Αθήνα 13-12-2017
Αρ. Πρωτ. 3646
Σχετ. 3322
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Ταχ. Δ/νση: Μεσογείων 119
Ταχ. Κώδικας: 10192 Αθήνα
Πληροφορίες: N.Mυλωνάς
Τηλέφωνα: 213-1513811
FAX: 213-1513512
E-mail: vouli2@prv.ypeka.gr
ΘΕΜΑ: «Απάντηση σε Ερωτήσεις»
Σε απάντηση των (α) και (β) σχετικών Ερωτήσεων που κατατέθηκαν στη Βουλή των Ελλήνων από το Βουλευτή κ. Ηλία Παναγιώταρο, καταρχάς σας γνωρίζουμε ότι:
- Σύμφωνα με το τρίτο ενεργειακό πακέτο (Οδηγία 2009/72/ΕΚ) μια επιχείρηση παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με δεσπόζουσα θέση στην αγορά, είναι υποχρεωμένη είτε να πωλήσει, είτε να καταστήσει διαθέσιμη μια ορισμένη ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας ή να χορηγήσει πρόσβαση σε μέρος του παραγωγικού δυναμικού της στους ενδιαφερόμενους προμηθευτές για ορισμένο χρονικό διάστημα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, μεθοδεύθηκαν, από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, πολιτικές ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ χωρίς σοβαρό σχεδιασμό, ενώ στις νέες συνθήκες της Ευρωπαϊκής εσωτερικής ενεργειακής αγοράς, ως ολοκληρωμένη επιχείρηση, η ΔΕΗ θα μπορούσε να διευρύνει τις δραστηριότητές της, π.χ. ΑΠΕ. Το ρητό χρονοδιάγραμμα ιδιωτικοποίησης της «Μικρής ΔΕΗ», που είχε νομοθετήσει και δρομολογήσει η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, τέθηκε εκτός συζήτησης και ακυρώθηκε. Θυμίζουμε ότι το σενάριο της «μικρής ΔΕΗ», (ν. 4273/2014) περιελάμβανε την πώληση ενός «πακέτου» μονάδων (λιγνιτικών, φυσικού αερίου και υδροηλεκτρικών).
- Σύμφωνα με το ν. 4336/2015, κατ' εφαρμογή της Οδηγίας 2009/72/ΕΚ, έως το 2020 καμία επιχείρηση δεν θα μπορεί να παράγει ή να εισάγει, άμεσα ή έμμεσα, πάνω από το 50 % της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται και εισάγεται στην Ελλάδα.
- Όσον αφορά στην ένταξη των δημόσιων επιχειρήσεων στο Υπερταμείο, τονίζεται ότι η ένταξη αυτη δεν συνεπάγεται αναγκαστική ιδιωτικοποίηση. Με την ένταξη διαμορφώνεται ένα πιο αποτελεσματικό πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ του δημοσίου και των εποπτευόμενων ΔΕΚΟ. Το Υπερταμείο προέκυψε από τη διαπραγμάτευση του 2015 και ήταν το ανάχωμα απέναντι στην πολιτική των ανεξέλεγκτων ιδιωτικοποιήσεων που ακολούθησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
- Το ΥΠΕΝ συγκροτεί ειδική δομη που θα είναι υπεύθυνη για την εκπόνηση του μακροχρόνιου εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού. Κεντρικό ρόλο στη διαδικασία έχει και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), σε συνεργασία με την οποία θα διασφαλιστεί τόσο η στρατηγική όσο και τα μέτρα πολιτικής του σχεδιασμού, ώστε να συμβαδίζουν αρμονικά με το Ευρωπαϊκό και εθνικό ρυθμιστικό πλαίσιο και μέχρι την Άνοιξη του 2018 θα έχει διαμορφωθεί το τελικό σχέδιο που θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Διεθνής δέσμευση και κεντρικός στόχος της κυβέρνησης είναι η μετάβαση σε ένα νέο μείγμα, όπου ο λιγνίτης θα παραμένει ένα από τα βασικά καύσιμα αλλά το μερίδιό του θα περιοριστεί και σταδιακά το μεγαλύτερο μερίδιο θα προέρχεται από ΑΠΕ, ενώ στη μεταβατική φάση κρίσιμο ρόλο θα παίξει η αξιοποίηση του φυσικού αερίου.
Στις 2-12-2017 επιτεύχθηκε οριστική συμφωνία για τη μεταβίβαση λιγνιτικών μονάδων και ορυχείων με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp). Η συμφωνία περιλαμβάνει τις μονάδες της Μελίτης (1 και 2) και της Μεγαλόπολης (3 και 4). Υπάρχει επίσης ρητή αναφορά σε δίκαιο τίμημα και διασφάλιση των συμφερόντων της ΔΕΗ και των μετόχων της. Πολύ σύντομα θα ξεκινήσει το market test το οποίο θα διεξαχθεί από τη DG Comp. Κατά τα άλλα, αρμόδιος φορέας για τον ανοικτό διεθνή διαγωνισμό και όλες τις κινήσεις (πρόσληψη συμβούλου, απόσχιση μονάδων) είναι η ΔΕΗ. Η διασφάλιση των θέσεων, των σχέσεων και συνθηκών εργασίας είναι αναπόσπαστο κομμάτι της συμφωνίας στην οποία δεν περιλαμβάνεται η μεταβίβαση υδροηλεκτρικών μονάδων και μονάδων φυσικού αερίου.
Οι πωλήσεις των ανωτέρω λιγνιτικών μονάδων θα ολοκληρωθούν μέχρι τέλος 2018, με πολλά ενδιάμεσα στάδια. Τον Ιούνιο 2018 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός. Τέλος, στη συμφωνία δεν υπάρχει καμία αναφορά σε πιθανή αστοχία του market test ή του διαγωνισμού.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ
13 Dec, 2017