Αρ.Πρωτ. 1200 Σχετικά με τους μισθούς των εργαζομένων μερικής απασχόλησης.

Αρ.Πρωτ. 1200 Σχετικά με τους μισθούς των εργαζομένων μερικής απασχόλησης.

Αρ.Πρωτ. 1200

23.12.2016


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Ταχ. Δ/νση: Σταδίου 29
ΠΡΟΣ: Τη Βουλή των Ελλήνων / Δ/νση Κοιν/κού Ελέγχου 1/ Τμήμα Ερωτήσεων
Ταχ. Κώδικας: 101 10 - Αθήνα

TELEFAX: 210 5203872
Πληροφορίες: Ζ. Αδαμοπούλου
Τηλέφωνο: 2131516472
e-mail: vpertns@vpakp.gr

ΘΕΜΑ: Σχετικά με τους μισθούς των εργαζομένων μερικής απασχόλησης.

Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού που κατατέθηκε στη Βουλή από το Βουλευτή, κ. Λαγό, σας πληροφορούμε τα εξής:

Α. Το άρθρο 2 του ν. 3846/2010 «Εγγυήσεις για την εργασιακή ασφάλεια και άλλες διατάξεις» (Α' 66) που αντικαθιστά το άρθρο 38 του ν. 1892/1990 (Α'101), όπως αυτό αντίκαταστάθηκε με το άρθρο 2 του ν. 2639/1998 (Α' 205) ορίζει τα εξής:

«1. Κατά την κατάρτιση της σύμβασης εργασίας ή κατά τη διάρκειά της ο εργοδότης και ο μισθωτός μπορούν με έγγραφη ατομική σύμβαση να συμφωνήσουν, ημερήσια ή εβδομαδιαία ή δεκαπενθήμερη ή μηνιαία εργασία, για ορισμένο ή αόριστο χρόνο, η οποία θα είναι μικρότερης διάρκειας από την κανονική (μερική απασχόληση). Η συμφωνία αυτή, εφόσον μέσα σε οκτώ (8) ημέρες από την κατάρτισή της δεν γνωστοποιηθεί στην οικεία Επιθεώρηση Εργασίας, τεκμαίρεται ότι καλύπτει σχέση εργασίας με πλήρη απασχόληση.

2. Για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου νοείται ως:

α) «εργαζόμενος μερικής απασχόλησης», κάθε εργαζόμενος με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, του οποίου οι ώρες εργασίας, υπολογιζόμενες σε ημερήσια, εβδομαδιαία, δεκαπενθήμερη ή μηνιαία βάση είναι λιγότερες από το κανονικό ωράριο εργασίας του συγκρίσιμου εργαζόμενου με πλήρη απασχόληση,

β)«συγκρίσιμος εργαζόμενος με πλήρη απασχόληση», κάθε εργαζόμενος πλήρους απασχόλησης, που απασχολείται στην ίδια επιχείρηση με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, και εκτελεί ίδια ή παρόμοια καθήκοντα, υπό τις αυτές συνθήκες. «Οταν στην επιχείρηση δεν υπάρχει συγκρίσιμος εργαζόμενος με πλήρη απασχόληση, η σύγκριση γίνεται με αναφορά στη συλλογική ρύθμιση στην οποία θα υπαγόταν ο εργαζόμενος αν είχε προσληφθεί με πλήρη απασχόληση. Οι εργαζόμενοι με σύμβαση ή σχέση εργασίας μερικής απασχόλησης δεν επιτρέπεται να αντιμετωπίζονται δυσμενώς σε σχέση με τους συγκρίσιμους εργαζόμενους με κανονική απασχόληση, εκτός εάν συντρέχουν αντικειμενικοί λόγοι οι οποίοι τη δικαιολογούν, όπως η διαφοροποίηση στο ωράριο εργασίας ».

Η παράγραφος 9 του ίδιου ως άνω άρθρου, όπως αντικαταστάθηκε με τη παράγραφο 1 του άρθρου 17 του Ν. 3899/2010 (Α' 211) ορίζει τα εξής : «9. Οι αποδοχές των εργαζομένων με σύμβαση ή σχέση εργασίας μερικής απασχόλησης υπολογίζονται όπως και οι αποδοχές του συγκρίσιμου εργαζομένου και αντιστοιχούν στις ώρες εργασίας της μερικής απασχόλησης».

Από τα ανωτέρω εκτεθέντα προκύπτει ότι οι μερικώς απασχολούμενοι αμείβονται κατ' αναλογία των ωρών που εργάζονται σε σχέση με τις αποδοχές του συγκρίσιμου εργαζόμενου με πλήρη απασχόληση, όπως ορίζεται στην περίπτωση β' της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του ν. 3846/2010.

Β. 1. Σύμφωνα με το άρθρο 8 του Ν.1876/1990 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα, οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (Σ.Σ.Ε.) και οι όμοιας έκτασης Αποφάσεις Διαιτησίας (Δ.Α.) του άρθρου 16 του ίδιου νόμου, δεσμεύουν τους εργαζόμενους και εργοδότες οι οποίοι είναι μέλη των συμβαλλομένων συνδικαλιστικών οργανώσεων του κλάδου ή του επαγγέλματος εντός του τοπικού, επαγγελματικού και χρονικού πεδίου τους, ή των εν διενέξει αντίστοιχα, εκτός αν κηρυχθούν γενικώς υποχρεωτικές (με τις προϋποθέσεις που ο ως άνω νόμος ορίζει) με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Υπενθυμίζεται ότι ο θεσμός της επέκτασης έχει ανασταλεί (Ν.4024/2011).

2. Βάσει των διατάξεων της υποπαραγράφου ΙΑ.11 του Ν.4093/2012 (ΦΕΚ 222/τ.Α 712.11.2012) ορίζεται ότι μέχρι τη λήξη της περιόδου οικονομικής προσαρμογής που προβλέπουν τα Μνημόνια που προσαρτώνται στο Ν.4046/2012 και οι επακολουθούσες τροποποιήσεις αυτών καθορίζεται ο νόμιμος κατώτατος μισθός υπαλλήλων και το ημερομίσθιο εργατοτεχνιτών ως εξής:

α. Για τους υπαλλήλους άνω των 25 ετών ο κατώτατος μισθός ορίζεται 586,08€ και για τους εργατοτεχνίτες άνω των 25 ετών το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται σε 26,18€. β. Για τους υπαλλήλους κάτω των 25 ετών ο κατώτατος μισθός ορίζεται 510,95€ και για τους εργατοτεχνίτες κάτω των 25 ετών το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται σε 22,83€.

3. Επίσης στην ίδια υποπαράγραφο ΙΑ.11 του Ν.4093/2012 ορίζεται ότι ατομικές συμβάσεις εργασίας και συλλογικές συμβάσεις κάθε είδους δεν επιτρέπεται να ορίζουν μηνιαίες τακτικές αποδοχές ή ημερομίσθιο πλήρους απασχόλησης κατώτερο από το νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο.

Στόχος της κυβέρνησης είναι η όσο το δυνατό καλύτερη υπεράσπιση των συμφερόντων του κόσμου της εργασίας. Γι' αυτό δίνουμε τη μάχη για την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων στην Ελλάδα, για να αποκτήσουν ξανά οι εργαζόμενοι διαπραγματευτική ισχύ και να μπορούν να διεκδικήσουν καλύτερους όρους εργασίας. Η θέση μας αυτή εναρμονίζεται με τις ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές και υποστηρίζεται από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας και από το γνωστό πόρισμα της Διεθνούς Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων. Για τον ίδιο λόγο αντιστεκόμαστε στην απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων, και ιδίως στην αύξηση του ορίου, που επιδιώκουν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι και το ΔΝΤ. Τυχόν ικανοποίηση των απαιτήσεών τους δεν πετύχει τίποτα περισσότερο παρά να απορρυθμίσει περαιτέρω την ήδη απορρυθμισμένη αγορά εργασίας.

Οι πολιτικές επιλογές για τις εργασιακές σχέσεις που υιοθετήθηκαν την περίοδο 2010-2014 και τα μέτρα που λήφθηκαν δεν ήταν μόνο αντίθετα με θεμελιώδεις αρχές του νομικού μας πολιτισμού. Ήταν προπάντων μέτρα άδικα, ανήθικα και καταστροφικά.

Φυσικά τα μέτρα αυτά υπηρετούσαν έναν κεντρικό και πολλάκις διατυπωμένο πολιτικό στόχο: τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας στη βάση της συντριβής της εργασίας.

Απέναντι στον πολιτικό αυτό στόχο, η Κυβέρνησή μας είχε, έχει και θα έχει στόχο να ανατρέψει τις συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές.

1) Υλοποιώντας μια σειρά μέτρων προστασίας των χαμηλότερων στρωμάτων.

2) Αντιμετωπίζοντας την ανεργία και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, που δίνουν προοπτική στις ζωές των νέων ανθρώπων.

3) Υποστηρίζοντας την αναδιανομή εισοδημάτων υπέρ του κόσμου της εργασίας, που είναι προϋπόθεση της ανάπτυξης και όχι αποτέλεσμά της.

4) Διεκδικώντας την κατοχύρωση και εφαρμογή στην πράξη των συλλογικών διαπραγματεύσεων, που αποτελούν θεμελιώδη προϋπόθεση για την εξασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων στη χώρα μας.

Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΥΤΥΧΙΑ ΑΧΤΣΙΟΓΛΟΥ

Πηγή: Taxheaven