Αριθμ. πρωτ.: οικ. 34583/5.10.2015 Οδηγίες κατάρτισης ΜΠΔΣ 2016 - 2019 προς τα ενταγμένα στο ΜΦΓΚ Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Αριθμ. πρωτ.: οικ. 34583/5.10.2015 Οδηγίες κατάρτισης ΜΠΔΣ 2016 - 2019 προς τα ενταγμένα στο ΜΦΓΚ Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Αθήνα, 5 Οκτωβρίου 2015
Α.Π. : οικ. 34583

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ  ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ   
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Τ.Α.
ΤΜΗΜΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ Τ.Α.

Ταχ. Δ/νση : Σταδίου 27
Ταχ. Κώδικας : 101 83 ΑΘΗΝΑ
Πληροφορίες: Κ. Τρυποσκούφης
Μ. Προβατάρης
Β. Λαμπρακάκης
Τηλέφωνο : 213-136 4842,4802,4817
e-mail : k.tryposkoufis@ypes.gr, m.provataris@ypes.gr, v.lamprakakis@ypes.gr

ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ

ΘΕΜΑ: Οδηγίες κατάρτισης ΜΠΔΣ 2016 - 2019 προς τα ενταγμένα στο ΜΦΓΚ Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης


ΣΧΕΤ: α) Το με αριθμό 27154/31.07.2015 έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών σχετικά με την κατάρτιση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2016 - 2019.
β) Το από 31.07.2015 δελτίου τύπου της ΕΛΣΤΑΤ που αφορά στην επικαιροποίηση του Μητρώου Φορέων Γενικής Κυβέρνησης.
γ) Το με αριθμό 30382/01.09.2015 έγγραφό μας προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και το από 18.09.2015 e-mail του τελευταίου.

Σας ενημερώνουμε ότι τα νέο-ενταχθέντα στο ΜΦΓΚ (με το β' σχετικό) Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης υποχρεούνται να καταρτίσουν Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής για την περίοδο 2016 - 2019. Κατά την κατάρτιση του ΜΠΔΣ 2016 - 2019, τα υπόχρεα νομικά πρόσωπα οφείλουν να ακολουθήσουν τις κατευθυντήριες οδηγίες που περιλαμβάνονται στο ως άνω α' σχετικό έγγραφο, όπως αυτές τροποποιούνται ή συμπληρώνονται με το παρόν έγγραφο.

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της κατάρτισης του ΜΠΔΣ 2016 - 2019, τα υπόχρεα ΝΠΙΔ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα συμπληρώσουν τον συνημμένο πίνακα 1Β «Προϋπολογισμός Ν.Π.Ι.Δ. Τοπικής Αυτοδιοίκησης τα οποία εφαρμόζουν το Ελληνικό Γενικό Λογιστικό Σχέδιο καθώς και όσων εφαρμόζουν κλαδικό λογιστικό σχέδιο».
 
Όπως προκύπτει και από την ανάγνωση του συγκεκριμένου πίνακα, το δημοσιονομικό αποτέλεσμα ενός Νομικού Προσώπου που τηρεί τα λογιστικά του βιβλία σε δεδουλευμένη βάση, είναι το οικονομικό αποτέλεσμα, όπως αυτό προσδιορίζεται από την κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσεως, αφού

Εξαιρεθούν:

Χ οι αποσβέσεις, οι πάσης φύσεως προβλέψεις (πχ αποζημίωση προσωπικού λόγω εξόδου από την υπηρεσία),
Χ οι ζημιές - κέρδη από την πώληση περιουσιακών στοιχείων (παγίου ή κυκλοφορούντος ενεργητικού),
Χ οι τυχόν συναλλαγματικές διαφορές, καθώς και οι διαφορές αποτίμησης στοιχείων ενεργητικού και παθητικού,
Χ οι αναλογούσες στη χρήση επιχορηγήσεις αποσβεσμένων περιουσιακών στοιχείων, οι αναπροσαρμογές αξίας παγίων περιουσιακών στοιχείων και

Συνυπολογιστούν:

► η καθαρή κτήση (αγορές μείον πωλήσεις σε αξίες κτήσεως) περιουσιακών στοιχείων της ομάδας 1 του ΕΓΛΣ (πλην του λογαριασμού 18 του ΕΓΛΣ),
► οι αγορές της ομάδας 2 του ΕΓΛΣ,
► ο εκτιμώμενος φόρος εισοδήματος ή φόρος ακίνητης περιουσίας, καθώς και τα τυχόν μερίσματα που ο φορέας αναμένεται να αποδώσει στον Κρατικό Προϋπολογισμό.

Για την ορθή και ενιαία αντιμετώπιση των οικονομικών στοιχείων των ΝΠΙΔ, έχει προστεθεί ειδική στήλη με τους λογαριασμούς του ΕΓΛΣ από τους οποίους θα υπολογιστούν τα ποσά των κατηγοριών εσόδων και εξόδων του πίνακα. Επιπλέον, δίνονται ανά κατηγορία οι κάτωθι διευκρινήσεις:

1. Έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα και λοιπά έσοδα: Οι σχετικές προβλέψεις πρέπει να είναι ρεαλιστικές και να περιλαμβάνουν το μέρος εκείνο των εκτιμώμενων δεδουλευμένων εσόδων που αναμένεται να εισπραχθεί από τον οργανισμό (δηλαδή δεν πρέπει να καταγράφονται έσοδα τα οποία ρεαλιστικά δεν πρόκειται να εισπραχθούν). Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στον διαχωρισμό των εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα ανάμεσα σε αυτά που αφορούν σε παροχή υπηρεσιών προς ΟΤΑ και σε αυτά που αφορούν σε παροχή υπηρεσιών προς λοιπούς πελάτες (πολίτες, επιχειρήσεις κλπ). Εφόσον θεωρηθεί ότι τα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα (ή μέρος αυτών) συνδέονται με τον ονομαστικό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας, τότε για τις εκτιμήσεις της περιόδου 2016 - 2019 μπορεί να εφαρμοστεί η μεθοδολογία που περιγράφεται στην ερώτηση 9 της υποενότητας «Κατάρτιση ΜΠΔΣ 2016 - 2019» της ενότητας «Συχνές Ερωτήσεις» η οποία έχει δημιουργηθεί στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΣΔΑ (http://www.ypes.gr/el/Ministry/FAQ/katartisiMPDS). υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν ληφθεί υπόψη αποφάσεις που ενδεχομένως έχουν ήδη ληφθεί και αναμένεται να επηρεάσουν το ύψος των συγκεκριμένων εσόδων.

2. Επιχορηγήσεις από τακτικό προϋπολογισμό: Οι εισροές από τον τακτικό προϋπολογισμό που προβλέπει ο φορέας ως έσοδο για κάθε έτος του ΜΠΔΣ πρέπει να ισούνται με το ποσό που εμφανίζει ως εκροή το αντίστοιχο υπουργείο. Σε αυτή τη γραμμή καταχωρούνται τόσο οι τακτικές όσο και οι έκτακτες επιχορηγήσεις.

3. Επιχορηγήσεις από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων: Ισχύει ο ίδιος κανόνας με τις επιχορηγήσεις από τον τακτικό προϋπολογισμό. Καταχωρούνται τα αναμενόμενα ποσά επιχορηγήσεων από το ΠΔΕ είτε αφορά το εθνικό σκέλος, είτε το συγχρηματοδοτούμενο (ΕΣΠΑ). Για τον υπολογισμό των εσόδων από επιχορηγήσεις ΠΔΕ, καθώς και των αντίστοιχων δαπανών, τα νομικά πρόσωπα θα πρέπει να συνεργαστούν με τους Φορείς
Χρηματοδότησης (Υπουργεία, Περιφέρειες κλπ) των Συλλογικών Αποφάσεων Έργων (ΣΑΕ) στις οποίες έχουν ενταγμένα έργα (συμπεριλαμβανομένων και αυτών που πληρώνονται από τα Περιφερειακά Ταμεία Ανάπτυξης).

4. Επιχορηγήσεις από ΟΤΑ: Σε αυτή την κατηγορία καταχωρούνται οι χρηματοδοτήσεις από τον ή τους οικείους ΟΤΑ (διετή προγράμματα δράσης για τις κοινωφελείς, αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου κ.α.). Οι εκτιμώμενες επιχορηγήσεις από ΟΤΑ για κάθε έτος του ΜΠΔΣ πρέπει να ισούνται με το ποσό που εμφανίζει ως εκροή ο οικείος ΟΤΑ στις δικές του μεσοπρόθεσμες προβλέψεις για την περίοδο 2016 - 2019.

5. Λοιπές Επιχορηγήσεις. Καταχωρούνται τα ποσά που προέρχονται από τυχόν επιχορηγήσεις άλλων νομικών προσώπων της Γενικής Κυβέρνησης, ή τυχόν άλλες επιχορηγήσεις (εκτός τακτικού προϋπολογισμού, ΠΔΕ ή ΟΤΑ), καθώς και τα ποσά που ο οργανισμός αναμένεται να εισπράξει απευθείας από την Ευρωπαϊκή Ένωση (για έργα εκτός ΕΣΠΑ).

6. Σε κάθε περίπτωση οι εισροές από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, το Π.Δ.Ε. και τους ΟΤΑ θα πρέπει να λογίζονται στις αντίστοιχες γραμμές εσόδων του πίνακα και όχι σε άλλη γραμμή εσόδου, ανεξάρτητα από το σκοπό για τον οποίο δίνονται, διότι μόνο έτσι μπορεί να γίνει αξιόπιστα η ενοποίηση των οικονομικών καταστάσεων σε επίπεδο υποτομέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης.

7. Οι δαπάνες, τόσο οι λειτουργικές όσο και οι επενδυτικές, θα πρέπει να καταχωρούνται στο έτος που αναμένεται να πραγματοποιηθούν. Σε περίπτωση δυσκολίας προσδιορισμού του χρόνου πραγματοποίησης μίας δαπάνης, αυτή θα πρέπει να καταχωρείται σε ένα μόνο από τα έτη της περιόδου του ΜΠΔΣ. Εφόσον θεωρηθεί ότι η κατηγορία «Λοιπά έξοδα» (ή μέρος αυτής) συνδέεται με τον πληθωρισμό, τότε αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να εφαρμοστεί η μεθοδολογία της ερώτησης 9 στην ενότητα Συχνές Ερωτήσεις Κατάρτιση ΜΠΔΣ 2016 - 2019 στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΣΔΑ (βλ. παραπάνω).

Μαζί με τον πίνακα 1Β, τα υπόχρεα νομικά πρόσωπα οφείλουν να υποβάλουν συμπληρωμένο και τον συνημμένο πίνακα 3 με τα απολογιστικά στοιχεία αποχωρήσεων, προσλήψεων, μετατάξεων και αριθμού προσωπικού για τα έτη 2013 και 2014. Σημειώνεται ότι το προσωπικό αφορά μόνο τους υπαλλήλους των οποίων η μισθοδοσία βαρύνει τον προϋπολογισμό του νομικού προσώπου.

Οι ανωτέρω πίνακες 1Β και 3, υπογεγραμμένοι από τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου και από τον Προϊστάμενο Οικονομικών Υπηρεσιών του υπόχρεου ΝΠΙΔ, καθώς και η έκθεση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών (βλ. α' σχετικό), θα αποσταλούν στο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ταχυδρομικά με έγγραφο αλλά και σε ηλεκτρονική μορφή στην ηλεκτρονική διεύθυνση oikonomika.ota1@ypes.gr, μέχρι τη Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015.

Για οποιαδήποτε διευκρίνιση για την κατάρτιση των πινάκων μπορείτε να απευθύνεστε στους υπαλλήλους της Δ/νσης Οικονομικών Τ.Α. του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Κ. Τρυποσκούφη (213 1364842), Μ.Προβατάρη (213 1364802) και Β.Λαμπρακάκη (213 1364817). Οι υποβληθείσες ερωτήσεις θα ομαδοποιούνται και θα αναρτώνται στην ανωτέρω ενότητα των συχνών ερωτήσεων με την ένδειξη ΝΠΙΔ.

Οι αποδέκτες του παρόντος εγγράφου παρακαλούνται, αφού λάβουν γνώση, να ενημερώσουν τα νέα ΝΠΙΔ που εντάχθηκαν στο ΜΦΓΚ της ΕΛΣΤΑΤ για τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από την ένταξή τους στο ΜΦΓΚ, με την επισήμανση ότι από την παραπάνω υποχρέωση εξαιρούνται τα ΝΠΙΔ τα οποία έχουν ήδη υποβάλει συμπληρωμένους πίνακες με βάση την περιγραφόμενη μεθοδολογία στο α' σχετικό για τους φορείς που τηρούν τα βιβλία τους σε ταμειακή βάση.

Το παρόν έγγραφο έχει αναρτηθεί και είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών (www.ypes.gr) στη διαδρομή Το Υπουργείο/Εγκύκλιοι-Αποφάσεις, ενώ στην ιστοσελίδα μας, στο ίδιο πλαίσιο με το παρόν, θα αναρτηθεί πίνακας στον οποίο εμφανίζονται τα υπόχρεα κατάρτισης ΜΠΔΣ 2016 - 2019 ΝΠΙΔ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προς δική σας διευκόλυνση.


Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ και Δ.Υ.
Κ. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ