(ΦΕΚ Β' 2942/20-07-2018)
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝΈχοντας υπόψη:
1. Των παραγράφων 1,2,3,7 και 8 του άρθρου 4 του ν. 4111/2013 (Α'18) «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, τροποποιήσεις του ν. 4093/2012, κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
2. Τα άρθρα 76, 77 και 78 του ν. 4172/2013 (Α' 167) «Φορολογία εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις» όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
3. Το άρθρο 149, την παρ. 3 του άρθρου 77 και την περ. β της παρ.1 του άρθρου 177 του ν. 4270/2014 (Α' 143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας δημόσιο λογιστικό», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
4. Το π.δ. 125/2016 (Α' 210) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
5. Τις οικ. 25595/28.7.2017 (Β' 2658) και 25596/ 28.7.2017 (ΦΕΚ Β' 2657) αποφάσεις των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών σχετικά με την παροχή οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων και περιφερειών, οικονομικού έτους 2018.
6. Την 2816/2018 (Β'350) απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών σχετικά με τον καθορισμό του τύπου, του περιεχομένου των στοιχείων, του χρόνου και του τρόπου ενημέρωσης του Κόμβου Διαλειτουργικότητας και των λοιπών βάσεων δεδομένων οικονομικών στοιχείων OTA που τηρούνται στο Υπουργείο Εσωτερικών, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
7. Το γεγονός ότι, από την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας, δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, ούτε σε βάρος των προϋπολογισμών των OTA.
8. Την Υ29/08.10.2015 (Β' 2168) απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Γεώργιο Χουλιαράκη».
9. Την έκθεση του Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Τ.Α. και Αναπτυξιακής πολιτικής σύμφωνα με την περ. ε', παρ. 5 άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (ΦΕΚ 143 Α') όπως ισχύει,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Περιεχόμενο και διαδικασία κατάρτισης του Ολοκληρωμένου Πλαισίου Δράσης (ΟΠΔ) Υπόχρεοι κατάρτισης.1. Το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των OTA ελέγχει την ορθή εκτέλεση των προϋπολογισμών των OTA και των νομικών προσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που είναι ενταγμένα στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης (ΜΦΓΚ, υποτομέας S.1313 «Τοπική Αυτοδιοίκηση»), όπως αυτοί αποτυπώνονται στο «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης» (ΟΠΔ). Το ΟΠΔ συνοψίζει τον ετήσιο προϋπολογισμό των υπόχρεων φορέων σε μηνιαίους και τριμηνιαίους στόχους οικονομικών αποτελεσμάτων, ήτοι σε στόχους εσόδων, εξόδων, ταμειακού αποτελέσματος, ύψους απλήρωτων υποχρεώσεων και οικονομικού αποτελέσματος, όπως αυτά τα μεγέθη ορίζονται στο άρθρο 2. Το ΟΠΔ του OTA περιλαμβάνει τους Πίνακες Στοχοθεσίας Οικονομικών Αποτελεσμάτων του Δήμου ή της Περιφέρειας και των νομικών του προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου. Αντίστοιχα, το ΟΠΔ των συνδέσμων, των επιχειρήσεων στις οποίες συμμετέχουν περισσότεροι του ενός φορείς και των περιφερειακών ταμείων ανάπτυξης περιλαμβάνει τον Πίνακα Στοχοθεσίας Οικονομικών Αποτελεσμάτων των εν λόγω φορέων.
2. Ο Πίνακας Στοχοθεσίας Οικονομικών Αποτελεσμάτων περιλαμβάνει σε συνοπτική μορφή τους στόχους των υπόχρεων φορέων α) ως προς τη μηνιαία και τριμηνιαία πραγματοποίηση των εσόδων και των εξόδων τους σε ταμειακή βάση και β) ως προς το ύψος των απλήρωτων υποχρεώσεων τους στο τέλος του μήνα. Οι στόχοι των εσόδων και των εξόδων αναλύονται σε υπο-ομάδες, οι οποίες αποτελούν ομαδοποιήσεις συγκεκριμένων Κωδικών Αριθμών (ΚΑ) του προϋπολογισμού. Ο βαθμός επίτευξης των στόχων ελέγχεται κατά τη διάρκεια του έτους με βάση την εκτέλεση του προϋπολογισμού.
3. Οι στόχοι καθορίζονται α) σε επίπεδο μήνα και β) σωρευτικά ανά τρίμηνο από την αρχή του έτους (Ιαν.Μάρτιος, Ιαν.-Ιούνιος, Ιαν.-Σεπτ. και Ιαν.-Δεκ.). Για την κατάρτιση αξιόπιστης και ρεαλιστικής οικονομικής στοχοθεσίας λαμβάνεται υπόψη η εποχικότητα των εσόδων και εξόδων, λοιπά γεγονότα που μπορούν να επηρεάζουν την μηνιαία κατανομή αυτών, καθώς και οι σχετικές ισχύουσες διατάξεις.
4. Η στοχοθεσία καταρτίζεται με βάση την αρχή της ισοσκέλισης του προϋπολογισμού, υπό την έννοια ότι το σύνολο των εξόδων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το σύνολο των εσόδων και του χρηματικού υπολοίπου.
5. Η διαφορά των στόχων εσόδων και εξόδων καθορίζει το στόχο ταμειακού αποτελέσματος ΟΠΔ της εξεταζόμενης περιόδου και ακολούθως το στόχο για το ύψος των συνολικών ταμειακών διαθέσιμων στο τέλος αυτής. Ο στόχος οικονομικού αποτελέσματος ΟΠΔ προκύπτει από τη διαφορά του ταμειακού αποτελέσματος ΟΠΔ και του στόχου απλήρωτων υποχρεώσεων στο τέλος της περιόδου. Κατά τη λήξη του οικονομικού έτους, ο στόχος του οικονομικού αποτελέσματος διαμορφώνεται σε μηδέν (0), τιμή που εκφράζει την πλήρη χρήση των πόρων του OTA μέσω της υλοποίησης του προϋπολογισμού του. Αντίστοιχα, εάν o OTA έχει καταρτίσει πλεονασματικό προϋπολογισμό (ή έχει εγγράψει αποθεματικό) τότε, κατά τη λήξη του οικονομικού έτους, ο στόχος οικονομικού αποτελέσματος θα πρέπει να εκτιμηθεί σε ποσό ίσο με αυτό του πλεονάσματος (ή του αποθεματικού).
6. Στον πίνακα στοχοθεσίας, οι εκτιμήσεις για τα ταμειακά διαθέσιμα και τις απλήρωτες υποχρεώσεις έναρξης προκύπτουν από τις εκτιμήσεις για τη διαμόρφωση αυτών των κατηγοριών κατά τη λήξη του οικονομικού έτους που προηγείται του έτους που αφορά η στοχοθεσία, όπως αυτές (οι εκτιμήσεις) έχουν ενταχθεί στον προϋπολογισμό του φορέα. Τα τελικά στοιχεία ταμειακών διαθεσίμων και απλήρωτων υποχρεώσεων έναρξης, όπως αυτά οριστικοποιούνται μετά το κλείσιμο της προηγούμενης οικονομικής χρήσης, ενσωματώνονται στον πίνακα μέσω υποχρεωτικής αναμόρφωσης στη στοχοθεσία με τη διαδικασία του άρθρου 3. Η στοχοθέτηση του ύψους των απλήρωτων υποχρεώσεων πραγματοποιείται με βάση τις εξής αρχές:
α) Αρχή της κατά προτεραιότητα εξόφλησης των υποχρεώσεων ΠΟΕ: Οι απλήρωτες υποχρεώσεις έναρξης ενσωματώνονται στις προβλέψεις των εξόδων του προϋπολογισμού κατά το συνολικό ποσό που πρέπει να καταβληθεί στο έτος που αφορά ο προϋπολογισμός. Στο πλαίσιο αυτό, κατά την κατάρτιση του πίνακα στοχοθεσίας, οι εγγεγραμμένες πιστώσεις των Κωδικών Αριθμών που αφορούν σε πληρωμές υποχρεώσεων παρελθόντων οικονομικών ετών μεταβάλλουν ισόποσα και τις εκτιμήσεις για το ύψος των απλήρωτων υποχρεώσεων που προέρχονται από το προηγούμενο έτος.β) Αρχή της κατάρτισης ρεαλιστικού προϋπολογισμού: Η κατάρτιση ρεαλιστικού ταμειακού προϋπολογισμού συνεπάγεται την εκτίμηση πραγματοποίησης και εξόφλησης του συνόλου των δαπανών που έχουν εγγραφεί σε αυτόν και, ως εκ τούτου, δεν δύναται να υφίσταται εκτίμηση για δημιουργία απλήρωτων υποχρεώσεων.
Συνεπώς, στον πίνακα στοχοθεσίας οικονομικών αποτελεσμάτων, το εκτιμώμενο ύψος των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά τη λήξη του οικονομικού έτους ισούται με μηδέν (0).
7. Οι πρότυποι πίνακες οικονομικής στοχοθεσίας ανά κατηγορία υπόχρεου φορέα (ΣΙ -ΔΗΜΟΙ_ΝΠΔΔ, Σ.2 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ_ΝΠΔΔ, Σ.3 ΝΠΙΔ_ ΤΑΜΕΙΑΚΗ) επισυνάπτονται στην παρούσα και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος αυτής. Στα σκιασμένα κελιά των πινάκων στοχοθεσίας οικονομικών αποτελεσμάτων με την ένδειξη «0», περιέχονται μαθηματικοί τύποι για τον αυτόματο υπολογισμό και τον έλεγχο των στόχων οικονομικών αποτελεσμάτων, οι οποίοι εκτελούνται κατά τη συμπλήρωση της ηλεκτρονικής μορφής του ΟΠΔ. Οποιαδήποτε παρέμβαση στη δομή των πινάκων ή στους τύπους που περιέχονται στα σκιασμένα κελιά αυτών καθιστά το ΟΠΔ αυτοδίκαια άκυρο. Οι πίνακες στοχοθεσίας αναρτώνται, με μέριμνα της Διεύθυνσης Οικονομικών ΤΑ του ΤΠΕΣ, στην ιστοσελίδα του υπουργείου. Στην περίπτωση τροποποίησης της αντιστοίχισης των κατηγοριών (γραμμών) των πινάκων με τους κωδικούς αριθμούς του προϋπολογισμού, η ίδια ως άνω υπηρεσία μεριμνά για την έγκαιρη ανάρτηση των τροποποιημένων πινάκων και για την ενημέρωση των υπόχρεων φορέων και των αρμόδιων για τον έλεγχο τους αρχών.
8. Τα ΝΠΙΔ που οφείλουν να τηρούν προϋπολογισμό σε δεδουλευμένη βάση, υποβάλλουν τον πρότυπο πίνακα οικονομικής στοχοθεσίας Σ.4 ΝΠΙΔ_ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΕΝΗ, για τον οποίο ισχύουν τα οριζόμενα στην παράγραφο 7.
Άρθρο 2
Έλεγχος επίτευξης των οικονομικών στόχων1. Για τον έλεγχο του βαθμού επίτευξης των στόχων οικονομικού αποτελέσματος και τον εντοπισμό αποκλίσεων λαμβάνονται υπόψη οι εξής παράμετροι:
α) Η πορεία είσπραξης των εσόδων του προϋπολογισμού σε σχέση με τους αντίστοιχους στόχους εσόδων κατά τη διάρκεια του έτους.β) Η πορεία πραγματοποίησης των εξόδων του προϋπολογισμού σε σχέση με τους αντίστοιχους στόχους εξόδων κατά τη διάρκεια του έτους.
γ) Η εξέλιξη του ύψους των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά τη διάρκεια του έτους.
2. Η συνολική εξέταση των παραπάνω παραμέτρων, κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού, διασφαλίζει σε σημαντικό βαθμό τον έγκαιρο εντοπισμό αποκλίσεων που δύνανται να οδηγήσουν σε αδυναμία ισοσκέλισης προϋπολογισμού, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της διαδικασίας υπαγωγής του φορέα στο Πρόγραμμα Εξυγίανσης σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 174 του ν. 4270/2014 (Α' 143) όπως αυτό έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
3. Για τον προσδιορισμό των αποκλίσεων από τους τριμηνιαίους στόχους οικονομικού αποτελέσματος που έχουν τεθεί στον πίνακα στοχοθεσίας, ισχύουν τα παρακάτω:
α) ΕΣΟΔΑ: Υπολογίζεται σωρευτικά η απόκλιση των συνολικών εισπραχθέντων εσόδων σε σχέση με τους αντίστοιχους στόχους εσόδων. Στα ανωτέρω ποσά αθροίζονται και τα διαθέσιμα έναρξης (Εκτέλεση μείον Στόχος).β) ΕΞΟΔΑ: Υπολογίζεται σωρευτικά η απόκλιση των συνολικών πραγματοποιημένων πληρωμών σε σχέση με τους αντίστοιχους στόχους πληρωμών (Εκτέλεση μείον Στόχος).
γ) ΤΑΜΕΙΑΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΟΠΔ: Η ποσοτική διαφορά των αποκλίσεων επί των συνολικών εσόδων και εξόδων αποτελεί την απόκλιση από το στόχο του ταμειακού αποτελέσματος ΟΠΔ (Απόκλιση Εσόδων Απόκλιση Εξόδων = Απόκλιση Ταμειακού Αποτελέσματος ΟΠΔ).
δ) ΑΠΛΗΡΩΤΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ: Υπολογίζεται σωρευτικά η απόκλιση των απλήρωτων υποχρεώσεων έναντι των αντίστοιχων στόχων απλήρωτων υποχρεώσεων (Εκτέλεση μείον Στόχος).
ε) ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΟΠΔ: Η ποσοτική διαφορά των αποκλίσεων επί του στόχου ταμειακού αποτελέσματος ΟΠΔ και των επί του στόχου των απλήρωτων υποχρεώσεων αποτελεί την απόκλιση από το στόχο του οικονομικού αποτελέσματος ΟΠΔ [Απόκλιση Ταμειακού Αποτελέσματος ΟΠΔ Απόκλιση Απλήρωτων Υποχρεώσεων = Απόκλιση Οικονομικού Αποτελέσματος]. Η αναγωγή της απόκλισης σε ποσοστό πραγματοποιείται με τον τύπο [Απόκλιση Οικονομικού Αποτελέσματος ΟΠΔ/ Στόχο Συνολικών Εσόδων = Απόκλιση Οικονομικού Αποτελέσματος ΟΠΔ (%)].
4. Οι αναμορφώσεις του προϋπολογισμού που πραγματοποιούνται μετά την υποχρεωτική αναμόρφωση των στόχων του άρθρου 3 της παρούσας και μεταβάλλουν το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού λαμβάνονται υπόψη, κατά τον υπολογισμό της απόκλισης. Συγκεκριμένα, το ποσοστό μεταβολής μεταξύ του συνολικού ύψους του προϋπολογισμού, βάσει του οποίου έχει καταρτισθεί η στοχοθεσία, και του αναμορφωμένου προϋπολογισμού εφαρμόζεται ως συντελεστής στους στόχους συνολικών εσόδων και εξόδων προκειμένου να υπολογιστεί η οριστική απόκλιση.
5. Οι στόχοι των υποομάδων «Ίδια Έσοδα» και «Έσοδα ΠΟΕ» ελέγχονται διακριτά καθώς η συγκεκριμένη κατηγορία εσόδων ενισχύει σε σημαντικό βαθμό την οικονομική αυτοτέλεια του OTA παρέχοντας του τη δυνατότητα χρηματοδότησης τόσο λειτουργικών όσο και επενδυτικών δαπανών. Εφαρμόζεται η μεθοδολογία υπολογισμού της Απόκλισης Εσόδων.
6. Όταν διαπιστώνεται αρνητική Απόκλιση Οικονομικού Αποτελέσματος ΟΠΔ άνω του 10%, το Παρατηρητήριο ενημερώνει, εντός ενός μηνός από τη λήξη του τριμήνου, τον φορέα, την αρμόδια για την εποπτεία του Αρχή και το Υπουργείο Εσωτερικών, παρέχοντας οδηγίες και εισηγούμενο μεθόδους για τη διόρθωση της απόκλισης. Ο φορέας υποχρεούται να ενημερώσει άμεσα το Παρατηρητήριο για τα μέτρα που ελήφθησαν ή πρόκειται να ληφθούν για τη διόρθωση της απόκλισης. Τα προαναφερόμενα εφαρμόζονται και για τη διαπίστωση αρνητικής απόκλισης στους στόχους των υποομάδων του OTA «Ίδια Έσοδα» και «Έσοδα ΠΟΕ» συνολικά. Για τα νομικά πρόσωπα που οι πίνακες στοχοθεσίας τους έχουν ενταχθεί σε Ο.Π.Δ. δήμου ή περιφέρειας, η εκατέρωθεν ενημέρωση πραγματοποιείται μέσω του οικείου OTA, o οποίος φέρει και την ευθύνη της ενημέρωση του Παρατηρητηρίου.
7. Για τον προσδιορισμό των αποκλίσεων από τους τριμηνιαίους στόχους, των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου που, σε εφαρμογή της παραγράφου 8 του άρθρου 1, εκτελούν προϋπολογισμό σε δεδουλευμένη βάση και υποβάλλουν τον πρότυπο πίνακα οικονομικής στοχοθεσίας Σ.4 ΝΠΙΔ_ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΕΝΗ.ΒΑΣΗ, ισχύουν τα παρακάτω:
α) Στόχος Εσόδων: Αναφέρεται στα έσοδα τα οποία λογιστικοποιούνται στη διάρκεια του οικονομικού έτους στο οποίο αναφέρεται ο προϋπολογισμός, μη συμπεριλαμβανομένων των χρηματοοικονομικών συναλλαγών.β) Στόχος Εξόδων: Αναφέρεται στα έξοδα τα οποία λογιστικοποιούνται κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους στο οποίο αναφέρεται ο προϋπολογισμός, μη συμπεριλαμβανομένων των χρηματοοικονομικών συναλλαγών. Οι απλήρωτες υποχρεώσεις του προηγούμενου έτους έχουν λογιστικοποιηθεί στο οικονομικό έτος που αναφέρονται, ως εκ τούτου δεν περιλαμβάνονται στις δαπάνες του προϋπολογισμού του νομικού προσώπου του επόμενου έτους.
γ) Στόχος Ισοζυγίου ΟΠΔ: Η διαφορά στόχου εσόδων και στόχου εξόδων, σύμφωνα με τους ανωτέρω ορισμούς.
8. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται αρνητική απόκλιση από το Στόχο Ισοζυγίου ΟΠΔ άνω του 10% εφαρμόζεται η παράγραφος 6.
Άρθρο 3
Αναμόρφωση των οικονομικών στόχων του ΟΠΔ1. Οι στόχοι εσόδων, εξόδων και απλήρωτων υποχρεώσεων των Πινάκων Στοχοθεσίας Οικονομικών Αποτελεσμάτων του ΟΠΔ αναμορφώνονται υποχρεωτικά κατά το χρόνο υποχρεωτικής αναμόρφωσης του προϋπολογισμού και έως το τέλος Φεβρουαρίου του έτους που αφορά η στοχοθεσία. Για την αναμόρφωση αυτή λαμβάνονται υπόψη τα πραγματικά αποτελέσματα όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί την 31.12 του έτους που προηγείται της στοχοθεσίας (συμπεριλαμβανομένων των στοιχείων διαθεσίμων και απλήρωτων υποχρεώσεων). Κατά την υποχρεωτική αναμόρφωση, δύναται να τροποποιηθεί η χρονική κατανομή των στόχων τηρώντας τις αρχές και τις οδηγίες κατάρτισης της στοχοθεσίας που περιγράφονται στα άρθρα 1 και 2 της παρούσας.
2. Μετά την υποχρεωτική αναμόρφωση του ΟΠΔ, οι στόχοι δύνανται να αναμορφωθούν μία φορά, έως το τέλος Ιουνίου, του έτους που αφορά η στοχοθεσία. Περαιτέρω, οι στόχοι δεν τροποποιούνται, ανεξαρτήτως εάν απαιτείται ή πραγματοποιείται αναμόρφωση του προϋπολογισμού κατά τη διάρκεια του έτους.
3. Η επικαιροποίηση του υποτομέα S1313 «Τοπική Αυτοδιοίκηση» του ΜΦΓΚ ως προς τους ενταγμένους σε αυτό φορείς συνεπάγεται την υποχρέωση ανάλογης αναμόρφωσης του ΟΠΔ του OTA, εφόσον εντάσσεται στη Γενική Κυβέρνηση νομικό πρόσωπο του OTA. Η αναμόρφωση πραγματοποιείται εντός δύο μηνών από το μήνα δημοσίευσης της τροποποίησης του ΜΦΓΚ και σε κάθε περίπτωση από την έναρξη του ημερολογιακού τριμήνου που έπεται της προθεσμίας αυτής.
Άρθρο 4
Διαδικασία κατάρτισης, έγκρισης και δημοσίευσης ΟΠΔ1. Το ΟΠΔ καταρτίζεται, ψηφίζεται και υποβάλλεται στην αρμόδια για έλεγχο αρχή μαζί με τον προϋπολογισμό του φορέα και του κάθε νομικού προσώπου που εντάσσεται στο ΟΠΔ, στις προθεσμίες που ισχύουν για την κατάρτιση, ψήφιση και υποβολή του προϋπολογισμού. Οι πίνακες στοχοθεσίας των νομικών προσώπων του OTA, καταρτίζονται, εγκρίνονται και αποστέλλονται στους OTA προς ενσωμάτωση στο ΟΠΔ από τα ίδια τα νομικά πρόσωπα.
2. Κατά την υποβολή του ΟΠΔ στην αρμόδια για έλεγχο αρχή, οι στατιστικοί ανταποκριτές αναρτούν τους πίνακες οικονομικής στοχοθεσίας του ΟΠΔ στον Κόμβο Διαλειτουργικότητας του ΥΠΕΣ μέσω του οποίου παρακολουθείται η εκτέλεση των προϋπολογισμών των OTA και των νομικών προσώπων της αυτοδιοίκησης και υπολογίζονται οι αποκλίσεις από τους τιθέμενους στόχους.
3. Η ανωτέρω αρχή ελέγχει α) την πληρότητα των νομικών προσώπων των OTA που πρέπει να περιέχονται στα ΟΠΔ αυτών σύμφωνα με το ΜΦΓΚ, β) την πληρότητα του ΟΠΔ ως προς τα μέρη που οφείλει να περιέχει, γ) τη συμφωνία των στοιχείων που περιέχουν οι Πίνακες Στοχοθεσίας Οικονομικών Αποτελεσμάτων με τον ετήσιο προϋπολογισμό των OTA και των νομικών προσώπων, δ) την πληρότητα του περιεχομένου των Πινάκων Στοχοθεσίας Οικονομικών Αποτελεσμάτων, ε) τη συμφωνία των υποβαλλόμενων πινάκων στοχοθεσίας με τους πίνακες που έχουν αναρτηθεί στον Κόμβο Διαλειτουργικότητας και στ) την εν γένει κατάρτιση του ΟΠΔ σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας κοινής Υπουργικής απόφασης, και εγκρίνει το ΟΠΔ έως τις 31 Ιανουαρίου του έτους στο οποίο αυτό αναφέρεται.
4. Το ΟΠΔ αποστέλλεται στο Παρατηρητήριο αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή και κατά τον τρόπο που υποδεικνύεται από αυτό.
5. Τα οριζόμενα στις ως άνω παραγράφους ισχύουν και για την αναμόρφωση του ΟΠΔ.
6. Τα εγκεκριμένα ΟΠΔ των OTA αναρτώνται σε ειδική ενότητα στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΣ με μέριμνα της Διεύθυνσης Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του ΥΠΕΣ. Επίσης, το ΟΠΔ αναρτάται στην ιστοσελίδα του οικείου OTA.
Άρθρο 5
Διαδικασία παρακολούθησης της εκτέλεσης του προϋπολογισμού από το ΠαρατηρητήριοΤο Παρατηρητήριο παρακολουθεί την εφαρμογή των ΟΠΔ και την εκτέλεση των προϋπολογισμών των OTA και των νομικών προσώπων, μέσω του Κόμβου Διαλειτουργικότητας που τηρείται με ευθύνη της Διεύθυνσης Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του ΥΠΕΣ και σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις περί του τύπου, του περιεχομένου, του χρόνου και του τρόπου υποβολής των οικονομικών στοιχείων των OTA. Σε περίπτωση που o OTA ή το νομικό πρόσωπο δεν μεριμνά για τη διάθεση των προβλεπόμενων στοιχείων στον Κόμβο Διαλειτουργικότητας και, εφόσον απαιτείται, στις λοιπές βάσεις δεδομένων του ΥΠΕΣ, με τρόπο που καθιστά δυνατή την παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στις κάθε φορά ισχύουσες διατάξεις.
Άρθρο 6
Κυρώσεις μη υποβολής ΟΠΔΑν o OTA δεν αποστέλλει το ΟΠΔ εντός των προθεσμιών που ορίζονται στο άρθρο 4 της παρούσας, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, που εκδίδεται ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των OTA, είναι δυνατόν να επιβάλλεται παρακράτηση και μη απόδοση μέρους ή του συνόλου της μηνιαίας τακτικής επιχορήγησης του OTA από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α.Π.) για όσο χρόνο καθυστερεί η αποστολή του ΟΠΔ.
Άρθρο 7
Διαδικασία υπαγωγής στο Πρόγραμμα Εξυγίανσης και τρόπος υλοποίησης του1. Η διαδικασία υπαγωγής σε Πρόγραμμα Εξυγίανσης και ο τρόπος υλοποίησης του εφαρμόζονται σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 174 του ν. 4270/2014 (Α' 143) όπως αυτό ισχύει.
2. Για την αξιολόγηση της απόδοσης των παρεμβάσεων που προβλέπονται στο πλαίσιο υλοποίησης του Προγράμματος Εξυγίανσης από τον OTA, το Παρατηρητήριο μπορεί να παραγγέλλει την πραγματοποίηση ανάλογων ελέγχων από το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών καθώς και να καθορίζει μικτά κλιμάκια ελέγχου, απαρτιζόμενα από υπαλλήλους της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών και της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικής Πολιτικής και Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Άρθρο 8
Λειτουργία του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των OTAΤο Παρατηρητήριο στο πλαίσιο επίτευξης του σκοπού του, με αιτιολογημένη απόφαση του, μπορεί να υποβάλλει πρόταση στους Υπουργούς Εσωτερικών και Οικονομικών σχετικά με το περιεχόμενο των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων που εκδίδονται για την παροχή οδηγιών κατάρτισης των Προϋπολογισμών των OTA, σύμφωνα με τα άρθρα 77 και 78 του ν.4172/2013, και τον καθορισμό του τύπου αυτών και να εισηγείται μεθόδους για τον καθορισμό και τη διασφάλιση της επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων που τίθενται για την Τοπική Αυτοδιοίκηση από το ΜΠΔΣ. Με όμοια απόφαση μπορεί να εισηγείται στους Υπουργούς Εσωτερικών και Οικονομικών τη θέσπιση ή τροποποίηση διατάξεων που άπτονται του σκοπού και της λειτουργίας του, εφόσον κρίνεται σκόπιμο για την επίτευξη των στόχων του».
Άρθρο 9
Μεταβατική διάταξηΕιδικά για τη στοχοθεσία του οικονομικού έτους 2018, η υποχρεωτική αναμόρφωση των Πινάκων Στοχοθεσίας Οικονομικών Αποτελεσμάτων θα πραγματοποιηθεί, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στην παρούσα κοινή Υπουργική απόφαση, έως την 31ή Ιουλίου 2018. Για το εν λόγω έτος, η υποβολή των ηλεκτρονικών πινάκων του ΟΠΔ στο Παρατηρητήριο θα πραγματοποιείται μέσω του ΥΠΕΣ με την υφιστάμενη έως σήμερα διαδικασία.
Άρθρο 10
Έναρξη ισχύοςΗ παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Για όσα θέματα δε ρυθμίζονται με τις διατάξεις της παρούσας εξακολουθεί να ισχύει η με αριθ. 7261/22.2.2013 (Β'450) απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 5 Ιουλίου 2018
Ο Υπουργοί
Αναπληρωτής Εσωτερικών
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ
Υπουργός Οικονομικών
ΓΕΩΡΓΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΚΗΣΠηγή: Taxheaven