Σχέδιο νόμου - Αιτιολογική έκθεση «Μηχανισμός Εφαρμογής, Κρατική Εποπτεία και Γενικοί Όροι Υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις»

Σχέδιο νόμου - Αιτιολογική έκθεση «Μηχανισμός Εφαρμογής, Κρατική Εποπτεία και Γενικοί Όροι Υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις»


ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με τίτλο:

«Μηχανισμός Εφαρμογής, Κρατική Εποπτεία και Γενικοί Όροι Υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις»


Α. Επί του συνόλου:

Τα νησιά του Αιγαίου συνιστούν σύμπλεγμα 3.053 νησιών που ορίζεται από τις βόρειες ακτές της Κρήτης έως τις νότιες ακτές της Μακεδονίας και Θράκης και από τις ακτές της Θεσσαλίας, της Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας και της Πελοποννήσου έως τις Μικρασιατικές ακτές, με έκταση 210.240 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Το συνολικό ανάπτυγμα της ακτογραμμής των νησιών ανέρχεται στα 9.800 χιλιόμετρα, ισοδύναμο περίπου με το ανάπτυγμα των ακτών της Ευρωπαϊκής ηπείρου. Το συνολικό εμβαδό των Ελληνικών νησιών και βραχονησίδων αποτελεί το 17,1% του εδάφους της χώρας και το 10,8% της συνολικής έκτασης του Αιγαίου. Η Ελλάδα έχει τέσσερις νησιωτικές περιφέρειες και αρκετές δεκάδες νησιών που ανήκουν διοικητικά σε ηπειρωτικές περιφέρειες (Βόρειες Σποράδες, Σαμοθράκη, Θάσος κτλ.).
Το προαναφερόμενο νησιωτικό σύμπλεγμα συγκροτεί μια περιοχή του Ελληνικού χώρου, η οποία χαρακτηρίζεται από χαμηλή προσβασιμότητα και ελκυστικότητα για κατοικία ή οικονομική δραστηριότητα, ως αποτέλεσμα εμβαλωματικών και αποσπασματικών πολιτικών επιλογών και μνημονιακών μέτρων, που επέφεραν την εδραίωση στους νησιώτες αισθήματος απομόνωσης, εγκατάλειψης και γήρανσης.
Παρά τη συνταγματική κατοχύρωση της αρχής της νησιωτικότητας (άρθρο 101 του Συντάγματος), η απόσταση των νησιών από το «κέντρο» συνέχισε να επηρεάζει αρνητικά την καθημερινότητα των κατοίκων. Το μικρό μέγεθος, τόσο ως προς την έκταση όσο και ως προς τον πληθυσμό, εξακολούθησε να περιορίζει τις δυνατότητες για παραγωγικές δραστηριότητες ιδιαίτερα μεγάλης κλίμακας. Η γεωγραφική απομόνωση, λόγω της ασυνέχειας του χώρου, οδήγησε σε αυξημένο κόστος σε χρόνο και χρήμα όλων των οικονομικών λειτουργιών. Εξάλλου, τα ιδιαίτερα πολιτισμικά χαρακτηριστικά της νησιωτικής ζωής δεν αξιοποιήθηκαν ως εργαλείο ανάπτυξης της Χώρας.

Η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση αποτελεί την έμπρακτη απόδειξη μιας νέας ανθρωποκεντρικής προσέγγισης στη νησιωτικότητα, η οποία δεν πρέπει να διαμορφώνει όρους μειονεξίας, αλλά αξιοποιήσιμης ιδιαιτερότητας. Συγκεκριμένα, αποτελεί προϊόν μιας μεθοδικής προσπάθειας, ώστε τα ελληνικά νησιά «να έρθουν πιο κοντά» στην ηπειρωτική Ελλάδα, με αναμενόμενα μετρήσιμα θετικά αποτελέσματα στην προσβασιμότητα, την ποιότητα ζωής, την ανάπτυξη και την ελκυστικότητα.

Β. Επί των άρθρων:

Στο Μέρος Α' περιλαμβάνονται τα άρθρα 1-11, που αφορούν στο πεδίο εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου και λοιπές ουσιαστικού περιεχόμενου ρυθμίσεις αναφορικά με την εφαρμογή του μέτρου.

Με το άρθρο 1,
προσδιορίζεται το εννοιολογικό περιεχόμενων των όρων, στους οποίους στηρίζεται η εφαρμογή του μέτρου του Μ.Ι. Εισάγεται στην εθνική νομοθεσία η έννοια του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.), προκειμένου το κόστος του επιβάτη και του εμπορεύματος που διασχίζει μια διαδρομή με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς να είναι ισοδύναμο με το κόστος της διαδρομής που διασχίζει ένας επιβάτης για την ίδια απόσταση με μέσα χερσαίας μεταφοράς. Θεμελιώδεις έννοιες για την υλοποίηση του μέτρου αποτελούν το Κατώφλι του Μ.Ι. και το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.), που συνιστά το ποσό, που τελικά καταβάλλεται σε κάθε δικαιούχο. Αυτονόητη προϋπόθεση για την καταβολή του είναι να πρόκειται για φυσικά, νομικά πρόσωπα ή οντότητες, με κατοικία ή έδρα αντίστοιχα σε νησί.

Με το άρθρο 2, ρυθμίζεται η χρηματοδότηση του μέτρου από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται η δυνατότητα του αρμόδιου Υπουργού να απευθύνεται στους συναρμόδιους φορείς (λ.χ. δήμους εφαρμογής του μέτρου, εκπαιδευτικά ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα κ.ο.κ.), προκειμένου να αντλεί στοιχεία απαραίτητα για την υλοποίηση του μέτρου, βάσει προγραμματικών συμβάσεων. Προκειμένου να επιτευχθούν οι καταβολές του Α.ΝΗ.ΚΟ. σε επιχειρήσεις ορίζεται Διαχειριστική Αρχή για αυτή την κατηγορία δικαιούχων, καθώς και Ενδιάμεσος Φορέας που εκτελεί μέρος των καθηκόντων αυτής.

Με το άρθρο 3, ορίζονται οι δικαιούχοι του Α.ΝΗ.ΚΟ. και θεσπίζεται ως μοναδικό κριτήριο, αυτό της κατοικίας ή της κύριας επιχειρηματικής έδρας. Επίσης, αναφέρονται και κατηγορίες πληθυσμού που, παρά το ότι δεν έχουν μόνιμη κατοικία, διαμένουν στα νησιά που εφαρμόζεται το μέτρο και μετακινούνται συχνά από και προς αυτά (εκπαιδευτικοί, γιατροί κ.λπ.), ώστε κατά πλάσμα δικαίου να νοούνται ως μόνιμοι κάτοικοι για την εφαρμογή του νόμου. Πρόκειται για ένα θετικό μέτρο που σκοπεύει να ενισχύσει τη στελέχωση των υποδομών της υγείας και της εκπαίδευσης στα νησιά αυτά. Για τις ωφελούμενες επιχειρήσεις, ισχύουν τα κριτήρια της Σύστασης της Επιτροπής της 6ης Μαΐου 2003 σχετικά με τον ορισμό των πολύ μικρών, των μικρών και των μεσαίων επιχειρήσεων (2003/361/ΕΚ). Έτσι, δικαιούχες είναι οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ή οντότητες που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, εφόσον έχουν την κύρια έδρα τους σε νησί εφαρμογής του μέτρου (ωφελούμενη επιχείρηση). Ο χαρακτηρισμός των παραπάνω ως πολύ μικρή, μικρή και μεσαία επιχείρηση γίνεται με κριτήριο τον τζίρο, όπως ορίζεται στις παραγράφους 2-5 του ν. 4308/2014. Τέλος, διευκρινίζεται ότι τόσο η ωφελούμενη επιχείρηση όσο και τα μέλη της ωφελούμενης ομάδας, τα οποία υποχρεούνται προς τούτο, πρέπει να έχουν υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος του προηγούμενου της αίτησης υπαγωγής στο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου φορολογικού έτους. Το τελευταίο δεν συνιστά επιπλέον κριτήριο για τη χορήγηση του Α.ΝΗ.ΚΟ. στο νησιώτη αλλά αποτελεί προϋπόθεση για την ηλεκτρονική πιστοποίησή του.

Με το άρθρο 4, προσδιορίζονται οι παράγοντες του λογιστικού καθορισμού του Α.ΝΗ.ΚΟ. που λαμβάνονται υπόψη, για τον υπολογισμό του Κ.Μ.Ι. Ειδικότερα, προσδιορίζονται οι παράμετροι υπολογισμού του Κ.Μ.Ι., με χρήση των σύγχρονων μετρήσιμων δεικτών περιφερειακότητας, προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας. Περαιτέρω, το πραγματικό μεταφορικό κόστος υπολογίζεται με βάση παραστατικά πραγματικών δαπανών. To ύψος του Α.ΝΗ.ΚΟ. προκύπτει ως η διαφορά του πραγματικού μεταφορικού κόστους της ωφελούμενης μονάδας/ επιχείρησης από το Κ.Μ.Ι.

Με το άρθρο 5, διαμορφώνεται μια πλήρως ηλεκτρονική διαδικασία υποβολής αιτήσεων, με χρήση των στοιχείων του TAXISnet, προκειμένου να διασφαλίζεται η αδιάβλητη αλλά και άμεση εφαρμογή του μέτρου, χωρίς διοικητικό βάρος για τον πολίτη, με αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής. Σημειώνεται ότι οι διατάξεις του άρθρου 5 εναρμονίζονται με την αρχή της αναγκαιότητας, ως προς τη συλλογή και επεξεργασία των προσωπικών, οικονομικών και φορολογικών δεδομένων των υποψήφιων δικαιούχων, αφού λαμβάνεται μέριμνα για χρήση τους αποκλειστικά και μόνο για τις ανάγκες επεξεργασίας των αιτήσεων καταβολής του Α.ΝΗ.ΚΟ. Επίσης, προβλέπεται και διαδικασία υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής κατά της απόρριψης αιτούντος.
Με το άρθρο 6, θεσμοθετούνται οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως προς την υλοποίηση του μέτρου. Ταυτόχρονα, προβλέπονται συνέργειες της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής με συναρμόδια Υπουργεία αλλά και με την τοπική κοινωνία, μέσω των, κατά περίπτωση, αρμόδιων Δήμων εφαρμογής του μέτρου, των οποίων προσδιορίζεται ο θεσμικός ρόλος. Τέλος, προβλέπεται συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης ως προς το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγράμματος ενημέρωσης και επιμόρφωσης των στελεχών των συναρμόδιων φορέων, για τη βέλτιστη υλοποίηση του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδυνάμου.

Με το άρθρο 7, περιγράφεται η διαδικασία καταβολής του Α.ΝΗ.ΚΟ. είτε με απευθείας καταβολή του ποσού κατά το χρόνο έκδοσης του εισιτηρίου είτε με κατάθεση στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων. Επίσης, λαμβάνεται μέριμνα, ώστε το Α.ΝΗ.ΚΟ. να είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, ενώ ρητά ορίζεται ότι δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δέσμευση ή συμψηφισμό με οφειλές προς δημόσιους φορείς ή πιστωτικά ιδρύματα. Επιπροσθέτως, δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

Εφόσον δεν είναι δυνατός ο συμψηφισμός του με χρέη προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, και προκειμένου να απλοποιηθεί η διαδικασία είσπραξης του Α.ΝΗ.ΚΟ από τις ωφελούμενες επιχειρήσεις, δεν απαιτείται προς τούτο η προσκόμιση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας.

Με το άρθρο 8, ρυθμίζεται η διακοπή καταβολής του Α.ΝΗ.ΚΟ., εφόσον εξαλειφθούν οι προϋποθέσεις χορήγησής του. Επίσης, διατυπώνεται η υποχρέωση του ωφελούμενου να ενημερώνει για τη μη συνδρομή των προϋποθέσεων καταβολής.

Με το άρθρο 9, θεσμοθετείται, για πρώτη φορά, η υποχρέωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να προβεί στην κατάρτιση «Εθνικής Πολιτικής Υλοποίησης του Μ.Ι.», και μάλιστα με χρονικό ορίζοντα τριετίας. Σημειώνεται ότι για τη διαμόρφωση της εν λόγω Εθνικής Πολιτικής λαμβάνονται υπόψη κριτήρια που προσδιορίζονται με σαφήνεια στο νόμο, ενώ λαμβάνεται μέριμνα για την επαναξιολόγηση και επικαιροποίησή τους ανά τριετία ή νωρίτερα, αν μεταβάλλονται κρίσιμα δεδομένα. Εξάλλου, η Εθνική Πολιτική Υλοποίησης του Μ.Ι. αποκτά δημοκρατική νομιμοποίηση, μέσω της διατύπωσης γνώμης από την αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων.

Στο άρθρο 10 ορίζονται τα νησιά, στα οποία θα εφαρμοστεί το μέτρο κατά την πιλοτική εφαρμογή του, δηλαδή από τον Ιούλιο του 2018 μέχρι τις 31.12.2018.

Στο άρθρο 11, περιλαμβάνονται τελικές και εξουσιοδοτικές διατάξεις απαραίτητες για την εφαρμογή του μέτρου.

Στο Μέρος Β' περιλαμβάνονται άλλες διατάξεις, αρμοδιότητας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και η έναρξη ισχύος των διατάξεων του σχεδίου νόμου (άρθρο 15).

Με το άρθρο 12, ιδρύεται Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.) στην Κάλυμνο. Συγκεκριμένα, βάσει της παραγράφου 5 του άρθρου 4 του ν. 2638/1998 «Οργάνωση και λειτουργία της ναυτικής εκπαίδευσης, μισθολογικές ρυθμίσεις για το προσωπικό αυτής και άλλες διατάξεις» (Α' 204), «5. Κατά την ίδρυση νέων Α.Ε.Ν. λαμβάνονται υπόψη ιδίως οι ανάγκες της εμπορικής ναυτιλίας, η δυνατότητα απορρόφησης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας, καθώς και η δυνατότητα εκπαίδευσης από αυτές.». Οι υπάρχουσες σήμερα δέκα (10) Α.Ε.Ν., οι οποίες ιδρύθηκαν με το ν. 2638/1998 (Α' 204), δεν έχουν τη δυνατότητα περαιτέρω αύξησης των εισαγόμενων σπουδαστών, παρά το γεγονός του διαρκούς αιτήματος της αγοράς εργασίας για αύξηση των αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού. Η ίδρυση μιας επιπλέον Α.Ε.Ν. θα επιλύσει σε σημαντικό βαθμό το προαναφερόμενο πρόβλημα. Επιπλέον, η τοποθεσία της ίδρυσής της στην Πόθια Καλύμνου, θα τονώσει τη νησιωτικότητα στην ευρύτερη περιοχή των Δωδεκανήσων, λαμβάνοντας υπόψη ότι σε αυτή την περιοχή είναι καταγεγραμμένη η επιθυμία να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα πολλών νέων, οι οποίοι σήμερα είναι διασκορπισμένοι σε απομακρυσμένες, από τον τόπο διαμονής τους, υπάρχουσες Α.Ε.Ν. Η Α.Ε.Ν. Καλύμνου θα διέπεται από θεσμικό πλαίσιο από το οποίο διέπονται όλες οι υπάρχουσες σήμερα Α.Ε.Ν., δηλαδή το ν. 2638/1998 (Α' 204), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, από τον Κανονισμό Σπουδών και τον Εσωτερικό Κανονισμό των Α.Ε.Ν.

Για το ακαδημαϊκό έτος 2018-2019 η Α.Ε.Ν. Καλύμνου θα λειτουργήσει μόνο το Α' εξάμηνο, ενώ τα υπόλοιπα εξάμηνα θα λειτουργήσουν από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος.

Με το άρθρο 13,
λαμβάνεται μέριμνα για την ανασυγκρότηση του Συμβουλίου Πλοηγικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ειδικότερα, σημειώνεται ότι, με το π.δ. 13/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α' 26), τέθηκε σε ισχύ, από 21-03-2018, ο νέος Οργανισμός του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 65 του π.δ. 13/2018 προβλέπεται η λειτουργία δύο Τμημάτων υπό την Πλοηγική Υπηρεσία, του Τμήματος Οργάνωσης Πλοηγικής Υπηρεσίας και του Τμήματος Οικονομικής Διαχείρισης Κεφαλαίου Πλοηγικής Υπηρεσίας, ενώ η παράγραφος 1 του ίδιου άρθρου προβλέπει ότι η Πλοηγική Υπηρεσία λειτουργεί πλέον σε επίπεδο Διεύθυνσης. Με την προτεινόμενη διάταξη, σκοπείται η εναρμόνιση της σύνθεσης του Συμβουλίου Πλοηγικής Υπηρεσίας με τα προβλεπόμενα στον νέο Οργανισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, δεδομένου ότι η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του ν. 3142/1955 «Περί Πλοηγικής Υπηρεσίας» (Α' 43), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 54 του ν. 4331/2015
(A' 69), προέβλεπε την σύνθεση του Συμβουλίου Πλοηγικής Υπηρεσίας, με βάση τα προβλεπόμενα στην περίπτωση στ' της παραγράφου 1 του άρθρου 57 και στο άρθρο 64 αντίστοιχα του π.δ. 103/2014 (Α' 170). Βάσει αυτών, η Πλοηγική Υπηρεσία δεν λειτουργούσε σε επίπεδο Διεύθυνσης αλλά με δύο Αυτοτελή Τμήματα, ήτοι το Αυτοτελές Τμήμα Οικονομικής Διαχείρισης Πλοηγικών Υπηρεσιών και το Αυτοτελές Τμήμα Πλοηγικής Υπηρεσίας. Επομένως, η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται αναγκαία, στο πλαίσιο εναρμόνισης του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου με το π.δ. 13/2018, για την άμεση ανασυγκρότηση του οικείου συλλογικού οργάνου, ήτοι του Συμβουλίου Πλοηγικής Υπηρεσίας, ώστε αυτό να λειτουργήσει απρόσκοπτα και να επιτελεί ομαλά το έργο του, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος που συνίσταται στην ασφαλή πλοήγηση των πλοίων στους λιμένες της Επικράτειας.


Σκοπός του άρθρου 14 είναι η αντιμετώπιση των έκτακτων και απρόβλεπτων αναγκών προμήθειας καυσίμων που εξακολουθούν να ανακύπτουν βάσει των επιχειρησιακών αναγκών των πλωτών, χερσαίων και εναέριων μέσων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., που ανάγονται, μεταξύ άλλων, στη διαχείριση προσφυγικών ροών, την αντιμετώπιση έκνομων ενεργειών, την προστασία της ανθρώπινης ζωής, την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος κ.ά. Επιπλέον, η ρύθμιση αποσκοπεί και στην αντιμετώπιση των αναγκών σε καύσιμα των συστημάτων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. τα οποία είναι απαραίτητα για την ομαλή λειτουργία του.
Με το άρθρο 15, προσδιορίζεται η έναρξη ισχύος του προτεινόμενου σχεδίου νόμου από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις του.
Περαιτέρω, με την παράγραφο 4, παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό του αριθμού εισιτηρίων που δικαιούται κάθε ωφελούμενη μονάδα ανά έτος, με σχετική απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Για τον καθορισμό αυτό λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός απομόνωσης της περιοχής από το διοικητικό κέντρο και από υποδομές υγείας, παιδείας κλπ.
 
Αθήνα, Ιουνίου 2018
 




Σχέδιο Νόμου

«Μηχανισμός εφαρμογής, κρατική εποπτεία, γενικοί όροι υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις»


Μέρος Α':
Μηχανισμός εφαρμογής, κρατική εποπτεία και γενικοί όροι υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (Μ.Ι.)

Άρθρο 1 Ορισμοί
Για την εφαρμογή του παρόντος οι ακόλουθοι όροι έχουν την εξής σημασία:
α) Μεταφορικό Ισοδύναμο (Μ.Ι.): είναι το μέτρο, με τη θέσπιση του οποίου επιδιώκεται η εξίσωση του κόστους μεταφοράς που αντιστοιχεί σε επιβάτες και εμπορεύματα με μέσα θαλάσσιας μαζικής μεταφοράς με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μαζικής μεταφοράς για την ίδια απόσταση.
β) Κατώφλι Μεταφορικού Ισοδύναμου (Κ.Μ.Ι.). είναι το ποσό που θα κατέβαλε για μεταφορά στην ίδια απόσταση η ωφελούμενη μονάδα με την ίδια σύνθεση ή η ωφελούμενη επιχείρηση, εάν διέμενε ή είχε την έδρα της στην ηπειρωτική Ελλάδα.
γ) Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ): είναι το ποσό που καταβάλλεται στην ωφελούμενη μονάδα ή επιχείρηση και που προκύπτει ως η διαφορά του πραγματικού μεταφορικού κόστους της ωφελούμενης μονάδας ή επιχείρησης από το Κατώφλι Μεταφορικού Ισοδύναμου.
δ) Νοικοκυριό: είναι η μονάδα που απαρτίζεται από ενήλικο άτομο ή από ένα έγγαμο ζευγάρι ή ζευγάρι το οποίο έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με ή χωρίς εξαρτώμενα μέλη, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 11 του ν. 4172/2013 (Α' 167).
ε) Μόνιμος κάτοικος: είναι αυτός που έχει τη μόνιμη κατοικία του σε νησί, στο οποίο εφαρμόζεται το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, σύμφωνα με τα  στοιχεία που τηρούνται κατά δήλωσή του στο Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).
στ) Άστεγος: είναι το πρόσωπο που διαβιεί στο δρόμο ή σε ακατάλληλα ή σε ακατάλληλα καταλύματα
ζ) Δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος: είναι οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του προηγούμενου της καταβολής του Α.ΝΗ.ΚΟ. φορολογικού έτους.
η) Ωφελούμενη μονάδα: είναι το νοικοκυριό που, μετά την υποβολή της αίτησης, έχει κριθεί ότι δικαιούται να λάβει Α.ΝΗ.ΚΟ.
θ) Ωφελούμενη επιχείρηση: είναι η πολύ μικρή, μικρή και μεσαία επιχείρηση ή οντότητα, με κριτήριο το τζίρο τους, όπως ορίζεται στις παρ. 2 έως 5 του άρθρου 2 του ν. 4308/2014 (Α' 251), οι οποίες μετά την υποβολή της αίτησης έχει κριθεί ότι δικαιούνται να λάβουν Α.ΝΗ.ΚΟ.,
ι) Αιτών: είναι το ενήλικο άτομο που υποβάλλει αίτηση για λογαριασμό της ωφελούμενης μονάδας ή ωφελούμενης επιχείρησης.


Άρθρο 2
Χρηματοδότηση του μέτρου του Μ.Ι.


1.    Το μέτρο χρηματοδοτείται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

2.    Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μπορεί να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις με τους δήμους εφαρμογής του μέτρου, με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, ανώτατα στρατιωτικά ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα και ινστιτούτα ή όποιο άλλο φορέα κριθεί αναγκαίο, προκειμένου να υλοποιηθεί απρόσκοπτα το μέτρο. Επίσης, μπορεί να ορίζει τη Διαχειριστική Αρχή του έργου, καθώς και τον Ενδιάμεσο Φορέα για την επιτέλεση συγκεκριμένων καθηκόντων αυτής.


Άρθρο 3 Δικαιούχοι του Α.ΝΗ.ΚΟ.


1. Δικαιούχοι του Α.ΝΗ.ΚΟ. είναι:
α) νοικοκυριά, των οποίων τα μέλη είναι Έλληνες πολίτες ή αλλοδαποί, που διαθέτουν άδεια διαμονής σε ισχύ, και κατοικούν μόνιμα σε νησί που εφαρμόζεται το μέτρο. Οι άστεγοι, προκειμένου να καταστούν δικαιούχοι, απαιτείται να έχουν καταγραφεί από τις κοινωνικές υπηρεσίες του σχετικού νησιωτικού Δήμου ή να κάνουν αποδεδειγμένα χρήση των υπηρεσιών των Ανοικτών Κέντρων Ημέρας Αστέγων που λειτουργούν στους Δήμους αυτούς.
β) Ως μόνιμοι κάτοικοι, για την εφαρμογή του παρόντος νόμου, θεωρούνται επίσης:

αα) προσωρινοί αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 22 και την παρ. 4 του άρθρου 23 του ν. 3699/2008 (Α' 199), καθώς και την παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3848/2010 (Α' 71), για όσο διαρκεί η σύμβαση εργασίας τους, εφόσον έχουν αναλάβει εργασία σε νησί, στο οποίο εφαρμόζεται το μέτρο,

ββ) ιατροί, υπόχρεοι της κατά το άρθρο 1 του ν.δ. 67/1968 (Α' 303) υποχρεωτικής υπηρεσίας υπαίθρου, όπως η χρονική διάρκεια αυτής ορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 21 του ν. 3580/2007 (Α' 262) και στην παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4025/2011 (Α' 228),

γγ) ιατροί που υπηρετούν επί θητεία σε θέσεις ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου, με σύμβαση διάρκειας ενός (1) έτους, σύμφωνα με το άρθρο 23 του ν. 2071/1992 (Α' 123),

δδ) ιατροί υπόχρεοι υπηρεσίας υπαίθρου ή επί θητεία, που υπηρετούν σε θέσεις ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου με παράταση της σύμβασής τους, μέχρι δώδεκα (12) μήνες, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 26 του ν. 2519/1997 (Α' 165),

εε) ιατροί που τοποθετούνται προς απόκτηση ειδικότητας σε νοσηλευτικά ιδρύματα της χώρας με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 123/1975 (Α' 172),
στστ) επικουρικοί ιατροί που προσλαμβάνονται σε δημόσιους φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας με συμβάσεις ορισμένου χρόνου με διάρκεια από ένα (1) έως τρία (3) έτη, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 21 του ν. 3580/2007 και την παρ. 2 του άρθρου 103 του ν. 4461/2017 (Α' 38) και

ζζ) το επικουρικό προσωπικό των δημόσιων φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας, που προσλαμβάνεται με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 3329/2010 (Α'81).

Στις περιπτώσεις της περίπτ. β', το Α.ΝΗ.ΚΟ χορηγείται αποκλειστικά στο φυσικό πρόσωπο, το οποίο φέρει την απαιτούμενη ιδιότητα και όχι στα λοιπά μέλη της οικογένειάς του. Επίσης, χορηγείται για ταξίδια ιδιωτικής φύσης, τα οποία δηλαδή δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της 2 παρ. Δ9 του άρθρου του ν. 4336/2015 (Α' 94).

2.    Δικαιούχοι του Α.ΝΗ.ΚΟ. είναι επίσης πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις με κριτήριο το τζίρο τους, όπως ορίζεται στις παρ. 2 - 5 του άρθρου 2 του ν. 4308/2014 ή οντότητες που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, εφόσον έχουν την κύρια έδρα τους στους δήμους που εφαρμόζεται το μέτρο.

3.    Η ωφελούμενη επιχείρηση και όσα από τα μέλη της ωφελούμενης μονάδας, όπως ορίζονται στην παραπάνω παράγραφο, έχουν υποχρέωση, πρέπει να έχουν υποβάλει δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του προηγούμενου της αίτησης φορολογικού έτους.

Άρθρο 4

Παράμετροι υπολογισμού του Α.ΝΗ.ΚΟ.

Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:

α) υπολογίζεται το Κ.Μ.Ι., αφού ληφθούν υπόψη τα εξής:

αα) ο χιλιομετρικός συντελεστής (Χ.Σ.) υπολογισμού κομίστρων για τις διανομαρχιακές και ενδονομαρχιακές επιβατικές γραμμές ΚΤΕΛ, όπως ορίζεται στη απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών, σύμφωνα με τα άρθρα 10 και 13 του ν. 2963/2001.

αβ) η απόσταση της πρωτεύουσας του νησιωτικού δήμου από τον εκάστοτε δυνατό προορισμό, μετατρεπόμενη από ναυτικά μίλια σε χιλιόμετρα.

β) υπολογίζεται το πραγματικό μεταφορικό κόστος της ωφελούμενης μονάδας
ή επιχείρησης, αφού ληφθούν υπόψη τα εξής:

βα) το κόστος ακτοπλοϊκού εισιτηρίου οικονομικής θέσης για δρομολόγιο μεταξύ εκάστου νησιού και του ηπειρωτικού προορισμού,

ββ) το κόστος ακτοπλοϊκού εισιτηρίου οικονομικής θέσης για δρομολόγιο μεταξύ εκάστου νησιού και της πρωτεύουσας της περιφερειακής ενότητας, στην οποία υπάγεται διοικητικά,

βγ) την αξία νόμιμου παραστατικού μεταφοράς εμπορεύματος της κάθε νησιωτικής επιχείρησης από και προς το νησί,

βδ) την ποσότητα και τον τύπος των μεταφερόμενων φορτίων,

βε) την απόσταση κάθε νησιού σε ναυτικά μίλια από τον προορισμό που αναφέρει το παραστατικό μεταφοράς εμπορεύματος,

βστ) τη μεσοσταθμική τιμή κομίστρου ανά χιλιόμετρο ή ανά τόνο, που προκύπτει από τη διαφορά του θαλάσσιου από το χερσαίο αντίστοιχης απόστασης κόμιστρο,

βζ) τις συνολικές φορτωθείσες -εκφορτωθείσες ποσότητες (σε τόνους) των εμπορευμάτων που μεταφέρονται ακτοπλοϊκώς σε κάθε νησιωτικό λιμένα αναφοράς για κάθε τύπο φορτίου,

βη) τις συνολικές μετακινούμενες ποσότητες καυσίμων από και προς τα νησιά, και οι αντίστοιχες τιμές λιανικής πώλησης.

γ) ορίζεται για κάθε νησί και ανά έτος ο μέγιστος αριθμός εισιτηρίων για τα
οποία θα καλύπτεται το πραγματικό μεταφορικό κόστος, λαμβάνοντας υπόψη
ιδίως την απόστασή του από την ηπειρωτική Ελλάδα καθώς και τον βαθμό αυτονομίας του από άποψη παροχής δημόσιων υπηρεσιών.

Άρθρο 5
Διαδικασία υποβολής αιτήσεων και ενστάσεων


Για την καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. απαιτείται η υποβολή αίτησης πιστοποίησης.

1.    Η παραπάνω διαδικασία περιλαμβάνει τα ακόλουθα στάδια:

α) Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά από πρόσωπο που υποβάλλει τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος της ωφελούμενης μονάδας ή της ωφελούμενης επιχείρησης, χρησιμοποιώντας τους κωδικούς πρόσβασης του πληροφοριακού συστήματος TAXISnet. Σε περίπτωση που οι σύζυγοι ή τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης υποβάλλουν χωριστή φορολογική δήλωση, η αίτηση υποβάλλεται από καθέναν/ καθεμία χωριστά και για τυχόν εξαρτώμενά μέλη του/ της.

β) Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ορίζονται τα ειδικότερα κριτήρια υπαγωγής του δικαιούχου στη δυνατότητα υποβολής της παραπάνω αίτησης σε έγχαρτη μορφή.

γ) Όλα τα δεδομένα που συγκεντρώνονται και αφορούν σε προσωπικά στοιχεία, στη σύνθεση του νοικοκυριού, σε φορολογικά και οικονομικά στοιχεία, χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο για τις ανάγκες επεξεργασίας των αιτήσεων καταβολής του Α.ΝΗ.ΚΟ.

δ) Η συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού ΙΒΑΝ του αιτούντος είναι απαραίτητη. Ο αιτών φέρει την ευθύνη για τη συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού, ο οποίος είναι έγκυρος και ενεργός και στον οποίο είναι υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος.

2.    Μετά την οριστική υποβολή της αίτησης, ο αιτών ενημερώνεται αυτόματα για την υποβολή της και του χορηγείται μοναδικός αριθμός παρακολούθησής της (Μοναδικός Αριθμός Νησιώτη - Μ.Α.Ν.). Ταυτόχρονα πληροφορείται το χρηματικό ποσό (ωφελούμενη επιχείρηση) ή το μέγιστο αριθμό των εισιτηρίων που αντιστοιχούν στην ωφελούμενη μονάδα, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 4 ανά ημερολογιακό έτος.

3.    Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής συστήνεται άμισθη Τριμελής Επιτροπή για την εξέταση ενδικοφανών προσφυγών που υποβάλλουν οι αιτούντες, σε περίπτωση απόρριψης του αιτήματος τους για πιστοποίηση ως ωφελούμενη μονάδα - επιχείρηση. Η επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και αποτελείται από υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.Ο αιτών υποβάλλει ηλεκτρονικά την προσφυγή μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από την απόρριψη του αιτήματος του.

Άρθρο 6
Αρμόδια όργανα - Διαδικασία υλοποίησης

1.    Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:

α) αναπτύσσει και διαχειρίζεται το πληροφοριακό σύστημα για τη λειτουργία του Μ.Ι.,

β) παραλαμβάνει και επεξεργάζεται τις αιτήσεις πιστοποίησης των ενδιαφερομένων,

γ) είναι αρμόδια για την πιστοποίηση των χρηστών του πληροφοριακού συστήματος,

ε) προβαίνει σε ηλεκτρονική διασταύρωση πληροφοριών με τις βάσεις δεδομένων άλλων φορέων και ιδίως της Γ.Γ.Π.Σ.-Α.Α.Δ.Ε., του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεων και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (Η.Σ.Κ.Θ.Ε.Ε.Α.), των ασφαλιστικών ταμείων και άλλων φορέων ή Υπουργείων,

στ) Παραλαμβάνει και επεξεργάζεται τις καταγγελίες που υποβάλλονται σχετικά με την υλοποίηση του Μηχανισμού Μ.Κ.

ζ) ενημερώνει τους αιτούντες για την πορεία του αιτήματος τους και για κάθε άλλο θέμα σχετικά με τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.

2.    Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής συνεργάζεται:
α) με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και τα νησιωτικά επιμελητήρια, για την παρακολούθηση της επίδρασης του μεταφορικού ισοδύναμου στις τιμές των προϊόντων και τον ανασχεδιασμό του μέτρου,
β) με τη Γ ενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, για την υλοποίηση και διαχείριση του πληροφοριακού συστήματος εξυπηρέτησης δικαιούχων μεταφορικού ισοδυνάμου,
γ) με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων (Γ.Γ.Δ.Ε.) και Εταιρικού Συμφώνου για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (Ε.Σ.Π.Α.) του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, για κάθε ζήτημα εξασφάλισης πιστώσεων για την υλοποίηση του μεταφορικού ισοδυνάμου,
δ) με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (Διευθύνσεις Εκπαίδευσης) και το Υπουργείο Υγείας, για τη πιστοποίηση δικαιούχων που εντάσσονται στο εποχικού χαρακτήρα εκπαιδευτικό και υγειονομικό προσωπικό.

3.    Οι δήμοι στους οποίους εφαρμόζεται το μέτρο:
α) ορίζουν πρόσωπο αναφοράς, αρμόδιο για την παρακολούθηση της υλοποίησης του μέτρου σε τοπικό επίπεδο,

β) συνεργάζονται με τη Γ ενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, για την αποτελεσματική εφαρμογή και το συντονισμό του προγράμματος,

γ) παρέχουν κάθε στήριξη στους δικαιούχους, προκειμένου να ενημερώνονται και να υποβάλλουν αίτηση.

4. Το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης σχεδιάζει και υλοποιεί πρόγραμμα ενημέρωσης και επιμόρφωσης των στελεχών των συναρμόδιων για την υλοποίηση του μέτρου φορέων και υπηρεσιών.


Άρθρο 7 Καταβολή Α.ΝΗ.ΚΟ.

1.    Το Α.ΝΗ.ΚΟ καταβάλλεται στους δικαιούχους είτε με κατάθεσή του σε τραπεζικό λογαριασμό του ποσού που αναλογεί στο εισιτήριο για ταξίδι που έχει πραγματοποιηθεί είτε με κατευθείαν καταβολή του κατά το χρόνο έκδοσης του εισιτηρίου, με αντίστοιχη μείωση της τιμής του, και απόδοσή του στην ακτοπλοϊκή εταιρεία. Για το σκοπό αυτό, τα εκδοθέντα εισιτήρια πρέπει να αναγράφουν τον Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη (Μ.Α.Ν).

2.    Το Α.ΝΗ.ΚΟ. είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένες οφειλές στη Φορολογική Διοίκηση και στο υπόλοιπο Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Για το λόγο αυτό, για την είσπραξή του δεν απαιτείται η προσκόμιση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας.
Επίσης, δεν προσμετράται στο ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα και δεν υπόκειται στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013. Τα παραπάνω ισχύουν και αν ο δικαιούχος είναι νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, με την επιφύλαξη των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 περί φορολόγησης κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής του.


Άρθρο 8
Διακοπή καταβολής


1. Το Α.ΝΗ.ΚΟ. δεν καταβάλλεται, εάν η ωφελούμενη μονάδα ή επιχείρηση έπαυσε να κατοικεί ή να εδρεύει, αντίστοιχα, σε κάποιον από τους δήμους εφαρμογής του προγράμματος για χρόνο μεγαλύτερο του τετραμήνου μέσα στο ίδιο έτος. Τα ανωτέρω δεν ισχύουν αν η απουσία μέλους της ωφελούμενης μονάδας, ανεξάρτητα από τη χρονική διάρκειά της, οφείλεται σε λόγους νοσηλείας σε νοσηλευτικά ιδρύματα του εσωτερικού ή εξωτερικού.

2.    Η καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. διακόπτεται, εφόσον εκλείψει οποιαδήποτε προϋπόθεση χορήγησής του.

3.    Στις παραπάνω περιπτώσεις, ο δικαιούχος του Α.ΝΗ.ΚΟ οφείλει να προχωρήσει σε ενέργειες διακοπής του, οι οποίες διενεργούνται μέσα από το πληροφοριακό σύστημα του Μεταφορικού Ισοδύναμου.

Άρθρο 9 Εθνική Πολιτική Υλοποίησης Μ.Ι.

1.    Μέσα σε τρία (3) έτη από τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου, κυρώνεται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η «Εθνική Πολιτική Υλοποίησης του Μ.Ι.», στην οποία εντάσσεται η υλοποίηση του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδυνάμου. Για τη διαμόρφωσή της, λαμβάνονται υπόψη τα εξής:
α) οι μελέτες και οι εισηγήσεις των περιφερειών και δήμων, β) τα πληθυσμιακά και γεωγραφικά δεδομένα,
γ) η ανάγκη μετακίνησης επιβατών, εμπορευμάτων και στρατηγικών φορτίων, ιδίως από τις πιο απομακρυσμένες περιοχές,
δ) τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του υφιστάμενου δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών καθώς και τα αναλυτικά στοιχεία για την επιβατική κίνηση ανά δρομολογιακή γραμμή θαλάσσιων ενδομεταφορών σε ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία και ετήσια βάση,
ε) η περιοδικότητα των δρομολογίων και η χρονική κατανομή τους εντός του ημερολογιακού έτους,
στ) οι κοινωνικές ανάγκες,
ζ) τα διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία.

2.    Τα μεγέθη της παρ. 1 επαναξιολογούνται και επικαιροποιούνται κάθε τρία (3) χρόνια ή και νωρίτερα, εάν μεταβάλλονται τα κρίσιμα δεδομένα.

3.    Πριν τη λήψη της απόφασης του παρόντος, η Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών, ενημερώνεται πλήρως και διατυπώνει τη γνώμη της, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό της Βουλής.


Άρθρο 10 Μεταβατική διάταξη
To μέτρο του Μ.Ι. τίθεται σε εφαρμογή, πιλοτικά, τον Ιούλιο 2018 και αφορά σε ωφελούμενες μονάδες και ωφελούμενες επιχειρήσεις με κατοικία ή μόνιμη έδρα, αντίστοιχα, στα νησιά Αγαθονήσι, Αγιο Ευστράτιο, Αγιο Μηνά, Αλιμία, Ανάφη, Αντίψαρα, Αρκιούς, Αρμάθια, Αστυπάλαια, Γυαλί, Δονούσα, Ερρικούσα, Ηρακλειά, Θύμαινα, Ικαρία, Κάλυμνο, Κάρπαθο, Κάσο, Καστελόριζο, Κίναρο, Κουφονήσια, Κω, Αέβιθα, Λειψούς, Λέρο, Λέσβο, Λήμνο, Μαθράκι, Μάραθο, Νίμο, Νίσυρο, Οθωνούς, Οινούσσες, Πάτμο, Σάμο, Σαμοθράκη, Σαρία, Στρογγυλή, Σύμη, Σύρνα, Σχοινούσα, Τέλενδο, Τήλο, Φαρμακονήσι, Φούρνους, Χάλκη, Χίο, Ψαρά και.Ψέριμο.


Άρθρο 11 Τελικές - εξουσιοδοτικές διατάξεις

1.    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθορίζεται το ποσό που καταβάλλεται για το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου για κάθε έτος. Με όμοια απόφαση, ορίζεται η Διαχειριστική Αρχή του έργου καθώς και ο Ενδιάμεσος Φορέα για επιτέλεση συγκεκριμένων καθηκόντων αυτής.
2.    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, υπολογίζονται ως προς τις ωφελούμενες μονάδες, το Κ.Μ.Ι., το πραγματικό μεταφορικό κόστος, ο αριθμός των εισιτηρίων, για τα οποία θα καλύπτεται το μεταφορικό κόστος, οι επιμέρους αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων πιστοποίησης, η διαδικασία, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής του Α.ΝΗ.ΚΟ, καθώς και ειδικές κατηγορίες μόνιμων κατοίκων, οι οποίοι λόγω των συχνών μετακινήσεων δικαιούνται περισσότερα εισιτήρια.
Με την απόφαση του προηγούμενου εδαφίου, προσδιορίζεται ο τρόπος ελέγχου της ορθής εφαρμογής του μέτρου, η διαδικασία αναδιανομής των αδιάθετων κατά το τέλος της χρονικής περιόδου χρήσης εισιτηρίων, καθώς και κάθε άλλο ζήτημα τεχνικού ή λεπτομερειακού χαρακτήρα.
3.    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προσδιορίζονται τα στοιχεία της προηγούμενης παραγράφου ως προς τις ωφελούμενες επιχειρήσεις.
4.    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προσδιορίζονται τα παραπάνω για τη μεταφορά καυσίμων από την ηπειρωτική Ελλάδα στα νησιά.

Μέρος Β'
Άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Ναυτιλίας και
Νησιωτικής Πολιτικής


Άρθρο 12
Ίδρυση Α.Ε.Ν. Καλύμνου

Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 2638/1998 (Α' 204) προστίθεται περίπτωση ως εξής:
«ΙΑ' Α.Ε.Ν. Καλύμνου, με έδρα την Κάλυμνο. Σχολή Πλοιάρχων.».

Άρθρο 13
Ανασύνθεση Συμβουλίου Πλοηγικής Υπηρεσίας

Η παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 3142/1955 (Α' 43) αντικαθίσταται ως εξής:
«Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής λειτουργεί Συμβούλιο Πλοηγικής Υπηρεσίας, που αποτελείται από:
α) τον Κεντρικό Λιμενάρχη Πειραιώς, ως Πρόεδρο, με το νόμιμο αναπληρωτή του,
β) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Πλοηγικής Υπηρεσίας, με το νόμιμο αναπληρωτή του,
γ) τον Αρχιπλοηγό του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά, με αναπληρωτή του τον αρχαιότερο Πλοηγό του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά, ως μέλη.
Χρέη εισηγητή, χωρίς δικαίωμα ψήφου, εκτελεί ο τμηματάρχης του Τμήματος Οργάνωσης Πλοηγικής Υπηρεσίας, όταν πρόκειται για θέμα που εμπίπτει στις αρμοδιότητες του συγκεκριμένου Τμήματος ή ο τμηματάρχης του Τμήματος Οικονομικής Διαχείρισης Κεφαλαίου Πλοηγικής Υπηρεσίας, όταν πρόκειται για θέμα που εμπίπτει στις αρμοδιότητες του εν λόγω Τμήματος, οι οποίοι αναπληρώνονται από τους νόμιμους αναπληρωτές τους.
Χρέη Γραμματέα ανατίθενται σε υπάλληλο του Τμήματος Οργάνωσης Πλοηγικής Υπηρεσίας ή του Τμήματος Οικονομικής Διαχείρισης Κεφαλαίου Πλοηγικής Υπηρεσίας, με αναπληρωτή τους τον υπάλληλο του άλλου Τμήματος.
Το Συμβούλιο Πλοηγικής Υπηρεσίας συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.»

Άρθρο 14
Κατεπείγουσες ανάγκες προμήθειας καυσίμων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

Η φράση "Μέχρι 30.6.2018" του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 55 του ν. 4331/2015 (Α' 69) αντικαθίσταται από τη φράση «Μέχρι 31.12.2018».

Άρθρο 15 Έναρξη ισχύος

Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις του.


 



Πηγή: Taxheaven