Αριθ. πράξης 118/19.5.2017
Πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων
από δάνεια και πιστώσεις του ν. 4354/2015 Αντικατάσταση της ΠΕΕ 95/
27.5.2016.
ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Η ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Αφού έλαβε υπόψη:
α) το άρθρο 55Α του καταστατικού της Τράπεζας της Ελλάδος (ΦΕΚ Α΄ 298/1927),
β) τις διατάξεις του ν. 4354/2015 «Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων
δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής
της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων»
(ΦΕΚ Α΄ 176), και ιδίως τα άρθρα 1 έως 3 αυτού, γ) το γεγονός ότι από
τις διατάξεις της παρούσας δεν προκύπτει δαπάνη σε βάρος του κρατικού
προϋπολογι-
σμού, αποφασίζει:
Να αντικαταστήσει την Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής 95/27.5.2016
«Αντικατάσταση της ΠΕΕ 82/8.3.2016 «Πλαίσιο για την ίδρυση και
λειτουργία εταιρειών διαχείρισης ή απόκτησης απαιτήσεων πιστωτικών
ιδρυμάτων από δάνεια σε καθυστέρηση (ν. 4354/2015)» (ΦΕΚ Β’ 1574), ως
εξής:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΑΔΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Για την εκ μέρους της Τράπεζας της Ελλάδος παροχή άδειας άσκησης της
δραστηριότητας της διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις κατά
τα προβλεπόμενα στο ν. 4354/2015 απαιτείται η τήρηση της πιο κάτω
διαδικασίας, κατά περίπτωση:
Ενότητα Α.1. Παροχή άδειας σε εταιρεία με έδρα στην Ελλάδα
1. Για διαχείριση απαιτήσεων
Για την παροχή άδειας σε εταιρεία, προκειμένου να ασκήσει τη
δραστηριότητα της διαχείρισης, κατά τα προβλεπόμενα στο ν. 4354/2015,
χωρίς να περιλαμβάνεται στο καταστατικό της η δυνατότητα
αναχρηματοδότησης των απαιτήσεων, υποβάλλονται τα εξής:
α) Αίτηση συμπληρωμένη, σύμφωνα με το υπόδειγμα
του Παραρτήματος Ι της παρούσας, η οποία συνοδεύεται από τα εκεί προβλεπόμενα δικαιολογητικά.
β) Τα ερωτηματολόγια που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα II της παρούσας,
υπό την επιφύλαξη της παρ. 3 της Ενότητας Β.2., συμπληρωμένα και
συνοδευόμενα από τα αντιστοίχως προβλεπόμενα έγγραφα και δικαιολογητικά.
Την υποχρέωση συμπλήρωσης και υποβολής των ερωτηματολογίων του
Παραρτήματος II της παρούσας υπέχουν τα ακόλουθα πρόσωπα:
αα) Ερωτηματολόγιο Τύπου Α υποβάλλεται από τα φυσικά πρόσωπα των περ. β) και γ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015.
ββ) Ερωτηματολόγια Τύπου Β1 ή Β2 υποβάλλονται από νομικά πρόσωπα των
περ. β) και γ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015. Η υποχρέωση
υποβολής των εν λόγω ερωτηματολογίων ισχύει παράλληλα και δεν
επηρεάζεται από την κατά τα ανωτέρω υποχρέωση που υπέχουν τα φυσικά
πρόσωπα που ελέγχουν, άμεσα ή έμμεσα, τα ως άνω νομικά πρόσωπα.
γγ) Ερωτηματολόγιο Τύπου Γ υποβάλλεται από τα μέλη του Διοικητικού
Συμβουλίου της εταιρείας και, όταν συντρέχει περίπτωση σύμφωνα με την
παρ. 25 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015, από το αρμόδιο, σύμφωνα με το
άρθρο 44 του ν. 3691/2008 (ΦΕΚ Α΄ 166), διευθυντικό στέλεχος της
εταιρείας.
γ) Ισχύον καταστατικό με όλες τις τροποποιήσεις αυτού. δ) Επιχειρηματικό πλάνο βασικών λειτουργιών και αρ-
χικών στόχων της εταιρείας.
ε) Περιγραφή της δομής του ομίλου, στον οποίο η εταιρεία τυχόν ανήκει.
στ) Περιγραφή της οργανωτικής δομής και της διοικητικής διάρθρωσης της εταιρείας.
ζ) Καταγεγραμμένη πολιτική για την αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων.
η) Καταγεγραμμένη πολιτική για την ασφάλεια πληροφοριακών συστημάτων,
εκτός από την περίπτωση κατά την οποία τα εν λόγω πληροφοριακά συστήματα
διαθέτουν κατάλληλο πιστοποιητικό ISO/IEC.
θ) Εμπεριστατωμένη έκθεση στην οποία καταγράφονται διεξοδικά οι βασικές
αρχές και μέθοδοι που θα διασφαλίζουν την επιτυχή αναδιάρθρωση δανείων,
σύμφωνα και με την περ. η) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015. Η
εν λόγω έκθεση δεν υποβάλλεται στην περίπτωση που η εταιρεία ασκεί τη
διαχείριση για λογαριασμό εποπτευόμενου από την Τράπεζα της Ελλάδος
πιστωτικού ή χρηματοδοτικού ιδρύματος που υπόκειται πρωτογενώς στις
σχετικές υποχρεώσεις.
ι) Τις διαδικασίες για τη συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις της παρ. 3 της
Ενότητας Β.5., όταν συντρέχει περίπτωση σύμφωνα με την παρ. 25 του
άρθρου 1 του ν. 4354/2015.
ια) Αποδεικτικό ολοσχερούς καταβολής ελάχιστου Μετοχικού Κεφαλαίου ίσου
προς το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ, σύμφωνα με το ν.
4354/2015, το οποίο κατατίθεται σε πιστωτικό ίδρυμα με έδρα στην Ελλάδα
σε μετρητά.
2. Για αναχρηματοδότηση απαιτήσεων
Εφόσον εταιρεία, προτίθεται, πέραν της διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια
ή πιστώσεις, κατά τα προβλεπόμενα στον ν. 4354/2015 να προβαίνει σε
αναχρηματοδότηση απαιτήσεων, σύμφωνα με την παρ. 20 του άρθρου 1 του ν.
4354/2015, απαιτείται η υποβολή των προβλεπόμενων στις περ. α), γ) και
ε) έως ι) της ανωτέρω παρ. 1, και επιπροσθέτως υποβάλλονται τα εξής:
α) Τα ερωτηματολόγια του Παραρτήματος ΙΙ της ΠΕΕ 22/12.7.2013
«Διαδικασία α) για την παροχή άδειας ίδρυσης και λειτουργίας πιστωτικών
ιδρυμάτων στην Ελλάδα και β) για την απόκτηση συμμετοχής σε λειτουργούν
πιστωτικό ίδρυμα Εποπτική αξιολόγηση των υπόχρεων προσώπων» (ΦΕΚ Β’
1767), υπό την επιφύλαξη της παρ. 3 της Ενότητας Β.2., ως εξής:
αα) Ερωτηματολόγιο Τύπου Α υποβάλλεται από τα φυσικά πρόσωπα των περ.
β), γ) και δ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015 καθώς και από
τους επικεφαλής των κρίσιμων λειτουργιών της εταιρείας και το αρμόδιο,
σύμφωνα με το άρθρο 44 του ν. 3691/2008, διευθυντικό στέλεχος της
εταιρείας.
ββ) Ερωτηματολόγιο Τύπου Β υποβάλλεται από νομικά πρόσωπα των περ. β)
και γ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015. Η υποχρέωση υποβολής
του εν λόγω ερωτηματολογίου ισχύει παράλληλα και δεν επηρεάζεται από την
κατά τα ανωτέρω υποχρέωση που υπέχουν τα φυσικά πρόσωπα που ελέγχουν,
άμεσα ή έμμεσα, τα ως άνω νομικά πρόσωπα.
γγ) Ερωτηματολόγιο Τύπου Γ υποβάλλεται από τα πρόσωπα της περ. δ) της
παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4354/ 2015 καθώς και από τους επικεφαλής των
κρίσιμων λειτουργιών της εταιρείας και το αρμόδιο, σύμφωνα με το άρθρο
44 του ν. 3691/2008, διευθυντικό στέλεχος της εταιρείας.
β) Υπεύθυνη δήλωση των προσώπων των περ. β), γ) και δ) της παραγράφου 2
του άρθρου 1 του ν. 4354/2015 ότι δεν υφίστανται σχέσεις αναφερόμενες
στην περ. ε) της παραγράφου 5 του άρθρου 1 του ίδιου νόμου.
γ) Επιχειρηματικό σχέδιο που θα παρουσιάζει αναλυτικά τα είδη των
σκοπούμενων δράσεων, την στρατηγική της εταιρείας ανά κατηγορία
απαιτήσεων ή τους τομείς της οικονομίας και τη γεωγραφική περιοχή όπου η
εταιρεία πρόκειται να στοχεύσει, τους διαθέσιμους πόρους,
περιλαμβάνοντας εκτίμηση για το είδος και τον όγκο των δραστηριοτήτων
και την εξέλιξη των βασικών οικονομικών μεγεθών της εταιρείας με χρονικό
ορίζοντα δύο (2) τουλάχιστον ετών.
δ) Εσωτερικές διαδικασίες και περιγραφή του λογιστικού συστήματος και των ελεγκτικών λογιστικών διαδικασιών.
ε) Εσωτερικές διαδικασίες και περιγραφή του συστήματος πληροφόρησης διοίκησης.
στ) Καταγεγραμμένη πολιτική για την εξωτερική ανάθεση δραστηριοτήτων σε τρίτους.
ζ) Αποδεικτικό ολοσχερούς καταβολής ελάχιστου Μετοχικού Κεφαλαίου ίσου
προς το ποσό των τεσσάρων εκατομμυρίων πεντακοσίων χιλιάδων (4.500.000)
ευρώ, σύμφωνα με το ν. 4354/2015, το οποίο κατατίθεται σε πιστωτικό
ίδρυμα με έδρα στην Ελλάδα σε μετρητά.
Ενότητα Α.2. Δραστηριοποίηση εταιρειών με έδρα εκτός Ελλάδος, μέσω υποκαταστήματος στην Ελλάδα
1. Εφόσον εταιρεία της Ενότητας Α.1. έχει την έδρα της σε άλλο
κράτοςμέλος του Ε.Ο.Χ., η οποία, όμως, δικαιούται να δραστηριοποιείται
στην Ελλάδα ως υποκατάστημα πιστωτικού ιδρύματος ή χρηματοδοτικού
ιδρύματος υποκείμενου στην εποπτεία αρχής κράτους μέλους του Ε.Ο.Χ., με
βάση την Οδηγία 2013/36/ΕΕ και τα άρθρα 34 και 41 του ν. 4261/2014 (ΦΕΚ
Α΄ 107) («κοινοτικό διαβατήριο»), πέραν της προβλεπόμενης από τον
προαναφερόμενο νόμο γνωστοποίησης, ενημερώνεται από την Τράπεζα της
Ελλάδος για υποχρεώσεις που τυχόν απορρέουν από το ν. 4354/2015 κατ’
εφαρμογή του άρθρου 44 της Οδηγίας 2013/36/ΕΚ, όπως αιτιολογείται και
στα σημεία 14 και 19 έως 21 του προοιμίου αυτής, και των αντίστοιχων
άρθρων 34, 39 και 41 του ν. 4261/2014.
2. Εφόσον εταιρεία της υποπερ. ββ) της περ. α) του άρθρου 1 του ν.
4354/2015 δεν εμπίπτει στην ανωτέρω παρ. 1, υπόκειται στις απαιτήσεις
της παρ. 1 ή 2, κατά περίπτωση, της Ενότητας Α.1. για παροχή άδειας. Αν η
εταιρεία τελεί υπό καθεστώς εποπτείας με βάση την εθνική νομοθεσία του
κράτους καταγωγής, τα απαιτούμενα στοιχεία υποβάλλονται συνοδευόμενα από
τη ρητή συγκατάθεση της αρμόδιας εποπτικής αρχής για την αιτούμενη
επέκταση δραστηριοτήτων.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β. ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ
Ενότητα Β.1. Απόκτηση ειδικής συμμετοχής
1. Σε περίπτωση πρόθεσης απόκτησης ή αύξησης συμμετοχής σε εταιρεία η
οποία έχει λάβει άδεια λειτουργίας σύμφωνα με την Ενότητα Α.1. ή την
παρ. 2 της Ενότητας Α.2., η οποία, άμεσα ή έμμεσα, φθάνει ή υπερβαίνει
τα όρια που προβλέπονται από την παρ. 8 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015,
υποβάλλονται από τον «υποψήφιο αγοραστή», υπό την επιφύλαξη της παρ. 3
της Ενότητας Β.2.:
α) Όταν στο καταστατικό της εταιρείας δεν προβλέπεται η δυνατότητα
αναχρηματοδότησης των απαιτήσεων: αα) τα υποβαλλόμενα ερωτηματολόγια που
προβλέπονται στις υποπερ. αα) και ββ) της περ. β) της παρ. 1 της
Ενότητας Α.1. και
ββ) επιχειρηματικό πλάνο λειτουργιών και στόχων της εταιρείας (περ. δ),
παρ. 1 της Ενότητας Α.1.) που περιλαμβάνει την τεκμηρίωση της
επιχειρηματικής απόφασης για την απόκτηση της συμμετοχής, τυχόν αλλαγή
κατεύθυνσης των δραστηριοτήτων, των προϊόντων, των πελατών στους οποίους
απευθύνεται η εταιρεία, καθώς και τυχόν αλλαγές στη σύνθεση του
Διοικητικού Συμβουλίου.
β) Όταν πρόκειται για εταιρεία που προτίθεται να παρέχει αναχρηματοδότηση απαιτήσεων:
αα) τα υποβαλλόμενα ερωτηματολόγια που προβλέπονται στις υποπερ. αα) και ββ) της περ. α) της παρ. 2 της Ενότητας Α.1. και
ββ) το Παράρτημα ΙΙΙ της ΠΕΕ 22/12.7.2013.
2. Η πρόθεση μείωσης συμμετοχής κάτω από τα όρια της ανωτέρω παρ. 1
γνωστοποιείται γραπτώς στην Τράπεζα της Ελλάδος από το φυσικό ή νομικό
υπόχρεο πρόσωπο, κάτοχο της συμμετοχής, με αναφορά του ποσοστού που
προτίθεται να διατηρήσει.
3. Οι γνωστοποιήσεις των ανωτέρω παρ. 1 και 2 υποβάλλονται και από
την εταιρεία εντός δέκα (10) ημερών από το χρόνο που περιέρχονται σε
γνώση της.
Ενότητα Β.2. Κριτήρια αξιολόγησης προσώπων
1. Η εποπτική αξιολόγηση των φυσικών και νομικών προσώπων με βάση την
παρούσα Πράξη αφορά στην εξέταση της καταλληλότητάς τους, σε σχέση με
τα κατά περίπτωση καθήκοντα, καθώς και των επαγγελματικών ή συγγενικών
σχέσεων, για τη συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις του ν. 4354/2015, και
διεξάγεται από την Τράπεζα της Ελλάδος. Η διαδικασία αυτή δεν υποκαθιστά
την ευθύνη που πρωταρχικά φέρουν οι ίδιες οι εταιρείες για πρόσληψη
ικανών και κατάλληλων στελεχών.
2. Η αξιολόγηση λαμβάνει χώρα στις περιστάσεις:
α) υποβολής αίτησης για αρχική άδεια λειτουργίας ή για την απόκτηση ειδικής συμμετοχής,
β) μεταβολής του αξιολογηθέντος προσώπου εξ οιασδήποτε αιτίας, και
γ) οποτεδήποτε, με πρωτοβουλία της Τράπεζας της Ελλάδος.
3. Εάν τα πρόσωπα που αξιολογούνται με βάση την παρούσα Πράξη έχουν
αξιολογηθεί από άλλη εποπτική αρχή ή από την Τράπεζα της Ελλάδος για
σκοπούς καταλληλότητας, σχετικά με καθήκοντα που αφορούν ρυθμιζόμενες
δραστηριότητες του χρηματοπιστωτικού τομέα, με βάση το κοινοτικό ή
ισοδύναμο προς αυτό δίκαιο, η Τράπεζα της Ελλάδος μπορεί να μην
επαναλάβει την αξιολόγησή τους αλλά να αρκεστεί σε γνωστοποίηση της
ταυτότητας είτε των προσώπων αυτών είτε μόνο του νομικού προσώπου που
υπόκειται στο καθεστώς εποπτείας, επιφυλασσόμενη του δικαιώματος
διαβούλευσης με την αντίστοιχη εποπτική αρχή. Στην περίπτωση που μέτοχοι
της εταιρείας είναι νομικά πρόσωπα εισηγμένα σε οργανωμένη αγορά, οι
διατάξεις της περ. β) της παρ. 1 και της περ. α) της παρ. 2 της Ενότητας
Α.1. δεν εφαρμόζονται για τα πρόσωπα που, άμεσα ή έμμεσα, συμμετέχουν
στα εν λόγω νομικά πρόσωπα.
Ενότητα Β.3. Οργανωτικές απαιτήσεις κατά τη λειτουργία
1. Εσωτερικά συστήματα, διαδικασίες και όργανα διοίκησης
1.1 Οι εταιρείες διαχείρισης των οποίων το καταστατικό δεν
περιλαμβάνει τη δυνατότητα αναχρηματοδότησης των απαιτήσεων που
διαχειρίζονται:
α) θεσπίζουν σύστημα εταιρικής διακυβέρνησης που περιλαμβάνει σαφή
οργανωτική διάρθρωση με ευκρινείς γραμμές αναφοράς και κατανομή των
αρμοδιοτήτων, επαρκείς μηχανισμούς εσωτερικού ελέγχου, καθώς και μέτρα
για την αποφυγή αντικρουόμενων συμφερόντων. Το εν λόγω σύστημα ακολουθεί
τις γενικές αρχές των παρ. 4.3, 6, 7, 9, 11, 13.4, 21.9, 21.11 και
21.12 της Ενότητας ΙΙ της
ΠΔ/ΤΕ 2577/9.3.2006 «Πλαίσιο αρχών λειτουργίας και κριτηρίων αξιολόγησης
της οργάνωσης και των Συστημάτων Εσωτερικού Ελέγχου των πιστωτικών και
χρηματοδοτικών ιδρυμάτων και σχετικές αρμοδιότητες των διοικητικών τους
οργάνων» (ΦΕΚ Α΄ 59). Επιπλέον, αναφορικά με τις απαιτήσεις των
πληροφοριακών συστημάτων, σε περίπτωση που οι εταιρείες δεν διαθέτουν
κατάλληλο ISO/IEC, τηρούνται οι σχετικές διατάξεις της ΠΔ/ΤΕ
2577/9.3.2006 για τα συστήματα πληροφορικής και το Παράρτημα 2 αυτής.
Για τον έλεγχο της επάρκειας και της αποτελεσματικότητας του συστήματος
εταιρικής διακυβέρνησης, οι εταιρείες διαθέτουν, ανεξάρτητη από τις
λοιπές μονάδες, λειτουργία εσωτερικής επιθεώρησης, η οποία αναφέρεται
απευθείας στο Διοικητικό Συμβούλιο και το ενημερώνει τακτικά. Η εν λόγω
λειτουργία ακολουθεί τις γενικές αρχές των παρ. 2.1, 2.2, 2.5, 2.7, 2.8,
2.11, 2.12 και 3.1 της περ. α) της Ενότητας V της ΠΔ/ΤΕ 2577/9.3.2006.
β) Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου πρέπει να έχουν καλή φήμη, να
διαθέτουν επαρκείς γνώσεις και εμπειρία και να αφιερώνουν επαρκή χρόνο
για την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του,
το Διοικητικό Συμβούλιο:
αα) ορίζει, επιβλέπει και λογοδοτεί για την υλοποίηση των ρυθμίσεων
διακυβέρνησης που διασφαλίζουν την αποτελεσματική και συνετή διοίκηση
της εταιρείας, περιλαμβανομένου του διαχωρισμού αρμοδιοτήτων στην
εταιρεία και την πρόληψη αντικρουόμενων συμφερόντων, ββ) φέρει τη γενική
ευθύνη διοίκησης και λειτουργίας της εταιρείας, εγκρίνει και επιβλέπει
την υλοποίηση των στρατηγικών στόχων, της στρατηγικής αντιμετώπισης κιν-
δύνων και της εσωτερικής διακυβέρνησης της εταιρείας, γγ) διασφαλίζει τη συμμόρφωση της εταιρείας με το
ισχύον νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο,
δδ) διασφαλίζει την αρτιότητα των συστημάτων λογιστικής και
χρηματοοικονομικών εκθέσεων, περιλαμβανομένων των χρηματοοικονομικών και
λειτουργικών ελέγχων, εε) είναι υπεύθυνο για την επίβλεψη των ανώτερων
διοικητικών στελεχών,
στστ) παρακολουθεί και αξιολογεί περιοδικά την αποτελεσματικότητα των
ρυθμίσεων εταιρικής διακυβέρνησης της εταιρείας και προβαίνει στις
δέουσες ενέργειες για την αντιμετώπιση τυχόν ελλείψεων.
1.2 Εφόσον οι εταιρείες προτίθενται, πέραν της διαχείρισης απαιτήσεων
από δάνεια και πιστώσεις, κατά προβλεπόμενα του ν. 4354/2015, να
προβαίνουν σε αναχρηματοδότηση απαιτήσεων, σύμφωνα με την παρ. 20 του
άρθρου 1 του ίδιου νόμου, οφείλουν να συμμορφώνονται με τις σχετικές
διατάξεις της ΠΔ/ΤΕ 2577/9.3.2006, εξαιρουμένων των διατάξεων περί
χωριστής λειτουργίας διαχείρισης κινδύνων και αντίστοιχης Επιτροπής. Η
Τράπεζα της Ελλάδος διατηρεί την ευχέρεια να απαιτεί τη σύσταση χωριστής
λειτουργίας διαχείρισης κινδύνων και αντίστοιχης Επιτροπής από μέλη του
Διοικητικού Συμβουλίου, αν το κρίνει σκόπιμο με βάση την αρχή της
αναλογικότητας και με κριτήρια το μέγεθος και την πολυπλοκότητα των υπό
διαχείριση χαρτοφυλακίων της εταιρείας.
2. Σύμβαση Ανάθεσης Διαχείρισης
Το σχέδιο της Σύμβασης Ανάθεσης της Διαχείρισης υποβάλλεται στην Τράπεζα
της Ελλάδος από το πιστωτικό ή
χρηματοδοτικό ίδρυμα που αναθέτει τη διαχείριση της απαίτησης, εφόσον
τούτο εποπτεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, πριν την υπογραφή της ή,
όταν δεν συντρέχει αυτή η περίπτωση από την ίδια την εταιρεία εντός της
προθεσμίας του άρθρου 2 του ν. 4354/2015. Η Σύμβαση απαιτείται:
α) Να είναι σύμφωνη με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 2 του ν. 4354/2015 και
επίσης να περιλαμβάνει τουλάχιστον: αα) τα προβλεπόμενα στις παρ. β) έως
ε) της παρ. 1 του
Κεφαλαίου Ε, καθώς και
ββ) πρόβλεψη για την ασφαλή και απρόσκοπτη πρόσβαση ή για τη μεταβίβαση
όλων των στοιχείων και πληροφοριών σε σχέση με την υπό διαχείριση
απαίτηση, καθορίζοντας με σαφήνεια αν η εταιρεία αναλαμβάνει και την
ευθύνη ειδοποίησης του οφειλέτη, κατά τα προβλεπόμενα στο ν. 2472/1997
(ΦΕΚ Α΄ 50).
β) Να έχει εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα διοίκησης των συμβαλλομένων.
Ενότητα Β.4. Αναχρηματοδότηση της απαίτησης
1. Για την αναχρηματοδότηση απαίτησης απαιτείται τήρηση αρχείου που
επιδεικνύεται στην Τράπεζα της Ελλάδος, όποτε αυτό ζητηθεί, και
περιλαμβάνει τα κάτωθι: α) Τη σύμφωνη γνώμη του δικαιούχου των
απαιτήσεων. Σε περίπτωση πλειόνων δικαιούχων των υπό
αναδιάρθρωση/αναχρηματοδότηση απαιτήσεων, η συγκατάθεση απαιτείται από
όλους, ανεξαρτήτως αν η εταιρεία έχει συνάψει σύμβαση ανάθεσης
διαχείρισης με το ίδρυμα -
πιστωτή.
β) Το σχέδιο αναδιάρθρωσης, στο πλαίσιο του οποίου συμφωνήθηκε η αναχρηματοδότηση, εγκεκριμένο από τα αρμόδια διοικητικά όργανα.
2. Αναχρηματοδότηση απαιτήσεων έναντι οφειλετών που έχουν «ειδική
σχέση», κατά την έννοια του Παραρτήματος Ι της ΠΔ/ΤΕ 2651/2012 «Στοιχεία
και πληροφορίες που οφείλουν να υποβάλλουν σε περιοδική βάση στην
Τράπεζα της Ελλάδος τα εποπτευόμενα ιδρύματα για σκοπούς άσκησης
εποπτείας Καθορισμός προσώπων που έχουν ειδική σχέση με το πιστωτικό
ίδρυμα» (ΦΕΚ Β’ 199), με την εταιρεία ή το πιστωτικό ή χρηματοδοτικό
ίδρυμα κύριο της απαίτησης, εγκρίνεται προηγουμένως από τα Διοικητικά
Συμβούλια της εταιρείας και του κυρίου της απαίτησης, αντιστοίχως.
Ενότητα Β.5. Κανόνες που διέπουν τις σχέσεις με οφειλέτες
1. Κώδικας Δεοντολογίας του ν. 4224/2013 (ΦΕΚ Α΄ 288) Από τις εταιρείες
των Ενοτήτων Α.1. και Α.2. εφαρμόζονται οι διατάξεις της απόφασης ΕΠΑΘ
195/1/29.7.2016
«Αναθεώρηση του Κώδικα Δεοντολογίας του ν. 4224/ 2013» (ΦΕΚ Β’ 2376),
λαμβανομένων υπόψη των σταδίων που τυχόν έχουν προηγηθεί και των
στοιχείων που τυχόν έχουν παρασχεθεί εκατέρωθεν και σύμφωνα με την παρ. 2
του άρθρου 3 του ν. 4354/2015.
2. Διαφάνεια ενημέρωση χειρισμός παραπόνων Από τις εταιρείες των Ενοτήτων Α.1. και Α.2. εφαρμό-
ζονται οι σχετικές διατάξεις της ΠΔ/ΤΕ 2501/31.10.2002
«Ενημέρωση των συναλλασσόμενων με τα πιστωτικά ιδρύματα για τους όρους
που διέπουν τις συναλλαγές τους» (ΦΕΚ Α΄ 277) και δεν υποβάλλονται τα
στοιχεία των Κεφαλαίων Δ και Ζ της ανωτέρω Πράξης.
3. Εφαρμογή του ν. 3691/2008
Εφαρμόζονται οι κατ’εξουσιοδότηση του ν. 3691/2008 αποφάσεις της
Τράπεζας της Ελλάδος από τις εταιρείες της παρούσας, κατ’ εφαρμογή της
παρ. 25 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ.
ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΦΟΡΩΝ
1. Οι εταιρείες που λαμβάνουν άδεια λειτουργίας σύμφωνα με την
Ενότητα Α.1. και την παρ. 2 της Ενότητας Α.2., υποβάλλουν σε περιοδική
βάση, σύμφωνα με τις εκάστοτε προβλεπόμενες ημερομηνίες που ισχύουν για
τα πιστωτικά ιδρύματα:
α) τις οικονομικές καταστάσεις της περ. α) της παρ. 17 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015, και
β) τα Υποδείγματα του Παραρτήματος ΙΙ της ΠΕΕ 42/30.5.2014 «Πλαίσιο
εποπτικών υποχρεώσεων για τη διαχείριση των ανοιγμάτων σε καθυστέρηση
και των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων» (ΦΕΚ Β’1582). Τα εν λόγω
Υποδείγματα υποβάλλονται χωριστά για απαιτήσεις επί των οποίων η
εταιρεία διαθέτει την κυριότητα, και για απαιτήσεις υπό διαχείριση των
οποίων η κυριότητα δεν ανήκει πλέον σε ίδρυμα που έχει πρωτογενή
υποχρέωση υποβολής δυνάμει της ΠΕΕ 42/30.4.2014. Τα εν λόγω Υποδείγματα
δεν υποβάλλονται για υπό διαχείριση απαιτήσεις, εφόσον κύριος της
απαίτησης τυγχάνει ίδρυμα που έχει πρωτογενή υποχρέωση υποβολής δυνάμει
της ΠΕΕ 42/30.4.2014.
2. Οι εταιρείες που λαμβάνουν άδεια λειτουργίας σύμφωνα με την παρ. 2
της Ενότητας Α.1. και την παρ. 2 της Ενότητας Α.2., οι οποίες
προβαίνουν σε αναχρηματοδότηση απαιτήσεων σύμφωνα με την παρ. 20 του
άρθρου 1 του ν. 4354/2015, υποβάλλουν τις προβλεπόμενες εκθέσεις της
παρ. 1 της Ενότητας VI της ΠΔ/ΤΕ 2577/9.3.2006, σύμφωνα με τις
οριζόμενες στην παρ. 1.α. της ίδιας Ενότητας ημερομηνίες.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ.
ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ
ΤΩΝ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΕ 42/30.5.2014 ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥΣ
ΜΕ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΤΟΥ Ν. 4354/2015
Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη παρακολούθησης του λειτουργικού και
πιστωτικού κινδύνου, σε συνέπεια με τα προβλεπόμενα στις ΠΔ/ΤΕ
2577/9.3.2006 και ΠEE 42/30.5.2014, τα υποκείμενα στις σχετικές
απαιτήσεις ιδρύματα που αναθέτουν τη διαχείριση ή μεταβιβάζουν την
απαίτηση οφείλουν ιδίως να έχουν καθορίσει γραπτώς με αναλυτική
περιγραφή κατόπιν έγκρισης του Διοικητικού τους Συμβουλίου και να
εφαρμόζουν με συνέπεια τα εξής:
1. Σε σχέση με την ανάθεση διαχείρισης α) Κριτήρια επιλογής εταιρείας διαχείριση.
β) Τριμηνιαία παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας διαχείρισης (operational targets).
γ) Μέθοδο παρακολούθησης της τήρησης από την εταιρεία των απαιτήσεων της Ενότητας Β.5 της παρούσας.
δ) Καταγραφή των επιλέξιμων διορθωτικών μέτρων και των κριτηρίων με τα οποία αυτά ενεργοποιούνται.
ε) Προϋποθέσεις λύσης της Σύμβασης Διαχείρισης.
στ) Ορισμό των υπεύθυνων οργάνων διοίκησης, λαμβάνοντας υπόψη τα
προβλεπόμενα στην ΠΕΕ 42/ 30.5.2014 και την ΠΔ/ΤΕ 2577/9.3.2006.
2. Σε σχέση με τα μεταβιβαζόμενα χαρτοφυλάκια
α) Στρατηγική ιδρύματος για τη μεταβίβαση απαιτήσεων (διαδικασία
κριτήρια επιλογής χαρτοφυλακίου υπεύθυνα για την έγκριση διοικητικά
στελέχη).
β) Τις μεθόδους αποτίμησης των προς μεταβίβαση απαιτήσεων, τη διαδικασία έγκρισης και τα αρμόδια διοικητικά όργανα.
γ) Πολιτική αποφυγής συγκρούσεων συμφερόντων μεταξύ μετόχων και
διοικητικών στελεχών του πιστωτικού ιδρύματος, της εταιρείας και των
δανειοληπτών των οποίων οι απαιτήσεις εκχωρούνται προς διαχείριση ή κατά
κυριότητα στην εταιρεία, περιλαμβανομένων κανόνων αποφυγής προνομιακής
χρηματοδότησης.
δ) Τήρηση αρχείου με τα στοιχεία που αφορούν στην εκπλήρωση της υποχρέωσης της παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 4354/2015.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε.
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
ΕΠΑΘ 195/1/29.7.2016 «Αναθεώρηση του Κώδικα Δεοντολογίας του ν. 4224/2013»
Αντικαθίσταται η περ. θ) της παρ. 1 της Ενότητας Ε του πρώτου κεφαλαίου της ΕΠΑΘ 195/1/29.7.2016 ως εξής:
«Διαθέτει ειδικά σημεία επικοινωνίας (φυσικά, ηλεκτρονικά, τηλεφωνικά ή
άλλα) για την υποδοχή ερωτημάτων, την παροχή οδηγιών, την παραλαβή
δηλώσεων, εγγράφων και δικαιολογητικών, καθώς και για τη διεξαγωγή της
επικοινωνίας, ειδικά για τις ανάγκες εφαρμογής του παρόντος κώδικα».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ. ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
1. Η Τράπεζα της Ελλάδος διατηρεί το δικαίωμα να ζητά πρόσθετα στοιχεία
και πληροφορίες για την επίτευξη των σκοπών της εποπτείας και για λόγους
διαφάνειας. Σε περίπτωση υποβολής από υπό σύσταση εταιρεία αίτησης, η
άδεια λειτουργίας παρέχεται από την Τράπεζα της Ελλάδος μόνο μετά την
κατά νόμο σύσταση της εταιρείας.
2. Στην περίπτωση που στοιχεία και πληροφορίες που έχουν υποβληθεί για
τη χορήγηση άδειας λειτουργίας μεταβάλλονται κατά τη διάρκεια της
λειτουργίας, γνωστοποιείται, αμελλητί, η σχετική μεταβολή από την
εταιρεία, εφόσον η μεταβολή αυτή τελεί ευλόγως σε γνώση της.
3. Σε περίπτωση αντικατάστασης, απομάκρυνσης ή εν γένει μεταβολής
κάποιου από τα υπόχρεα προς υποβολή ερωτηματολογίου Τύπου Γ του
Παραρτήματος ΙΙ της παρούσας ή του Παραρτήματος ΙΙ της ΠΕΕ 22/12.7.2013
πρόσωπα, η εταιρεία γνωστοποιεί άμεσα στην Τράπεζα της Ελλάδος τη
μεταβολή αυτή, αναφέροντας και τους λόγους που την προκάλεσαν.
4. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι στοιχεία ή πληροφορίες που
υποβλήθηκαν, κατ’ εφαρμογή της παρούσας, είναι αναληθή ή παραπλανητικά,
καθώς επίσης και στην περίπτωση μη συμμόρφωσης προς τις διατάξεις της
παρούσας, η Τράπεζα της Ελλάδος, δύναται, ανεξαρτήτως της τυχόν ποινικής
ευθύνης, να επιβάλλει κυρώσεις,
συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας αναστολής ή ανάκλησης της
χορηγηθείσας άδειας λειτουργίας, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 55Α του
καταστατικού της και στις οικείες διατάξεις του ν. 4354/2015.
5. Τα πιστοποιητικά που υποβάλλονται στην Τράπεζα της Ελλάδος για τους
σκοπούς της παρούσας πρέπει να έχουν εκδοθεί από νομίμως εξουσιοδοτημένα
πρόσωπα, να έχουν επισήμως επικυρωθεί και να έχουν μεταφρασθεί στην
ελληνική ή αγγλική γλώσσα.
6. Εξουσιοδοτείται η Διεύθυνση Εποπτείας Πιστωτικού Συστήματος της
Τράπεζας της Ελλάδος να παρέχει οδηγίες, να εκδίδει τα υποδείγματα για
την υποβολή των στοιχείων για την εφαρμογή του Κεφαλαίου Γ της παρούσας
και να παραλαμβάνει και επεξεργάζεται τα στοιχεία και τις πληροφορίες
που υποβάλλονται κατ’ εφαρμογή της παρούσας.
7. Από τη θέση σε ισχύ της παρούσας η ΠΕΕ 95/ 27.5.2016 «Αντικατάσταση
της ΠΕΕ 82/8.3.2016 «Πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία εταιρειών
διαχείρισης ή απόκτησης απαιτήσεων πιστωτικών ιδρυμάτων από δάνεια σε
καθυστέρηση (ν. 4354/2015)» (ΦΕΚ Β’ 1574) καταργείται.
Η Πράξη αυτή και τα Παραρτήματα Ι και II, που αποτελούν αναπόσπαστο
μέρος της, να δημοσιευθούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να
αναρτηθούν στον ιστότοπο της Τράπεζας της Ελλάδος.
Ο Διοικητής Οι Υποδιοικητές ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΟΥΡΜΟΥΡΑΣ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΗΤΡΑΚΟΣ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι
ΑΙΤΗΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Α. ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ
1. Η αίτηση πρέπει να είναι δεόντως συμπληρωμένη και υπογεγραμμένη από
δύο νομιμοποιούμενα προς τούτο πρόσωπα. Εφόσον η συγκεκριμένη αίτηση δεν
υποβάλλεται αυτοπροσώπως από τα εξουσιοδοτημένα προς τούτο φυσικά
πρόσωπα, απαιτείται βεβαίωση του γνήσιου της υπογραφής τους από αρμόδια
διοικητική αρχή.
2. Το στοιχείο 5.2. συμπληρώνεται μόνο από τις εταιρείες που
προτίθενται, πέραν της διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια ή πιστώσεις να
προβαίνουν σε αναχρηματοδότηση απαιτήσεων σύμφωνα με την παρ. 20 του
άρθρου 1 του ν. 4354/2015.
3. Τα υπ’ αριθ. 14 έως 17 συνυποβαλλόμενα στοιχεία ή έγγραφα της
Ενότητας Γ της παρούσας Αίτησης υποβάλλονται αποκλειστικά από τις
εταιρείες που προτίθενται, πέραν της διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια ή
πιστώσεις, να προβαίνουν σε αναχρηματοδότηση απαιτήσεων σύμφωνα με την
παρ. 20 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015.
4. Ο κενός χώρος μετά από κάθε ερώτηση στο ερωτηματολόγιο ΔΕΝ είναι ενδεικτικός της έκτασης της σκοπούμενης απάντησης.
5. Οι ερωτήσεις πρέπει να είναι δεόντως συμπληρωμένες ή, σε διαφορετική
περίπτωση, πρέπει να παρέχονται οι αναγκαίες διευκρινίσεις.
6. Επί των συνυποβαλλόμενων στοιχείων ή εγγράφων, προστίθεται σχετική
αναφορά στην αντίστοιχη παράγραφο και επισυνάπτονται τα εν λόγω στοιχεία
ή έγγραφα ως αριθμημένα Δικαιολογητικά, ακολουθώντας την προκαθορισμένη
στο παρόν σειρά αρίθμησης. Η αρίθμηση των δικαιολογητικών παραμένει
αμετάβλητη, ακόμη και όταν δεν υπάρχουν στοιχεία / έγγραφα που θα
υποβληθούν.
7. Όταν δεν υπάρχουν αρμόδιες αρχές για την έκδοση των απαιτούμενων
πιστοποιητικών, υποβάλλονται ισοδύναμα έγγραφα από ανεξάρτητη και
αξιόπιστη πηγή.
8. Ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες ή εσκεμμένη απόκρυψη σημαντικών
πληροφοριών, μπορεί να οδηγήσουν – πέραν τυχόν ποινικών ευθυνών – στην
άμεση, χωρίς περαιτέρω αξιολόγηση, απόρριψη της αίτησης.
Β. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
1. Γενικές πληροφορίες για τον αιτούντα
9. Η συμπληρωμένη αίτηση υποβάλλεται εμπιστευτικά και συστημένα στην παρακάτω διεύθυνση:
ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Διεύθυνση Εποπτείας Πιστωτικού Συστήματος Ελευθερίου Βενιζέλου 21, 102 50, Αθήνα
10. Για οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με την παρούσα, παρακαλούμε χρησιμοποιήστε τα κάτωθι στοιχεία επικοινωνίας:
Tηλ.: (+30) 2103205018, (+30) 2103205019
Αριθμός fax: (+30) 2103205400
Δ/νση ηλεκτρ. ταχ/μείου: dep.bankingsupervision@ bankofgreece.gr
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ: www.bankofgreece.gr