ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
Αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων - Καταχώρηση διαστημικών αντικειμένων - Ίδρυση ελληνικής διαστημικής εταιρείας
ΜΕΡΟΣ Α'
Αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων και καταχώρηση διαστημικών αντικειμένων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι
Γενικές διατάξεις
Άρθρο 1
Αντικείμενο - Πεδίο Εφαρμογής
1. Οι διατάξεις του παρόντος ρυθμίζουν:
(i) τους όρους και τη διαδικασία αδειοδότησης, την ευθύνη για ζημίες που προκαλούνται από διαστημικά αντικείμενα, καθώς και την εποπτεία των διαστημικών δραστηριοτήτων
(ii) την τήρηση Εθνικού Μητρώου/Αρχείου για την καταγραφή διαστημικών αντικειμένων
2. Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται σε διαστημικές δραστηριότητες:
(i) που ασκούνται εντός της Ελληνικής Επικράτειας,
(ii) που ασκούνται εκτός ελληνικής Επικράτειας, εάν χρησιμοποιούνται εγκαταστάσεις, προσωπικό ή κινητή-ακίνητη περιουσία που ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο ή που υπάγονται στη δικαιοδοσία του,
(iii) ανεξαρτήτως τοποθεσίας, εφόσον διεξάγονται από φυσικά πρόσωπα Ελληνικής υπηκοότητας ή νομικά πρόσωπα που εδρεύουν στην Ελλάδα και εάν αυτό προβλέπεται από διεθνή Συμφωνία ή Συνθήκη,
iv) που διεξάγονται από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, ημεδαπά και αλλοδαπά, εντός της ελληνικής επικράτειας ή για τις οποίες χρησιμοποιούνται εγκαταστάσεις, προσωπικό ή κινητή-ακίνητη περιουσία του Ελληνικού Κράτους ή ανήκουν στην δικαιοδοσία και τελούν υπό την ευθύνη του Ελληνικού Κράτους ως «Κράτος Εκτόξευσης» σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο.
3. Εφόσον προβλέπεται από διεθνή συμφωνία, ο παρών νόμος δύναται να εφαρμοστεί και στις δραστηριότητες της παραγράφου 1, οι οποίες διεξάγονται από φυσικά πρόσωπα Ελληνικής υπηκοότητας ή νομικά πρόσωπα που εδρεύουν στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως της τοποθεσίας διεξαγωγής των δραστηριοτήτων.
4. Σε περίπτωση που και άλλα κράτη πληρούν τις προϋποθέσεις για να θεωρηθούν Κράτη Εκτόξευσης, σύμφωνα με το άρθρο ΙΙ παράγραφος (2) της Σύμβασης για την καταγραφή διαστημικών αντικειμένων (ν. 3131/03, ΦΕΚ Α' 79/2003), ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης είναι αρμόδιος να αποφασίζει για την καταγραφή του διαστημικού αντικειμένου για την Ελλάδα.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου, εφαρμόζονται οι ακόλουθοι ορισμοί:
1. ως «διαστημικό αντικείμενο» (space object) νοείται:
α. κάθε αντικείμενο που εκτοξεύεται ή που προορίζεται για εκτόξευση σε τροχιακή θέση γύρω από τη Γη ή σε προορισμό πέραν της τροχιάς της Γης,
β. κάθε συσκευή / σύστημα που προορίζεται για την εκτόξευση ενός αντικειμένου, όπως αναφέρεται στο σημείο α, ακόμα και εάν μια τέτοια συσκευή λειτουργεί χωρίς ωφέλιμο φορτίο, με μοναδικό σκοπό την ανάπτυξη και την επικύρωση της ορθής λειτουργίας του,
γ. κάθε συστατικό στοιχείο ενός αντικειμένου, όπως αυτό αναφέρεται στα σημεία α και β,
2. ως «φορέας άσκησης διαστημικών δραστηριοτήτων ή φορέας» (operator) νοείται: το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που διεξάγει ή που αναλαμβάνει να διεξάγει τις διαστημικές δραστηριότητες, διασφαλίζοντας, το ίδιο ή από κοινού με άλλους φορείς, τον αποτελεσματικό έλεγχο του διαστημικού αντικειμένου, δυνάμει ειδικής προς τούτο συμφωνίας ή άδειας. Στην περίπτωση που ένα διαστημικό αντικείμενο δε δύναται να καθοδηγηθεί μετά την τροχιοθέτησή του, ως φορέας θεωρείται το πρόσωπο που δίνει την εντολή για τροχιοθέτηση του διαστημικού αντικειμένου,
3. ως «αποτελεσματικός έλεγχος» (effective control) νοείται: η ενεργοποίηση των μέσων ελέγχου και χειρισμού ή εξ αποστάσεως ελέγχου και χειρισμού, καθώς και των σχετικών μέσων επιτήρησης, που είναι αναγκαία για την πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων εκτόξευσης, πτήσης και καθοδήγησης ενός ή περισσοτέρων διαστημικών αντικειμένων,
4. ως «κατασκευαστής» (manufacturer) νοείται: κάθε πρόσωπο που συμμετέχει ή έχει συμμετάσχει στην ανάπτυξη, κατασκευή ή συναρμολόγηση όλου ή μέρους του διαστημικού αντικειμένου,
5. ως «πτήση /καθοδήγηση» (flight operation and guidance) νοείται: κάθε διαδικασία που αφορά την τροχιοθέτηση, τις συνθήκες πτήσης, την πλοήγηση, την πορεία ή την προώθηση του διαστημικού αντικειμένου στο εξωατμοσφαιρικό διάστημα, όπως είναι ενδεικτικά η επιλογή, ο έλεγχος ή η διόρθωση της τροχιάς ή της πορείας του,
6. ως «διαστημικές δραστηριότητες» νοούνται: οι δραστηριότητες εκτόξευσης, πτήσης και καθοδήγησης διαστημικών αντικειμένων,
7. ως «Συνθήκη για το Εξωατμοσφαιρικό Διάστημα» (Outer Space Treaty) νοείται: η Συνθήκη επί των αρχών που διέπουν τις δραστηριότητες των κρατών κατά την εξερεύνηση και χρήση του Εξωατμοσφαιρικού Διαστήματος, συμπεριλαμβανομένης της Σελήνης και άλλων ουράνιων σωμάτων, που υπεγράφη στις 27 Ιανουαρίου 1967 και επικυρώθηκε από την Ελλάδα στις 3 Οκτωβρίου 1970 (ν.δ. 670/1970 - ΦΕΚ Α' 208/1970),
8. ως «Σύμβαση περί διεθνούς διαστημικής ευθύνης» (Convention on International Space Liability) νοείται: η Σύμβαση περί διεθνούς ευθύνης από ζημίες που προκαλούνται από διαστημικά αντικείμενα, που υπεγράφη στις 29 Μαρτίου 1972 και επικυρώθηκε από την Ελλάδα στις 12 Μαρτίου 1977 (ν. 563/1977 - ΦΕΚ Α' 75/1977),
9. ως «Σύμβαση για την καταγραφή διαστημικών αντικειμένων» (Convention on Registration of Space Objects) νοείται: η Σύμβαση για την καταγραφή αντικειμένων που εκτοξεύονται στο Εξωατμοσφαιρικό Διάστημα, που υπεγράφη στις 14 Ιανουαρίου 1975 και επικυρώθηκε από την Ελλάδα στις 4 Απριλίου 2003 (ν. 3131/2003 - ΦΕΚ Α' 79/2003),
10. ως «Συμφωνία για τη διάσωση αστροναυτών και την επιστροφή διαστημικώναντικειμένων» (Agreement on the Rescue of Astronauts and the Return of Space Objects) νοείται: η Συμφωνία για τη διάσωση αστροναυτών, την επιστροφή αστροναυτών και την επιστροφή αντικειμένων που εκτοξεύονται στο
Εξωατμοσφαιρικό Διάστημα, που υπεγράφη στις 22 Απριλίου 1968 και επικυρώθηκε από την Ελλάδα στις 20 Νοεμβρίου 1974 (ν.δ. 189/1974 - ΦΕΚ Α' 350/1974),
11. ως «Κράτος Εκτόξευσης» (Launching State) νοείται: (i) ένα κράτος που εκτοξεύει ή προκαλεί την εκτόξευση ενός διαστημικού αντικειμένου, (ii) ένα Κράτος από την επικράτεια του οποίου ή από εγκατάσταση αυτού εκτοξεύεται ένα διαστημικό αντικείμενο, σύμφωνα με τον ορισμό που περιλαμβάνεται στο Άρθρο VII της Συνθήκης για το Εξωατμοσφαιρικό Διάστημα (ΦΕΚ Α' 208/1970), στο πρώτο άρθρο της Σύμβασης περί διεθνούς διαστημικής ευθύνης (ΦΕΚ Α' 75/1977) ή στο πρώτο άρθρο της Σύμβασης για την καταγραφή διαστημικών αντικειμένων (ΦΕΚ Α' 79/2003),
12. ως «ζημία» (Damage) νοείται: κάθε ζημία όπως αυτή ορίζεται στο πρώτο άρθρο της Σύμβασης περί διεθνούς διαστημικής ευθύνης (ΦΕΚ Α' 75/1977),
13. ως «μεταβίβαση αδειοδοτημένων διαστημικών δραστηριοτήτων» νοείται η μεταβίβαση σε τρίτους αδειοδοτημένων διαστημικών δραστηριοτήτων ή εν γένει δικαιωμάτων,
14. ως «Κράτος Μητρώου/Αρχείου» νοείται το Κράτος Εκτόξευσης στο Μητρώο/Αρχείο του οποίου καταχωρείται ένα διαστημικό αντικείμενο, σύμφωνα με το πρώτο άρθρο της Σύμβασης για την καταγραφή διαστημικών αντικειμένων (ΦΕΚ Α' 79/2003)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ II
Διαδικασία Αδειοδότησης
Άρθρο 3
Υποχρέωση αδειοδότησης
1. Η άσκηση των διαστημικών δραστηριοτήτων υπόκειται σε αδειοδότηση.
2. Η άδεια χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης στον φορέα κατόπιν αίτησής του, αφορά μια συγκεκριμένη κάθε φορά διαστημική δραστηριότητα και είναι προσωποπαγής. Η άδεια δύναται να μεταβιβαστεί μόνο υπό προϋποθέσεις, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο παρόν.
3. Οι διαστημικές δραστηριότητες πρέπει να διεξάγονται σύμφωνα με τις αρχές του διεθνούς δικαίου και τις σχετικές διατάξεις όπως διατυπώνονται στις υπογεγραμμένες ή/και επικυρωμένες από την Ελλάδα διεθνείς Συνθήκες, Συμβάσεις και Συμφωνίες .
Άρθρο 4
Όροι αδειοδότησης
1. Η άδεια χορηγείται για αόριστο χρόνο ή για συγκεκριμένη χρονική περίοδο με δυνατότητα ανανέωσης, εφόσον πληρούνται οι κάτωθι όροι:
α) Ο φορέας διαθέτει την απαραίτητη αξιοπιστία, ικανότητα και εμπειρία για την πραγματοποίηση των διαστημικών δραστηριοτήτων,
β) η διαστημική δραστηριότητα δεν αποτελεί απειλή για την εθνική ασφάλεια , τη δημόσια τάξη, την ασφάλεια των προσώπων και των αγαθών καθώς και τη δημόσια υγεία,
γ) η διαστημική δραστηριότητα δεν έρχεται σε αντίθεση με τις υποχρεώσεις της Ελλάδας βάσει του διεθνούς δικαίου ή τους στρατηγικούς σχεδιασμούς της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής,
δ) έχει γίνει η κατάλληλη πρόβλεψη για το μετριασμό και τη διαχείριση των διαστημικών αποβλήτων/υπολειμμάτων σύμφωνα με τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις διεθνείς πρακτικές,
ε) η διαστημική δραστηριότητα δεν προκαλεί μόλυνση του διαστήματος ή των ουρανίων σωμάτων ή δυσμενείς αλλαγές στο περιβάλλον,
στ) ο φορέας πληροί τις απαιτήσεις της Διεθνούς Ενώσεως Τηλεπικοινωνιών (ΔΕΤ- ITU) που αφορούν τροχιακές θέσεις και τις συσχετισμένες ραδιοσυχνότητες,
ζ) ο φορέας πληροί τις απαιτήσεις ασφαλιστικής κάλυψης που προβλέπονται στο άρθρο 11 και
η) ο φορέας έχει λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την ομαλή περάτωση της διαστημικής δραστηριότητας.
2. Με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύνανται να καθοριστούν επιπλέον ειδικοί όροι για την αδειοδότηση προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια ανθρώπων και περιουσιών, να προστατευθεί το περιβάλλον, να εξασφαλιστεί η βέλτιστη χρήση της ατμόσφαιρας και του Εξωατμοσφαιρικού Διαστήματος, να διαφυλαχθούν στρατηγικά, γεωπολιτικά και χρηματοοικονομικά συμφέροντα του ελληνικού Κράτους, και να ικανοποιηθούν οι υποχρεώσεις του ελληνικού Κράτους που απορρέουν από το διεθνές δίκαιο.
3. Ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να επιβάλει επιπροσθέτως σε κάθε απόφαση αδειοδότησης ειδικότερους όρους, τους οποίους κρίνει χρήσιμους κατά περίπτωση. Ειδικότερα, δύναται να επιβάλει την παροχή τεχνικής βοήθειας από τρίτους, να θέσει όρους ως προς την θέση των διαστημικών δραστηριοτήτων ή την τοποθεσία της κύριας εγκατάστασης του φορέα ή την ασφάλιση των διαστημικών δραστηριοτήτων και αντικειμένων.
4. Ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται με απόφασή του να μεταβάλει με αιτιολογημένα κριτήρια τους ειδικούς όρους που εφαρμόζονται σε μια αδειοδοτημένη διαστημική δραστηριότητα καθώς και τη χρονική διάρκεια εφαρμογής αυτών.
Άρθρο 5
Περιεχόμενο του φακέλου και διαδικασία
1. Η αίτηση για αδειοδότηση διαστημικής δραστηριότητας υποβάλλεται από τον φορέα στον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, και συνοδεύεται από παράβολο 6.000 (έξι χιλιάδων) ευρώ, το οποίο μπορεί να αναπροσαρμοσθεί με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης .
2. Η αίτηση συνοδεύεται από τα κάτωθι :
α) πλήρη στοιχεία της ταυτότητας του φορέα και της νομικής του μορφής (νομιμοποιητικά έγγραφα),
β) παρουσίαση των παρελθουσών, τρεχουσών και μελλοντικών δραστηριοτήτων του, καθώς και τις τεχνικές, οικονομικές και νομικές εγγυήσεις του,
γ) πλήρη και ακριβή περιγραφή των διαστημικών δραστηριοτήτων προς αδειοδότηση,
δ) πλήρη στοιχεία της ταυτότητας του διαστημικού αντικειμένου προς αδειοδότηση,
ε) πλήρη στοιχεία της ταυτότητας του-ων κατασκευαστή-ών του διαστημικού αντικειμένου,
στ) υπεύθυνη δήλωση του φορέα περί συμμόρφωσης στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις και πρακτικές καθώς και στην κείμενη ελληνική και διεθνή περιβαλλοντική νομοθεσία, όπως αναφέρεται στο Άρθρο 6, συνοδευόμενη από αναλυτική αναφορά των προβλέψεων και των μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος,
ζ) πλήρη στοιχεία της ταυτότητας των φυσικών ή νομικών προσώπων, για λογαριασμό των οποίων θα διεξαχθούν οι διαστημικές δραστηριότητες,
η) πλήρη στοιχεία της ταυτότητας των προσώπων που θα συμμετάσχουν στις διαστημικές δραστηριότητες,
θ) κάθε άλλο χρήσιμο στοιχείο, το οποίο μπορεί να είναι σχετικό με την απόφαση του Υπουργού για τη χορήγηση της άδειας.
ι) συμβόλαιο ασφαλιστικής κάλυψης βάσει του άρθρου 11 και
ια) τα στοιχεία που απαιτούνται για την καταχώρηση στο Εθνικό Αρχείο/Μητρώο Διαστημικών Αντικειμένων, καθώς και την κοινοποίηση στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ.
3. Τα δικαιολογητικά της παρ. 2 που συνοδεύουν την αίτηση για αδειοδότηση δύνανται να τροποποιούνται με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης. Ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης με απόφασή του δύναται να συμπληρώνει τον κατάλογο πληροφοριών της παρ. 2 του παρόντος άρθρου. Η κοινοποίηση αυτών των πληροφοριών σε καμία περίπτωση δεν απαλλάσσει τον φορέα από την παροχή κάθε πληροφορίας που (τυχόν) απαιτείται από άλλες σχετικές ρυθμιστικές διατάξεις.
4. Ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να ζητήσει από τον φορέα οποιαδήποτε συμπληρωματική πληροφορία θεωρήσει αναγκαία για την εξέταση της υποβληθείσας αίτησης σε σχέση με τον κατατεθέντα φάκελο. Η μη γνωστοποίηση ή η άρνηση παροχής των αιτούμενων πληροφοριών ή στοιχείων εντός της τεθείσας από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης προθεσμίας, η οποία πρέπει να είναι εύλογη, δύναται να οδηγήσει σε απόρριψη της αίτησης.
5. Ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να ζητήσει την παροχή γνωμοδότησης από εμπειρογνώμονες (φυσικά ή νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου με πολυετή και διεθνή εμπειρία στους τομείς του διαστήματος ή/και των αμυντικών συστημάτων), τους οποίους ορίζει για το σκοπό αυτό, για τον έλεγχο των στοιχείων της αίτησης, επί τη βάσει νομικών, τεχνικών και οικονομικών κριτηρίων όσον αφορά στην αξιοπιστία, τεχνογνωσία και εμπειρία του φορέα, την αξιοπιστία του κατασκευαστή στα σχετικά πεδία και την ικανότητά τους να συμμορφώνονται με τους εφαρμοστέους στις διεξαχθείσες διαστημικές δραστηριότητες κανόνες, καθώς και τη φερεγγυότητα του φορέα. Οι ορισμένοι από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης εμπειρογνώμονες έχουν πρόσβαση στις εγκαταστάσεις, τα κτήρια και τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν από τον φορέα με σκοπό την άσκηση των σχετικών διαστημικών δραστηριοτήτων. Σε περίπτωση άρνησης παροχής πρόσβασης εκ μέρους του φορέα, η αίτηση απορρίπτεται με απόφαση του Υπουργού.
6. Το περιεχόμενο της αίτησης γνωστοποιείται στα Υπουργεία Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εθνικής Άμυνας, Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Εξωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σε περίπτωση υποβολής τεκμηριωμένων αντιρρήσεων ή αρνητικής κρίσης έστω και ενός Υπουργείου επί της αιτήσεως για αδειοδότηση, εντός 30 ημερών από την αποστολή της αίτησης, το αίτημα του φορέα απορρίπτεται, ενώ σε διαφορετική περίπτωση τεκμαίρεται η συναίνεση του αντίστοιχου Υπουργείου.
Άρθρο 6
Αναφορά περιβαλλοντικών επιπτώσεων
1. Για κάθε διαστημική δραστηριότητα απαιτείται ο φορέας να υποβάλει σε διαδοχικά στάδια αναφορές για τις επιπτώσεις του διαστημικού αντικειμένου στο περιβάλλον. Ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης ως και ο κατά περίπτωση αρμόδιος Υπουργός δύνανται να ορίσουν έναν ή περισσότερους εμπειρογνώμονες για την αξιολόγηση των αναφορών.
2. Μια αρχική αναφορά καταρτίζεται πριν τη χορήγηση άδειας με σκοπό την εκτίμηση ενδεχόμενων περιβαλλοντικών επιπτώσεων στη Γη ή στο Εξωατμοσφαιρικό Διάστημα λόγω της εκτόξευσης ή της λειτουργίας του διαστημικού αντικειμένου.
3. Μετά την εκτόξευση του διαστημικού αντικειμένου ή κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του καταρτίζεται μια ενδιάμεση αναφορά των πραγματικών συνεπειών στο περιβάλλον της Γης ή στο εξωατμοσφαιρικό διάστημα από τις σχετικές διαστημικές δραστηριότητες.
4. Με την επιστροφή του διαστημικού αντικειμένου στην ατμόσφαιρα της Γης ή την παύση της παραγωγικής του λειτουργίας πραγματοποιείται μια τελική αναφορά.
5. Το κόστος των ανωτέρω αναφορών βαρύνει τον φορέα.
6. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία δύναται να εκδοθεί από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, καθορίζεται το περιεχόμενο των ανωτέρω αναφορών των παραγράφων 2, 3 και 4, ως και κάθε συναφής λεπτομέρεια. Μέχρι την έκδοση της ανωτέρω κοινής υπουργικής απόφασης κάθε φορέας, που προτίθεται να αδειοδοτηθεί υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση περί συμμόρφωσης στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις που προκύπτουν από την κείμενη ελληνική και διεθνή νομοθεσία, συνοδευόμενη από αναλυτική αναφορά που τεκμηριώνει τις ως άνω απαιτήσεις.
Άρθρο 7
Χορήγηση άδειας
1. Η έγκριση ή η απόρριψη της αίτησης για τη χορήγηση άδειας από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης κοινοποιείται στον φορέα εντός 90 (ενενήντα) ημερών από την υποβολή της αίτησης. Η άδεια ορίζει τις διαστημικές δραστηριότητες για τις οποίες εκδίδεται και μπορεί να περιλαμβάνει ειδικότερους όρους.
2. Σε περίπτωση που ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης απαιτεί από τον φορέα πρόσθετες πληροφορίες, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 5, ή σε περίπτωση που απαιτείται ιδιαίτερη μελέτη της αίτησης, το παραπάνω χρονικό όριο μπορεί να παρατείνεται για ένα τρίμηνο.
3. Εφόσον δεν ληφθεί απόφαση από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης εντός 90 (ενενήντα) ημερών ή εντός της παραταθείσας προθεσμίας σύμφωνα με την παρ. 2 του παρόντος από την υποβολή της αίτησης, η αίτηση τεκμαίρεται ότι απορρίφθηκε .
4. Η απόφαση χορήγησης άδειας δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Άρθρο 8
Έλεγχος δραστηριοτήτων
1. Ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να διορίζει εμπειρογνώμονες (φυσικά ή νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου με πολυετή και διεθνή εμπειρία στους τομείς του διαστήματος ή/και των αμυντικών συστημάτων), επιφορτισμένους με τον έλεγχο των διαστημικών δραστηριοτήτων που διεξάγονται από τον φορέα. O φορέας οφείλει να προβαίνει σε οποιαδήποτε απαιτούμενη ενέργεια για τη διευκόλυνση επιθεωρήσεων και ελέγχων, ανά πάσα στιγμή, όσον αφορά τις διεξαχθείσες διαστημικές δραστηριότητες.
2. Προκειμένου για την πραγματοποίηση τέτοιων επιθεωρήσεων και ελέγχων σχετικά με τις υπό εξέταση διαστημικές δραστηριότητες, οι εμπειρογνώμονες έχουν πρόσβαση σε κάθε έγγραφο ή υλικό του φορέα, σε επικαιροποιημένες πληροφορίες και δεδομένα που προκύπτουν από τις διαστημικές δραστηριότητες, καθώς και στις εγκαταστάσεις που έχουν, αμέσως ή εμμέσως, παραχωρηθεί για τις διαστημικές δραστηριότητες.
3. Όλες οι πληροφορίες, που έχουν συγκεντρωθεί κατά τη διάρκεια των επιθεωρήσεων ή των ελέγχων από τους διορισμένους προς τούτο εμπειρογνώμονες, τυγχάνουν εμπιστευτικής μεταχείρισης.
4. Σε περίπτωση άρνησης εκ μέρους του φορέα να χορηγήσει πρόσβαση στους διορισμένους προς τούτο εμπειρογνώμονες, ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να αναστείλει ή να ανακαλέσει την άδεια, σύμφωνα με το άρθρο 9.
Άρθρο 9
Ανάκληση ή Αναστολή άδειας
1. Η άδεια μπορεί να ανακληθεί ή να ανασταλεί για ορισμένο χρονικό διάστημα από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης:
α) όταν ένας από τους γενικούς ή ειδικούς όρους της άδειας δεν τηρείται ή
β) σε περίπτωση παραβίασης διάταξης του παρόντος ή
γ) για επιτακτικούς λόγους δημόσιας τάξης, ασφάλειας και υγείας
2. Όταν ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης προτίθεται να ανακαλέσει ή να αναστείλει την άδεια για τους λόγους που εκτίθενται στα σημεία α, β και γ της πρώτης παραγράφου, δίνει προηγουμένως τη δυνατότητα στο φορέα να παράσχει εξηγήσεις και να προτείνει μέτρα για την άρση της παράβασης ή την αντιμετώπιση της κατάστασης, εντός συγκεκριμένης χρονικής περιόδου. Σε περίπτωση επείγουσας ανάγκης, η άδεια μπορεί να ανασταλεί άνευ ακρόασης του φορέα.
3. Σε περίπτωση ανάκλησης ή αναστολής της άδειας, και κατόπιν έγγραφου αιτήματος του φορέα, ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να εγκρίνει μέτρα προσωρινής διαχείρισης των υπό εξέλιξη διαστημικών δραστηριοτήτων, προκειμένου να διευκολύνει τον φορέα στην εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεών του. Κάθε αίτημα πρέπει να διατυπώνεται από τον φορέα αμέσως μόλις του κοινοποιείται η απόφαση για ανάκληση ή αναστολή της άδειας.
4. Όταν η άδεια ανακαλείται ή αναστέλλεται μετά την εκτόξευση του διαστημικού αντικειμένου στο Εξωατμοσφαιρικό Διάστημα, ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για την προσωρινή συνέχιση ή την ασφαλή παύση της διαστημικής δραστηριότητας, προκειμένου να εγγυηθεί την ασφάλεια των διαστημικών δραστηριοτήτων, όσο και να διασφαλίσει την προστασία της περιουσίας και του περιβάλλοντος. Για το σκοπό αυτό, ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης μπορεί να υπαγορεύσει οδηγίες στο φορέα ή σε τρίτους, να προσφύγει στις υπηρεσίες τρίτων ή να μεταβιβάσει τις διαστημικές δραστηριότητες σε άλλο φορέα, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια των δραστηριοτήτων πτήσης και καθοδήγησης και, εφόσον είναι αναγκαίο, να θέσει εκτός τροχιάς ή να καταστρέψει το διαστημικό αντικείμενο.
5. Οι αποφάσεις ανάκλησης και αναστολής άδειας δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Άρθρο 10
Μεταβίβαση δραστηριοτήτων
1. Η μεταβίβαση αδειοδοτημένων διαστημικών δραστηριοτήτων επιτρέπεται μόνο μετά από προηγούμενη έγκριση χορηγούμενη από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης.
2. Η αίτηση για έγκριση μεταβίβασης διαστημικών δραστηριοτήτων υποβάλλεται από τον μεταβιβάζοντα φορέα.
3. Όλες οι διατάξεις που αφορούν τη διαδικασία χορήγησης άδειας εφαρμόζονται, τηρουμένων των αναλογιών, και για τη διαδικασία έγκρισης μεταβίβασης διαστημικών δραστηριοτήτων.
4. Ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να επιβάλει στην έγκριση μεταβίβασης διαστημικών δραστηριοτήτων πρόσθετους όρους που να είναι δεσμευτικοί είτε για τον μεταβιβάζοντα είτε για τον αποδέκτη είτε και για τους δυο.
5. Όταν ο αποδέκτης φορέας δεν εδρεύει ή δεν δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να αρνηθεί την έγκριση μεταβίβασης διαστημικών δραστηριοτήτων εφόσον δεν έχει υπογραφεί συμφωνία με το Κράτος του αποδέκτη φορέα και η οποία να αποζημιώνει το Ελληνικό Κράτος έναντι κάθε προσφυγής εναντίον του στο πλαίσιο της διεθνούς ευθύνης του ή έναντι κάθε αγωγής για πρόκληση ζημιών.
Άρθρο 11
Διεθνής ευθύνη για ζημίες
1. Για την κάλυψη της ευθύνης για ζημίες που προκαλούνται σε πρόσωπα και αγαθά, ο φορέας έχει την υποχρέωση να συνάψει ασφάλιση που καλύπτει ένα ελάχιστο ποσό των € 60.000.000 (εξήντα εκατομμύρια ευρώ) ανά ασφαλιστική αξίωση. Αν η διαστημική δραστηριότητα είναι προς το δημόσιο συμφέρον, ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης μπορεί να καθορίσει χαμηλότερο ποσό ή να απαλλάξει τον φορέα από την υποχρέωση ασφάλισης με διοικητική απόφαση, λαμβάνοντας υπόψη τους κινδύνους που συνδέονται με τη διαστημική δραστηριότητα και την οικονομική ικανότητα του λειτουργού. Οι διαστημικές δραστηριότητες είναι προς το δημόσιο συμφέρον αν εξυπηρετούν την εθνική ασφάλεια, την επιστήμη, την έρευνα ή την εκπαίδευση. Η ασφάλιση δεν είναι απαραίτητη εάν το ίδιο το ελληνικό Κράτος είναι ο φορέας.
2. Όταν το ελληνικό Κράτος φέρει διεθνή ευθύνη, δυνάμει του Άρθρου VII της Συνθήκης για το Εξωατμοσφαιρικό Διάστημα, των διατάξεων της Σύμβασης περί Διεθνούς Διαστημικής Ευθύνης ή των διατάξεων του παρόντος νόμου περί αποζημίωσης, δικαιούται να θεμελιώσει δικαίωμα περί αποζημίωσης εναντίον του εμπλεκόμενου φορέα, μέχρι το ποσό της αποζημίωσης που καθορίζεται σύμφωνα με τις παραγράφους 3 και 4.
3. Οι ζημίες μεταξύ του Κράτους και του φορέα προσδιορίζονται ως εξής:
α) στην περίπτωση της παραγράφου 2, όταν η ζημία προκαλείται σε τρίτο Κράτος ή σε αλλοδαπούς υπηκόους, η εκτίμηση της ζημίας πραγματοποιείται ανάμεσα στο ελληνικό Κράτος και το Κράτος που εκπροσωπεί το θύμα, σύμφωνα με τη Σύμβαση περί Διεθνούς Διαστημικής Ευθύνης ή σύμφωνα με κάθε άλλη τυχόν εφαρμοστέα ρήτρα. Ο φορέας ή το πρόσωπο που έχει οριστεί προς τούτο από αυτόν δύναται να συμμετέχει στις συζητήσεις ή στις διαδικασίες εκτίμησης ζημίας μεταξύ των εκπροσώπων των εμπλεκόμενων Κρατών, προκειμένου να υπερασπίσει τα συμφέροντά του,
β) στην περίπτωση της παραγράφου 2, όταν η ζημία προκαλείται σε Έλληνες υπηκόους, η εκτίμησή της πραγματοποιείται από Επιτροπή τριών εμπειρογνωμόνων, δυο εκ των οποίων ορίζονται από έκαστο εκ των μερών και το τρίτο κατόπιν αμοιβαίας συμφωνίας μεταξύ των μερών. Ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να επιβάλει τον εκ των προτέρων ορισμό των εμπειρογνωμόνων ως μια από τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση άδειας.
4. Κατ' εξαίρεση των περιπτώσεων της παραγράφου 5, της παραγράφου 2 του άρθρου 12 και του άρθρου 9, το καθορισμένο σύμφωνα με την παράγραφο 3 ποσό μπορεί να περιοριστεί από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, υπό όρους που εκείνος δύναται να θέσει. Σε τέτοια περίπτωση, το δικαίωμα προσφυγής του Κράτους εναντίον του φορέα δε μπορεί να υπερβεί αυτό το όριο.
5. Φορέας, ο οποίος δε συμμορφώνεται με τους όρους της αδειοδότησής του, κηρύσσεται έκπτωτος του ορίου ευθύνης της παραγράφου 4 και φέρει ευθύνη για ολόκληρο το ποσό της προκληθείσας ζημίας.
6. Εν αναμονή της οριστικής πληρωμής της αποζημίωσης, το Κράτος δύναται να αξιώσει προσωρινώς από το φορέα το ήμισυ του ποσού που έχει οριστεί σύμφωνα με τις παραγράφους 3 και 4. Το υπόλοιπο ποσό οφείλεται αμέσως μόλις το ελληνικό Κράτος πληρώσει την οφειλόμενη αποζημίωση στο θύμα ή στο Κράτος που εκπροσωπεί το θύμα.
7. Το δικαίωμα προσφυγής του ελληνικού Κράτους εναντίον άλλου εκτοξεύοντος Κράτους, σύμφωνα με το Άρθρο V παράγραφος 2 της Σύμβασης περί Διεθνούς Διαστημικής Ευθύνης, δεν αποτελεί εμπόδιο στην εφαρμογή του παρόντος άρθρου και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση προϋπόθεση για ανάληψη δράσης του ελληνικού Κράτους εναντίον του φορέα.
8. Το ελληνικό Κράτος δικαιούται άμεσης προσφυγής εναντίον του ασφαλιστή του φορέα, έως το ποσό που έχει καθοριστεί σύμφωνα με τις ως άνω παραγράφους 3 και 4.
9. Ο παρών νόμος δεν περιορίζει τη δυνατότητα λήψης και άλλων μέτρων λόγω της ευθύνης του φορέα.
10. Η ευθύνη του ελληνικού Κράτους ως προς κάθε αντίστοιχη ζημία επεκτείνεται και προς τους Έλληνες πολίτες, καθώς και προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα εντός της Επικράτειας, εκτός από εκείνα που συμμετέχουν στις σχετικές δραστηριότητες.
Άρθρο 12
Υποχρέωση ενημέρωσης
1. Ο φορέας οφείλει να ενημερώνει αμέσως τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης για κάθε είδους χειρισμό, δυσλειτουργία ή ανωμαλία του διαστημικού αντικειμένου, η οποία ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο πρόσωπα στο έδαφος, αεροπλάνο σε πτήση ή σε άλλα διαστημικά αντικείμενα ή να προκαλέσει οποιαδήποτε ζημία.
2. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση ενημέρωσης, και με την επιφύλαξη άλλων κυρώσεων ή ευθύνης για πληρωμή αποζημίωσης, ο φορέας εγγυάται στο ελληνικός Κράτος το σύνολο της οφειλόμενης αποζημίωσης σε αυτό δυνάμει της διεθνούς ευθύνης του ή δυνάμει του παρόντος νόμου.
Άρθρο 13
Επιστροφή διαστημικού αντικείμενου
1. Με την επιφύλαξη μέτρων που αφορούν στην ασφάλεια και προστασία αγαθών και προσώπων, κάθε διαστημικό αντικείμενο που ευρίσκεται ή εντοπίζεται σε ελληνικό έδαφος ή σε τοποθεσία που υπόκειται στη ελληνική δικαιοδοσία, επιστρέφεται αμελλητί στις αρμόδιες αρχές, οι οποίες και ενημερώνουν αμέσως τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης προκειμένου να διευθετήσει την επιστροφή του εν λόγω αντικειμένου στο Κράτος όπου έχει αρχειοθετηθεί, σύμφωνα με τη Συμφωνία για τη Διάσωση Αστροναυτών και την Επιστροφή Διαστημικών Αντικειμένων.
2. Όταν απαιτείται έρευνα για την αναγνώριση του Κράτους όπου έχει αρχειοθετηθεί το διαστημικό αντικείμενο ή του Κράτους εκτόξευσης, λαμβάνεται από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης κάθε αναγκαίο μέτρο για τη διαφύλαξη του αντικειμένου ή των αντικειμένων που ανευρίσκονται ή εντοπίζονται, ενδεχομένως σε συντονισμό με τις αρμόδιες για την πολιτική προστασία υπηρεσίες και με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
3. Όταν το αντικείμενο επιστρέφεται στην αρμόδια αρχή ή εφόσον είναι αναγκαίο πριν την επιστροφή του, λαμβάνεται κάθε αναγκαίο μέτρο για την προστασία των δικαιωμάτων των θυμάτων καθώς και των περιουσιών που υπέστησαν ζημία από το διαστημικό αντικείμενο.
Άρθρο 14
Κάλυψη εξόδων αίτησης
Όταν, δυνάμει του παρόντος νόμου, ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης προσφεύγει στις υπηρεσίες εμπειρογνωμόνων, το κόστος των υπηρεσιών καθώς και κάθε σχετικό έξοδο που αφορά τις εργασίες τους, βαρύνει τον αιτούντα φορέα. Σε περίπτωση που ο φορέας δεν καλύψει το σχετικό κόστος, η αίτησή του απορρίπτεται, ενώ αν είναι ήδη αδειοδοτημένος, ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να αναστείλει την άδεια, σύμφωνα με το άρθρο 9.
Άρθρο 15
Κυρώσεις
1. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, που διεξάγει διαστημικές δραστηριότητες χωρίς αδειοδότηση, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο έτη, καθώς και με πρόστιμο από 30.000 έως 300.000 ευρώ.
2. Οι ανωτέρω κυρώσεις εφαρμόζονται και σε όποιον, ενώ έχει υποβάλει αίτηση για άδεια, κοινοποιεί εκ προθέσεως εσφαλμένες ή ημιτελείς πληροφορίες για τις σχετικές διαστημικές δραστηριότητες.
Άρθρο 16
Μεταβατικές διατάξεις
1. Οι διαστημικές δραστηριότητες που είναι ήδη σε εξέλιξη κατά την ημερομηνία ισχύος του παρόντος νόμου δύνανται να συνεχισθούν για μια περίοδο δώδεκα μηνών από την ημερομηνία αυτή, χωρίς οποιαδήποτε απαίτηση για άδεια. Καμία μεταβίβαση, σύμφωνα με το Άρθρο 10, δε δύναται να πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
2. Ο φορέας εντός δώδεκα μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος υποχρεούται να υποβάλει αίτηση για αδειοδότηση στον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης για τις διαστημικές δραστηριότητες που διεξάγει. Ο φορέας παρέχει τα σχετικά έγγραφα για την επαλήθευση των όρων που περιλαμβάνονται στο άρθρο 5 παρ. 2.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙΙ
Άρθρο 17
Εθνικό Αρχείο/Μητρώο Διαστημικών Αντικειμένων
1. Στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης τηρείται Εθνικό Αρχείο/Μητρώο Διαστημικών Αντικειμένων, όπου καταχωρούνται όλα τα διαστημικά αντικείμενα για τα οποία η Ελλάδα είναι, μόνη της ή από κοινού με άλλο Κράτος το Κράτος εκτόξευσης, εκτός εάν η καταγραφή πραγματοποιείται από άλλο Κράτος ή Διεθνή Οργανισμό, σύμφωνα με τη Σύμβαση για την καταγραφή διαστημικών αντικειμένων .
2. Οι πληροφορίες που εισάγονται στο Αρχείο/Μητρώο υπόκεινται στους παρακάτω κανόνες:
α) οι καταχωρήσεις πραγματοποιούνται κατόπιν απόφασης του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης,
β) οι πληροφορίες που εμπεριέχονται είναι εκείνες οι οποίες αναφέρονται στο Άρθρο IV της Σύμβασης για την καταγραφή διαστημικών αντικειμένων, δηλαδή:
i) το όνομα των άλλων Κρατών εκτόξευσης, εφόσον υφίστανται,
ii) ο αριθμός καταγραφής του διαστημικού αντικειμένου, όπως περιγράφεται στο σημείο γ,
iii) η ημερομηνία και η θέση (έδαφος / τοποθεσία) εκτόξευσης,
iv) οι κύριες τροχιακές παράμετροι, συμπεριλαμβανομένων της κομβικής περιόδου, της κλίσης, του απογείου και του περιγείου,
ν) η γενική λειτουργία του διαστημικού αντικειμένου.
γ) Ένας μοναδικός εθνικός αριθμός καταγραφής αποδίδεται σε κάθε αντικείμενο.
δ) Επιπλέον των πληροφοριών που αναγράφονται στην παράγραφο β, καταχωρούνται:
i) ο κατασκευαστής του διαστημικού αντικειμένου,
ii) ο φορέας και ο ιδιοκτήτης του διαστημικού αντικειμένου,
iii) τα κύρια συστατικά στοιχεία και τα όργανα εντός του διαστημικού αντικειμένου,
iv) τα αρχειοθετήματα της Διεθνούς Ενώσεως Τηλεπικοινωνιών (ITU filings) σύμφωνα με τα οποία λειτουργεί το αντικείμενο.
v) η άδεια άσκησης διαστημικών δραστηριοτήτων που έχει χορηγηθεί στο φορέα με τη σχετική τεκμηρίωση
ε) ο φορέας γνωστοποιεί αμέσως στον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης τις πληροφορίες των σημείων β και δ,
στ) Μετά την καταχώρηση του διαστημικού αντικειμένου, το Υπουργείο Εξωτερικών κοινοποιεί στον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών τις πληροφορίες του σημείου β, ως και κάθε επικαιροποίησή τους, καθώς και κάθε πληροφορία σχετικά με την απώλεια, τη θέση εκτός τροχιάς ή τον τερματισμό της πτήσης του διαστημικού αντικειμένου.
ζ) Η καταχώρηση τίθεται σε ισχύ μετά το χρόνο εκτόξευσης του διαστημικού αντικειμένου και κατόπιν της έγγραφης ενημέρωσης του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης από τον φορέα για το χρόνο εκτόξευσης, την εκτόξευση και τη λειτουργία του διαστημικού αντικειμένου και εφόσον συντρέχουν όλοι οι όροι της άδειας. Σε περίπτωση που δεν συντρέχουν όλοι οι όροι της άδειας, ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να ανακαλέσει ή να αναστείλει την άδεια, σύμφωνα με το άρθρο 9.
η) Σε περίπτωση οποιασδήποτε μεταβολής στοιχείων, πραγματοποιείται συμπληρωματική καταγραφή, υπό την ευθύνη του φορέα εντός τριάντα ημερών από την ημέρα που αυτός έλαβε γνώση της όποιας τυχόν μεταβολής. Ελλείψει γνωστοποίησης τέτοιων τυχόν μεταβολών εκ μέρους του φορέα εντός της τεθείσας προθεσμίας, ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να ανακαλέσει ή να αναστείλει την άδεια, σύμφωνα με το άρθρο 9.
ΜΕΡΟΣ Β'
Ίδρυση και αρμοδιότητες ελληνικής διαστημικής εταιρείας
Άρθρο 18
Σύσταση ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ Α.Ε.».
1. Συστήνεται ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ Α.Ε.» και το διακριτικό τίτλο «ΕΛ. Δ.Ο. Α.Ε.» (στο εξής η «Εταιρεία»). Στις διεθνείς συναλλαγές, η επωνυμία της Εταιρείας αποδίδεται στα αγγλικά ως «HELLENIC SPACE AGENCYS.A.». Έδρα της Εταιρείας ορίζεται ο Δήμος Αθηναίων , με απόφαση δε του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δύναται να οριστεί ως έδρα άλλος δήμος του νομού Αττικής.
2. Η Εταιρεία εποπτεύεται από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, διέπεται από τις διατάξεις του νόμου αυτού και συμπληρωματικώς από τις διατάξεις του κ.ν. 2190/1920 (Α' 144), όπως εκάστοτε ισχύει, ενώ εξαιρείται ρητώς από τις διατάξεις που διέπουν τις επιχειρήσεις του δημόσιου τομέα.
3. Η διάρκεια της Εταιρείας ορίζεται σε τριάντα (30) έτη από την ημερομηνία δημοσίευσης της υπουργικής απόφασης της παραγράφου 6 του παρόντος άρθρου.
4. Σκοπός της εταιρείας είναι :
α. Η αναζήτηση, προώθηση και συμμετοχή ή/και διαχείριση προγραμμάτων και έργων σχετικά με τις διαστημικές δραστηριότητες σε τομείς όπως η επιστημονική έρευνα, η τεχνολογία, οι τηλεπικοινωνίες, η άμυνα και η ασφάλεια, η οικονομία, το περιβάλλον, η αγροτική ανάπτυξη, οι μεταφορές, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση και το εμπόριο.
β. Ο συντονισμός, η υποστήριξη και η κινητοποίηση φορέων, Υπηρεσιών και νομικών προσώπων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα για την προώθηση, διάχυση και αξιοποίηση της διαστημικής πολιτικής της Ελλάδας,
γ. Η διαμόρφωση πρότασης για την εθνική στρατηγική στον τομέα του διαστήματος, σε συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα, το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, καθώς και η εκπόνηση κυλιόμενου-δυναμικού σχεδίου δράσης της εθνικής διαστημικής στρατηγικής σε συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα, το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα που θα προσδιορίζει στόχους, τομείς συνεργασίας και διαδικασίες για την επίτευξη των στόχων.
δ. Ο συντονισμός και η συνεργασία των εθνικών εκπροσώπων στον τομέα του διαστήματος και των εφαρμογών του, η ανάπτυξη ευρωπαϊκών και διεθνών συνεργασίων, η ανταλλαγή και σύνθεση γνώσεων, καινοτομίας και δράσεων προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η ανταποδοτική συμμετοχή της χώρας στους ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς διαστήματος, σε ευρωπαϊκά ή διεθνή διαστημικά προγράμματα, καθώς και η σχεδίαση προγραμμάτων για την εξυπηρέτηση εθνικών, επιστημονικών, επιχειρησιακών και αναπτυξιακών αναγκών στις οποίες το διάστημα έχει πρωταρχικό ρόλο.
ε. Η ανάπτυξη, αξιοποίηση και ενίσχυση της τεχνολογίας και των διαστημικών εφαρμογών, υπηρεσιών και επίγειων υποδομών προς όφελος της εγχώριας βιομηχανίας και έρευνας,
καθώς και η υποστήριξη αυτής στον σχεδιασμό εξοπλισμού, συστημάτων, υλικών και δορυφόρων, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων τηλεπισκόπησης, μέσω της εκμετάλλευσης της συμμετοχής της χώρας στους διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς και προγράμματα, καθώς και των «βιομηχανικών επιστροφών» που δικαιούται η χώρα.
στ. Ο συντονισμός και η συνεργασία με συναρμόδιους φορείς και υπηρεσίες για τη συνεχή επιμόρφωση των φοιτητών, των νέων ερευνητών και των δημόσιων λειτουργών σε θέματα διαστήματος, καθώς και η σχεδίαση και η υλοποίηση δράσεων για την κατανόηση των διαστημικών δραστηριοτήτων και εφαρμογών.
ζ. Η προώθηση θεμάτων τυποποίησης και η μεταφορά τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών στον τομέα των διαστημικών εφαρμογών/υπηρεσιών.
η. Η πειραματική/εμπορική αξιοποίηση των δικαιωμάτων του ελληνικού Δημοσίου σε δορυφορικά και διαστημικά αντικείμενα, καθώς και των συναφών υπηρεσιών και πόρων.
θ. Η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και εκπόνηση μελετών αναφορικά με τη διαχείριση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων του ελληνικού Δημοσίου στο διάστημα, την καταχώρηση και αξιολόγηση διαστημικών αντικειμένων, καθώς και την ανάπτυξη δορυφορικών συστημάτων.
ι. Η παροχή συνδρομής προς το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης αναφορικά με δορυφορικά και διαστημικά θέματα.
5. Το μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας ορίζεται στο ποσό των εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ, το οποίο διαιρείται σε εξήντα (60) κοινές ονομαστικές μετοχές ονομαστικής αξίας χιλίων (1.000) ευρώ εκάστη. Το μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας καταβάλλεται εξ ολοκλήρου από το Ελληνικό Δημόσιο. Το ελληνικό Δημόσιο για την άσκηση των μετοχικών του δικαιωμάτων εκπροσωπείται από τους Υπουργούς Οικονομικών και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, ή από πρόσωπα εξουσιοδοτημένα από αυτούς.
6. Με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καταρτίζεται το καταστατικό της Εταιρείας, με το οποίο ρυθμίζονται όλα τα θέματα που προβλέπονται στην κείμενη για τις ανώνυμες εταιρείες νομοθεσία και καταχωρίζεται στο ΓΕ.ΜΗ. σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί δημοσιότητας. Το καταστατικό της Εταιρείας, συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων που ρυθμίζονται κατά περιεχόμενο και από τις διατάξεις του παρόντος, μπορεί να τροποποιείται και να κωδικοποιείται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης.
7. Οι πόροι της Εταιρείας προέρχονται από:
α) την εκμετάλλευση δικαιωμάτων επί των διαστημικών αντικειμένων, των δορυφόρων, των δορυφορικών τροχιών και των συναφών ραδιοσυχνοτήτων που έχουν εκχωρηθεί στην Εταιρεία από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, καθώς και συμβάσεων ή προγραμμάτων που υλοποιούνται κατά την άσκηση πειραματικής/ εμπορικής δραστηριότητας,
β) χορηγίες, έσοδα και χρηματοδοτήσεις από δημόσιες επιχειρήσεις, φορείς πάσης φύσεως, Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλους Διεθνείς Οργανισμούς, που δραστηριοποιούνται από κοινού σε έργα ή προγράμματα του διαστημικού τομέα,
γ) την παροχή υπηρεσιών και τη μεταβίβαση των δικαιωμάτων χρήσης επιστημονικών - ερευνητικών έργων και μελετών,
δ) δωρεές, κληρονομιές, κληροδοσίες, εισπράξεις από τόκους καταθέσεων, προσόδους από την εκμετάλλευση της περιουσίας του και λοιπά πάσης φύσεως έσοδα από νόμιμες πηγές,
ε) χορηγίες από ιδιώτες,
8. Όλοι οι πόροι της Εταιρείας κατατίθενται σε λογαριασμό όψεως που τηρείται σε πιστωτικό ίδρυμα στην ημεδαπή και κινείται με εντολή του Διευθύνοντος Συμβούλου, κατόπιν σχετικής έγκρισης του Διοικητικού Συμβουλίου. Η ανάληψη, διάθεση ή πραγματοποίηση οποιασδήποτε δαπάνης από τον εταιρικό λογαριασμό κάτω από ένα προκαθορισμένο ποσό, που ορίζεται στον εσωτερικό κανονισμό και για καθημερινές λειτουργικές δαπάνες γίνεται με εντολή του Διευθύνοντος Συμβούλου της Εταιρείας ή προσώπου νομίμως εξουσιοδοτημένου από αυτόν.
9. Μέρος του θετικού αποτελέσματος (έσοδα μείον έξοδα) της οικονομικής διαχείρισης κάθε χρήσης της Εταιρείας αποδίδεται στον τακτικό Προϋπολογισμό ως δημόσιο έσοδο. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης καθορίζονται το αποδιδόμενο ποσοστό, η σχετική διαδικασία και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας διάταξης.
10. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, ως και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, η Εταιρεία δύναται να επιχορηγείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ή από τον τακτικό Προϋπολογισμό, για την πραγματοποίηση του σκοπού της. Σε κάθε περίπτωση, εφαρμόζονται οι ρυθμίσεις του ενωσιακού δικαίου περί κρατικών ενισχύσεων, εξαιρουμένων των στρατιωτικών εφαρμογών και των θεμάτων εθνικής ασφαλείας.
Άρθρο 19
Όργανα της Εταιρείας
1. Τα όργανα της Εταιρείας είναι η Γενική Συνέλευση, καθώς και το Διοικητικό Συμβούλιο που απαρτίζεται από τον Πρόεδρο , τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τα Μέλη του.
2. Το ανώτατο όργανο της Εταιρείας είναι η Γενική Συνέλευση, η οποία αποφασίζει για κάθε θέμα που προβλέπεται στο καταστατικό και στις διατάξεις του ν. 2190/1920, με εξαίρεση τα ζητήματα τα οποία αποφασίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
3. Όργανα διοίκησης της Εταιρείας είναι το Διοικητικό Συμβούλιο και ο Διευθύνων Σύμβουλος, οι αρμοδιότητες των οποίων, ως και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια, καθορίζονται και εξειδικεύονται από το καταστατικό της Εταιρείας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Ο Διευθύνων Σύμβουλος προΐσταται των Διευθύνσεων της Εταιρείας και λαμβάνει όλες τις αναγκαίες εκτελεστικές αποφάσεις σύμφωνα με τα καθοριζόμενα στο καταστατικό της Εταιρείας.
4. Το Διοικητικό Συμβούλιο αποτελείται από πέντε μέλη (Πρόεδρος, Διευθύνων Σύμβουλος, και τρία μέλη) και ορίζεται από τη Γενική Συνέλευση για πενταετή θητεία, είναι δε υπεύθυνο για τη διοίκηση της Εταιρείας και την επίτευξη των καταστατικών της σκοπών. Το Διοικητικό Συμβούλιο αποφασίζει επί όλων των θεμάτων που σχετίζονται με τη διαχείριση της Εταιρείας, εκτός από τα θέματα εκείνα που σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου ανήκουν στην αρμοδιότητα της Γενικής Συνέλευσης. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας μπορεί με απόφασή του να αναθέτει το χειρισμό ιδιαίτερων ζητημάτων σε εξειδικευμένους επιστήμονες, οι οποίοι δεν ανήκουν στο τακτικό προσωπικό της Εταιρείας και οι οποίοι διαθέτουν ειδικές γνώσεις και πείρα στις υποθέσεις που τους ανατίθενται, η δε αμοιβή αυτών προσδιορίζεται με την ίδια ως άνω απόφαση.
5. Ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος είναι μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, ασκούν τις προβλεπόμενες στο καταστατικό αρμοδιότητες και διορίζονται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης για διάστημα πέντε ετών μετά από δημόσια προκήρυξη της θέσης και απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης. Με την προκήρυξη της θέσης καθορίζεται και η διαδικασία της επιλογής, εξειδικεύονται τα αναγκαία προσόντα, οι όροι απασχόλησης και οι προϋποθέσεις διορισμού, μπορεί δε να ορίζεται ότι απαιτούνται και προσόντα πλέον των αναφερόμενων κατωτέρω. Τα απαιτούμενα προσόντα για την κατάληψη της θέσης του Προέδρου είναι πτυχίο Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αλλοδαπής, μεταπτυχιακό κατά προτίμηση σε συναφές αντικείμενο, πολυετής και διεθνής εμπειρία στον τομέα του Διαστήματος, εμπειρία σε θέματα διοίκησης και οργάνωσης, καθώς και άριστη γνώση τουλάχιστον της αγγλικής γλώσσας, ενώ η καλή γνώση και άλλων γλωσσών είναι επιθυμητή. Τα απαιτούμενα προσόντα για την κατάληψη της θέσης του Διευθύνοντος Συμβούλου είναι πτυχίο Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αλλοδαπής, μεταπτυχιακό κατά προτίμηση σε συναφές αντικείμενο, πολυετής εμπειρία τόσο στον τομέα του Διαστήματος όσο και σε θέματα διοίκησης και οργάνωσης, καθώς και άριστη γνώση τουλάχιστον της αγγλικής γλώσσας, ενώ η πολύ καλή γνώση και άλλων γλωσσών είναι επιθυμητή.
6. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας πρέπει να διαθέτουν αναγνωρισμένο κύρος, επιστημονική επάρκεια και επαγγελματική εμπειρία, υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας και εκτενή εμπειρία που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της θέσης ή των τομέων στους οποίους δραστηριοποιείται η Εταιρεία.
Άρθρο 20
Εσωτερικοί Κανονισμοί
1. Με κανονισμούς που καταρτίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας, ρυθμίζονται θέματα εσωτερικής λειτουργίας, ασφάλειας και ελέγχου της Εταιρείας. Επιπροσθέτως, με αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας καθορίζονται οι όροι και οι διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης συμβάσεων προμηθειών προϊόντων, παροχής υπηρεσιών, εκπόνησης μελετών, ανάθεσης και εκτέλεσης συμβάσεων έργων, αγορών ακινήτων, ανταλλαγών και πωλήσεων κινητών και ακινήτων πραγμάτων, μισθώσεων ακινήτων, εκμισθώσεων και γενικά παραχωρήσεων χρήσης και κάθε άλλου ενοχικού ή εμπράγματου δικαιώματος σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας, με την επιφύλαξη των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας.
2. Με τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας ρυθμίζονται ιδίως η οργάνωση, λειτουργία και διάρθρωση των Διευθύνσεων της Εταιρείας, συμπεριλαμβανομένης και της υπηρεσίας εσωτερικού ελέγχου, η κατανομή αρμοδιοτήτων στις Διευθύνσεις της, ο αριθμός των θέσεων προσωπικού και η κατανομή τους στις διοικητικές μονάδες της Εταιρείας, καθώς και ο αριθμός των θέσεων νομικού συμβούλου, νομικών συνεργατών και δικηγόρων, οι οποίοι συνδέονται με την Εταιρεία με σχέση έμμισθης εντολής, τα αναγκαία προσόντα, οι όροι πρόσληψης και εργασίας και η βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη σύμφωνα με τον κανονισμό προσωπικού, οι διαδικασίες αξιολόγησης των διευθυντικών στελεχών, καθώς και το πειθαρχικό δίκαιο του προσωπικού και κάθε άλλο σχετικό ζήτημα.
Άρθρο 21
Θέματα Προσωπικού
1. Η Εταιρεία προσλαμβάνει προσωπικό με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου για απασχόληση ορισμένου ή αορίστου χρόνου, με σύμβαση έμμισθης εντολής ή με σύμβαση έργου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Η Εταιρεία δύναται, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, να προσλαμβάνει έως δέκα (10) ειδικούς επιστήμονες εγνωσμένης αξίας στο εξειδικευμένο πεδίο του Διαστήματος και για την κάλυψη των ιδιαίτερων αναγκών του Δημόσιου κατά τον έλεγχο των διαστημικών δραστηριοτήτων και την εποπτεία των διαστημικών αντικειμένων.
2. Κατά την έναρξη λειτουργίας της Εταιρείας και για να καλυφθούν άμεσες ανάγκες στελέχωσης, με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, επιτρέπεται να αποσπώνται στην Εταιρεία, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, έως έξι (6) στελέχη του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης (μόνιμοι ή με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου) και της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Με την ίδια απόφαση ρυθμίζονται οι όροι και οι ειδικότερες λεπτομέρειες εφαρμογής της απόσπασης. Με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, οι άμεσες και επείγουσες ανάγκες στελέχωσης της Εταιρείας δύνανται να καλυφθούν και με μετακίνηση/ παράλληλη άσκηση καθηκόντων από υφιστάμενο εξειδικευμένο προσωπικό του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και της ΕΕΤΤ.
3. Για την κάλυψη των αναγκών της Εταιρείας, επιτρέπεται η απόσπαση στην Εταιρεία προσωπικού από το Δημόσιο ή νομικά πρόσωπα του δημόσιου ή ευρύτερου δημόσιου τομέα, συμπεριλαμβανομένων των ανεξάρτητων διοικητικών αρχών, για διάστημα τριών (3) ετών, το οποίο μπορεί να παρατείνεται μία (1) φορά για ίσο χρονικό διάστημα. Η απόσπαση διενεργείται με κοινή απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και του οικείου κατά περίπτωση Υπουργού, χωρίς να απαιτείται η γνώμη του Υπηρεσιακού Συμβουλίου του φορέα από τον οποίο αποσπάται. Το κόστος της μισθοδοσίας βαρύνει την Εταιρεία. Επιτρέπεται επίσης, η απόσπαση προσωπικού από νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που εποπτεύονται από το Δημόσιο, ευρωπαϊκούς ή και διεθνείς οργανισμούς. Η απόσπαση διακόπτεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, αν εξέλιπαν οι λόγοι που επέβαλαν την απόσπαση, είτε μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου ή λόγω λύσεως της εργασιακής σχέσης σύμφωνα με τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα ή τις διατάξεις που διέπουν την εργασιακή σχέση του εργαζόμενου. Ο χρόνος της απόσπασης θεωρείται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας του υπαλλήλου στην οργανική του θέση.
Άρθρο 22
Προνόμια - φορολογικές απαλλαγές
Η Εταιρεία απολαμβάνει όλων των διοικητικών, οικονομικών, δικαστικών, ουσιαστικού και δικονομικού δικαίου προνομίων και ατελειών του Δημοσίου. Επίσης, απαλλάσσεται από την καταβολή δασμών, άμεσων ή έμμεσων φόρων, πλην του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων και του Ειδικού Φόρου επί Ακινήτων, εισφορών υπέρ τρίτων και τελών οποιασδήποτε φύσεως για τον εισαγόμενο από αυτήν εξοπλισμό που προορίζεται για την εκπλήρωση των σκοπών της, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις. Κάθε πράξη ή συμφωνία, που αφορά στη μεταβίβαση στοιχείων ενεργητικού ή παθητικού και κάθε εμπράγματου δικαιώματος προς την Εταιρεία ή από την Εταιρεία προς θυγατρικές της, καθώς και η μεταγραφή των πράξεων ή συμφωνιών αυτών στα οικεία υποθηκοφυλακεία ή κτηματολογικά γραφεία, απαλλάσσεται από κάθε φόρο, εκτός του Φόρου Συγκέντρωσης Κεφαλαίου και των Φόρων Μεταβίβασης ακινήτων, δωρεών, κληρονομιών, όπου συντρέχει τέτοια περίπτωση, από κάθε τέλος, εισφορά ή δικαίωμα υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου και ασφαλιστικών οργανισμών ή τρίτων. Ειδικά ως προς το φόρο εισοδήματος, η Εταιρεία απαλλάσσεται αυτού, με εξαίρεση το εισόδημα που αποκτά από κεφάλαιο και υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου σύμφωνα με την περ. α του άρθρου 46 του ν. 4172/2013 (Α' 167). Σε κάθε περίπτωση, εφαρμόζονται οι ρυθμίσεις του ενωσιακού δικαίου περί κρατικών ενισχύσεων, εξαιρουμένων των ζητημάτων που αφορούν στρατιωτικές εφαρμογές και των θεμάτων εθνικής ασφαλείας.
Άρθρο 23
Λύση-εκκαθάριση
Σε περίπτωση λύσης της Εταιρείας, η αναγκαία εκκαθάριση διενεργείται κατά τις κείμενες περί ανωνύμων εταιρειών διατάξεις. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, καθώς και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα που αφορούν το προσωπικό της εταιρείας, τα περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας (υλικά και άυλα) ως και κάθε συναφής με την διάλυση της Εταιρείας λεπτομέρεια.
Άρθρο 24
Θέματα ελέγχου, εποπτείας και διαφάνειας
1. Ο διαχειριστικός και οικονομικός έλεγχος, καθώς και η εποπτεία της Εταιρείας ασκούνται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία.
2. Η Εταιρεία υποβάλλει εντός του πρώτου τριμήνου κάθε έτους στον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης αναφορά επιτευχθέντων στόχων, οικονομικών στοιχείων και προβλέψεων για το επόμενο έτος καθώς και το επικαιροποιημένο στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιό της. Η πρώτη αναφορά παραδίδεται μετά την ολοκλήρωση τουλάχιστον ενός έτους από τη λειτουργία της εταιρείας.
3. Η πρόταση για την εθνική διαστημική στρατηγική καθώς και το κυλιόμενο σχέδιο δράσης υποβάλλονται για έγκριση στον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης.
4. Η Εταιρεία υποχρεούται να παράσχει οποιαδήποτε στοιχεία αφορούν τη λειτουργία της ή κάθε άλλη σχετική πληροφορία κατόπιν αιτήματος του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης.
5. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας δύναται να προσκληθεί σε επιτροπές ενώπιον της Βουλής για να τις ενημερώσει για κάθε σχετικό θέμα στον τομέα του Διαστήματος, με την επιφύλαξη των θεμάτων εθνικής ασφαλείας κατά τη διαχείριση στρατιωτικών εφαρμογών και διαστημικών πόρων.
Άρθρο 25
Θέση σε ισχύ
Ο παρών νόμος τίθεται σε ισχύ από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.Πηγή: Taxheaven
25 Apr, 2017