσης υπολογισμού κ.λπ.).
Β. ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΕΣΟΔΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Σημειώνεται ότι, οι εκτιμήσεις των εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού θα γίνουν σύμφωνα με τα ακόλουθα:
Φορολογικά έσοδα
Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), θα πραγματοποιήσουν εκτιμήσεις για τις διάφορες κατηγορίες των φορολογικών εσόδων.
Μη φορολογικά έσοδα
• Οι υπηρεσίες των αρμόδιων υπουργείων θα πραγματοποιήσουν εκτιμήσεις των μη φορολογικών εσόδων, σε συνεργασία με το Τμήμα Προϋπολογισμού Εσόδων (Β’) της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.).
• Οι προτάσεις για τα έσοδα από μερίσματα κερδών ή προσόδων υπέρ του Δημοσίου, επιχειρήσεων και οργανισμών, θα υποβληθούν από τις οικονομικές υπηρεσίες των υπουργείων που τα εποπτεύουν, καθώς επίσης και από τη Μονάδα Αποκρατικοποιήσεων, Διαχείρισης Κινητών Αξιών & Επιχειρησιακού Σχεδιασμού (Μ.Α.Δ.Κ.Α.Ε.Σ.) του Υπουργείου Οικονομικών και την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. Η Μ.Α.Δ.Κ.Α.Ε.Σ. είναι επίσης αρμόδια για την υποβολή προτάσεων ως προς τα έσοδα από τη σταθερή απόδοση των προνομιούχων μετοχών πιστωτικών ιδρυμάτων που κατέχει το Δημόσιο δυνάμει του άρθρου 1 του ν. 3723/2008 (ΦΕΚ Α΄ 250).
• Οι προτάσεις για τα έσοδα από προμήθειες εγγυήσεων που παρέχει το Δημόσιο για την παροχή δανείων σε διάφορους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των πιστωτικών ιδρυμάτων, δυνάμει του άρθρου 2 του ν. 3723/2008 (ΦΕΚ Α΄ 250), καθώς και τα έσοδα από την έκδοση και κυκλοφορία μεταλλικών κερμάτων θα υποβληθούν από την Διεύθυνση Κρατικών Εγγυήσεων και Κίνησης Κεφαλαίων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
• Οι προτάσεις για τα έσοδα από τις αποδόσεις από τη διακράτηση ομολόγων του Ε.Δ. στα χαρτοφυλάκια των κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs & SMPs), καθώς και για τα έσοδα που προκύπτουν από τις προμήθειες των ειδικών τίτλων του άρθρου 3 του ν. 3723/2008 (ΦΕΚ Α΄ 250), θα υποβληθούν από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (Ο.Δ.ΔΗ.Χ.).
• Η Διεύθυνση Ευρωπαϊκής Ένωσης και Διεθνών Σχέσεων (Τμήμα Β’) της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, θα αποστείλει προτάσεις αναφορικά με τις χρηματοροές Ελλάδας - Ε.Ε.
• Οι προτάσεις για τα έσοδα αποκρατικοποιήσεων θα υποβληθούν από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.) Α.Ε.
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.)
Οι προτάσεις για τα πάσης φύσεως έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) θα υποβληθούν από τη Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.
Γ. Τ ΕΧΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ
Οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες θα πρέπει να υποβάλουν τις προτάσεις τους με την εξής διαδικασία:
Συμπλήρωση και αποστολή των εντύπων Π1 και Π2 (επισυνάπτονται στο Παράρτημα).
• Έντυπο Π1
Στο έντυπο αυτό, θα πρέπει να περιέχονται τα εξής δεδομένα:
α) Στοιχεία φορέα: Θα αναγραφεί ο τίτλος του φορέα που υποβάλλει την πρόταση και θα συμπληρωθούν απαραιτήτως τα στοιχεία επικοινωνίας των αρμοδίων υπαλλήλων.
β) Λογαριασμός (6ος βαθμός): Θα αναγραφεί ο εκτοβάθμιος (10 ψηφία) λογαριασμός μέσω του οποίου θα εισάγονται από 1.1.2019 τα έσοδα στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Επισημαίνεται ότι για λόγους συνέπειας και συγκρισιμότητας των μεγεθών, οι εκτιμήσεις και για το τρέχον έτος θα πρέπει να πραγματοποιηθούν με βάση τη νέα οικονομική ταξινόμηση και όχι τον ισχύοντα Κώδικα Εσόδων και Εξόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού.
γ) Περιγραφή εσόδου: Θα αναγραφεί η ονομασία του εκτοβάθμιου λογαριασμού όπως περιλαμβάνεται στην Υπουργική Απόφαση της νέας οικονομικής ταξινόμησης.
δ) Θεσμικό πλαίσιο: Θα αναγραφεί το θεσμικό πλαίσιο (νόμοι, διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις, συμβάσεις, εγκύκλιοι κ.λπ.) που ισχύει για κάθε λογαριασμό εσόδου.
ε) Σύντομη περιγραφή του εσόδου: Θα αναγραφεί το αντικείμενο του εσόδου, οι σχετικοί συντελεστές φορολόγησης, ο τρόπος και ο χρόνος βεβαίωσης και είσπραξης (προβλεπόμενες δόσεις και χρόνος καταβολής), καθώς και κάθε άλλο σχετικό διαθέσιμο στοιχείο.
στ) Πρόβλεψη εσόδων: Ο προσδιορισμός του ύψους των προβλεπομένων εσόδων σε κάθε λογαριασμό θα αναφέρεται στις προσδοκώμενες εισπράξεις και όχι στις βεβαιώσεις των εσόδων. Το στοιχείο της βεβαίωσης, σε συνδυασμό με το ποσοστό εισπραξιμότητας, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βάση υπολογισμού των εισπράξεων. Στις προτάσεις των εσόδων του προϋπολογισμού θα πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες να αναφέρουν και τις εκτιμήσεις τους ως προς το ύψος των επιστροφών ανά λογαριασμό, με σχετική τεκμηρίωση.
ζ) Εκτιμήσεις εσόδων οικονομικού έτους 2018: Θα περιληφθούν οι εκτιμήσεις των φορέων ως προς την διαμόρφωση του ύψους του εσόδου για το έτος 2018 (εισπράξεις, επιστροφές και καθαρά έσοδα), οι οποίες θα λαμβάνουν υπόψη και την απόδοση τυχόν παρεμβάσεων εσόδων που έχουν νομοθετηθεί και ισχύουν μέχρι την ημερομηνία υποβολής των προτάσεων των φορέων και συνδέονται με τον εκάστοτε λογαριασμό εσόδου.
η) Προβλέψεις εσόδων οικονομικού έτους 2019: Θα αναγραφούν οι προβλέψεις του εσόδου για το επόμενο οικονομικό έτος, λαμβάνοντας υπόψη όλα εκείνα τα στοιχεία (μακροοικονομικές προβλέψεις, εκτιμώμενη απόδοση παρεμβάσεων που συνδέονται με τον λογαριασμό εσόδου κλπ) που είναι αναγκαία για τον ακριβή προσδιορισμό του ύψους του. Ακόμη και στις περιπτώσεις που ο ακριβής προσδιορισμός των παραμέτρων που επηρεάζουν τα έσοδα δεν είναι εφικτός, παρακαλούνται οι καθ’ ύλην αρμόδιοι φορείς να καταβάλουν κάθε προσπάθεια για την καλύτερη δυνατή προσέγγιση των εσόδων οικονομικού έτους 2019 και να συμπληρώσουν ανάλογα το έντυπο Π1.
θ) Προβλέψεις εσόδων οικονομικού έτους 2020: Θα αναγραφούν οι προβλέψεις του εσόδου για το οικονομικό αυτό έτος.
ι) Προβλέψεις εσόδων οικονομικού έτους 2021: Θα αναγραφούν οι προβλέψεις του εσόδου για το οικονομικό αυτό έτος.
ια) Προβλέψεις εσόδων οικονομικού έτους 2022: Θα αναγραφούν οι προβλέψεις του εσόδου για το οικονομικό αυτό έτος.
Ειδικότερα θα πρέπει να αναφέρονται:
- οι συγκεκριμένες παραδοχές που έγιναν για τον προσδιορισμό των εισπράξεων από κάθε κατηγορία εσόδου
- οι τυχόν μεταβολές του σχετικού θεσμικού πλαισίου ή άλλες ειδικές συνθήκες που επηρεάζουν την απόδοση του εσόδου
- οι σημαντικές αυξήσεις ή μειώσεις.
• Έντυπο Π2
Στον Κρατικό Προϋπολογισμό 2019, θα περιλαμβάνεται και πίνακας με ενδεικτική μηνιαία κατανομή των εσόδων ανά κατηγορία εσόδου. Για το λόγο αυτό, οι προβλέψεις των φορέων για το 2019 είναι αναγκαίο να υποβληθούν και με ανάλυση σε μηνιαία βάση, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές διατάξεις, την εποχικότητα ή γεγονότα που επηρεάζουν την μηνιαία κατανομή έκαστου εσόδου. Τονίζεται η αναγκαιότητα της τεκμηριωμένης μηνιαίας κατανομής, η οποία αποτελεί βασικό στοιχείο για τη διαμόρφωση των μηνιαίων στόχων του προϋπολογισμού καθώς και για τη λήψη αποφάσεων, αναφορικά με τις δανειακές ανάγκες κ.λπ.
Στο έντυπο Π2 θα πρέπει να κατανεμηθούν οι προβλέψεις εσόδων προ μείωσης επιστροφών, μόνο για το οικονομικό έτος 2019, κατά μήνα και ανά εκτοβάθμιο λογαριασμό, ώστε όπως προαναφέρθηκε, να είναι δυνατή η δημοσίευση με τον προϋπολογισμό του 2019 των προβλεπόμενων μηνιαίων εσόδων ανά κατηγορία.
Το εν λόγω έντυπο θα πρέπει να συμπληρωθεί μόνο για λογαριασμούς με ετήσια έσοδα άνω των 5 εκατ. ευρώ.
Παρακαλούνται οι αρμόδιοι φορείς να αποστείλουν τα έντυπα Π1 και Π2 αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή, στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση: revenues-dbgg@glk.gr και εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας.
Η παρούσα εγκύκλιος είναι διαθέσιμη στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών (www.minfin.gr → Νομικό Πλαίσιο → Εγκύκλιοι).
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΚΗΣ
Συνημμένα:
Παράρτημα (Έντυπα Π1 και Π2)
Πηγή: Taxheaven
27 Jul, 2018