Ε.Π.Α.Θ. Συνεδρίαση 248/1/17.11.2017 Τροποποίηση της απόφασης Επιτροπής Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων της Τράπεζας της Ελλάδος υπ' αριθ. 221/3/17.3.2017 «Όροι και προϋποθέσεις για την διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων των υπό ειδική εκκαθάριση ι

Ε.Π.Α.Θ. Συνεδρίαση 248/1/17.11.2017 Τροποποίηση της απόφασης Επιτροπής Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων της Τράπεζας της Ελλάδος υπ' αριθ. 221/3/17.3.2017 «Όροι και προϋποθέσεις για την διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων των υπό ειδική εκκαθάριση ι


(ΦΕΚ Β' 4349/13-12-2017)

ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
(Συνεδρίαση 248/1/ 17.11.2017)

Αφού έλαβε υπόψη:

α) Το άρθρο 55Α του Καταστατικού της Τράπεζας της Ελλάδος,

β) την Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής της Τράπεζας της Ελλάδος υπ' αριθ. 1/20.12.2012 «Ανασύσταση Επιτροπής Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων και ανάθεση αρμοδιότητας» (ΦΕΚ Β' 3410), όπως ισχύει μετά την τελευταία τροποποίηση αυτής με την Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής της Τράπεζας της Ελλάδος υπ' αριθ. 52/2.10.2015 «Σύνθεση και αρμοδιότητες της Επιτροπής Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων και της Επιτροπής Μέτρων Εξυγίανσης της Τράπεζας της Ελλάδος» (ΦΕΚ Β' 2312),

γ) το ν. 4261/2014 «Πρόσβαση στη δραστηριότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων και προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων (ενσωμάτωση της Οδηγίας 36/2013/ΕΕ) κατάργηση του ν. 3601/2007 και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’107), και ιδίως τις διατάξεις του άρθρου 145, της παρ. 2 εδ. δ' και της παρ. 5 του άρθρου 146 και της παρ. 1 άρθρου 153 αυτού,

δ) την απόφαση Επιτροπής Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων (εφεξής «ΕΠΑΘ») της Τράπεζας της Ελλάδος υπ' αριθ. 221/3/17.3.2017 «Όροι και προϋποθέσεις για την διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων των υπό ειδική εκκαθάριση ιδρυμάτων Κατάργηση της απόφασης ΕΠΑΘ 77/1/30.5.2013» (ΦΕΚ Β'971),

ε) το από 16.11.2017 εισηγητικό σημείωμα της Διεύθυνσης Επιθεώρησης Εποπτευόμενων Εταιρειών,

στ) ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκύπτει δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζει:

1. Να αντικατασταθεί το άρθρο 5 της απόφασης ΕΠΑΘ υπ' αριθ. 221/3/17.3.2017 ως εξής:

«Άρθρο 5»
Εκποίηση περιουσιακών στοιχείων

1. Η Επιτροπή Ειδικών Εκκαθαρίσεων παρέχει τη σύμφωνη γνώμη της για την εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, εφόσον από την εισήγηση του ειδικού εκκαθαριστή προκύπτει ότι διασφαλίζονται επαρκώς οι συνθήκες διαφάνειας, ίσης μεταχείρισης και υγιούς ανταγωνισμού του άρθρου 1 παράγραφος 1 περίπτωση β' της παρούσας απόφασης. Προκειμένου δε για την τιμή πρώτης προσφοράς λαμβάνεται υπόψη η τεκμηριωμένη εισήγηση του ειδικού εκκαθαριστή, η οποία στηρίζεται:

α) για τα ακίνητα, σε δύο (2) πρόσφατες εκτιμήσεις που διενεργούνται από αρμόδια/πιστοποιημένα προς την εργασία αυτή πρόσωπα που περιλαμβάνονται στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομικών. Στην περίπτωση απόκλισης μεταξύ των δύο εκτιμήσεων κατά ποσοστό άνω του 20%, το προς εκποίηση στοιχείο αποτιμάται και από έναν τρίτο ανεξάρτητο εκτιμητή, ο οποίος λαμβάνει υπόψη του τις δύο εκτιμήσεις. Ειδικότερα για ακίνητα η αντικειμενική αξία των οποίων δεν υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ δύναται να λαμβάνεται υπόψη μια (1) πρόσφατη εκτίμηση κατά τα ως ανωτέρω. Οι εκτιμήσεις των προς εκποίηση ακινήτων συντάσσονται σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά ή διεθνή αναγνωρισμένα εκτιμητικά πρότυπα και με τον Κώδικα Δεοντολογίας Πιστοποιημένων Εκτιμητών (ΦΕΚ Β' 1147/2013). Ο ειδικός εκκαθαριστής ενημερώνει την Τράπεζα της Ελλάδος για τα πρόσωπα στα οποία πρόκειται να ανατεθεί το έργο, υποβάλλοντας όλη τη συναφή ενημέρωση δυνάμει της παρ. 4, του αρ. 1 της απόφασης ΕΠΑΘ 180/3/22.2.2016. Πέραν τούτων, στις εκτιμήσεις δέον να περιλαμβάνεται εγγράφως επαρκής πληροφόρηση και ανάλυση ώστε να υποστηρίζεται η απόφαση του ειδικού εκκαθαριστή προς ολοκλήρωση της σκοπούμενης ενέργειας,

β) για τα λοιπά περιουσιακά στοιχεία, σε μία (1) πρόσφατη εκτίμηση, κατά περίπτωση είτε από ορκωτό ελεγκτή είτε από αρμοδίως εξειδικευμένο, εγνωσμένου κύρους σύμβουλο εκποίησης, η μεθοδολογία της οποίας λαμβάνει υπόψη την κοινή τραπεζική πρακτική.

2. Σε περίπτωση εκποίησης απαιτήσεων, η Επιτροπή Ειδικών Εκκαθαρίσεων δύναται να λάβει τη γνώμη ανεξάρτητου συμβούλου της δικής της επιλογής. Η σύμβαση ωστόσο καταρτίζεται μεταξύ συμβούλου και ειδικού εκκαθαριστή, ο οποίος και επιμερίζει τη σχετική δαπάνη μεταξύ των τυχόν περισσότερων υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικών ιδρυμάτων. Ο σύμβουλος της Επιτροπής Ειδικών Εκκαθαρίσεων, κατά πάσα περίπτωση διάφορος του συμβούλου αποτίμησης του ειδικού εκκαθαριστή, θα είναι ελεγκτική / συμβουλευτική εταιρία διεθνούς κύρους ή πιστωτικό ίδρυμα. Ο σύμβουλος της Επιτροπής Ειδικών Εκκαθαρίσεων επισκοπεί την έκθεση του συμβούλου αποτίμησης του ειδικού εκκαθαριστή και πιστοποιεί προς την Επιτροπή Ειδικών Εκκαθαρίσεων ότι η διαδικασία εκποίησης διασφαλίζει επαρκώς συνθήκες διαφάνειας, ίσης μεταχείρισης και υγιούς ανταγωνισμού, καθώς και ότι η εφαρμοζόμενη μεθοδολογία προσδιορισμού της τιμής πρώτης προσφοράς δεν αποκλίνει από τη γενικά αποδεκτή πρακτική και ότι οι παραδοχές της έκθεσης είναι επαρκείς και εύλογες για την άντληση των συμπερασμάτων αποτίμησης, χωρίς πάντως να απαιτείται η εκ νέου διερεύνηση των σχετικών στοιχείων.

3. Ο ειδικός εκκαθαριστής δύναται να συγκεντρώνει προς εκποίηση, κατ' εφαρμογή του επιχειρησιακού σχεδίου, ομοειδή στοιχεία (με κοινά προς εκποίηση χαρακτηριστικά), τα οποία για τους σκοπούς της παρούσας νοούνται ως χαρτοφυλάκιο.

4. Εφόσον στον ειδικό εκκαθαριστή έχουν ανατεθεί περισσότερα του ενός υπό ειδική εκκαθάριση ιδρύματα, ως περ. γ) παρ. 1 άρθρου 145 του ν. 4261/2014, ο ειδικός εκκαθαριστής δύναται να προβαίνει στη διαμόρφωση χαρτοφυλακίων ομοειδών στοιχείων των εν λόγω υπό ειδική εκκαθάριση ιδρυμάτων, με γνώμονα σε κάθε περίπτωση τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 1 της παρούσας απόφασης. Η κατανομή της προσόδου του υπό εκποίηση χαρτοφυλακίου ανά ειδική εκκαθάριση προσδιορίζεται από την ανωτέρω υπό 2(β) εκτίμηση.

5. Ενέργειες διαχείρισης του ειδικού εκκαθαριστή κατά την εκποίηση:

α) Τα προς εκποίηση στοιχεία έχουν απογραφεί και έχουν απεικονιστεί στον ισολογισμό έναρξης ή στον πλέον πρόσφατο, δεν υφίσταται δε ειδική επιφύλαξη του νόμιμου ελεγκτή για τα συγκεκριμένα στοιχεία.

β) Υφίσταται εγκεκριμένος Κανονισμός Εκποιήσεων, ο οποίος περιλαμβάνει σαφή αναφορά στις τηρούμενες διαδικασίες και πολιτικές για τον καθορισμό των στοιχείων (ακινήτων, δανείων, χαρτοφυλακίων, συμμετοχών, μετοχών, εταιρικών μεριδίων και ομολόγων) προς εκποίηση, την αποτίμηση αυτών και λαμβάνει υπόψη το κόστος διαχείρισης αυτών εντός της ειδικής εκκαθάρισης, την αξιολόγηση του εύλογου τιμήματος, τις υφιστάμενες συνθήκες της αγοράς και την ανάγκη για ταχεία ανάκτηση αξίας ρευστοποίησης. Στην εσωτερική πολιτική περιλαμβάνονται επίσης οδηγίες για την τήρηση των γενικών αρχών διαχείρισης της απαίτησης (προ της εκποίησης) καθώς και των λοιπών όρων της συναλλαγής». Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να αναρτηθεί στον ιστότοπο της Τρά-
πεζας της Ελλάδος.


Ο Πρόεδρος
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣΠηγή: Taxheaven