Αριθ. πρωτ.: 36246/ 2017 Εντατικοποίηση ελέγχων στην αγορά κατά την πασχαλινή περίοδο

Αριθ. πρωτ.: 36246/ 2017 Εντατικοποίηση ελέγχων στην αγορά κατά την πασχαλινή περίοδο

Αθήνα, 27-Μαρτίου-2017
Αρ. Πρωτ. : 36246



ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
ΓΕΝΙΚΗ ∆/ΝΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
∆ΙΕΥΘΥΝΣΗ ΘΕΣΜΙΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
-ΤΜΗΜΑ ΘΕΣΜΙΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ
-ΤΜΗΜΑ ΘΕΣΜΙΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΏΝ

Tαχ. ∆/νση: Πλ. Κάνιγγος 20
Τ.Κ.: 101 81
Πληροφορίες : Νεκτ. Χελιώτης
∆ηµ. Αντωναράκος Τηλέφωνο: 213-1514200
Fax: 210-3842642
Email: heliotisnek@gge.gr
antwnarakos@gge.gr

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

ΘΕΜΑ: «Εντατικοποίηση ελέγχων στην αγορά κατά την πασχαλινή περίοδο».


1). Κατά την πασχαλινή περίοδο, παρουσιάζεται αυξηµένη ζήτηση αγαθών και υπηρεσιών που εθιµικά συνδέονται µε το εορταστικό κλίµα των ηµερών.

Καθήκον της πολιτείας, προκειµένου να διασφαλιστεί η εύρυθµη λειτουργία της αγοράς και η προστασία του καταναλωτικού κοινού, είναι να προβαίνει σε ελέγχους αναφορικά µε την τήρηση του υφιστάµενου νοµοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία της αγοράς και συγκεκριµένα:

α) Του Ν.4177/2013-ΦΕΚ 173/Α/08-08-2013 «Κανόνες ρύθµισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών και άλλες διατάξεις», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

β) Της απόφασης µε αριθ. πρωτ. Α2-718/28.7.2014-ΦΕΚ 2090/Β/31-07-2014 «Κωδικοποίηση Κανόνων ∆ιακίνησης και Εµπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ∆Ι.Ε.Π.Π.Υ)».

γ) Του Ν. 4264/2014-ΦΕΚ 115/Α/15-05-2014 «Άσκηση Εµπορικών ∆ραστηριοτήτων εκτός καταστήµατος και άλλες διατάξεις», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

δ) Της µε αριθ. πρωτ. 56885/10.11.2014 Απόφασης «Κώδικας δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες» -ΦΕΚ 3107/Β/19-11-2014».

ε) Της Υπουργικής απόφασης µε αριθ. πρωτ. 17730/13.2.2017-ΦΕΚ 453/Β/16-02-2017 « Ρυθµίσεις ειδικότερων λεπτοµερειών ………….σε εφαρµογή των διατάξεων του άρθρου 66 του ν. 4446/2016 (Α΄240)» σύµφωνα µε την οποία οι επιχειρήσεις –δικαιούχοι πληρωµής οι οποίοι αποδέχονται κάρτες πληρωµής υποχρεούνται να ενηµερώνουν τους καταναλωτές σχετικά µε την αποδοχή καρτών και µέσων πληρωµής του συστήµατος καρτών πληρωµής, σύµφωνα µε την παράγραφο 1 του άρθρου 66 του ν. 4446/2016 (Α΄240)».

2). Οι αρµόδιες υπηρεσίες κατά την πασχαλινή περίοδο πρέπει να έχουν αυξηµένη παρουσία στην αγορά (καταστήµατα, λαϊκές αγορές-υπαίθριο εµπόριο, κεντρικές και τοπικές αγορές κ.λ.π.) µε την εντατικοποίηση των ελέγχων, είτε αυτοτελώς, είτε µε συναρµόδιες Υπηρεσίες (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, Σ∆ΟΕ, Υπουργείο Υγείας, κ.λ.π), για την αποτροπή φαινοµένων εξαπάτησης και εκµετάλλευσης των καταναλωτών, και προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισµού καθώς και σε επίκαιρα σηµεία του εθνικού, επαρχιακού και αστικού δικτύου, λιµάνια κ.λ.π.

Ειδικότερα θα πρέπει να ελέγχονται οι επιτηδευµατίες ως προς:

- Την ανάρτηση πινακίδων µε τις προβλεπόµενες ενδείξεις.
- Την επισήµανση των τροφίµων (προσυσκευασµένων και µη ) -ενδείξεις ιδίως δε σε περιπτώσεις ανακριβών- παραπλανητικών ενδείξεων.
- Την είσπραξη αντιτίµου µεγαλύτερου του αναγραφόµενου επί των πινακίδων ή των τιµοκαταλόγων.
- Την έκδοση νοµίµων παραστατικών στοιχείων σε όλα τα στάδια διακίνησης.
- Την ελλιπή στάθµιση.
- Κάθε άλλη παράβαση που αναφέρεται στο Νόµο 4177/2013, στη µε αριθµ. πρωτ. Α2-718/28.7.2014 απόφαση.

Οι σχετικές επισηµάνσεις θα πρέπει να αναγράφονται όπου αυτό απαιτείται τουλάχιστον στην ελληνική γλώσσα και να είναι άµεσα ορατές στους καταναλωτές. Θα πρέπει να αποφεύγονται εκφράσεις, σήµατα ή οποιαδήποτε άλλη ένδειξη που ενδεχοµένως θα µπορούσαν να οδηγήσουν σε παραπλάνηση τον καταναλωτή.

3). Επί διαπιστωµένων παραβάσεων, επιβάλλονται ποινικές κυρώσεις σύµφωνα µε τον Ν.4177/2013 καθώς και διοικητικές κυρώσεις σύµφωνα µε την αριθ. πρωτ. Α2-718/28.7.2014 απόφαση, την µε αριθ. πρωτ. 17730/13.2.2017 απόφαση και το N.4264/2014, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και, εφόσον προβλέπεται, οι υποθέσεις αποστέλλονται και στις αρµόδιες Εισαγγελικές Αρχές.

4). Ανάλογα εφαρµόζονται και οι διατάξεις του Ν. 3959/2011 (ΦΕΚ 93/Α/20-04-2011) «Περί προστασίας του ελευθέρου ανταγωνισµού», και όπου διαπιστώνονται στρεβλώσεις στην αγορά (εναρµονισµένες πρακτικές, µονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές δραστηριότητες, δεσπόζουσα θέση κ.λ.π.) παραπέµπονται στην αρµόδια Επιτροπή Ανταγωνισµού.

5). ∆εδοµένου ότι κατά την πασχαλινή περίοδο, αναµένεται αυξηµένη διακίνηση των καταναλωτών, µέσω επιβατικών πλοίων, σιδηροδρόµων, αεροδροµίων και υπεραστικών λεωφορείων, οι έλεγχοι θα πρέπει να εντατικοποιηθούν και ως προς τη διαπίστωση εφαρµογής του άρθρου 137 της µε αριθµ. πρωτ. Α2-718/28.7.2014 απόφασης (Κανόνες ∆Ι.Ε.Π.Π.Υ), µε το οποίο ορίζονται ανώτατες τιµές διάθεσης σε ορισµένα είδη σε χώρους που δεν λειτουργεί ο ανταγωνισµός.

6). Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στα µεγάλα κέντρα συγκέντρωσης κρεάτων και οπωρολαχανικών και στη διακίνηση των προϊόντων αυτών προς τις περιφερειακές και τοπικές αγορές για την κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών.

Τα κέντρα αυτά, ως γνωστόν, αποτελούν τη βάση διαµόρφωσης των τιµών µέχρι τον τελικό καταναλωτή και γι’ αυτό θα πρέπει οι έλεγχοι να γίνονται µε στόχο την αποφυγή παραβατικών συµπεριφορών και κάθε αθέµιτης ενέργειας, µε σκοπό την κερδοσκοπία, το παρεµπόριο και την φοροδιαφυγή (υπερτιµολογήσεις, υποτιµολογήσεις, πλαστά και ανειλικρινή παραστατικά, µη έκδοση παραστατικών, ελληνοποιήσεις εισαγωγών, κ.λ.π.) προκειµένου να προστατευτεί ο καταναλωτής και να διασφαλιστεί το δηµόσιο συµφέρον.

Ειδικότερα όσον αφορά τα κρέατα σε ισχύ βρίσκεται:

Α) Το άρθρο 16 των Κανόνων ∆Ι.Ε.Π.Π.Υ περί «Τήρησης βιβλίου σφαγών στα σφαγεία της χώρας, τα οποία είναι εγκεκριµένα για τη σφαγή » όπου µεταξύ των άλλων αναφέρεται ότι σε όλα τα σφαγεία της Χώρας (Ιδιωτικά, ∆ηµοτικά κλπ) στα οποία γίνεται σφαγή ζώων, τηρείται υποχρεωτικά βιβλίο σφαγών, στο οποίο καταγράφονται όλες οι σφαγές των ζώων, τα οποία προσκοµίζονται σε αυτά για σφαγή.

Β) Το άρθρο 18 των Κανόνων ∆Ι.Ε.Π.Π.Υ περί « Παραπροϊόντων σφάγιων και τρόπος πώλησης τούτων » όπου µεταξύ των άλλων αναφέρεται ότι καθ' όλη την διάρκεια του έτους, οι λιανοπωλητές κρεοπώλες πωλούν τις συκωταριές και τα κεφαλάκια αµνοεριφίων χωριστά του κρέατος, από το οποίο προέρχονται, σε αυτή την περίπτωση τα κεφαλάκια πωλούνται µε το τεµάχιο και οι συκωταριές µε το κιλό, µε εξαίρεση την περίοδο από Σάββατο του Λαζάρου µέχρι και Κυριακή του Θωµά, όπου µπορούν να πωλούν αµνοερίφια µαζί µε τα κεφάλια και τις συκωταριές τους, όπου τα κεφαλάκια πωλούνται σε τιµή ανά κιλό.

Γ) Το άρθρο 24 των Κανόνων ∆Ι.Ε.Π.Π.Υ περί « Επισήµανσης» κατά το στάδιο της λιανικής.

Όσον αφορά την επισήµανση, ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδουµε στον έλεγχο των καταστηµάτων λιανικής πώλησης νωπών κρεάτων, λαµβάνοντας σοβαρά υπόψη ότι η ένδειξη προέλευσης του κρέατος που θα αναγράφεται στις πινακίδες ή τιµοκαταλόγους των λιανοπωλητών, δεν µπορεί να είναι διαφορετική από την ένδειξη της προέλευσης της φερόµενης επί των σφαγίων σφραγίδας, σε συνδυασµό και µε την αναγραφή της προέλευσης και επί των σχετικών τιµολογίων αγοραπωλησίας, σύµφωνα µε τις επιταγές του άρθρου 13 «παραστατικά εµπορίας και διακίνησης» του ν. 4177 /2013 όπως ισχύει, σε συνδυασµό µε το άρθρο 23 των Κανόνων ∆Ι.Ε.Π.Π.Υ περί « Στοιχείων – ενδείξεων στα παραστατικά εµπορίας και διακίνησης νωπών βοοειδών και χοιρινών νωπών –κατεψυγµένων».

7). Επίσης απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή:

α) Στην εµπορία και διακίνηση των πτηνοτροφικών προϊόντων (αυγά) ήτοι πλήρης επισήµανση από εγκεκριµένο ωοσκοπικό κέντρο επί του κελύφους αυτών, καθώς και αναγραφή των προβλεποµένων από τον Καν. 589/2008 ενδείξεων επί των συσκευασιών διακίνησης καθώς και επί των παραστατικών.

β) Στην εµπορία και διακίνηση προϊόντων ζύµης (τσουρέκια κ.λ.π) µε προσθήκη ή µη άλλων γλυκαντικών ουσιών. Επί της συσκευασίας αυτών θα πρέπει να αναγράφονται πλήρως και ευκρινώς στην ελληνική γλώσσα τα συστατικά και ο υπεύθυνος διάθεσης του προϊόντος σύµφωνα µε την ισχύουσα ενωσιακή και εθνική νοµοθεσία.

8). Όσον αφορά την διακίνηση-εµπορία, εποχικών ειδών και παιχνιδιών, µε τα συνακόλουθα, απαραίτητα για τη χρήση τους προϊόντα (π.χ. µπαταρίες, ρευµατοδότες και ρευµατολήπτες κ.τ.λ.), ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί σε ότι αφορά τις ενδείξεις που θα πρέπει να αναγράφονται επί της συσκευασίας ή επί πινακίδας σταθερά προσαρτηµένης σε αυτά, σύµφωνα µε το άρθρο 68 της Υ.Α. Α2-718/28.7.2014 (ΦΕΚ 2090/Β/2014 Κωδικοποίηση Κανόνων ∆ιακίνησης και Εµπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών-∆Ι.Ε.Π.Π.Υ), µε έµφαση στο όνοµα, την καταχωρηµένη εµπορική επωνυµία ή εµπορικό σήµα, την πλήρη διεύθυνση του κατασκευαστή ή του εισαγωγέα, πληροφορίες προφύλαξης χρήσης και συντήρησης στην ελληνική γλώσσα καθώς και της σήµανσης CE µε τρόπο εµφανή, ευανάγνωστο, ανεξίτηλο, που να πληροί τις γενικές αρχές του άρθρου 30 Κανονισµού ΕΚ 765/2008. Γενικότερα θα πρέπει να ελεγχθεί αν αυτά τα προϊόντα εναρµονίζονται µε την Ενωσιακή νοµοθεσία, λαµβανοµένου υπόψη ότι εντάσσονται στην κατηγορία προϊόντων που απαιτείται να φέρουν σήµανση συµµόρφωσης προς αυτήν.

Θα πρέπει να ελέγχεται αν η διακίνηση των εν λόγω προϊόντων διεξάγεται σύµφωνα µε τα απαιτούµενα παραστατικά διακίνησης και εµπορίας σύµφωνα µε τα όσα προβλέπονται στο άρθρο 101 της Υ.Α. Α2-718/28.7.2014 σε συνδυασµό µε το άρθρο 13 του ν.4177/2013.

9). Αρµόδιες Υπηρεσίες για τον έλεγχο εφαρµογής των διατάξεων του Ν.4177/2013 και των κατ’ εξουσιοδότηση τους εκδιδοµένων υπουργικών αποφάσεων είναι αυτές που ρητά καθορίζονται στο άρθρο 17 του εν λόγω νόµου και για τον έλεγχο εφαρµογής των διατάξεων του Ν.4264/2014 οι υπηρεσίες που αναφέρονται στο άρθρο 30 αυτού.

10). Οι υπηρεσίες του Λιµενικού Σώµατος, στις οποίες κοινοποιείται το παρόν, οφείλουν να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους στους χώρους αρµοδιότητάς των (λιµάνια, πλοία κ.λ.π).

11). Σηµειώνεται ότι οι αρµόδιοι υπάλληλοι των ελεγκτικών υπηρεσιών του άρθρου 17 του Ν. 4177/2013, πέραν των καθηκόντων του ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου, σύµφωνα µε τις διατάξεις του Κώδικα Ποινικής ∆ικονοµίας, ασκούν ανάλογα και τις εξουσίες και τις αρµοδιότητες του φορολογικού ελεγκτή όπως αυτές προβλέπονται στο άρθρο 39 του Ν. 3959/2011-ΦΕΚ 93/Α/20-04-2011.



Ο Γ.Γ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΠΑΠΑ∆ΕΡΑΚΗΣ

Πηγή: Taxheaven